Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
e-miernikie-mierniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dość wysokie napięcia na obudowie kuchni mastercook...

11 Lis 2008 22:25 5270 10
  • Poziom 14  
    Witam!

    Wymieniłem przepaloną dolną grzałkę piekarnika w kuchence elektrycznej mastercook model 2463a0 i po tym zauważyłem dziwne zachowanie.
    Gdy zacząłem dotykać którejś z górnych grzałek by sprawdzić czy grzeją, w tym momencie poczułem dość wyraźny przepływ prądu przez moje ciało do ziemi.

    Pomyślałem, że nowa grzałka, którą dopiero co wstawiłem jest fabrycznie uszkodzona i jest z niej przebicie na obudowę kuchenki. Lecz jak się okazało - nawet po wyłączeniu tej dolnej grzałki, a włączeniu dowolnej innej, nadal występuje na obudowie kuchenki napięcie rzędu ok 40-160 V względem ziemi (kranu zlewozmywaka).

    Nie sprawdziłem czy występują podobne napięcia po włączaniu poszczególnych górnych płyt grzewczych (do grzania np. garnków).

    Właściciele tej kuchni nie skarżyli się ani razu na "kopanie" prądem przez ok 3 lat użytkowania.

    W międzyczasie spostrzegłem, że styk ochronny kuchenki PE nie jest w ogóle przyłączony do PE gdyż w tej instalacji nie ma przewodu PE więc przyłączyłem (zmostkowałem) ten styk ze stykiem neutralnym pozbywając się problemu napięcia na obudowie kuchenki.

    Kuchnia przyłączona jest do instalacji 3-fazowej. Poszczególne grzałki podłączone są tak, że każda z nich jest na napięcie 230V.

    Nie mierzyłem prądu jaki płynął z obudowy do ziemi (kranu).

    Po zmostkowaniu styków N oraz PE, kuchnia działa (chyba) w normie tzn. nie przepalił się żaden bezpiecznik topikowy (16-amperowy) podczas działania grzałek przez ok 15 min.


    Proszę o podpowiedź czy napięcia które występowały na obudowie to były napięcia w normie przy tego typu urządzenia grzewczego? Czy aż tak wysokie napięcia mogą powstawać podczas normalnej pracy?
    Jeśli tak, to jakie prądy upływu mogą płynąć? Czy max 30 mA?

    Dziękuję z góry za fachowe porady na ten temat,

    Pozdrawiam,
    Przemek
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 14  
    mirrzo napisał:
    Sprawdź, czy masz napięcie na bolcu ochronnym. Jeżeli tak, to szukaj skąd przychodzi.


    Na stuku ochronnym jak i na obudowie kuchenki tak jak napisałem, panuje napięcie od ok 40 do 160 V w zależności od tego, którą grzałkę załączę...
    Lecz po zmostkowaniu styku ochronnego z zerowym na tabliczce zaciskowej napięcie przestało występować na obudowie jak wiadomo.

    Myślę, że takie napięcia mogą być normalnym zjawiskiem indukcji lub innego zjawiska..

    Chcę jeszcze zmierzyć (przy pomocy amperomierza) jaki prąd upływać będzie do przewodu neutralnego lub ziemi względem obudowy.
  • e-miernikie-mierniki

  • Moderator na urlopie...
    To nie jest normalne zjawisko !!!
    Na bolcu nie może być żadnego napięcia. Szukaj skąd przychodzi i wyeliminuj go.
    Sprawdź próbówką, a nie miernikiem. Miernik powinien pokazać 230V, jeżeli nie ma różnicówki.
    Sprawdź również (próbówką), czy jest napięcie na rurze wodnej
  • Poziom 14  
    mirrzo napisał:
    To nie jest normalne zjawisko !!!
    Na bolcu nie może być żadnego napięcia. Szukaj skąd przychodzi i wyeliminuj go.
    Sprawdź próbówką, a nie miernikiem. Miernik powinien pokazać 230V, jeżeli nie ma różnicówki.
    Sprawdź również (próbówką), czy jest napięcie na rurze wodnej

    Czy mam wyeliminować bolec?

    Co mam sprawdzić miernikiem? Miernik powinien pokazać 230V ale względem czego z czym?

    Nie ma napięcia na rurze wodnej tylko na obudowie kuchenki..

  • Moderator na urlopie...
    Bolec ma być i to skutecznie zerowany !!!
    Miernik łączysz między fazę i kołek ochronny. Tu musisz mieć 230V. Próbówką sprawdzasz, czy świeci po dotknięciu do rury wodnej, gazowej; jeszcze lepiej pokaże to fazer. Sprawdź też wartość napięcia (miernikiem) między kuchenką i rurą wodną, gazową. Podaj te wszystkie wartości.
  • Poziom 14  
    mirrzo napisał:
    Bolec ma być i to skutecznie zerowany !!!
    Miernik łączysz między fazę i kołek ochronny. Tu musisz mieć 230V. Próbówką sprawdzasz, czy świeci po dotknięciu do rury wodnej, gazowej; jeszcze lepiej pokaże to fazer. Sprawdź też wartość napięcia (miernikiem) między kuchenką i rurą wodną, gazową. Podaj te wszystkie wartości.


    Zdaje się, że nie przeczytałeś dokładnie początkowego opisu sytuacji i skoro zmostkowałem kołek ochronny z zerem to jasne, że będzie między fazą a tym kołkiem napięcie ~230V.

    Pisałem też na samym początku o tym, że sprawdzałem napięcia pomiędzy kuchenką a rurą wodną..
    Wszystko napisałem a ty dopytujesz po trochu tych informacji, które napisałem na samym początku i nabijasz sobie posty w ten sposób..

    Chcę teraz zmierzyć jakie napięcie będzie między obudową a przewodem neutralnym. Chcę też sprawdzić (miernikiem) jaki maksymalny prąd może popłynąć między obudową a neutralnym.
    Generalnie po zmostkowaniu PE z N wszystko działa dobrze tylko zastanawia mnie to czy licznik nie będzie "szalał" jeśli okaże się, że płynie zbyt duży prąd. Myślę, że będzie dobrze jeżeli wartość prądu pomiędzy N a PE nie przekroczy 30mA czyli wartości, przy której normalnie zadziałby wyłącznik różnicowo-prądowy..

  • Moderator na urlopie...
    Tak zawile piszesz,że nie połapałem się w tym. Przepraszam i nie nabijam sobie punktów, bo mnie one walą. Pytasz , to odpowiadam co wiem.
    Wiem, że nie możesz mieć tu napięcia - ŻADNEGO !!!

    Pisałem wcześniej :
    "To nie jest normalne zjawisko !!!
    Na bolcu nie może być żadnego napięcia. Szukaj skąd przychodzi i wyeliminuj go.
    Sprawdź próbówką, a nie miernikiem. Miernik powinien pokazać 230V, jeżeli nie ma różnicówki.
    Sprawdź również (próbówką), czy jest napięcie na rurze wodnej", oraz : "Próbówką sprawdzasz, czy świeci po dotknięciu do rury wodnej, gazowej; jeszcze lepiej pokaże to fazer. "
    Nic z tego nie zrobiłeś, więc do roboty. Tylko uczciwie.
  • Poziom 14  
    mirrzo napisał:

    Pisałem wcześniej :
    "To nie jest normalne zjawisko !!!
    Na bolcu nie może być żadnego napięcia. Szukaj skąd przychodzi i wyeliminuj go.
    Sprawdź próbówką, a nie miernikiem. Miernik powinien pokazać 230V, jeżeli nie ma różnicówki.
    Sprawdź również (próbówką), czy jest napięcie na rurze wodnej", oraz : "Próbówką sprawdzasz, czy świeci po dotknięciu do rury wodnej, gazowej; jeszcze lepiej pokaże to fazer. "
    Nic z tego nie zrobiłeś, więc do roboty. Tylko uczciwie.


    Sprawę będę kontynuował w najbliższą sobotę więc dam znać..
    Przypomniało mi się coś jeszcze, a mianowicie to, jak kolega powiedział mi, że między obudową jego komputera PC (czytaj blaszaka) występuje napięcie ok 60V i jest to normalne zjawisko w przypadku gdy nie ma w gniazdku podłączonego lub zmostkowanego kołka PE..
    Sam zobacz jeśli masz blaszaka, jak nie masz uziemnionej obudowy to jak przejedziesz delikatnie zewnętrzną częścią dłoni po obudowie to poczujesz lekkie jakby mrowienie czy opór podczas przesuwania dłoni po obudowie..

    Pozdrawiam
  • Pomocny post

    Moderator na urlopie...
    Jak chcesz się zabić, to od razu podłącz 400V, żebyś się nie męczył za długo.
    NAPIĘCIA NIE MOŻE BYĆ NA OBUDOWIE !!!
    U mnie nie ma, mam różnicówkę i śpię spokojnie
  • Poziom 14  
    Witam ponownie w sprawie powyższego tematu..

    Okazało się, że jednak górna grzałka jest uszkodzona i to z niej występuje napięcie na obudowę kuchenki (niepełne bo ok 100 V).
    Podczas mierzenia prądu jaki płynie z obudowy do przewodu Neutralnego, miernik wskazywał początkowo wartość =0 później wraz ze wzrostem temperatury tejże grzałki prąd wzrastał aż do ok. 2A!!
    Zauważyłem też, iż ta uszkodzona nagrzewa się (do czerwoności) nierównomiernie tzn. prąd spierdala do pręta podtrzymującego łączącego się z obudową zamiast przechodzić przez całą długość tejże grzałki..

    Niestety okazało się, że grzałka, którą muszę wymienić jest zespolona wraz ze sprawną grzałką opiekacza i niestety chcąc nie chcąc trzeba wymienić obie na raz pomimo, że jedna z nich jest zupełnie sprawna.. :(

    Dziękuję za pomoc oraz zainteresowanie tematem.

    Pozdrawiam
    :)