Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

szkolenie z chip tuningu

zasadam 23 Lis 2008 18:03 73114 64
  • #1
    zasadam
    Poziom 10  
    witam,
    jestem zainteresowany chip tuningiem, odnośnie tego czy ktoś przeprowadza szkolenia w tym zakresie jeśli tak to gdzie i za ile?
    jaki sprzęt do tego? znalazłem coś takiego w necie
    http://www.accinni.com/Prodotti.htm
    czy ktoś miał do czynie z tym?
  • #2
    brandy-p
    Poziom 31  
    W Polsce tunerzy to jak adwokaci - zamknięta grupa. Poczytaj fora jak "formula" czy "elektroda"- zadajesz pytanie i w odpowiedzi czytasz "wiem, ale nie powiem".
    Po co mają dzielić się swoją wiedzą, jeśli nie wiesz jak to mogą Cię skroić dwa razy lepiej.Jeśli naprawdę ci zależy by się czegoś dowiedziec to jak szanowny kolega Pivvo kiedyś radził uczyć się angielskiego i szukać pomocy na forach z wyspy.Tam ludzie sobie pomagają.
    Pozdrawiam.
  • #3
    bartmwek
    Poziom 11  
    Pisząc że na wyspach ludzie sobie pomagają jesteś w błędzie tam tunerzy wymieniają sie doświadczeniami a nie kowalskiemu który pracuje w zupełnie innej tematyce jak ma wykonać modyfikacje w swoim tdi
  • #4
    brandy-p
    Poziom 31  
    :-) OK :-) Nie wiiem czy Kowalskiemu. Ale tuner tunerowi nie musi chuba objaśniać jak winolsem mapy zmieniać :-) Jak wrócę do domu to ci wrzuce link
  • #6
    bartmwek
    Poziom 11  
    poszukaj wiecej na tej stronie a napewno to nie zmniejszy twojej wiedzy
  • #7
    brandy-p
    Poziom 31  
    Nie jestem pewien "co autor miał na myśli"
  • #8
    zasadam
    Poziom 10  
    mam możliwość dostania dofinansowania i chciałbym otworzyć firmę zajmującą się chip tuningiem.
    interesuje jaki sprzęt powinienem posiadać oraz jak się go obsługuje.
    w pierwszym poście podałem link do firmy accinni we Włoszech która wyprodukowała urządzenie Millenium OBD Tuning. w związku z tym mam pytanie czy ktoś miał do czynienia z tym urządzeniem?
  • #9
    tplewa
    Poziom 38  
    zasadam napisał:
    mam możliwość dostania dofinansowania i chciałbym otworzyć firmę zajmującą się chip tuningiem.
    interesuje jaki sprzęt powinienem posiadać oraz jak się go obsługuje.
    w pierwszym poście podałem link do firmy accinni we Włoszech która wyprodukowała urządzenie Millenium OBD Tuning. w związku z tym mam pytanie czy ktoś miał do czynienia z tym urządzeniem?


    Sorry moze bede brutalny :) to lepiej juz zalatw sobie to dofinansowanie na otwarcie budki z Kebabem - napewno mniej zaszkodzisz.

    Jesli myslisz ze po jakims szkoleniu nagle wezmiesz sie za chiptuning z prawdziwego zdarzenia to sie grubo mylisz. Najpierw musisz zrozumiec jak dziala silnik, jak wygladaja procesy sterujace silnikiem.

    Potem zainwestowac w podstawowy sprzet (AFR,EGT itd.) + hamownie (przynajmniej inercyjna) i to nie taka "na kolo" - a najlepiej w obciazeniowke. Sprzet zwiazany z sama podmiana map (elektronika) juz pomijam...

    No chyba ze chcesz bawic sie w "chiptuning" czyli pakowanie gotowych wsadow lub box-ow :) Jednak takie firmy to wiecej szkody niz pozytku - zwlaszcza dla klientow...

