Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wzrost spalania, dławienie: VW Polo 6N, '95, ADX, 230kkm

Retron 12 Lis 2008 00:10 15541 35
  • #1 12 Lis 2008 00:10
    Retron
    Poziom 19  

    Witam szanownych Forumowiczów.
    Jakiś czas temu pojawił się następujący objaw: lekkie przydławienie w okolicach 2000-2300 obr/min. Po przejściu przez ten zakres problem znika. Przy pełnym wciśnięciu pedału przyspieszenia objaw nie występuje lub jest niewyczuwalny (ze względu na szybkie przejście przez felerny zakres).
    Autem dojeżdżam do pracy około 30 km w jedną stronę (10km miasto + 20km trasa).
    Wymieniłem:
    + świece
    + kable WN
    + palec
    + kopułkę
    + filtr powietrza (przez jeden dzień jakby objaw zmalał)
    Sprawdzono na rozgrzanym silniku, na postoju i podczas jazdy:
    + obroty biegu jałowego - 900 obr/min (oczywiście na postoju)
    + czujniki temperatury cieczy (93 st C) i powietrza zasysanego (38 st C)
    + sondę lambda - napięcia:
    - oscylacje (0,4-0,7 V) około 3-4 razy na sekundę na biegu jałowym i przy równej jeździe
    - przyspieszanie przy pełnym otwarciu przepustnicy ~0,9V
    - hamowanie silnikiem 0V
    - dojście do obrotów biegu jałowego "od góry" początek oscylacji na poziomie 1500 obr/min
    + sondę lambda - współczynnik lambda
    - widoczna regulacja składu mieszanki do wartości wsp. lambda=1
    Dodatkowo, kilka tankowań wstecz, zauważyłem wzrost zużycia paliwa o około 1,8 l/100 km.
    Wzrost zużycia nie pojawił się po wymianie czegokolwiek z powyższych.

    Powiem szczerze, że zabrakło mi już pomysłów i proszę kolegów o pomoc.

    Pozdrawiam.

  • #2 29 Gru 2008 22:19
    Retron
    Poziom 19  

    Koledzy - jeszcze jedno pytanie.

    Zabrałem się dzisiaj za ustawienie zapłonu (lampa) i okazało się, że znak kole pozornie nie zatrzymuje się, lecz pływa (a raczej przeskakuje) pod znakiem na bloku. Dodatkowo, podczas podmianki świec na stare (sprzed wzrostu spalania) miałem możliwość sprawdzenia, czy się rozrząd nie przestawił. 5 bieg, wykręcone świece i przeciągałem auto przód-tył. Dało się zaobserwować, że koło na wałku rozrządu nie obracało się jednostajnie, a tak jakby się gdzieś przycinało. Czy jest możliwe, żeby napinacz padł, a jeśli tak, to jak to możliwe, że ten silnik nadal żyje?

    Pozdrawiam.
    ---------------------------
    Chyba zły trop.
    Oświetliłem dzisiaj koło zębate wałka rozrządu. Koło nie zatrzymywało się pozornie. Zatem pasek i napinacz chodzą jak powinny.
    Później wziąłem sygnał do lampy z kabla WN idącego z cewki do rozdzielacza. Brak zatrzymania pozornego - zatem rozdzielacz działa poprawnie.
    Po dodaniu gazu wyraźnie widać przyspieszanie zapłonu - wniosek: działa regulacja.
    Dodatkowo - po zwiększeniu obrotów znak wydaje się być spokojniejszy.

    Co zatem?
    Świece? Kable? (mimo podawania prawidłowych przebiegów, uszkodzone któreś z powyższych mogą powodować wypadnięcie iskry i spowodowaną z tym zmianę obrotów silnika = niespokojny znak)
    Dodam jeszcze, że jak silnik jest zimny, ewidentnie nie chodzi na wszystkie cylindry.

    Pozdrawiam.

  • Pomocny post
    #3 07 Sty 2009 21:49
    leszczyk waldek
    Poziom 14  

    sprawdź potencjometr przepustnicy może w jednym miejscu jest wytarta ścieżka i dlatego silnik fiksuje

  • #4 12 Sty 2009 09:35
    Retron
    Poziom 19  

    Ok.
    Dzieki za sugestię. Jak tylko sie troszke cieplej zrobi, to będe dłubał dalej.
    Masz jakieś pomysły odnosnie spalania?

  • #5 12 Sty 2009 11:06
    jakub560
    Poziom 14  

    witam.w podobnej sytuacji pomoglo wymontowanie i bardzo staranne umycie przepustnicy.pozdr

  • #6 12 Sty 2009 11:39
    Retron
    Poziom 19  

    Czyściłem bez wymontowywania - samą gardziel.
    Macie może opis bloków pomiarowych do tego silnika z wartościami prawidłowymi?
    Lub - czy opisy i wartości prawidłowe dla silników: AKK, AKP, ALD, AUC, AUD (te posiadam) są takie jak dla ADX?

