Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Czy ktoś zna taka prądnice lub silnik CELMY?

djstanley 11 Nov 2008 17:17 11606 32
  • #1
    djstanley
    Level 12  
    Witam mam do kupienia prądnice (bądź też silnik przerobiony na prądnice) Celmy widoczną na zdjęciach.

    Czy ktoś zna taka prądnice lub silnik CELMY?
    https://obrazki.elektroda.pl/57_1226419475.jpg

    Czy ktoś zna taka prądnice lub silnik CELMY?
    https://obrazki.elektroda.pl/70_1226419574.jpg



    Czy ktoś zna taka prądnice lub silnik CELMY?
    https://obrazki.elektroda.pl/49_1226419611.jpg
    Na tym foto widać jak została podłączona przez właściciela do pracy jako prądnica.

    Czy ktoś zna taka prądnice lub silnik CELMY?
    https://obrazki.elektroda.pl/13_1226419689.jpg

    Czy ktoś zna taka prądnice lub silnik CELMY?
    https://obrazki.elektroda.pl/75_1226419725.jpg

    Czy ktoś zna taka prądnice lub silnik CELMY?
    https://obrazki.elektroda.pl/11_1226419793.jpg

    Pracowała ona jako elektrownia wiatrowa
    ale niestety właściciel nie żyje i nie ma na niej żadnej tabliczki znamionowej.
    Nie wiem jakie parametry mogę z niej otrzymać,
    czy trzeba ją wzbudzać,
    jakich obrotów potrzebuje itd?
    Może ktoś z was miał do czynienia z takim cudem?
    Proszę o pomoc.
    Pozdrawiam.
    [19-21.10.2021] Technology Days Zapisz się darmo
  • #2
    HeSz
    Electrician specialist
    Witam.
    O ile mi wiadomo CELMA nie produkowała prądnic. Wygląda to na silnik pierścieniowy przerobiony na prądnicę. Jeżeli urządzenie ma czytelną tabliczkę znamionową, to można ewentualnie rozpoznać "urządzenie wyjściowe"
    Pozdrawiam
  • #3
    djstanley
    Level 12  
    No właśnie w tym jest problem,ze nie ma tam żadnej tabliczki znamionowej.
    Tez podejrzewam,że jest to silnik pierścieniowy tylko skąd dowiedzieć się o nim coś więcej?
  • #4
    maniek__maniak
    Level 14  
    Silnik pierścieniowy to to napewno nie jest.
    Na wirniku ma komutator.
    Będzie to najprawdopodobniej jakiś silnik prądu stałego.
    Napięcie wyindukowane na wirniku poprzez komutator i szczodki podawane jest na uzwojenia na stojanie.
    Pytanie czy uzwojenia wirnika połączone są w szereg z uzwojeniami stojana jeśli tak jest to silnik/prądnica szeregowa. Oznacza to że się wzbudzi dopiero po podłączeniu odbiorników.
    Jeśli uzwojenia są rownolegle wzglądem siebie jest to silnik/prądnica bocznikowa.

    Jeśli zachowała magnetyzm szczątkowy jest samowzbudna, uwaga kierunek obrotów ma duże znaczenie.
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    djstanley
    Level 12  
    No ale skoro to silnik prądu stałego to czemu na tablicy zaciskowej ma wyprowadzone 3 fazy U V W i 0 ?
    Kurcze sam nie wiem co mam z tym zrobić? Mam chęć uruchomić tą elektrownie tylko trochę brakuje mi na to pomysłu,bo nie wiem co to za prądnica?
  • #7
    mir1984
    Level 13  
    Jeżeli silnik ma 3 szczotki (lub wielokrotność) to będzie to silnik komutatorowy prądu przemiennego 3-fazowy (szeregowy lub bocznikowy).
  • #8
    maniek__maniak
    Level 14  
    Tabliczka może być myląca. Popatrz że "zero" jest połaczone z "U"
  • #9
    HeSz
    Electrician specialist
    maniek__maniak wrote:
    Silnik pierścieniowy to to napewno nie jest.
    Na wirniku ma komutator.
    .

