Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprężarka powieterza HS11 jakie smarowanie

stx1 15 Lis 2008 21:21 42004 30
  • #1 15 Lis 2008 21:21
    stx1
    Poziom 12  

    Dostałem sprężarkę powietrza ,która ma na skrzyni korbowej odlany napis HS11,02x, a na głowicy HS11,06,chcę ją zastosować w kompresorze , mam już zbiornik, silnik i inne części, ale nie wiem jakie jest jej smarowanie-rozbryzgowe czy może olej pod ciśnieniem był dostarczany z silnika spalinowego, a jeżeli smarowanie było ciśnieniowe to czy można je przerobić na rozbryzgowe, czytałem na jakimś forum że ktoś to przerobił wiercąc otwór przez korbowód i panewkę, a pod korbowodem przekręcił łopatkę rozbryzgową,czy taka przeróbka może wystarczająco zapewnić smarowanie takiej sprężarce,czy kiedyś ktoś robił taką przeróbkę i czy chodziło to dobrze. Jeszcze jedno pytanie jakie taka sprężarka może mieć maksymalne obroty.Ktoś do tej sprężarki dorobił rurkę w kształcie litery L zakończona jest gwintem M10 i wkręcona do skrzyni kobowej .

    0 29
  • #2 16 Lis 2008 18:06
    mczapiewski6
    Poziom 9  

    To jest bardzo proste, do smarowania rozbryzgowego wał korbowy musi być odpowiedni sprawdź jak wygląda wał i będziesz wszystko wiedział a jak nie będziesz to wrzuć fotke wału.

    0
  • #3 16 Lis 2008 18:29
    marekwegl
    Poziom 9  

    Musisz sprawdzić czy wał jest na łożyskach-może być smarowana rozbryzgowo a jak na panewkach-pod ciśnieniem

    0
  • #4 16 Lis 2008 19:00
    Krick1987
    Poziom 24  

    Witam,
    napewno ona jest smarowana rozbryzgowo :) wystarczy zalać olejem... przewinęło mi się juz kila takich sprężarek przez ręce. Wał jest na łożyskach.

    Max obrotów tej spręzarki to 2800 obr/min.

    3
  • #5 16 Lis 2008 21:10
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #6 16 Lis 2008 21:37
    Kaszpir77
    Poziom 20  

    Też myśle że to jest już przystosowana do pracy stacjonarnej sprężarka od C360 3P. Zaślepiony wlot oleju i coś co zastepuje oryginalny odpływ do silnika. W 3P to smarowanie sprężarki to trochę "pic na wodę". Olej z silnika jest tylko rozpylany w środku i odpływa do miski. Nie ma to nic wspólnego z angielskim oryginałem w MF gdzie rzeczywiście wał był samarowany pod ciśnieniem, a sprężarka była prawie wieczna. Polacy przystosowali słabą sprężarkę od C330 do pracy ciągłej co wyszło tak sobie.
    Wydaje mi się że bez problemu można wlać odpowiednią ilość oleju i tyle. Oryginał w C330 miał jeszcze na deklu z tyłu odpowietrznik (mały otwór w górnej części). I tu by się przydał jeżeli tą dorobioną fajkę szczelnie zamknie się śrubą.
    Co do obrotów do w 3P koło pasowe silnika i sprężarki są mniej więcej takie same więc obroty max to ok. 2000 rpm.

    0
  • #7 16 Lis 2008 23:25
    Krick1987
    Poziom 24  

    Cała sprężarka jest na łożyskach kulkowych!!! ( widziałem na własne oczy )
    Do tego moje egzemlarze miały tabliczki znamionowe
    Producentem był chyba Polfos Łódź i wyraxnie było napisane max 2800obr/min. Fakt wytrzyma takie obroty ale przy zapewnieniu chłodzenia!!!