  • #7 12 Sty 2009 16:37
    marek_z_ustki
    Poziom 9  

    przyczyna może tkwić w braku luzu zaworowego w jednym z cylindrów, dlatego, jak zimny, nie pali na wszystkie. po rozgrzaniu rozrząd się rozszerza i jakoś to działa, ale niewłaściwie napełnia mieszanką cylinder. stąd mulenie.

  • #8 12 Sty 2009 19:15
    Retron
    Poziom 19  

    Ten silnik jest wyposażony w hydrauliczne, samoregulujące się popychacze.

  • #9 14 Sty 2009 22:41
    m.marcin
    Poziom 16  

    Co do wyższego spalania - sprawdziłbym zasilanie do grzałki sondy lambda, złącze przed sondą oraz samą grzałkę. Do prawidłowej pracy sonda musi byc rozgrzana dlatego na początku pracy silnika ogrzewa ją grzałka. Poznać ten typ sond można po tym że mają 4 przewody.

  • #10 15 Sty 2009 20:51
    Retron
    Poziom 19  

    4 przewody są. Grzanie działa, bo lambda oscyluje.

  • #11 17 Sty 2009 00:42
    m.marcin
    Poziom 16  

    Pytanie: masz instalacje gazową w twoim polo ?

  • #12 17 Sty 2009 12:03
    Retron
    Poziom 19  

    Nie mam LPG. Tylko benzyna.

  • Pomocny post
    #13 17 Sty 2009 22:53
    m.marcin
    Poziom 16  

    Sprawdź jakie masz ciśnienie na poszczególnych cylindrach. Świece, przewody,palec i kopółka wymienione więc tylko może brakować ciśnienia żeby palił.

  • #14 17 Sty 2009 23:46
    Retron
    Poziom 19  

    Jutro wstawię nowe świece, bo coś mi mówi, że tam jest problem.
    Jak to nie pomoże, to będę sprawdzał ciśnienie.

    Dzięki.

  • #15 18 Kwi 2009 11:51
    +++marek
    Poziom 9  

    w odobnych okolicznościach pomogła wymiana cewki WN, dodatkowym objawem było utrudnione uruchamianie silnika gdy było mokro (szczególnie gdy była rosa

  • #16 13 Maj 2009 00:28
    umox
    Poziom 1  

    witam witam. nie jestem bieglym w autach ale mozliwe ze bede mógł pomóc . wiec mam podobny problem z moim 1.3 polo 95 silnik adx trace moc i pali jak smok podlaczylem do komputera i wykazalo ze to jest czujnik halla oraz czujnik spalania stukowego ( niby inna nazwa to czujnik polozenia walu czy jakos tak) mozliwe ze do tej pory juz masz wszystko zrobione .pozdro

  • #17 04 Lip 2009 19:15
    Retron
    Poziom 19  

    +++marek napisał:
    w odobnych okolicznościach pomogła wymiana cewki WN, dodatkowym objawem było utrudnione uruchamianie silnika gdy było mokro (szczególnie gdy była rosa


    Wymiana cewki nie dała efektu.
    A może TPS? Jakie są objawy jego uszkodzenia?

  • #19 05 Lip 2009 16:39
    m.marcin
    Poziom 16  

    Tak jak pisałem wcześniej sprawdziłbym dokładnie złącza do sondy lambda. To że oscyluje to nie znaczy że wskazuje prawidłowo. Wszystko zależy od temperatury sondy - do prawidłowej pracy sonda potrzebuje odpowiedniej temperatury. Tak jak opisujesz prawie wszystko już wymieniłeś a dalej poprawy niema więc sądze że jednak problem będzie w sondzie lambda.

  • #20 06 Lip 2009 19:59
    Retron
    Poziom 19  

    Odłączyłem dzisiaj sondę. Auto jakby lepiej pojechało. Są jakieś metody jej sprawdzenia inne niż podmianka?

  • #21 07 Lip 2009 00:04
    m.marcin
    Poziom 16  

    Zakładam że czujnik pomiarowy sondy jest sprawny ( pisałeś wcześniej , że oscyluje ) a nie działa grzałka , która podgrzewa sondę aby prawidłowo pracowała - przy uszkodzeniu grzałki lub braku zasilania na grzałkę sonda działa wolniej. Czas reakcji sondy przy temp. 300°C wynosi 1s , przy temp. 600°C to tylko niecałe 50 ms.

    Przed podmianą sondy należy sprawdzić:
    -czy dochodzi do wtyczki zasilanie na grzałkę sondy?
    -czy sama grzałka jest sprawna?
    -czy styki w gnieździe oraz we wtyczce są czyste ( czy jest pewne złącze )?

    Grzałka jest jednak częścią sondy więc jeżeli jest uszkodzona trzeba wymienić sondę na nową.

  • #22 14 Lip 2009 10:10
    Retron
    Poziom 19  

    Pomiary zrobione:

    - rezystancja grzałki 3 Ω
    - napęcie zasilania 14 V

    Jeszcze jedna sprawa. Czasami jak zdejme nogę z gazu i za chwilę dodaję gazu, to czuć, że przepustnica jest uchylona, bo pedał przyspieszenia jest bardzo miękki. Dopiero po głębszym dociśnięciu czuć opór i auto znowu zaczyna przyspieszać.

