Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
TermoPasty.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Płytka Orangutan, robot, nie działa jak trzeba, zasilanie.

15 Lis 2008 19:11 2556 22
  • Poziom 19  
    Jestem w trakcie prac nad robotem opartym o płytkę Orangutan
    http://www.pololu.com/catalog/product/225
    Wszystko działa niby dobrze, jednak chcę użyć Sharp`owych czujników GP2D120. Opracowałem wzór na przeliczanie napięcia na odległość i wszystkie wskazania czujnika są poprawne.
    Jest tak niestety jedynie w przypadku zasilania z portu ISP! Używam programatora USBasp i na zasilaniu ISP dostaje ok 5.06V. W przypadku zasilania "normalnego" - wpięcia zasilania w piny przeznaczone na to na płytce - wskazania czujnika nie są poprawne. Na zasilaniu Sharp`a mam 4.99V , zaś na jego wyjściu (w przypadku gdy powinien wskazywać ok 0V, bo "nic nie widzi") dostaje ok 1V i wartość ta zaczyna lekko wzrastać dopiero przy odleglosci (czujnik-obiekt) ok 10cm i mniej. Nie pomaga nawet oddzielne zasilanie Sharp`a i podłączenie tylko jego wyjścia do płytki, więc wydajność prądowa stabilizatora raczej odpada.

    Datasheet: http://www.pololu.com/file/0J24/org01a_mega168_quick_start.pdf

    JP3 to właśnie piny do podłączenia zasilania. Sharp`a podłączam do PC4 albo PC5. Skutek taki sam.

    Płytka Orangutan, robot, nie działa jak trzeba, zasilanie.

    Płytka Orangutan, robot, nie działa jak trzeba, zasilanie.

    Kompletnie już nie wiem o co chodzi, więc bardzo proszę Was o pomoc
  • TermoPasty.pl
  • TermoPasty.pl
  • Poziom 19  
    Chodzi o zastosowanie filtru LC 33mH/33uF dla każdego czujnika osobno? Czy da to coś skoro nawet po zasilaniu Sharpa z osobnego źródła (3xR6= ok 4,7V) były problemy?
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    A napięcie wyjściowe mierzyłeś miernikiem, czy przetwornikiem mikrokontrolera? Bo może w tym jest pies pogrzebany.

    Najlepiej byłoby gdybyś układ zasilał z wydajnej baterii. Wydajność prądowa zasilacza może i jest wystarczająca, ale całkiem możliwe że nie radzi on sobie z obciążeniami o charakterze impulsowym. Ten czujnik potrafi szarpnąć na prawdę bardzo dużo prądu - lekko kilkaset mA. Pewnie zasilacz w tym momencie "klęka".

    Co do cewki i kondensatora - po coś je się stosuje... ;)
  • Poziom 19  
    Napięcie na przetworniku i mierniku mniej więcej się zgadzało.

    Czyli mogę dać na zasilanie sharpów 4xaku NiMH AA co daje 4,8V i do tego równolegle po filtrze LC na każdego Sharpa ?
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Jak nie masz więcej aku żeby zasilić całą płytkę, to możesz spróbować w ten sposób. Ta płytka kompletnie nie nadaje się żeby do niej podpinać bezpośrednio szarpa. Cewka i kondensator pewnie by pomogły, ale trzeba by wziąć oscyloskop, sprawdzić co dokładnie kłóci i dobrać filtr.

    Najpierw zobacz czy zasilanie z aku coś da.
  • Poziom 19  
    tzn mam więcej aku, chcę właśnie zrobić 6xaku 1,2 co da 7,2V z czego całość dam na płytkę, a z tego "odnoga" 4,8V bezpośrednio (przez LC) do sharpa. Nie da rady chyba zasilać sharpów z płytki z powodu lipnego stabilizatora, który max prąd daje ok 200mA.
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    W takim razie masz winowajcę - ten stabilizator który się nadaje do systemów o poborze prądu poniżej 100mA (pdf)

    Ja bym wymienił ten stabilizator na coś "normalnego".

    Rozwiązanie z akumulatorami jest bardzo niedobre - zakatujesz w ten sposób akumulatorki, nie można w ten sposób podłączać kilku aku.