    0
  • #8 17 Lis 2008 02:06
    kotweiler
    Poziom 16  

    Sprawdź czy na wale korbowym jest czerpak oleju (taka łopatka na panewce korbowodu), który w czasie obrotu wału, nabiera olej i wyrzuca go do góry. Jak nie ma to sprężarka smarowanie miała z silnika. Jak chcesz mieć smarowanie rozbryzgowe to musisz ją dorobić, gdy jej nie ma. Oczywiście wtedy, gdy sprężarka ma wał na łożyskach tocznych. Na forum jest schemat co prawda innej sprężarki ale ta łopatka jest widoczna
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.ph...=0&postorder=asc&highlight=kompresor&start=30
    Musisz rozważyć też do czego potrzebny będzie Ci kompresor. Sprężarka w zależności od obrotów, cyklu pracy(ciągły czy czasowy), oraz pod jakim ciśnieniem pracuje powinna mieć dobrane odpowiednie smarowanie. Można spotkać sprężarki HS które pracują ze smarowaniem rozbryzgowym (stała ilośc oleju-ciągnik) lub smarowaniem od silnika(wojskowy star). Olej nie tylko smaruje sprężarkę ale również chłodzi ją olejem ciągle dostarczanym z silnika. Gdy zalana jest małą ilością oleju, może doprowadzić to, do przegrzania się oleju, a tym samym utraty zdolności smarujących oleju i zatarcia tłoka.
    W swoim kompresorze założyłem zewnętrzny zbiornik oleju oraz chłodnicę. Dodatkowo dorzuciłem czujnik temperatury, który załącza wentylator na chłodnicy gdy olej przekroczy 110 stopni. Kompresor pracuje na 8 atm w cyklu ciągłym np w czasie malowania.
    Wcześniej tłoki i panewki zacierały się mimo, że czujnik ciśnienia oleju pokazywał 3.5 atm non stop., Nie wiedziałem z jakiego powodu lecz w końcu doszedłem co jest przyczyną, zrobiłem j/w i mam spokój. Smarowanie mam ciśnieniowe tzw sucha micha, zbiornik oleju mam pod sprężarką. Pompa oleju zewnętrzna od hydrauliki ciśnieniowej, jakś ruska za dwie dychy, kupiona na pchlim targu.

    0
  • #9 17 Lis 2008 10:06
    Krick1987
    Poziom 24  

    Zapomniałem dodać, że niektóre egzemplarze miały bagnet do sprawdzania poziomu oleju ( patrz zdjecie ) a na dole śrubę wkręcona jako korek spustowy.
    Sprężarka powieterza HS11 jakie smarowanie
    W środu napewno nie ma zadnych łopatek, tylko stopa korbowodu rozbryzguje olej.

    0
  • #10 17 Lis 2008 16:02
    stx1
    Poziom 12  

    Sprawdziłem po odkręceniu pokrywy na tylnym łożysku i sprawdziłem jest ono kulowe, a ta większa śruba -M10 na tylnej pokrywie zaślepia wlot oleju, jest tam otworek zwężony z M10 do 2mm, którym płynął olej.Myślę że najprostszym roziązaniem będzie założenie natę rurkę w kształcie L zbiorniczka z olejem, ale wtedy cała komora korbowa będzie pełna oleju , ale inny sposób smarowania to trzeba by zastosować pompę zębatą do oleju, a to jast bardziej skomplikowane bo dochodzi jeszcze napęd tej pompy. Ja zamierzam ten kompresor urzywać do malowania i konserwacji auta , ale tylko dorywczo.

    0
  • #11 17 Lis 2008 16:48
    Krick1987
    Poziom 24  

    Tam nie ma co smarować pod ciśnieniem, bo nie ma panewek!!!
    Wystarczy zalać olejem tak ok 2-3 cm skrzynie korbowa i po kłopocie. nie trzeba żadnych zbiorniczków. W zaznaczonym wyże miejscu koło cylindra wywiercić otwór i dorobić bagnet do sprawdzania poziomu oleju. ( takie jest orginalnie rozwiązane w takiej sprężarce tylko fabrycznie montowanej do kompresorów, a w środku jest to samo!!!)

    1
  • #12 17 Lis 2008 17:12
    stx1
    Poziom 12  

    Myślę że w moim kompresorze łatwiej mi będzie dorobić bagnet w tej rurce w krztałcie litery L,a potem naleję oleju ok 3 cmm i po zamątowaniu sprawdzę jak działa i opiszę na forum.

    0
  • #13 17 Lis 2008 19:54
    Kaszpir77
    Poziom 20  

    stx1 napisał:
    Myślę że najprostszym roziązaniem będzie założenie natę rurkę w kształcie L zbiorniczka z olejem, ale wtedy cała komora korbowa będzie pełna oleju.

    A pomyślałeś co się stanie jak tak wypełnioną sprężarkę uruchomisz? Przecież tłok poruszając się w dół zmniejsza objętość skrzyni korbowej, a olej jest raczej nieściśliwy.

    0
  • #14 17 Lis 2008 20:02
    Krick1987
    Poziom 24  

    Chyba trzeba bedzie wykręcić tą śrubę z dekla tylnego i tamtedy zrobić odpowietrzenie.

