Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Odkurzacz Zelmer Elf - bardzo głośna praca

Daro_wroc 09 Lis 2008 20:29 8179 15
  • #1 09 Lis 2008 20:29
    Daro_wroc
    Poziom 9  

    Witam,

    Mam problem z odurzaczem. NIestety żle do niego został złożony worek, a ze filtr chroniący silnik był już niekmpletny - silnik zaciągnał mase brudy. Zaczał wyć jak nie wiem co. Wyjełem silnik i zroebrałem przeczyściłem, ale nie moge dostać się do łożyska. Czy jest to element wymienialny, jaki jest to typ łożyska i gdzie go można kupić??

    0 15
  • #2 09 Lis 2008 23:00
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    1. Zbijasz metalową osłonę turbinki.
    Odkręcasz nakrętkę i ściągasz turbinkę. Ważne abyś przeczyścił jej skrzydełka, możliwe że osadził się na nich brud i teraz wyje.
    3. Po ściągnięciu turbinki odkręcasz plastikową kierownicę i dostajesz się do gołego silnika. Następnie jeszcze dwie długie śruby i rozpoławiasz slnik. Reszta gładko. Typ łożyska 608zz, dobra rada zamów gdzieś łożyska firmy FŁT lub SKF a najlepiej Nachi jednak one są dosyć drogie około 12 zł sztuka. Zakładając popularne łożyska CX załatwiasz problem na 2m-ce.
    pozdrawiam

    0
  • #3 10 Lis 2008 07:51
    Daro_wroc
    Poziom 9  

    dzi_dziuś

    Dzięki za dokładny opis.

    Z tego co ja już zrobiłem to:

    Zbiłem osłonę metalową, odkręciłem turbinę oraz plastykową kierownicę. I treaz odkręciłem 4 długie śruby ale silnik jeszcze nie daje się przepołowić. Zostały jeszcze 4 śruby koło samego wirnika, mają słaby gwint i nie mogę sich odkręcić. Rozumie, że jak je zdejme to dostane się już do samego lożyska na wirniku?

    0
  • #4 10 Lis 2008 15:14
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    Witam.
    odkręć szczotki.
    Po odkręceniu kierownicy masz śruby łączące dwie tarcze łożyskowe. Po ich odkręceniu delikatnie zbijasz jedną z tarcz opierając wirnik na stole by się nie przesunęły uzwojenia.
    Później masz tylko łożyska do wymiany na wierzchu.
    Jak czegoś nie wiesz to pisz.
    pozdrawiam

    Dodano po 1 [minuty]:

    Użyj klucza do odkręcenia, możesz kilkakrotnie uderzyć młotkiem w klucz, to poruszy śruby.

    0
  • #5 10 Lis 2008 18:02
    Daro_wroc
    Poziom 9  

    Części już do silnika ma wszystkie. Ale dalej nie udało mi się rozkręcić do końca wszystkiego. Odkręciłem 4 długie śruby pod kierownicą ale nie mogę zdjąć ten metalowej osłony w które wmontowane jest pierwsze łożysko. Nie chce za mocno się z tym siłować, żeby czegoś nie uszkodzić.

    OK . Udało mi się rozpołowić silnik. Ściągnełem górne łożysko, nie mogą tylko odkręcić szczotek. A jak się dostać do dolnego łożyska??

    0
  • #6 10 Lis 2008 22:57
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    Szczotkotrzymacz montowany jest na dwie śruby. Wkrętak gwiazdka trochę siły i do roboty. Jak rozumiem ściągnąłeś łożysko od strony komutatora. Jeżeli źle zrozumiałem to to łożysko zbijesz po wyjęciuszczotek. Łożysko od strony turbin nie sprawia większych problemów albo zostaje na osi wirnika albo w tarczy.
    pozdrawiam

    0
  • #7 11 Lis 2008 16:41
    Daro_wroc
    Poziom 9  

    Udało mi się na razie zdjąć to łożysko od strony turbinki. Na razie nie udało mi się dostać do tego drugiego przy szczotkach, bo nie mogę ich odkręcić cry: Zniszczył się przy próbie odkręcenia łeb od śruby. I teraz nie ma jak tego odkręcić..