    Ja bym podłączył "normalny" stabilizator do złącza ISP i zasilał płytkę tamtędy. Do tego kondensator 33u przy sharpie i powinno być dobrze.
  • Poziom 19  
    W sumie ten co jest jak na SMD nie jest wcale jakiś mały, więc czy dałbym radę zwykłą lutownicą przelutować stary na nowy w takiej samej obudowie, tyle że L7805 ? Nigdy SMD nie lutowałem. Wolałbym to rozwiązanie niż czepiać się przez ISP dublując filtr w postaci kondensatorów, który przecież jest już na płytce.
    Sugerujesz, że indukcyjność jest już niepotrzebna wtedy przy sharpach?
    Płytka Orangutan, robot, nie działa jak trzeba, zasilanie.
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Takie filtrowanie chroni głównie system przed zakłóceniami od strony szarpa. Obudowę D2PAC dość ciężko się lutuje, bo trzeba mocno podgrzać to wielkie pole pod układem żeby "puścił". Generalnie nie powinieneś mieć z tym problemu. Najpierw grzejesz wielkie pole i unosisz układ. Potem dwie małe nogi i po problemie. Tylko uważaj, bo przez te rozmiary łatwo zrobić zimny lut na masie. Trzeba dobrze podgrzać.
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    Zamiast niszczyć płytkę orangutan lepiej weź zrób drugą płytkę na płytce uniwersalnej ze stabilizatorem na 7805 i do tego podłącz zasilanie sharpów. 15minut roboty i nie musisz nic wylutowywać co może się źle skończyć.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    przyglądając się schematowi to producent tej płytki poszedł na łatwiznę i minimalizację kosztów , jeżeli schemat odpowiada stanowi faktycznemu to kondensatory w układzie filtracji mają zbyt małe wartości przed stabilizatorem co najmniej 470 µF za 100 µF , cześć analogowa jest według zaleceń zasilana przez dławik ale nie ma żadnego kondensatora filtrującego na zasilaniu i napięciu odniesienia , dodatkowo korzystając z zewnętrznego Vref każda zmiana wartości napięcia zasilania od razu przenosi się na Vref co obarcza błędem pomiar
    proponuje dolutować te kondensatory bo możesz mieć niespodzianki , co do stabilizatora to również jest nieporozumienie dawać 100mA dla płytki testowej do której wiadomo dołączane są dodatkowe urządzenia , zrób tak ja radzą koledzy albo wymień stabilizator albo zastosuj zewnętrzny układ stabilizatora w tym przypadku nie wiem czy nie prościej całkowicie zasilać układ porządnym stabilizatorem a tego na płytce całkowicie się pozbyć
  • Poziom 19  
    Ok spróbuję zmontować oddzielną minipłytkę do zasilania i wepnę ją pod ISP. Czy aby na pewno 470 µF przed 7805 i 100 µF za jest dobrym pomysłem? W nocie katalogowej podają zdecydowanie mniejsze wartości.
    A co do kondensatora przy Sharpie to mogę dać 10uF i 22uF połączone równolegle, czy musi być to jeden 33uF (nie chce mi się czekać do jutra na otwarcie elektronicznego bo jednego 33uF nie mam)? Na pewno da radę zasilać Sharpa bez tej cewki 33mH ?

    Dziękuję za zainteresowanie tematem.
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Możesz dać sam 22uF, powinno wystarczyć. Zasilanie szarpa może być bez cewki - oczywiście że da radę.


    Co do kondensatorów - one nie są tylko dla stabilizatora, ale też dla silników i innych elementów. Jak chcesz to daj mniejsze wartości - efekty można przecież zmierzyć. Jak robię płytki to z reguły gdzieś za stabilizatorem znajdzie się mała żółta kostka z napisem 107 ;)

    Duże wartości przed stabilizatorem czasem można mocno zredukować. Mam układ gdzie przed jest tylko 10uF - dlaczego? Bo układ zasila LiPol który jest w stanie dać 10 razy większy prąd niż potrzeba...
  • Pomocny post
    Poziom 25  
    Ja swoje układy zasilam stabilizatorem 7805, przed niego daje 1000uF i 100nF, a za nim daje 100nF i 220uF i zawsze wszystko dobrze chodzi ;)
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Cytat:
    spróbuję zmontować oddzielną minipłytkę do zasilania i wepnę ją pod ISP