    Jakieś idee?

  • #23 14 Lip 2009 15:18
    tzok
    Moderator Samochody

    Mój dziadek ma taką "polówkę" (tylko 1.4 AEX), przy tym przebiegu na 90% jest padnięta sonda - niby oscyluje dobrze, ale podjedź na analizę spalin i sprawdź współczynnik lambda, czy rzeczywiście jest taki jak widzi sterownik silnika na podstawie sondy.

    Na sterowniku jest błąd osiągnięcia limitu adaptacji biegu jałowego, ale to wygląda jakby przepustnica była nieszczelna, po "przegazówce" bez obudowy filtra powietrza i gwałtownym zamknięciu przepustnicy słychać gwizd/syk (jak przy turbo ;) ) zamiast charakterystycznego "puknięcia". Niestety nie mam nic do diagnostyki VW, jedynie starego Euroscana, a on do VAG się średnio nadaje.

  • #24 19 Lip 2009 11:27
    m.marcin
    Poziom 16  

    Pytanie :
    Jakie było spalanie jak jeździłeś z odpiętą sondą oraz czy wcześniejsze problemy zniknęły ?

    Wyniki pomiarów grzałki na sondzie są dobre. Jeżeli jest DOBRE złącze we wtyczce to sonda powinna działać prawidłowo. Jeżeli któryś ze styków we wtyczce będzie niepewny sonda nie będzie działać tak jak powinna.

  • #25 20 Lip 2009 12:57
    Retron
    Poziom 19  

    tzok napisał:
    Mój dziadek (...) zobacz jak to wygląda u Ciebie.


    Podjadę na analizator jak znajdę chwilkę.
    Przepustnica nie ma luzów.

    m.marcin napisał:
    Jakie było spalanie jak jeździłeś z odpiętą sondą oraz czy wcześniejsze problemy zniknęły ?


    Teraz (a raczej chyba po zimie) auto spalaniem wróciło do normy (6,3 l/100km - cykl mieszany). Szarpanie nadal występuje.
    Spalania nie sprawdziłem bez sondy, bo przejechałem może 20 km. Różnicy zbyt wielkiej nie było - troszkę słabszy.
    Ostatnio dorwałem VAG'a.
    Adaptacja na 098 nie idzie. czy w tym silniku robi się wogóle adaptację?
    Po wprowadzeniu nastaw podstawowych (0 na 00) przez dwa dni silnik się obudził. Po dwóch dniach wróciło do "normy".
    Czasami przy dochodzeniu do wyższych obrotów (4500 rev/min) jakby go odcinało.

    Dzięki.

  • #26 25 Lip 2009 22:09
    drops44
    Poziom 10  

    Wymień filtr paliwa,a jak nie poskutkuje to pompe paliwa w zbiorniku-zbyt małe ciśnienie.

  • #27 27 Lip 2009 13:15
    Retron
    Poziom 19  

    drops44 napisał:
    Wymień filtr paliwa,a jak nie poskutkuje to pompe paliwa w zbiorniku-zbyt małe ciśnienie.


    Dwa pytania:

    1. Jaki jest zalecany czasookres wymiany filtra? Zmieniałem jakieś 40kkm temu.
    2. Czy pomimo prawidłowego poboru prądu (5,7A - na biegu jałowym silnika) pompa może nie dawać rady? Czy jest jakiś sposób, poza pomiarem wydajności, na jej sprawdzenie?

    Dziękuje.

  • Pomocny post
    #28 27 Lip 2009 16:26
    tzok
    Moderator Samochody

    Wymiana filtru paliwa - co 30 000 km lub co 2 lata,
    sprawdzenie pompy - pomiar ciśnienia i wydatku.

  • #29 29 Lip 2009 21:33
    Retron
    Poziom 19  

    m.marcin napisał:
    Sprawdź jakie masz ciśnienie na poszczególnych cylindrach. Świece, przewody,palec i kopółka wymienione więc tylko może brakować ciśnienia żeby palił.

    Dzisiaj kolejna wymiana świec.
    Świece poniżej - od lewej 1, 2, 3, 4.
    Świeca nr 3 - kompresja poszła i nie wróci (kumpel z manometrem mi uciekł - czekam na jego powrót)?

    Wzrost spalania, dławienie: VW Polo 6N, '95, ADX, 230kkm

  • Pomocny post
    #30 01 Sie 2009 21:45
    m.marcin
    Poziom 16  

    Według zdjęcia które wstawiłeś wygląda to tak, że na 3 cylindrze spalane są za duże ilości resztek oleju.
    Więc oczywiście na początku pomiar ciśnienia na wszystkich cylindrach przy wykręconych wszystkich świecach.
    Jeżeli pomiar wyjdzie dobry na wszystkich cylindrach no to trzeba będzie sprawdzić uszczelniacze na zaworach a następnie ( o ile nie będzie poprawy ) to pierścienie - przede wszystkim zbierający olej . Ale to już gruba rozbiórka silnika.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME