Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Motocyklowy regulator napięcia.

sqra71 13 Lis 2008 21:32 17012 11
  • #1 13 Lis 2008 21:32
    sqra71
    Poziom 9  

    Witam wszystkich i proszę o pomoc .
    Spalił mi się regler a o kupnie nowego mogę zapomnieć ( 600PLN ) . W związku z tym chciałem zapytać czy ktoś mógłby zaprojektować układ regulatora . Ja się na tym kompletnie nie znam .
    Kilka szczegółów :
    - motocykl KTM enduro
    - alternator jednofazowy samowzbudny
    - napięcie na zaciskach alternatora do 75V
    - moc alternatora 120 W
    - instalacja motocykla zabezpieczona bezpiecznikiem 10A

    W oryginale całość mieściła się na płytce 40 x 102 mm
    Niestety nie udało mi się usunąć reszty masy jaką był zalany.
    zwłoki wyglądają tak

    Motocyklowy regulator napięcia.

    0 11
  • #2 06 Gru 2008 13:06
    cisinio
    Poziom 10  

    regulator za 600 pln? chyba o jedno zero za dużo , kup sobie nowy regulator za 50 zł lepiej

    0
  • #3 06 Gru 2008 19:11
    sqra71
    Poziom 9  

    Ktm to nie jest chiński skuterek . Pomijam fakt że na reglerze za 50 zeta jest lipa , nie działa .
    Ale dziękuję za cenną radę .

    1
  • #4 08 Gru 2008 11:51
    mcgyver26
    Poziom 16  

    puki co to masz regulatorek (od malucha) :D jest tak banalnie prosty że zrobił go nawet mój 8-mio letni siostrzeniec :) z przekaźnika.
    Motocyklowy regulator napięcia.
    zasada działania polega na tym że:cewka prądowa przekaźnika dopuki nieosiągnie pełnego napięcia z prądnicy to nie załączy styków i anumulator niejest ładowany jednocześnie świeci się lampka kontrolna ładowania (czerwona lampka ze znaczkiem akumulatora).Po osiągnięciu przez prądnice pełnego napięcia styki zostają załączone,lampka kontrolna gaśnie i jest ładowany akumulator.

    Układy regulatora(ów) elektronicznego(ych) zapodać bedzie można tobiero po tym jak podasz czy instalacja jest z plusem czy z minusem na masie(bo niemoge nic znaleść w necie o tym motorku)oraz jakie napięcie ma akumulator bo niejestem pewien(znalazłem ze ma 12V)ale nigdy nic niewiadomo....?????

    0
  • #5 08 Gru 2008 12:04
    niutat
    Poziom 37  

    Witam, tylko gdzie tu regulacja kolego mcgyver26, bo ja nie widzę żadnego sensu w tym schemacie.
    Chyba że jako wyłącznik prądu zwrotnego (po przeróbkach), ale to tylko do prądnicy.

    0
  • #6 08 Gru 2008 22:45
    mcgyver26
    Poziom 16  

    schemat tego regulatora mam z książki o instalacjach elektrycznych w ''maluchu'' no i jeszcze rozbierałem taki stary regulatorek z fiacika i faktycznie było tam jak na tym schemacie.Chłopie gdybym niewiedział o tym to bym tu żadnych takich ''kitów''niewstawiał.Jak napisałem też że jak ''kolega'' napisze jaką ma instalacje z plusem czy z minusem na masie (bo ma to duże znaczenie)to regulatorek elektroniczny sie wstawi taki na tranzystorkach czy też tyrystorach a narazie.!?.......takie dawniej robili instalacje w autkach i chodziło to dość dobrze,jedynie ci co mieli słabe prądnice troche narzekali ale skączyło sie narzekanie po wprowadzeniu alternatorów :)

    0
  • #7 09 Gru 2008 14:08
    sqra71
    Poziom 9  

    Gwoli ścisłości ; mam alternator więc na jego zaciskach jest prąd przemienny . Wiem , wiem , można wstawić mostek Gretza . Motocykl ma minus na masie .

    1
  • #9 10 Gru 2008 02:48
    sqra71
    Poziom 9  

    Wołają blisko 2 stówy za dorobienie ....za 250 mam oryginał ale z Anglii ......chyba pora odkładać zaskórniaki....

    1
  • #10 13 Gru 2008 00:53
    mcgyver26
    Poziom 16  

    Jak wcześniej wspomniałem to zapodam dwa tranzystorowe(oba z książki) schemaciki regulatorów z minusem na masie(bo z minusem udało mi sie znaleść tylko te dwa).Pierwszy ma nazwę''uproszczony samochodowy regulator napięcia''
    Motocyklowy regulator napięcia.
    Regulacja sprowadza się do ustawienia potencjometrem P potrzebnego napięcia i dobrania wartości rezystora R dla największego natężenia prądu obciążenia prądnicy.Im mniejsza rezystancja R , tym większy prąd obciążenia.Rezystor R jest nawinięty w postaci spirali powietrznej drutem DNE 1 X 500...700mm.Przed rozruchem silnika należy ustawić szczotkę ślizgową potencjometru P w dolnym(wg.schematu) położeniu,co odpowiada najmniejszemu napięciu prądnicy.Po rozruchu silnika ustala się średnią prędkość obrotową(3000...3500obr/min),odłącza się przewód od minusa akumulatora i według woltomierza włączonego pomiędzy zacisk 3 i ''masę'' nastawia się potencjometrem P napięcie 14V.Następnie pomiędzy przewód łączący zacisk 4 i ''plus''akumulatora włącza się amperomierz(0...30A).Załącza się światła długie pojazdu obciążając prądnicę prądem 10A;napięcie wykazywane przez woltomierz nie może być niższe od 13,5V.Potem stopniowo zwiększa się obciążenie prądnicy włączając poszczególne odbiorniki prądu i obserwuje wskazania amperomierza.Diody ''idące''od zacisku 4 (100V/10A) oraz tranzystor ''idący'' do zacisku 2 należy zaopatrzyć w radiatory.
    tranzystor ''idący'' do zacisku 2 to jest: m.cz.1,5A/5W (ß≥60).
    tranzystor ''idący bazą''do diody zenera to jest: m.cz.1,5A/2W (ß≥50).

    ''samochodowy regulator napięcia''
    Motocyklowy regulator napięcia.
    W chwili włożenia kluczyka do stacyjki zapłonu napięcie przez zacisk 15 dotrze do regulatora.W początkowym okresie,zanim prądnica zacznie dostarczać regulowanego napięcia 14V ,tranzystor T1 jest zatkany,a T2 przewodzi.Gdy napięcie dostarczane przez prądnicę osiągnie wartość zmianową przystąpi do działania stabilitron D2 i tranzystor T1 zacznie przewodzić(jednocześnie zostanie zatkany T2).Dioda D5 tworzy sprzężenie zwrotne przyśpieszające otwieranie tranzystora T1 i zatkanie T2,występuje na niej stały spadek napięcia,a wspólnie z diodą D3 stabilizuje temperaturowo T1 i T2.Ogranicznik natężenia prądu(nastawiony na maksymalny prąd 20A dla prądnicy 300W(lub R1-0,008om;przy prądzie 16A dla prądnicy 200W))składa się z tranzystora T3 i rezystorów R1 i P2.Dioda D1 przewodzi prąd tylko w jednym kierunku-do akumulatora.Występuje na niej spadek napięcia 0,3...0,4V,co przy prądzie o natężeniu 20A stanowi stratę mocy 6...8W.Dlatego dioda D1 musi być skutecznie chłodzona.Równolegle z diodą D1 jest włączona żarówka kontrolna zapalająca się na tablicy rozdzielczej w chwili włożenia kluczyka stacyjki.Rozładowanie się akumulatora poprzez diodę jest bardzo małe,rzędu 0,3...0,5mA przy napięciu 12V.Nie trzeba się tym przejmować.Jedynie podczas długiego okresu nieużywania pojazdu należy odłączyć zacisk akumulatora(lub dodać jego wyłącznik).




    dane elementów:
    Rezystory o mocy 1W (poza rezystorem R)
    R -drutowy 10W
    potencjometry drutowe 0,5W
    R1 - robi się z paska blachy stalowej 0,4 X 6mm,ucinając właściwą długość.
    D1 - krzemowa 80V/20A
    D2 - zenera 6...7V/200mA
    D3,D4 - 80V/0,5A
    T1 - m.cz. 1,5A/2W (ß≥60)
    T2 - m.cz. 1,5A/5W (ß≥50) +radiator
    T3 - m.cz. 150mW
    Regulacja:
    urządzenie włącza się jak na schemacie:
    Motocyklowy regulator napięcia.
    przy powolnym obracaniu w obu kierunkach pokrętła potencjometru P1,woltomierz powinien przeskakiwać z wartości około 11V do 0V i z powrotem.Wartości pomiarowe na elektrodach tranzystorów będą przy tym następujące.Woltomierz wskazuje 11V: T1(Ube=+0,4V,Uce=-1,1V),T2(Ube=-0,34V,Uce=-0,09V).Woltomierz wskazuje 0V: T1(Ube=-0,32V,Uce=-0,07V),T2(Ube=+0,28V,Uce=-11V).Wartości napięć Uce mogą się różnić ±10% od podanych.Sprawdzony regulator montuje się w pojeździe poprzez podłączenie zacisku 15 regulatora z zaciskiem 15 stacyjki zapłonu.Często ''w pojazdach z minusem na masie'' trzeba najczęściej wyjąć prądnicę i przełączyć w niej końcówki uzwojenia wzbudzania(jak na rysunku):
    Motocyklowy regulator napięcia.
    Inne rozwiązanie to zastosowanie w całym układzie regulatora tranzystorów ''n-p-n''.Wówczas niebędą potrzebne żatne zmiany w samochodzie.Wszystkie połączenia wtykowe muszą wytrzymywać obciążenie prądem 15...20A.
    Pomiędzy zaciskiem B regulatora i jego przewodem umieszcza się amperomierz o zakresie 25A,zaś na zaciskach akumulatora woltomierz 20...25V.W chwili włożenia kluczyka do stacyjki żarówka kontrolna powinna się zapalić.Po uruchomieniu silnika i zwiększeniu jego prędkości obrotowej żarówka zgaśnie,napięcie na akumulatorze zacznie wzrastać,zaś amperomierz wskaże prąd dostarczany przez prądnicę do instalacji pojazdu.Za pomocą potencjometra P1 regulatora ustala się napięcie ładowania akumulatora 14V przy średniej prędkości obrotowej silnika,tzn.gdy prądnica rozwija 3000obr/min.Ustalone napięcie niemoże się wyrażnie zmieniać nawet przy największej prędkości obrotowej silnika,jak również po załączeniu wszelkich odbiorników prądu(światła,wycieraczki,kierunkowskazy itp.).Jeśli są trudności z płynną regulacją ogranicznika natężenia prądu (P1) podczas pracy silnika należy równolegle do zacisków akumulatora włączyć rezystor nastawny 4om/20A.Mierniki pozostają włączone jak przy regulacji napięcia.Przy prędkości obrotowej prądnicy 3000obr/min zwiększa się stopniowo (przez zmniejszanie rezystancji rezystora nastawnego)obciążenie prądnicy,aż uzyska się wartość maksymalną(zależnie od typu pojazdu 16...20A).Regulator musi przy tym obciążeniu utrzymywać napięcie 14V.W zależności od mocy prądnicy należy dobrać diode D1 np: D1 - 50...100A

    0
  • #11 13 Gru 2008 03:08
    sqra71
    Poziom 9  

    Kurcze , wybaczcie mi moje dyletanctwo w tej dziedzinie , jestem tylko elektromechanikiem bez praktyki ( ale nie w tym rzecz ) . Na pierwszym schemacie widzę że uzwojenie alternatora jest połączone z masą , czego u mnie nie ma . No i jest to chyba alternator obcowzbudny ... poprawcie mnie jeśli się mylę.

    0
  • #12 03 Lut 2010 12:00
    pawfil1
    Poziom 11  

    Może ktoś zechce spojrzeć na tego posta https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=839499&highlight=ktm+regulator&sid=
    Tu jest podane gotowe rozwiązanie (oryginalny regulator napięcia KTM) tylko trzeba zidentyfikować jeden element elektroniczny (widoczny na zdjęciu) i już.

    Dwa takie regulatory zamontowane są moim KTM 380 EXC 1997 roku. Żółte kable podłączone są bezpośrednio z generatorem (prądnicą, alternatorem) a dwa brązowe z instalacją elektryczną.
    Jeżeli jest taka potrzeba mogę zrobić zdjęcie schematu elektrycznego motocykla (jestem w jej posiadaniu)

    0