    A co jest na czwartym - od góry- zdjęciu?
  • #10
    niutat
    Level 36  
    Witam, to mi wygląda na prądnicę zasilającą dźwig jaki był kiedyś montowany na "Starach". niestety nie znam parametrów, wiem tylko że była to prądnica trójfazowa 380V, samowzbudna.
  • #11
    maniek__maniak
    Level 14  
    Popatrz na uzwojenia wirnika.
    Napewno jest tam komutator.
    kiedyś spotkałem się z taką przetwornicą elektromechaniczną
    Zasilana była z 24VDC a generowała 230VAC
    Wiesz chyba prawda leży po środku:
    komutator prostuje prąd podawany na cewki stojana te indukują stałe pole magnetyczne w którym wiruje wirnik
    Być może z tych pierścieni można pobrać napięcie trójfazowe
    ale po co 4pierścienie????
  • #12
    djstanley
    Level 12  
    No właśnie te pierścienie ślizgowe na 4 zdjęciu wskazywały by chyba na to,,ze to jakiś pierścieniowy jest?
    A co do szczotek to są w nim 4,wiec sam już nie wiem jak to interpretować?
    Zgadza się,że zero jest połączone z U ale wg mnie to by mogło wskazywać,że ktoś kumaty przerobił silnik 3-fazowy na jakaś prądnice tylko jaką???

    Dodano po 4 [minuty]:

    NIUTAT wrote:
    Witam, to mi wygląda na prądnicę zasilającą dźwig jaki był kiedyś montowany na "Starach". niestety nie znam parametrów, wiem tylko że była to prądnica trójfazowa 380V, samowzbudna.


    Na starach były montowane takie duże prądnice?
    Może wiesz gdzie można znaleźć jakieś info o nich?
  • #14
    djstanley
    Level 12  
    N modelu wydaje się być podobna ale w takim razie jeżeli to prądnica 3 fazowa to po co ktoś łączył zaciski w taki sposób jak na foto?
  • #15
    niutat
    Level 36  
    Pojęcia nie mam ale wiem że te dźwigi mogły być również zasilane z sieci trójfazowej wiec na pewno mały prądnice trójfazowe 380V.
  • #16
    djstanley
    Level 12  
    Wszystko ładnie pięknie tylko gdzie znaleźć jakaś DTRke do tego modelu prądnicy?
  • #18
    HeSz
    Electrician specialist
    NIUTAT wrote:
    HeSz[/b], Celma nie produkowała prądnic?, a skąd Ci to przyszło do głowy?.

    Opieram się głównie na katalogach Celmy, do których miałem dostęp w czasie swojej pracy zawodowej to jest w latach 1968 ( w pracowni były katalogi z końca lat 50. XX wieku) do 2005. Nie spotkałem się w katalogach -wydanych przez Celmę - z prądnicami. Ale to nie znaczy, że Celma ich nie produkowała. Napisałem "o ile wiem"
    Pozdrawiam!
  • #20
    djstanley
    Level 12  
    Dzięki za zainteresowanie tematem.
    Jeżeli znajdę tam jakieś zdjęcie tej to sprawa się trochę rozjaśni.
  • Helpful post
    #21
    niutat
    Level 36  
    Pogadaj z elektromechanikiem, miał do czynienia z tymi prądnicami bo podejrzewam że to ten sam model.
    Powodzenia. :wink:
  • #22
    elektromechanik
    Level 27  
    NIUTAT wrote:
    Pogadaj z elektromechanikiem, miał do czynienia z tymi prądnicami bo podejrzewam że to ten sam model.
    Powodzenia. :wink:



    Dokładnie:!: Jesli sie nie mylę to 16kVA. Tylko z tego co mi się wydaję to jest zdekompletowana. Na zdjęciach nie widać szczotek ani nawet szczotkotrzymacza tylko same pierścienie. Z lapidarium połączeń można chyba wnioskować że pracowała jako prądnica prądu stałego <wykorzystana była do tego część zwana wzbudnicą.

    Zrob jeszcze fotki z częścią wewnętrzną ( tu gdzie widać pierścienie i komutator ) ale tak aby na zdjęciu była widoczna cała ta część prądnicy.
  • #23
    djstanley
    Level 12  
    No właśnie ja tez przypuszczam,że pracowała ona jako prądnica prądu stałego.
    Tylko wydaje mi się,że ktoś przełożył szczotki fazowe i wsadził w miejsce tych od wzbudzenia. Bo chyba oryginalnie nie było ich 4 na jednym pierścieniu tylko 2?
    Czy może jest Pan w stanie powiedzieć jakie parametry można uzyskać z takiego jej połączenia?
    Fotek na razie nie mam jak zrobić,bo jeszcze jej nie kupiłem. Zastanawiam się czy warto ale wydaje mi się,że tak?
  • #24
    elektromechanik
    Level 27  
    Ja nie widzę na żadnym pierścieniu tylko na komutatorze. Jaką moc ze wzbudnicy można wyciągnąć to nie mam pojęcia ale chyba niezbyt dużą. [ I to oczywiście prą stały - czyli nadający się tylko do ładowania akumulatorów].

    W tej chwili nie mam czasu ale wydaje mi się że mam gdzieś jakieś opisy czy instrukcje. Może tam będzie coś o mocy układu wzbudzenia.
  • #25
    djstanley
    Level 12  
    Tak zgadza się na komutatorze mój błąd. ;)
    Zastanawia mnie jakie parametry można było z niej osiągnąć w takim połączeniu? Przypomnę tylko,że pracowała ona jako elektrownia wiatrowa z napędem bezpośrednim.
    Będę wdzięczny za jakieś opisy lub instrukcje.
    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #26
    irekr
    Moderator
    Analizując zdjęcia:
    Jest to ewidentnie przerobiona prądnica od dźwigu w której wykorzystano tylko uzwojenie prądu stałego prądnicy wzbudzającej.
    Prądnice CELMY (ta pochodzi prawdopodobnie z wczesnych lat sześćdziesiątych XX w. - potem produkcje przejęły WZE w Warszawie) miały uzwojenie trójfazowe w gwiazdę nawinięte na wirnik a nie na stojan, jak to jest zrobione w "dużych" prądnicach. Dlatego na wale są cztery pierścienie które kiedyś podawały napięcie zmienne - trzy szczotki fazowe, jedna od zera. Najwyraźniej szczotki zostały zdemontowane.
    Istniejący komutator to zaciski wirnika prądnicy prądu stałego. Są cztery szczotki, dwie w jednej płaszczyźnie sa najprawdopodobniej zwarte by razem z uzwojeniem komutacyjnym zapewnić korekcje pola stojana dla prądnicy tak prądu stałego jak i zmiennego.
    Nie ma dokładnego zdjęcia samego komutatora ale wygląda na to ze uzwojenie wirnika nie jest oryginalne i było zmienione. To jednak można stwierdzić dokonując pomiarów oporności i izolacji tego co występuje na pierścieniach, o ile są gdziekolwiek podłączone.
    Tabliczka zaciskową bym sie nie przejmował, prawdopodobnie układ połączeń wewnętrznych jest zmieniony w stosunku do oryginału.
    Prawdopodobnie będzie dawać około 16 do 40V z prądem do kilkunastu lub dwudziestukilku amper.

    Aby to żelastwo sprawdzić trzeba:
    - odłączyć wał od czegokolwiek tak by wirnik sie normalnie kręcił, im lżej tym lepiej;
    - podłączyć do istniejących przewodów akumulator 12V, na początek połowę napięcia; powinno się zacząć kręcić...
    Sadząc z opisu prądnica pracowała na małych obrotach. W wersjach oryginalnych było to 3000 obr/min bo na skrzyni przekładniowej pojazdu była przekładnia na paskach klinowych w proporcji 2:1.
    Tyle co widzę i wiem.
  • #27
    djstanley
    Level 12  
    Kolego Irekr co do podłączenia akumulatora to mówisz o podpięciu go pod wyjście prądnicy (jako odbiornika) czy chodzi Ci o zastosowanie go jako źródła napięcia wzbudzenia?
    Wydaje mi się,że wirnik jest oryginalnie nawinięty i zastanawia mnie jakie obroty trzeba jej podać?
  • #28
    bslaw
    Level 18  
    Pierwsza fotografia - skojarzyło mi się z częścią spawarki wirowej ...
  • #29
    irekr
    Moderator
    Podłączenie akumiulatora ma na celu sprawdzenie czy prądnica działa poprawnie takze jako silnik.
    Ta prądnica była przystosowana do predkości 3000 obrotów ale w tym konkretnym przypadku prawdopodobnie bedzie to w okolicach 1000 do 1400. Dla pradu stałego nie ma to specjalnie znaczenia, prądnica pracuje i tak w warunkach nasycenia strumienia.

    A spawarki wirowe rzeczywiscie sa bardzo podobne i byc moze wykorzystywano takze te same korpusy i wał. Prądnica po stronie wtórnej jest jednak nawijana płaskownikiem i jest typu bocznikowo szeregowego z uzwojeniem odwróconym.
  • #30
    User removed account
    User removed account