Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

uziemienie do 220V zwarcie

24 Lis 2008 19:35 5801 21
  • Poziom 12  
    Witam

    Zrobiło mi zwarcie na instalacji 220V tz. z przewodem ochronnym który był podłączony do... kaloryfera zwarcie było przypadkowe ponieważ naprawiałem gniazdko tz. usuwałem te uziemienie z kaloryfera i zrobiłem zerowanie oraz naprawiałem upalone kable niewiem kto był modry tak podłanczać uziom w dodatku mieszkam na 2 piętrze>>

    I moje pytanie:
    Dlaczego takie zwarcie tz. faza z uziemieniem z kaloryfera wywliło mi aż głowny bezpiecznik przed licznikiem?

    wyglądało to tak: Srubokręt zsunał mi się z przewodu i dotknął przewodu PE który podłaczony był do kaloryfera wystopiło zwarcie tz. mała iskra i wyrzuciło mi w domu bezpiecznik 10A automat wkręcany oraz 20A topikowy przed licznikiem.

    Czy jakby wystąpiło zwarcie fazy do np. pręta zbrojeniowego, który jest wkopany głeboko w ziemię wystąpiło by takie samo mocne zwarcie?

    Od czego zależy tak mocne zwarcie? Jak zewrzę fazę z zerem to wybija tylko w domu ale żeby uziemienie wyrzucało aż główny 20A?! Gdzie najlepiej podłaczyć takie uziemienie żeby nie było aż tak monych zwarć??
    Przecież 20A zwarcia to niezła moc....

    Bardzo proszę o pomoc.
  • Poziom 13  
    Prąd zwarcia zależy od wartości impedancji pętli zwarcia. Im mniejsza tym większy prąd zwarciowy.

    Napisz proszę dokładniej jak to masz podłączone. Z tego co zrozumiałem, to miałeś przewód podłączony do kaloryfera, a drugi koniec do bolca w gniazdku.



    Jeżeli zwarłeś fazę z przewodem PE powinna zadziałać różnicówka.
    Jeżeli taką posiadasz, a nie zadziałała, to sprawdź czy aby jest sprawna. Przycisk "Test" na wyłączniku. Czasami styki sklejają się. (Zalecane sprawdzanie 2x do roku)

    sinuh3 : PEN rozdziela się na przewody PE i N w złączu, czyli ma być przed licznikiem.
  • Poziom 17  
    SciroWroc napisał:

    sinuh3 : PEN rozdziela się na przewody PE i N w złączu, czyli ma być przed licznikiem.


    Tak właśnie napisałem.
  • Poziom 12  
    Dokładnie tz PE był podłaczony do kaloryfera i do bolca ochronnego w gniazdku i zrobiłem na nim zwarcie tz. srobokret miałem w fazie i zwarl się z bolcem i jak wywaliło to poszło w domu 10A automat i 20A topik na klatce

    Ps. nie mam różnicówek w domu

    Dodano po 5 [minuty]:

    Jakby robić uziom to gdzie? mieszkam na 2 piętrze kaloryfer odpada jak wywali to aż głowny ;) Dlaczego tak sie dzieje tak mocny uziom jest ?przecież to nie normalne zeby przechodziło aż na 20A z domu na klatkę
  • Poziom 17  
    Wierz mi: Ty chcesz mieć dobry uziom!

    Zwarcie które wywołałeś śrubokrętem to było kilka tysięcy amperów - wyłączone przez Twoje zabezpieczenia. Jedyny problem to to, że są tak dobrane, że prawdopodobnie nie zapewniają selektywności wyłączeń - i dlatego wywaliło Ci dwa na raz. Możliwe jest także, że ta 20A na klatce była już kiedyś nadpalona i teraz ją dopaliłeś.
  • Poziom 39  
    Czy Panom nie przeszkadza, że człowiek dokonuje zmian w instalacji pod napięciem? Niezależnie od stanu tego "uziomu" ściąga na siebie zagrożenie. A coś wygląda, że stan jego wiedzy nie upoważnia do tak agresywnych i niebezpiecznych zachowań.
  • Poziom 12  
    Kilka tysięcy amperów?! dziwne że kabli nie spaliło a instalacja w domu to jeszcze alum.
    Ja rozumie jakbym mieszkał na parterze to bym se wkopał jakis kabelek do ziemi lub coś ;)

    Bezpiecznik nie był nadpalony bo był wymieniany ponieważ miałem zmocowane i założyłem normalny 20A szybki teraz mam 25A i nie wiem czy by też wybiło w tym przypadku.