    I sorry mam nadzieje ze sie nie obrazisz, ale takie mam podejscie - bo widzialem juz chyba za duzo spapranych aut (i to robionych nawet przez znane "firmy tjuningowe")...
  • #10
    tocka
    Poziom 24  
    kolegta tplewa jest złośliwy ale ma trochę racji.
    Ale kto nie ryzykuje ten szampana nie pije.
    Ja zaczynałem od napraw telewizorów potem automatyka przemysłowa kilka lat naprawą alternatorów dziś robię elektrykę samochodową zainwestowałem w luncha kilka interfejsów i programatorów (korekta liczników , czuszczenie airbag) i z czasem wgrywać będę gotowe sprawdzone mapy do chiptuningu - są klienci co chcą szybki tuning to proszę bardzo sprawdzona mapa wgrywamy i bieżemy od 800 do 1000zł, jeśli klient jest dokładny to wysyłamy do profesjonalnej firmy z hamownią ale wszyscy zarabiają i nikt nie kopie pod nikim dołka
    :D
  • #11
    tplewa
    Poziom 38  
    owszem masz racje kto nie ryzykuje ten...

    ...tylko dosc czesto w takich wypadkach ryzykuje klient :) Czy chcial bys isc do lekarza (he he choc w PL duzo do tego nie brakuje) ktory jest tylko po jakims kursie :)


    Oczywiscie nie neguje tez tego aby bawic sie w chi tuning, jest wiele hobbystow na swiecie ktorzy samodzielnie modyfikuja ECU w samchodach i to nie tylko same mapy - a nawet elektronike. Co ciekawe z bardzo dobrym skutkiem.

    W chip tuningu nie wystarczy tylko kilka programatorow i jakies wsady - trzeba miec bardzo dobre pojecie o tym jak dziala silnik i co na co wplywa. Oraz o tym na co trzeba zwracac szczegolna uwage aby nie wysadzic silnika w kosmos.

    Widzisz piszesz o licznikach, immo itd. - a to jest co innego.
    Pomijajac juz tutaj kwestje etyczne (choc taka osoba predzej czy pozniej sama natnie sie na auto z malym przebiegiem ;) gdzie silnik rozpadnie sie po 500km :) )

    Tutaj znam akurat kilka osob bawiacych sie w takie sprawy, w dodatku sa to osoby ktore nazywaja sie profesjonalistami. A prawde mowiac jak kiedys pokazywalem im co i jak sie robi w tej dziedzinie to nie mialy zbytnio o niczym pojecia - i prawde mowiac dalej nie maja bo niewiele wiedza chocby o tym jak dziala procesor.

    To funkcjonuje do czasu do puki nie pojawia sie nowe rozwiazanie, lub kupiony program i programator czegos nie uwali.

    Ale to i tak malo szkodliwe jak sie uwali licznik lub immo, najgorsze sa tzw. regeneracje airbag-ow...

    Najczesciej polega to na wgraniu do procka gotowego dumpa, lub ewentualna jego poprawa. Problem w tym ze przy wypadku moze ulec uszkodzeniu czujnik przyspieszenia... dlatego zalecana jest wymiana modulu - bo nikt na zachodzie sie w to nie bawi.

    A powiedz ile osob testuje taki czujnik - i ma mozliwosc oraz wiedze aby rzetestowac taki czujnik.

    Jak po wymianie konczy sie to strzalem nowych poduszek to jeszcze mala strata. Gorzej jak taka poduszka z powodu uszkodzen czujnika kogos zabije na postoju lub zrobi z niego kaleke. Ewentualnie poduszki podczas dzwonu sie nie otworza...

    Ale o tym juz nikt nie mysli - liczy sie pare stowek ktore sie wzielo.

    A powiem ci ze mimo ze nie krece licznikow nie robie immo ani poduszek to z zamilowania lubie mikroprocesory i reverse engineing.

    Praktycznie znam dosc dobrze assembler jak i systemy zabezpieczen chodzby w motorolach i bez problemu sobie disassembluje soft jak i robie procki zabezpieczone nawet do tej pory te ktore robi tylko tzw. profesjonalny sprzet - co dziwne bez magicznych programatorow dostepnych na allegro czy w "specjalistycznych firmach"...

    I co by nie bylo ze mowie tak bo boje sie konkurencji - oj nie bo wiekszosc robie hobbystycznie i znaczna czesc wiedzy na temat tego co robie publikuje w necie (moze poza niektorymi niebyt legalnymi).