    0
  • #15 18 Lis 2008 22:41
    stx1
    Poziom 12  

    Myślałem o tym że może być problem z kompresją i rozprężaniem w skrzyni korbowej, ale pojemność skokowa tej sprężarki jest mała i w stosunku do jeszcze pozostającego powietrza w skrzyni korbowej nie powinno to być problemem , a jak ten problem jest rozwiązany , bo w takiej samej konstrukci jest też sprężarka która ma skrzynię korbową zamkniętą ,tylko ma bagnet do sprawdzania poziomu oleju, a w mojej jes tam pełny odlew, a w miejscu korka spustowego mam tę rurkę w litery L. Jeżeli będą prolemy to w miejsce co mam tę śrubą co zaślepiony jest kanalik dolotowy oleju podłączę jakiś zbiorniczek rozprężny, ale może on nie spełniać swojej funkcji bo ten kanalik jest średnicy około 2mm.

    0
  • #16 19 Lis 2008 01:27
    kotweiler
    Poziom 16  

    Najlepiej rozbierz sprężarkę i będziesz wiedział co robić dalej. Jak jest smarowana rozbryzgowo, to powinna mieć dwa łożyska toczne, a na korbowodzie łożysko igiełkowe.
    Znalazłem wał z mojej sprężarki, która rozleciała się.
    Też na 100%, miała mieć smarowanie rozbryzgowe. Odkręciłem dekiel, łożysko było, więc myślałem że wszystko OK, ale niestety z drugiej strony wału i na korbowodzie była panewka. Sprężarka chodziła idealnie dopóki korbowód się nie urwał.
    Zastanawia mnie dlaczego twoja sprężarka, nie ma miarki oleju, jak jest smarowana rozbryzgowo.

    0
    Załączniki:
  • #17 19 Lis 2008 11:19
    Krick1987
    Poziom 24  

    Ten wał prawdopodobnie pochodzi ze spręzarki od stara :)
    a symbol jej to chyba HS 18 lub 19 jak sie nie myle.
    W tamtej wszystkie łożtska są toczne.

    0
  • #18 13 Gru 2009 19:57
    dziungwaj
    Poziom 12  

    witam zlozylem sprezarke ale po nabiciu kilku atmosfer pryska mi olejem z dekielka gdzie niby jest odpowietrzanie. co to moze byc. ten typ juz tak ma. pierscienie tlokowe puszczaja i wywala olej przez odpowietrznik . prosze o pomoc bo juz nie wiem co mam robic, jak sie do tego zabtac

    0
  • #19 13 Gru 2009 23:13
    kotweiler
    Poziom 16  

    dziungwaj napisał:
    witam zlozylem sprezarke ale po nabiciu kilku atmosfer pryska mi olejem z dekielka gdzie niby jest odpowietrzanie. co to moze byc.

    Może być za dużo oleju. Spuść olej i zalej 0.2 litra, najlepiej oleju silnikowego 15w/40 lub sprężarkowego.
    Sprawdzanie sprawności sprężarki wg. instrukcji;
    Sprawdzanie zaolejenia powietrza należy przeprowadzić przy użyciu białego kartonu. Przykładamy karton do wylotu powietrza ze sprężarki (obroty sprężarki ok. 900 obr/min)prostopadle na odległość 50 mm i obserwujemy czy na kartonie pojawiła się jednolita plamka oleju, jeżeli tak, to sprężarka jest zużyta i nadaje się do remontu.

    0
  • #20 16 Gru 2009 20:30
    dziungwaj
    Poziom 12  

    oleju bylo za duzo ale to nie przyczyna. wymienilem pierscionki od razu poprawla sie sprawnosc sprezarki, nie chlapie olejem z wylotu sprezarka nie jest zuzyta. przy 3 atmosferach zaczyna syczes i chlapac olejem z odpowietrznika i bagnetu podejrzewam ze mam uszkodzony zawór zwrotny w glowiczce, nastepnie za wyltem mam zwrotny hydrauliczny grzybkowy . wydaje mi sie ze to jest przyczyna jutro bede mnial pneumatyczny do 10bar zaloze i zobacze bo juz mi rece powoli opadaja

    0
  • #21 30 Gru 2009 22:03
    stx1
    Poziom 12  

    Ja też miałem problem z olejem w tej sprężarce wybijał przez otwór bagnetu więc go zaślepiłem śrubom i po problemie.

