Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

gitarowy 15-stowatowiec full lampa

painlust 23 Nov 2008 19:22 9896 22
NextPCB
  • gitarowy 15-stowatowiec full lampa

    Bez owijania w bawełnę. Konstrukcja prosta jak cep. Dwutriodowy preamp z gainem pomiędzy stopniami, korektor za drugim stopniem, master za inwerterem. W preampie ECC83RFT w inwerterze ECC83 lub ECC81 (jeszcze się nie zdecydowałem) także RFT. W końcówce nieśmiertelne EL84 Telamu. W prostowniku EZ81 Tesli czyli inwazja Układu Warszawskiego - wszystko produkcja komunistyczna. Trafo zasilające robione na zamówienie, wyjściowe zresztą też. Wyjściowe obsługuje głośniki 8 i 16 Om. Kosztorysu nie robiłem. Większość części miałem na warsztacie. Za oba trafa z tego co pamiętam dałem około 120PLN. Teraz taka uwaga dotycząca PCB - nie udzielam w tej sprawie żadnych odpowiedzi i nie udostępniam projektu. Próbek także narazie nie posiadam. Na wszystkie inne pytania postaram się odpowiedzieć.

    gitarowy 15-stowatowiec full lampa

    gitarowy 15-stowatowiec full lampa

    gitarowy 15-stowatowiec full lampa

    gitarowy 15-stowatowiec full lampa

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    painlust
    Guitar amplifiers specialist
    Offline 
    Has specialization in: lampowe wzmacniacze gitarowe
    painlust wrote 4931 posts with rating 636, helped 334 times. Live in city Łowicz. Been with us since 2006 year.
  • NextPCB
  • #2
    synbmx
    Level 20  
    Co ja widze, kolega, że się tak spoufale, użył PCB do swojego lampowca.
    Konstrukcja fajna, wszystko na lednej niewielkiej można powiedzieć płytce. Ładnie solidnie i ta temat. Główka robiona zapewne pod jakieś kostki multiefekt czy może poprostu bezpośrednio z gitary do jakiegos blusa czy innych mało przesterowanych brzmień tego typu?
    To co mi sie podoba najbardziej w Twoich konstrukcjach to to że sa dopracowane do samego końca.
  • #3
    Jimi Hendrix
    Level 19  
    Głośnikowy to przewinięte TWOP?
  • NextPCB
  • #4
    karol12b
    Level 16  
    Jaką maksymalną moc można osiągnąć na tych lampach
  • #5
    painlust
    Guitar amplifiers specialist
    synbmx wrote:
    Co ja widze, kolega, że się tak spoufale, użył PCB do swojego lampowca.
    Konstrukcja fajna, wszystko na lednej niewielkiej można powiedzieć płytce. Ładnie solidnie i ta temat. Główka robiona zapewne pod jakieś kostki multiefekt czy może poprostu bezpośrednio z gitary do jakiegos blusa czy innych mało przesterowanych brzmień tego typu?
    To co mi sie podoba najbardziej w Twoich konstrukcjach to to że sa dopracowane do samego końca.


    Można pograć bluesa na samym, albo podłaczyć jakiś przester. Co kto lubi. Mi chodziło o to zeby to było na tyle proste aby szybko to złozyć a dla kogoś kto ma małego szkraba do zabawiania czas to towar deficytowy. Gdybym chciał to opylić łatwiej mi sprzedać taką konstrukcję niż hi-gaina. Pozatym moi znajomi grajacy cięższą muzykę zazwyczaj używają procesorów i zewnętrznych przesterów. A PCB... chciałem spróbować czegoś innego i mam wiadro podstwek do druku, szkoda żeby leżały.

    Dodano po 31 [sekundy]:

    Jimi Hendrix wrote:
    Głośnikowy to przewinięte TWOP?


    Tak. To TWOP 19.

    Dodano po 57 [sekundy]:

    karol12b wrote:
    Jaką maksymalną moc można osiągnąć na tych lampach


    według karty katalogowej to 17W, ale ten ma mniej. Jak ma 15W to i tak dobrze.
  • #6
    stanislaw56
    Level 19  
    Kiedyś fonika produkowała takie gramofony końcówka na dwóch EL84,miały około 10 wat,odbiorniki radiowe na1 el 84 okolo 5 wat wiec 15wat to trochę za wiele.Ale sam projekcik jest super,nic nie zastąpi aksamitnego brzmienia lampowca.
  • #7
    painlust
    Guitar amplifiers specialist
    jak za wiele? Czyżby karty katalogowe mówiły nieprawdę? 10W to 2xEL84SE, a to nie to samo co 2XEL84PP.
  • #8
    synbmx
    Level 20  
    Ostatnio też zauważyłem że coraz więcej ludzi przekonuje sie do prostych główek lampowych i uzywają do dopalenia jakichś procesorów. Gitarzysta z mojej kapeli takie właśnie patenty stosuje z soldano atomic, tyle że musi prawie całkowicie zdjąc gain bo nie moge sie zebrać żeby mu troche wzmocnienia zdjąć. końcówka na 2xEL34, z paczka na 4xG12 zagłusza wszystko a drugi gitarzysta z line6 jęczy że go nawet podczas solówek nie słychać, wcześniej uzywał digitecha teraz ma armie bossów. Fajna ta główka podoba mi sie i kolor czerwony jest wsam raz, zapewne gdyby podłaczyć to do paczki na powiedzmy V30 to dawałoby tyle samo czadu co ten mój atomic. Bo wsumie jak się chce mieć high gain to czy preamp lampowy czy na procku to nie ma znaczenia, a na procku można ukręcić wszystko i końcówka lampowa dodaje jeszcze troche swojego uroku :). A do tego wszystkiego jeszcze prostownik lampowy, to chyba główny powód dla którego ludzie by to chcieli mieć hehe.
  • #9
    kris8888
    Level 34  
    W sumie to mógłbym przyczepić się tylko do jednego. Bezpiecznik sieciowy to mógł kolega wyprowadzić na zewnątrz, to znaczy na tylną ściankę w postaci zakręcanego gniazda, a nie chować w środku obudowy. W przypadku przepalenia bezpiecznika nie byłoby konieczności otwierania całości. Reszta bardzo starannie wykonana, pełne uznanie. Mam tylko pytanie, czy nie było problemów z liwidacją sprzężeń w przypadku zastosowania PCB ?
  • #10
    painlust
    Guitar amplifiers specialist
    Drogi kolego. We wzmacniaczu tym są dwa bezpieczniki. I właśnie ten sieciowy jest na tylnym panelu - zintegrowany razem z włącznikiem i gniazdem sieciowym. Taki sprytny myk. W środku jest bezpiecznik anodowy. Żadnych sprzężeń nie stwierdziłem, więc nie trzeba było ich likwidować.
  • #11
    thereminator
    Conditionally unlocked
    Jak zwykle jestem pod wrażeniem.
    Mam jedno pytanie co do użytego gniazda zasilania zintegrowanego z gniazdem bezpiecznika i wyłącznikiem - takie moduły mają z reguły na wyjściu kondensatory między zasilaniem a stykiem ochronnym -zostawiłeś je czy wywaliłeś?
  • #12
    painlust
    Guitar amplifiers specialist
    ten oryginalnie nie miał, ale mam taki z takim filtrem. Kiedyś montowalem te z kondziołami, ale obecnie pozbywam się tych filtrów. Narazie mam jeszcze kilka bez więc wykorzystuje akurat te.
  • #13
    kris8888
    Level 34  
    Jeszcze jedno pytanie, możliwe że się trochę czepiam, ale dlaczego przewody do trafa głośnikowego poprowadziłeś przez otwór w obudowie z odpowiednio zabezpieczonymi krawędziami (gumowy pierścień), a przewody do trafa zasilającego idą juz tylko przez "gołe" otwory? Ma to jakieś znaczenie czy tylko zwykłe niedopatrzenie? Myśle, że warto zabezpieczyć wszystkie przejścia kabli przez blachę.

    Tego bezpiecznika sieciowego w gnieździe zasilającym faktycznie nie zauważyłem, przepraszam.
  • #14
    painlust
    Guitar amplifiers specialist
    płyta wierzchnia to aluminium o grubości 3mm a ono nie jest w stanie przeciąć jakichkolwiek kabli, więc wogóle nie ma potrzeby zabezpieczania otworów. Otwór przy trafie wyjściowym jest zabezpieczony tylko i wyłącznie ze względów estetycznych. Tych pod trafem zasilającym i tak nie widać... choć akurat tobie to w oczy zakoliło...


    Ja się dziwie, że do tej pory nie padł zarzut co do wielkości tego wzmaka bo mimo swoich 15W jest wielkości co najmniej 50-ciowatowca.
  • #15
    Dziub-Dziub
    Level 28  
    masz jakiś schemat budowy tego wzmaka który możesz udostępnić?? i czy bardzo trzeba byłoby zmieniać PCB, żeby zrobić 30W?? :D \