    proponuje pozostawić sobie to gniazdo wolne , co zrobisz jak będziesz chciał programować , przecież żaden problem dolutować osobno dwa przewody lub wykorzystać złącza portów gdzie również masz to samo napięcie , wartości podane w notach to min zalecane przez producenta , ale im większe pojemności tym spadek napięcia przy udarze prądowym jest mniejszy , oczywiście w pewnych granicach wartości , dasz większe nic nie zaszkodzi , ponadto dodaj kondensatory na zasilaniu A/C o których pisałem wcześniej , jeszcze jedno nie wiem jak dokładnie zachowa się LP2950 przy zasilaniu od strony stabilizacji dlatego proponuje odłącz to wyprowadzenie jeżeli stosujesz zewnętrzny stabilizator , sprawdziłem przy takim zasilaniu typowy LM 7805 pobiera prąd ok 10 mA
  • Poziom 19  
    W dokumencie z LINK na 1 stronie jest napisane
    Cytat:
    Unregulated DC input can withstand -20V reverse
    battery and +60V positive transients
    Czyli chyba nie muszę wylutowywać domyślnego stabilizatora?
    A wracając do kondensatorów na analog to gdzie dokładnie miałyby one być i jakie konkretnie? Narazie może spróbuję bez nich i dołącze dopiero przy dalszych problemach bo cała płytka jest w SMD i trochę ciężko mi się będzie wlutować przy uC.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    myślę że schemat powie więcej niż pisanie , odnosi do ATMegi 8 ale zasada zasilania jest identyczna , w Twoim przypadku producent "uszczęśliwił " Cię faktem stałego zasilania napięcia odniesienia , przy precyzyjnych pomiarach lepiej korzystać z zewnętrznego napięcia odniesienia , dlatego jedyne co możesz zrobić to dodać jak najbliżej wyprowadzeń uC kondensator 100 nF ( zalecana wartość ) chodź sam się przekonałem że dopiero EL 10µF + 100 nF uspokoiło pływanie pomiaru , jednak to nie reguła bo każdy układ pomiarowy ma swoją specyfikę

    Płytka Orangutan, robot, nie działa jak trzeba, zasilanie.

    schemat z mojego projektu , dla Ciebie istotne tylko zasada zasilania
  • Poziom 19  
    Ok na pewno się przyda, ale jak w końcu z wylutowaniem starego stabilizatora? Wg mojego wcześniejszego postu chyba można go zostawić?
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    oczywiście że możesz go zostawić , tylko stabilizator będzie pobierał pewien prąd , dałem Ci przykład z LM7805 przy zasilaniu bateryjnym każdy mA jest ważny szczególnie jeżeli jest marnowany bezużytecznie , przecież nie musisz wlutowywać całego układu wystarczy jedną nogę co chyba nie jest aż tak trudne
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Ale tak swoją drogą, to kiedyś myślałem że ta płytka to coś dobrego. Ten AREF podpięty do AVCC to poważny błąd, już lepiej żeby tam nic nie było podpięte, przecież AVCC podpina się wewnętrznie jako REF.

    Pamiętaj żeby ustawiać zawsze przetwornik na zewnętrzne nap. odniesienia.
  • Poziom 19  
    Sprawa wygląda tak: Zrobiłem minipłytkę zasilającą, do sharpa dołączyłem 22uF i... działa! Myślę, że narazie nie ma potrzeby dodawać pojemności przy uC i odłączać stabilizatora skoro wszystko gra jak należy, minimalnie większy błąd pomiaru i kilka mA straty są narazie wpisane w błąd, ale nie powinno to płynąć na wyniki na najbliższych zawodach minisumo ;)

    Jeszcze raz serdecznie Wam dziękuję i pozdrawiam. Każda Wasza wypowiedź wiele mnie nauczyła.
  • Poziom 39  
    trochę poza zasadniczym tematem nawiązując do wypowiedzi kol McRancor na pierwszy rzut oka moduł faktycznie wygląda fajnie , dość zgrabny i aż prosi się o zastosowanie w robocie ale jak dokładnie przyjrzeć się schematowi to producent popełnił tyle błędów że praktycznie dyskwalifikuje tą płytkę do szerszego zastosowania , Vref kardynalny błąd , kondensatory filtrujące , stabilizator 100mA może jeszcze inne błędy , np czujnik linii na 5 Led zasilany max prądem diod i mamy ugotowany stabilizator nie wspominając o innych dodatkowych urządzeniach podpiętych do płytki , tak więc czasami warto najpierw przyjrzeć się dokładnie schematowi niż coś się kupi i zaczną się problemy , oczywiście wszystko jest do naprawienia ale w końcu za coś już zapłaciliśmy i powinno spełniać określone wymagania