    Ale uwazam ze jak ktos ma "zle podejscie" - lub z gory widze ze nawet nie chcialo sie komus przygotowac "poprawnych pytan"... to niestety olewam sprawe i potrafie byc zlosliwy.

    Jesli myslimy o zakladaniu firmy to robmy to profesjonalnie, a nie odstawiajmy partyzantke - bo frajerow nie sieja wiec i tak sie zarobi.
  • #12
    zasadam
    Poziom 10  
    naprawa samochodów zajmuję się od kilku lat.
    natomiast diagnostyką aut z grupy vw od 3lat i nie chodzi to o interfejsy z allegro tylko zakupiony VAG COM teraz VCDS.
    jeśli chodzi o tuning to jestem na etapie rozmów z firmą V-TECH
  • #13
    tplewa
    Poziom 38  
    zasadam napisał:
    naprawa samochodów zajmuję się od kilku lat.
    natomiast diagnostyką aut z grupy vw od 3lat i nie chodzi to o interfejsy z allegro tylko zakupiony VAG COM teraz VCDS.
    jeśli chodzi o tuning to jestem na etapie rozmów z firmą V-TECH



    A co to zmienia, co do VAG-ow to podrobkami HEX-USB+CAN bawi sie co drugi dzieciak lub bardziej oszczedny "sewis"... Oryginal kupuja ludzie ktorzy chca byc legalni i to owszem sie ceni.

    Ale tak jak wspomnialem samo posiadanie sprzetu (chocby najdrozszego) czy umowy z jakimis firmami nie czynia z czlowieka tunera :)

    Poprostu nadal zadajesz zle pytania :) i idziesz w niewlasciwym kierunku - czyli chcesz miec kolejny zaklad ktory wiecej psuje niz robi dobrego.
  • #14
    tocka
    Poziom 24  
    kolega toplew ma rację co do wiedzy i sprzętu,
    Ja swoją wiedzę o elektronice w 30% wyniosłem ze szkoły (bo miałem nauczycieli którzy byli OK) a reszta to praktyka i ma wiele racji co do liczników i immo jakieś 2 miesiące temu wysłałem w kosmos licznik (zapomniałem skopiować soft i na szybkiego wgrałem inny) ale udało się z pomocą innego fachowca naprawić (miał orginalny soft do licznika):D
    Co do airbag to czyszczę tachem w grupie VW nic pozatym i tu kolega ma rację kiedyś robiłem TOYOTĘ CAMRY 2007r i sam osobiście kupiłem klientowi sterownik AIRBAG bo to nie jest takie proste.
    Ale to i tak jest lepsze niż lutowanie kontrolki do świec żarowych, czy taśma izolacyjna w licznik.

    Wiem jedno są o wiele lepsi ode mnie fachowcy ale warto się uczyć jak posadzimy coś to głowa do góry bo zawsze jest jakiś sposób aby to naprawić:D

    ps.
    Klienci i ich pogadanki.
    1. panie szybko - bo się pali,
    2. proszę o dokładną naprawę - koszty nie grają roli,
    3. ziomek szybko bo auto już sprzedane,
    4. panie bo cała wieś naprawiała ale nie dali chłopy rady - da się coś zrobić?
    5. panie co tak drogo bo tamten bierze mniej.

    proszę moderatora o nie wysyłanie upomnienia, to są wypowiedzi klientów z życia wzięte i jeśli ktoś chce prowadzić warsztat to musi się z tym liczyć.
  • #15
    pivvo
    Poziom 22  
    tplewa napisał:

    Praktycznie znam dosc dobrze assembler jak i systemy zabezpieczen chodzby w motorolach i bez problemu sobie disassembluje soft jak i robie procki zabezpieczone nawet do tej pory te ktore robi tylko tzw. profesjonalny sprzet - co dziwne bez magicznych programatorow dostepnych na allegro czy w "specjalistycznych firmach"...

    Hmm.. gratuluję wiedzy, lecz świat informatyki (tunerów) nie dzieli się na koderów i user'ów kolega pyta o szkolenie jak każde inne wprowadzenie do zawodu, fakt że pytania są banalne wcale nie świadczy że jak się nauczy to będzie odstawiał druciarstwo.
    Co do możliwości nauczenia się na forach to raczej nie licz podbne pytanie podobne odpowiedzi
  • #16
    tplewa
    Poziom 38  
    pivvo napisał:
    tplewa napisał:

    Praktycznie znam dosc dobrze assembler jak i systemy zabezpieczen chodzby w motorolach i bez problemu sobie disassembluje soft jak i robie procki zabezpieczone nawet do tej pory te ktore robi tylko tzw. profesjonalny sprzet - co dziwne bez magicznych programatorow dostepnych na allegro czy w "specjalistycznych firmach"...

    Hmm.. gratuluję wiedzy, lecz świat informatyki (tunerów) nie dzieli się na koderów i user'ów kolega pyta o szkolenie jak każde inne wprowadzenie do zawodu, fakt że pytania są banalne wcale nie świadczy że jak się nauczy to będzie odstawiał druciarstwo.
    Co do możliwości nauczenia się na forach to raczej nie licz podbne pytanie podobne odpowiedzi


    A czy na szkoleniu nawet trwajacym tydzien jest ktos sie w stanie nauczyc czegokolwiek zwiazanego z strojeniem auta.
    Mozna sie nauczyc jakis podstaw i troche teorii, a potem eksperymentowac na autach klientow...

    Mozna sie nauczyc jedynie wgrywanie po kabelku gotowego softu, bo nawet wylutowanie kosci z dwu warstwowej plytki z metalzacja dosc czesto jest stosunkowo trudne i wymaga praktyki (tak aby nie uwalic druku).

    Natomiast wgrywanie gotowego wsadu bez pomiarow na hamowni, oceny stanu silnika, modyfikacji itd. to tylko ze szkoda dla klienta...

    Niestety to jest problem wielu firm tuningowych ze brak im podstaw z elektroniki i wiedzy o tym jak ECU steruje silnikiem, widac to zwlaszcza przy swinkach :) gdzie ECU stawia jakies ograniczenia :)
  • #17
    pivvo
    Poziom 22  
    tplewa napisał:


    Niestety to jest problem wielu firm tuningowych ze brak im podstaw z elektroniki i wiedzy o tym jak ECU steruje silnikiem, widac to zwlaszcza przy swinkach :) gdzie ECU stawia jakies ograniczenia :)

    I tu się z Tobą zgodzę, ustawianie świnki na pałę (czyli max pover) może wykończyć silnik, ale raczej nie sądzę aby było to możliwe przed chip garażem i drodze wyjazdowej :) , a potem, to można tyle różnych znaleźć powodów uwalenia silnika nie związanych z świnką, że hej.
  • #18
    tplewa
    Poziom 38  
    pivvo napisał:
    tplewa napisał:


    Niestety to jest problem wielu firm tuningowych ze brak im podstaw z elektroniki i wiedzy o tym jak ECU steruje silnikiem, widac to zwlaszcza przy swinkach :) gdzie ECU stawia jakies ograniczenia :)

    I tu się z Tobą zgodzę, ustawianie świnki na pałę (czyli max pover) może wykończyć silnik, ale raczej nie sądzę aby było to możliwe przed chip garażem i drodze wyjazdowej :) , a potem, to można tyle różnych znaleźć powodów uwalenia silnika nie związanych z świnką, że hej.


    Dlatego tez dosc mocno reaguje na pytania jakie szkolenia, co kupic do chiptuningu itp.

    Rozumiem jeszcze pytanie co kupic jak ktos potrzebuje cos do danej marki/modelu samochodu.

    Poprostu z prostego powodu - jak ktos wie jak dziala silnik i zna podstawy strojenia to takie pytania sa zbedne. Poprostu wiadomo co jest jakims minimum i co trzeba posiadac.
    Pytac sie wtedy mozna o poszczegolne modele sprzetu (aby kupic cos solidnego i nie przeplacic).

