Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik krokowy z napędu optycznego

23 Lis 2008 14:59 2113 7
  • Poziom 13  
    Chciałem ostatnio użyć silniczka wymienionego w tytule (pochodzi chyba z jakiegoś starego CD-romu, niestety ku mojemu rozczarowaniu problem okazał się większy niż myślałem.

    Mianowicie:
    Na początek wziąłem miernik (omomierz) do ręki i postanowiłem zlokalizować cewki i tu zdziwienie. 3 (na 10) skrajne wyprowadzenia ujawniły niski opór (wręcz zwarcie) czyli po tym już byłem pewien że mam do czynienia z silnikiem unipolarnym. I wszystko było by fajnie, gdyby nie fakt, że drugiej trójki już nie znalazłem. Na pozostałych wyprowadzeniach pokazuje jakieś rezystancje w zależności do których wyprowadzeń podłączy się miernik. sytuacja ta powtórzyła się w sumie na 2 różnych silnikach. Ma ktoś jakiś pomysł?
    Jak to podłączyć żeby działało? Jak znaleźć obie cewki?
  • Pomocny post
    Poziom 12  
    Silnik z CD-ROM-u (główny - od napędu płyty, bo o ten chyba ci chodzi) nie jest silnikiem krokowym. Jest to silnik BLDC (od brushless, czyli bezszczotkowy). Poszukaj o silnikach BLDC, jest o tym duuużo postów. Mają one trzy wyprowadzenia (z trzech cewek), reszta wyprowadzeń pochodzi od układu czujników położenia rotora - hallotronów. Sterowanie tych silników jest trudne bez użycia specjalizowanych układów - kontrolerów.
  • Poziom 13  
    Tak, o ten silnik mi chodziło. Do tej pory byłem przekonany (jak wielu znajomych), że to silnik krokowy. Za odpowiedź dzięki, ja myślę że spróbuję na jakimś AVRku się nim pobawić. Tak BTW krokowy bipolarny już obsłużyłem i chodził, więc i z tym sobie chyba poradzę :) Pozdrawiam
  • Moderator - Na Wesoło HydePark
    Silnik BLDC też jest silnikiem krokowym. Tylko że przeważnie jest on projektowany na wyższe obroty niż zwykły krokowy.I wcale nie musi mieć trzech faz.
  • Poziom 12  
    arturavs:
    Masz rację z ilością faz i z tym, że jest to rodzaj silnika krokowego - tyle, że nie ta sama idea zastosowania co silników krokowych.

    _StinG_:
    Próbowałem raz wysterować taki silnik za pomocą atmela 2051 i sześciu tranzystorów w układzie trzech par komplementarnych i kręcił się (nawet kierunek się dało zmieniać), tyle, że bez odczytu położenia z hallotronów to mi guzik wyszło, bo słaby był strasznie. Taki sobie to był eksperyment ze stałą częstotliwością impulsów - każda zmiana prędkości (obciążenie) wytącała go z równowagi. Ale ten przykład jedno pokazuje napewno: musi być odczyt położenia, żeby silnik działał poprawnie.

    Pozdrawiam
  • Poziom 13  
    A może wiecie jak dobrze zlokalizować hallotrony, bo nie bardzo wiem, wszędzie (poza uzwojeniami) pokazuje mi jakieś oporności (jak szukałem drugiego uzwojenia to się nadziałem na to info) tylko nie wiem które wyprowadzenie jest czym.
  • Poziom 12  
    Najlepiej jak sobie odtworzysz schemat z płytki silnika. Hallotrony mają po cztery nogi: dwie z nich to zasilanie, a pozostałe dwie to wyjścia odwrotne (jakby proste i zanegowane - coś na ten kształt w każdym razie). Hallotron taki działa jak mostek rezystorów, z czego jeden z rezystorów ma rezystancję zależną od indukcji magnetycznej.
  • Poziom 13  
    to popróbuję, jak coś z tego wyjdzie to masz 2-pomógła ode mnie w jednym temacie :)