    0
  • #22 31 Gru 2009 09:25
    zbychu80
    Poziom 16  

    stx1 napisał:
    Ja też miałem problem z olejem w tej sprężarce wybijał przez otwór bagnetu więc go zaślepiłem śrubom i po problemie.


    To teraz będzie Ci olej wypływał pierścieniem uszczelniającym, jak pierścienie trochę się przytrą.

    0
  • #23 08 Sty 2010 18:03
    Cutin
    Poziom 11  

    Mam kompresor ale bez bagnetu i planuje sobie go jakoś dorobić. Powiedzcie jaki tam otwór oryginalnie jest (wiertło M14 i gwint 1,5 ?)

    Mo może ktoś fotę jak to wygląda bo widzę że tam jest jakaś wkręcona śruba i w to chyba wchodzi ten bagnet.

    0
  • #24 08 Sty 2010 19:58
    wopor
    Poziom 32  

    witam,:D jest to spęzarka jak kolega pisał produkcji łódzkiej , i stosowana była w Starach i ciagnikach,w róznych kofiguracjach nie potrzebuje smarowania cisnieniowego , a ta rurka w kształcie L słuzyła ( pomysłowość poprzedniego własciciela)pewnie jako wskaznik poziomu oleju wkrecona w korek spustowy oleju, ze 30 kilo temu :D pracowałem w tej fabryce ale na dziale gdzie dzielnie robilismy gazniki, montuj kolego wszystko do kupy daj na kółko napedzajace ( jest na stozku) cos co spowoduje chłodzenie głowicy i przewód tłoczny tak by miał mozliwość sie rozszerzania bez utraty szczelnosci ,możesz stosować olej do spreżarek i zmieniaj tak co 40-50h pracy, powodzenia

    0
  • #25 11 Sty 2010 17:42
    Cutin
    Poziom 11  

    wopor napisał:
    montuj kolego wszystko do kupy daj na kółko napedzajace ( jest na stozku) cos co spowoduje chłodzenie głowicy i przewód tłoczny tak by miał mozliwość sie rozszerzania bez utraty szczelnosci ,możesz stosować olej do spreżarek i zmieniaj tak co 40-50h pracy, powodzenia


    Akurat mam zrobiona tak jak napisales ;) ale powiedz mi dlaczego przewod tłoczny z mozliwoscia rozszezania? Bo ja myslalem to zastapic jakas rurka metalowa ktora by lepiej odprowadzala cieplo (chodzil mi o roznice temperatury powietrza ktora powoduje skraplanie sie wody)

    Ponawiam pytanko o rozmiar otworu i rozmiar gwintu na bagnet

    Jak myslicie czy ten kompresor HS22 + silnik(935obr/min) + butla 40L = w miare dobry materiał do prac lakierniczych (amotorskich off-kors). Jeszcze pytanko czy 1088 obr/min to maksymalne obroty tego kompresora bo na tabliczce mam cos takiego wybite (data produkcji to chyba nie jest ;) )

    Sprężarka powieterza HS11 jakie smarowanie
    Sprężarka powieterza HS11 jakie smarowanie

    0
  • #26 12 Sty 2010 11:03
    robokop
    Moderator Samochody

    Przeniosłem z "Samochody mechanika".

    0
  • #27 21 Mar 2010 21:22
    mikein
    Poziom 9  

    2800 obrotów max z chłodzeniem

    0
  • #29 31 Gru 2010 11:49
    dzuchx
    Poziom 11  

    Witam.
    Przyłącze się do tematu.
    Chciałem zbudować kompresor na własne potrzeby.
    Posiadam starą sprężarkę podobną jak kolega na początku postu:)

    Jest na niej oznaczenie HS 11 44 5.

    Przedstawiam zdjęcie.
    Moje pytanie odnosi się do tego jaki olej mogę wlać do sprężarki.?
    Czy może to być olej silnikowy 15 w40 ?Lub przekładniowy Hipol?
    Znając was powiecie że są specjalne..ale jaki oprócz tego można wlać ile tam wejdzie oleju?
    Z góry dzięki za odpowiedź.



    Sprężarka powieterza HS11 jakie smarowanie

    0
  • #30 13 Cze 2014 16:43
    genek1989
    Poziom 10  

    Mam do was pytanie przyjaciele z forum czy cylinder i głowica od sprężarki HS11 z centralnym smarowaniem będzie pasowała do sprężarki HS 22 na centralne smarowanie bo w mojej HS 22 cylinder i głowiczka wróciły do domu ojca

    0
  Szukaj w 5mln produktów