    Natomiast podejscie kupie sprzet - a potem moze zrobie jakies szkolenie i jakos to bedzie (ocwicze na samochodach klientow - a jak cos sie wywali to zawsze wina uzytkownika itd.). To raczej nie tedy droga. Tak samo kazdy chcial by robic wszystkie auta - a to jest trudne. Ja mam np. pojecie o benzynie, a turbo diesle to dla mnie czarna magia i nawet sie za to nie biore bo mam zbyt mala wiedze - a co do wiele sposobow polecanych w necie mam pewne watpliwosci. Wiec nie mam zamiaru uczyc sie na czyims aucie. Obecnie wszelkie dziwne pomysly i rozwiazania testuje na wlasnym samochodzie - jak cos wywale w kosmos to bede mial jedynie pretensje do siebie :)
  • #19
    gobo1
    Poziom 10  
    Witam.
    Podlacze sie do tematu i zapytam. Z gory uprzedzam (z reszta kazdy pomysli, jak bedzie chcial), ze nie pytam o to, zeby otworzyc kolejny "profesjonalny zaklad". Uwazam sie za swiadomego kierowce, a ze planuje kupno auta, ktore zostanie poddane modyfikacji chce wiedziec, czego sie spodzieac, od teoretycznej strony. W szczegolnosci bedzie to silnik VAG 1.9tdi na PD (EDC16). Glownie interesuja mnie strategie sterowania oraz dane, podlegajace modyfikacji (rodzaje parametrow np cisnienie doladowania i pozostale) oraz takie dane eksploatacujne, jak np zuzycie paliwa po modyfikacji-jak wspomanielem wszystko teoretycznie. Czy pomimo "zamknietego srodowiska" ktos jest mi w stanie udzielic jakis informacji (linki, artykuly, PW ...)?

    Pozdrawiam.
  • #21
    gobo1
    Poziom 10  
    Watki typu "chipowanie tdi z pompa rozdzielaczowa za pomoca rezystora" mnie nie interesuja :)
  • #23
    popyla
    Poziom 13  
    Witam.
    A czy istnieją jakies książki na temat chi tuningu?
  • #24
    Dee Jay Gucio
    Poziom 20  
    Nie ma takich pozycji ponieważ nie da się książkowo nauczyć tej profesji.
  • #25
    Pantadeo
    Poziom 13  
    Poznaję po stylu wypowiedzi i sposobie zniechęcania ludzi do nauki osoby które z zapałem robiły to samo na "viakenie" i doprowadziły to forum do upadku. Tutaj widocznie wykazują takie same zamiary w obawie przed wydostaniem się wiedzy i utratą potencjalnych klientów. A wystarczy poczytać pierwsze ich posty na tym forum a od razu widać jak i od czego zaczynali a dziś uważają się za znawców tematu.
    Są jeszcze fora obcojęzyczne i tam na szczęście panują inne zasady a dostępu do wiedzy nikt nikomu nie zabroni bo jeżeli ktoś szuka to zawsze ją znajdzie. pzdr.
  • #26
    kmink
    Poziom 10  
    znawcy, znawcy.....,,uwalisz to, uwalisz tamto'', chcesz sie uczyć na autach klientów?''

    ludzie bez przesady! wszyscy tunerzy urodzili sie ze zdolnością ,,chipowania'' aut? wyssali z mlekiem matki te umiejętności?

    Na jakich autach sie uczyli? każdy miał flotę 20aut i sobie ćwiczył na nich? NIE!!! Albo sie nauczył od kogoś innego albo dużo czytał na zagranicznych forach - a potem sie uczył na autach - oczywiście autach klientów!!!

    Sam miałem ,,robione'' auto przez osobę która wtedy się na nim uczyła! auto przejechała ponad 100tyś km i działa, nic nie uwalone - dzisiaj ta osoba robi auta profesjonalnie ale kiedyś musiała zacząć!!! jak każdy!!!
    Idąć tokiem myślenia niektórych osób powinienem nie dać mu nawet podejść do auta! tylko pojechać do profesjonalisty:D
  • #27
    111lisu
    Poziom 16  
    Słuchaj nauczył się bo chciał a nie płakał w rękaw dajcie, dajcie :-)
    Zapytaj go ile kasy na to wydał i czy wszytko otrzymał z frajer na zachodzie.
    Wydaje Wam się, że na zachodzie są ludzie bici w ciemię?
    A z mlekiem matki to trochę trzeba wyssać, nie uważasz.
    Niestety nie jest to wrzut wsadu z Lakiego do Fergusona :-D