    Przecież te zero robocze tz. co jest w gniazdku też jest uziemione (widziałem w skrzynce bezpiecznikowej na parterze jak był elektryk) i nie ma tak aż mocnych zwarć. To dlaczego jest tak mocne przy zwarciu do kaloryfera i jeszcze na 2 piętrze :)

    W piwnicy bym miał gdzie podłaczyć tz. są listwy z uziemieniem do rór z wody gazu i ogrzewania. Jak testowałem tz. fazę i zero z tej listwy żarówka 100W na 220V świeciła bez problemu! I mój wniosek: Ta listwa musi być na tyle dobrze uziemiona, że śmiało można z niej ciągnąć przewód typu N lub PEN do urzadzeń
  • Poziom 17  
    Tak, kilka kA, tylko bezpiecznik Ci to wyłączył w ułamku sekund. To zero robocze jest uziemione i dlatego jak zwarłeś śrubokrętem fazę z PE, to Ci bezpieczniki wysiadły. Jakbyś zwarł z N też by wyrzuciło oba.

    Natomiast przewód PE który szedł do grzejnika a który usunąłeś był prawdopodobnie przewodem wyrównawczym, celowo umieszczonym (tyle, że w jakiś kretyński sposób). Jeśli PE jest połączone z N w rodzielnicy głównej to stosuje się takie połączenia - niestety nie znam przepisów na tyle by wiedzieć kiedy i jak.
  • Poziom 12  
    sinuh3 napisał:
    Tak, kilka kA, tylko bezpiecznik Ci to wyłączył w ułamku sekund. To zero robocze jest uziemione i dlatego jak zwarłeś śrubokrętem fazę z PE, to Ci bezpieczniki wysiadły. Jakbyś zwarł z N też


    Jak zwrę N z fazą wybija tylko w domu 20A na klatce nienaruszone więc nie wiem dlaczego ten kaloryfer robi takie coś jak jest połaczony do listwy w piwnicy ;)

    Ciekawe skąd bierze sie w nim tak duży prąd że wywala mi głowny. Te normalne zero robocze co jest w gniazdku tego nie robi. Ale jak już te zero (uziom) z kaloryfera robi swoje>> Także ja już sam nie wiem o co tu chodzi. Czy sprawdzić to w piwnicy z listwą:|

    Dodano po 10 [minuty]:

    A propo tej selektywności jak dobrać te bezpieczniki? w domu jest 10A od żyrandoli i 10A od gniazdek główny przed licznikiem teraz jest 25A
    kiedyś było tylko 16A bo była blokada tzw. wstawka kalibrowana którą wybiłem śrubokrętem za pomocą uderzenia mlotkiem

    To chyba 10A w domu i 25A głowny to chyba jest minimum więcej jak te 25A nie moge dać w sumie więcej sie nie zmiesci przecież>>
  • Poziom 17  
    Wygląda na to, że masz kiepskie N.
  • Poziom 12  
    Dlaczego kiepskie to co ma mi wywalać 10A w chacie i 20A na klatce eee koledzy to chyba nie normalne>>

    Oczywiscie mowa tu o zerze co jest normalne robocze w gniazdku a nie uziom>>

    To korki mam chyba dobrze jesli chodzi o selektywność przed licznikiem 25A i w domu 10A

    Narysuję schemat jak to wyglądało bo coś mi tu nie gra że mam słabe zero chyba coś tu źle piszemy>>
  • Poziom 17  
    O ile pamiętam odstęp powinien być o dwa stopnie w szeregu. Czyli jak masz 10-16-20A to w domu 10A, na klatce 20A. Ale mogę się mylić, takie rzeczy znajdują się w katalogach producentów zabezpieczeń.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Masz racje namaluj, bo zamieszanie się lekkie zrobiło.
  • Poziom 32  
    zoom - puknij sie w czoło, to po pierwsze. Jesteś nieodpowiedzialny, narażasz siebie i pewnie domowników na niebezpieczeństwo pożaru.


    Bezpiecznik do oświetlenia jest dobrany prawidłowo, 10A w zupełności wystarczy, zapewne w zyciu tyle swiateł nie zapalisz w domu. Wystarczyłby zapewne nawet 6A.