    Ile Wyniosła Cię cała ta konstrukcja?? :D

    BTW bardzo fajny head estetycznie wykonany :D
  • #16
    painlust
    Guitar amplifiers specialist
    Topologia tego wzmacniacza odpowiada mniej więcej topologii Orange'a AD15 - pewnie do znalezienia w sieci. Oczywiście nie był bym sobą jakbym tu i ówdzie nie wprowadził zmian. Choćby niektóre wartości elementów jak i lampa prostownika czy sama idea mastera są inne.
    Pisałem, że kosztorysu nie robiłem. Większość części znalazłem na warsztacie. Specjalnie do tego projektu było zamawiane tylko trafo sieciowe - 90PLN. Zakupiłem dodatkowo tylko odbojniki do drzwi (służą jako nóżki) za 10PLN.
  • #17
    kudłata zmora
    Level 15  
    niezły szatański sprzęt ;) właściwie to nazwa sugeruje masakrycznego hi-gaina
    na tych lampach to nawet 20 watów - były takie marshalle kiedyś - najpierw 18 a potem 20 watt -może to zależało od prostownika.
    Ja jestem ciekaw jak to brzmi....no i jeszcze skąd wziąć komplet traf za 120zl :)
  • #19
    kris8888
    Level 34  
    Ja mam jeszcze do autora pytanie związane z samym prostownikiem. Czy konieczne jest dokładanie przełącznika stanby jeśli zastosuje się lampę EZ81 ? Pytam, bo też chce uzyć takiej lampy prostowniczej w swoim wzmacniaczu, może nie gitarowym, ale stereofonicznym i wydaje mi się, że czas nagrzewania się tej pośrednio żarzonej lampy to kilkanaście sekund i to powinno wystarczyć, żeby pozostałe lampy również się rozgrzały. Po jakim czasie w praktyce od momentu włączenia pojawia się pełne napięcie zasilające na kondensatorach? Czy napięcie narasta mniej więcej liniowo czy największy skok jest pod koniec nagrzewania się lampy EZ81?
    Karty katalogowe lampy EZ81 niestety tego nie podają, a specjalnie chcę uzyć EZ81 lub ruskiej 5C4S żeby nie bawić się już w opóźnione załączanie Ua.
  • #20
    AREK0882
    Level 16  
    Witam . Mam jedno pytanie do autora tematu ,mianowicie w jakim programie robiłeś płytkę drukowaną ,czy może to jest tajemnicą.
    Byłem kiedyś w posiadaniu MV3 i powiem że jak na moc 12 wat robiła niezły hałas (tak jak jakiś 40-sto watowiec tranzystorowy) jak na swoją moc .Pewnie ten twój 15-stowatowiec potrafi z dobrym głośnikiem dobrze zadudnić :). Aby więcej tak dobrych konstrukcji.
    Pozdrawiam.
  • #21
    painlust
    Guitar amplifiers specialist
    Generalnie można nie stosować "Stand By" Kiedyś nie stosowano tych włączników i bazowano na opóźnieniu poprzez prostownik. Ja jednak stosuję zawsze taki włącznik. W takim wzmacniaczu EZ81 dostaje i tak ostro w tyłek przy pełnym wysterowaniu wzmaka. Lampy mocy zresztą też. Jestem przyzwyczajony do tego że taki przełącznik powinien być we wzmacniaczu gitarowym i dlatego go montuje. Pozatym można nim wyłączyć anodowe podczas przerwy na papierosa. A ty zrobisz jak będziesz chciał.
  • #22
    painlust
    Guitar amplifiers specialist
    AREK0882 wrote:
    Witam . Mam jedno pytanie do autora tematu ,mianowicie w jakim programie robiłeś płytkę drukowaną ,czy może to jest tajemnicą.
    Byłem kiedyś w posiadaniu MV3 i powiem że jak na moc 12 wat robiła niezły hałas (tak jak jakiś 40-sto watowiec tranzystorowy) jak na swoją moc .Pewnie ten twój 15-stowatowiec potrafi z dobrym głośnikiem dobrze zadudnić :). Aby więcej tak dobrych konstrukcji.
    Pozdrawiam.


    Sorry, ale dopiero teraz zauważyłem twoje pytanie. PCB skopiowałem (sam wprowadziłem kilka zmian) z fizycznej PCB, którą ktoś zaprojektował i wykonał. To nie jest mój projekt.
  • #23
    painlust
    Guitar amplifiers specialist
    Powracam do tego tematu bo zaprezentowany wzmacniacz przeszedł małą przebudowę. Oryginalnie w prostowniku siedziała EZ81, ale że u mnie ta lampa jest deficytowa, a trafiło mi się kiedyś spora ilość rosyjskich 5C4S to równolegle do podstawki noval przeznaczonej dla EZ81 zamontowałem podstawkę octal pod wspomnianą lampę 5C4S. Ponieważ lampa ta jest żarzona z 5V a transformator podaje 6,3V zamontowałem rezystor redukcyjny R68/5W uzyskując 4,98V, a więc idealnie. Tym sposobem mam możliwość wyboru lampy prostowniczej - albo EZ81 albo 5C4S. Dodatkowo zamontowałem drugi prostownik krzemowy składający się z dwóch par diód RL205 (takie akurat znalazłem na warsztacie). Prostownik krzemowy daje napięcie o 20V wyższe od lampowego przy niewysterowanym wzmacniaczu co zapewne będzie miało wpływ i na głośność i na brzmienie (właśnie skończyłem, więc wzmacniacz jeszcze nie przeszedł testów). Przełącznik prostowników został umieszczony na panelu tylnym. Wymieniłem też lampy EL84 na 6P14P. Wiem, wiem, zamontowana podstawka octal to dla niektórych będzie śmieć (telewizyjna rosyjska wycięta z kawałkiem chassis z jakiegoś Rubina czy Elektrona), ale ceramiki mam pogrupowane w pary i czekają na EL34/6P3S-E, a polskie telewizyjne tu nie pasowały - za gruba blacha dla mocowań opartych na sprężynkach.

    gitarowy 15-stowatowiec full lampa gitarowy 15-stowatowiec full lampa gitarowy 15-stowatowiec full lampa