    Pivvo jeszcze chwilkę i ekspertem będzie, przestał płakać i wziął się do roboty!
  • #28
    siewcu
    Poziom 34  
    Ehh... Jak chcecie się bawić w chiptuning, to polecam Lancera Evo >=6, kabelek Tactrix, soft EcuFlash i EvoScan, czytanie OpenECU.org i do roboty :)
  • #29
    pivvo
    Poziom 22  
    111lisu napisał:
    Słuchaj nauczył się bo chciał a nie płakał w rękaw dajcie, dajcie :-)
    Zapytaj go ile kasy na to wydał i czy wszytko otrzymał z frajer na zachodzie.
    Wydaje Wam się, że na zachodzie są ludzie bici w ciemię?
    A z mlekiem matki to trochę trzeba wyssać, nie uważasz.
    Niestety nie jest to wrzut wsadu z Lakiego do Fergusona :-D

    Pivvo jeszcze chwilkę i ekspertem będzie, przestał płakać i wziął się do roboty!

    Ponieważ wywołałeś mnie do tablicy to rachunek przedstawia się tak:
    1. wsad kupiony na allegro 180 zł (było 200) ale sprzedający nie miał podstawek.
    2. sterownik też z allegro za 150 zł (z kosztami przesyłki sprzedający się walną).
    3. Net = neostrada do kosztów się nie wlicza
    Czyli razem 330 zł.
    Jeśli chodzi o dążenie do zostania expertem to nie dla mnie, bo największą radość sprawiło mi zrozumienie zasad działania oprogramowania mojego sterownika, i skłonny byłem zapłacić nawet drugie tyle za tą wiedzę.
    :D
    Tyle o kosztach, a o zachodnich forach, to czasem podadzą, (jak się ładnie poprosi) gdzie (adresy) map, i info typu daj in plus 10%, ale już nie precyzują w których sekcjach, :cry: za to na priv'a pełno ofert za $.
    A teraz najfajniejsze, najwięcej pomocy udzielili mi ludzie (z Polski) którzy tak ja hobbystycznie rozgryzali soft ze sterowników, wymiana informacji (burza mózgów) na GG i w mailach.
  • #30
    kmink
    Poziom 10  
    111lisu napisał:
    Słuchaj nauczył się bo chciał a nie płakał w rękaw dajcie, dajcie :-)


    hehe usiadl i z dnia na dzien napisał program - tez kupowali na zachodzie gotowce i przerabiali - kazdy z nich zaczynał od przerabiania cudzych programów:D

    111lisu napisał:
    Zapytaj go ile kasy na to wydał i czy wszytko otrzymał z frajer na zachodzie.


    korzystali z różnych ,,zachodnich'' for itp. tak samo jak niektórzy ludzie szukają tutaj!!! Naprawdę wystarczy dowiedzieć sie podstaw a potem to tylko ćwiczyc, ćwiczyć.....i tu ponawiam swoje pyanie - NA JAKICH AUTACH UCZYLI SIE SZANOWNI, PROFESJONALNI CHIP TUNERZY? Jak piszesz wydali full kasy - m.in na flote aut do testów?


    111lisu napisał:
    A z mlekiem matki to trochę trzeba wyssać, nie uważasz.
    Niestety nie jest to wrzut wsadu z Lakiego do Fergusona :-D


    tu Masz po części racje, dodam tylko że każdy może nauczyć się wszystkiego, wystarczy odrobinę samozaparcia i odrobine czyjejś pomocy zeby ruszyć z tematem

    111lisu napisał:
    Pivvo jeszcze chwilkę i ekspertem będzie, przestał płakać i wziął się do roboty!


    I jak za 2lata będzie poważnie działał w tym temacie i ,,wejdzie'' do szanownego grona to ma zapomniec jak zaczynał i jak sie uczył?

    Zadufanie w sobie i cwaniactwo niektórych ludzi jest przerażające, sami nieraz ,,dupe lizali'' żeby sie czegoś dowiedzieć itp. a teraz cwaniaków zgrywają....zapomniał wół jak cielęciem był....ot taka polska mentalność...small king's...