    0
  • #8 11 Lis 2008 17:52
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    Jak nie możesz odkręcić szczotek, jedynym sposobem będzie ich wyjęcie ze szczotkotrzymaczy, zrobisz to odginając zabezpieczenia i wyjmując sprężynkę i szczotkę.
    Do zdjęcia łożyska od strony komutatora będzie potrzebny ściągacz dwu lub trzy ramienny lub imadło i dwa pilniki, śrubokręty lub dłuta do podwarzenia i zdjęcia łożyska. Wirnik wkręcasz w imadło pod łożysko wkładasz śrubokręty duże i opierasz je na ramie tego imadła. Solidne naciśnięcie i łożysko wyskakuje.
    pozdrawiam

    0
  • #9 12 Lis 2008 20:59
    Daro_wroc
    Poziom 9  

    To już chyba ostatnie pytanie. Udało mi się odkęcić jednak te szczotki. Został sam wirnik który trzyma się w dolnej metalowej obudowe. Czy to trzeba wybić jakoś z tej obudowy?

    0
  • Pomocny post
    #10 12 Lis 2008 21:46
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    Trzeba wybić w celu wymiany łożyska, chyba że jego praca tzn luzy itp. nie wzbudzają żadnych zastrzeżeń. Wymijasz uderzając w krawędź starego łożyska. Przed zmontowaniem dokładnie wyczyść turbinkę. Jeżeli szczotki są krótsze niż 1cm. wymień je.
    pozdrawiam

    1
  • #11 13 Lis 2008 20:07
    Daro_wroc
    Poziom 9  

    Łożyska wymienione i odkurzacz chodzi. Jednak po skęrceniu przy wylocie powietrza z silnika widze iskrzenie. Czytając już o tym, podejżewam że uszkodzony jest wirnik?? Szczotki były dostatecznej długości wieć ich nie wymieniałem.

    Koledze dzi_dziuś dziękuje za pomoc.

    0
  • #12 13 Lis 2008 22:58
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    Iskrzenie nie musi oznaczać uszkodzonego wirnika. Przede wszystkim sprawdź jak szczotki przylegają do komutatora. W następnej kolejności przeszlifuj komutator papierem ściernym i wyczyść igłą rowki z pyłu. Silnik musi być mocno zbity i skręcony. Istnieje jednak możliwość uszkodzenia wirnika przy wymianie łożysk, ale tego nie da się już naprawić. Jedynie pomogła by wymiana wirnika na alledrogo za jakieś 40 zł.
    pozdrawiam

    0
  • #13 14 Wrz 2009 04:00
    Hans26
    Poziom 13  

    Witam i proszę o pomoc.

    Czy ktoś ma może PDF'a z rysunkami przekroju silnika?
    W moim silniczku "Elfa" tylne łożysko bardzo luźno wchodzi do obudowy, jest tam taka perforowana blaszka która jest na zewnętrznym obwodzie łożyska bo bez niej łożysko ma bardzo duży luz, czy u was też tak jest?

    Pytam, bo 2 miesiące temu wymieniałem właśnie to łożysko na nowe (założyłem firmy NSA - może słaba firma, nie znam się...) i niepokoi mnie ten luz - czy to przez niego nie rozpadają się te łożyska?

    Nie wiem czy to ma coś do rzeczy, ale na starym łożysku odkurzacz był przegrzany z powodu złego worka ( z innego modelu, a też pisało elf 123) i lekko zniekształciła się obudowa przy filtrze na wylocie powietrza.

    0
  • #14 14 Wrz 2009 09:45
    tomspeed
    Poziom 13  

    ta blaszka musi tam byc, jezeli mimo zalozenia tej blaszki nadal jest luz w obudowie, to nalezy te blaszke wymienic na nowa. jezeli dosyc czesto tobie wysiadaja lozyska, to albo zle je montujesz, albo slabej jakosci lozyska, albo wirnik wraz z turbina ma bardzo mocne bicie (od brudu robi sie niewywazony)

    zanim wlozysz lozysko do obudowy (aluminiowej, od stron turbiny) to posmaruj te obudowe lekko kropelka, albo podobnym klejem

    0
  • #15 14 Wrz 2009 16:01
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    Musisz od środka gniazdo łożyska, np. punktakiem pozadzierać, wtedy łożysko wejdzie bardzo ciasno, a jak już dodasz trochę chemii to będzie prawie nie do ruszenia. Ja stosuję obecnie łożyska NSK i wydają się nie być najgorsze, w każdym razie jeszcze żadnej reklamacji :]

    0
  • #16 05 Kwi 2013 10:31
    Zbigniew Rusek
    Poziom 34  

    Łożyska w odkurzaczach mogą się znacznie szybciej zużywać niż w innych urządzeniach z silnikiem elektrycznym z uwagi na bardzo wysoką prędkość obrotową silników odkurzaczy (współczesne sięgają chyba 20 tys obr./min - modele z 1960 roku już osiągały przeszło 12 tys. obr./min, np. ówczesna Rakieta). Co innego lodówka, mająca silnik wolnoobrotowy, także pralki nie mają dużych obrotów.

    0