    Bezpiecznik do gniazek również prawidłowo, zapewne w ścianach masz 1,5mm² przewody i to w dodatku aluminiowe. Tak dobrana wartość bezpiecznika zabezpiecza przy długotrwałym poborze dużego prądu przed spaleniem się instalacji i pożarem.

    Jeśli masz jakieś prądożerne odbiorniki i masz problemy z wyrzucającym bezpiecznikiem w domu, a stan instalacji jest bdb, ewentualnie możnaby wstawić 16 A.

    Na klatce 25A to za dużo, 20A to max jaki bym wstawił, choć jeśli nie masz żadnych prądożernych urządzeń to 16A wystarczy.

    Co do uziomu - w takim układzie jaki zapewne masz ( 2 przewody ) stosuje się tzw. zerowanie - czyli w gnieździe łączysz bolec z przewodem neutralnym ( tzw. zero ).
  • Poziom 12  
    Oto i schemat tego wszystkiego jak to wygląda przy zwarciach

    uziemienie do 220V zwarcie

    Dodano po 4 [minuty]:

    neo_dc napisał:
    zoom - puknij sie w czoło, to po pierwsze. Jesteś nieodpowiedzialny, narażasz siebie i pewnie domowników na niebezpieczeństwo pożaru.


    Bezpiecznik do oświetlenia jest dobrany prawidłowo, 10A w zupełności wystarczy, zapewne w zyciu tyle swiateł nie zapalisz w domu. Wystarczyłby zapewne nawet 6A.

    Bezpiecznik do gniazek również prawidłowo, zapewne w ścianach masz 1,5mm² przewody i to w dodatku aluminiowe. Tak dobrana wartość bezpiecznika zabezpiecza przy długotrwałym poborze dużego prądu przed spaleniem się instalacji i pożarem.

    Jeśli masz jakieś prądożerne odbiorniki i masz problemy z wyrzucającym bezpiecznikiem w domu, a stan instalacji jest bdb, ewentualnie możnaby wstawić 16 A.

    Na klatce 25A to za dużo, 20A to max jaki bym wstawił, choć jeśli nie masz żadnych prądożernych urządzeń to 16A wystarczy.

    Co do uziomu - w takim układzie jaki zapewne masz ( 2 przewody ) stosuje się tzw. zerowanie - czyli w gnieździe łączysz bolec z przewodem neutralnym ( tzw. zero ).


    Miśki z elektrowni byli tz. elektrycy i powiedzieli że stan istalajcji jest bardzo dobry i nie ma przeciwskazań na 16A i wybili blokady w domu a na klatce mówili że jak mi sie chce to moge sobie sam zdjąć.

    Doskonale wiem że takim zwarciem moge spalic se dom. i ze taki uziom jest niebezpieczny nawet te ułamki sekund mogą stopić alum w przypadku miedzi to co innego co do przewodów to mam 1,5mm2

    Dodano po 2 [godziny] 37 [minuty]:

    Nie pomyślałem>>> przecież w instalacji ogrzewania jest woda to może i ona ma do tego że jest mocne zwarcie. Woda najlepiej przewodzi prąd i może dlatego przy zwarciu wywaliło aż 20A?
  • Poziom 32  
    jest mniejsza rezystancja pętli zwarciowej jak kolega wyżej napisał, płynie większy prąd i bezpiecznik 10A "nie nadąża" za tym na klatce tak na chlopski rozum.

    Na marginesie, nie rob juz tych zwarć, zamontuj gniazda ;]
  • Poziom 37  
    a nie pomyślałeś, że to mógł być przypadek? Ile razy, na ilu bezpiecznikach i jakich sprawdzałeś?
    Daj spokój dociekać, bo zdarza się, że wywali mocniejszy a słabszy bezpiecznik nie zadziała.

    Jak się czyta tych postów - aż ręce opadają... począwszy od "za mocnego uziomu", poprzez "kilka tysięcy amper"... koledzy zanim coś powiecie, pomyślcie, że prąd to nie zabawka.

    BtW - od jakiegoś czasu mamy już 230V :D
  • Poziom 12  
    Sprawdzałem to 2 razy tz. zwierając fazę do kaloryfera i tak wybija na klatce te 20A

    Bezpiecznik w domu automatyczny 10A oraz 20A na klatce (topikowy szybki)
    może jakby był zwłoczny to by nie wyrzucił.... w końcu szybki to moment jak zadziała a najlepiej dam sobie z tym spokój bo jeszcze spale se instalacje co najgorsza cały blok>>

    Co z tym uziomen sprawa nie wyjaśniona... założyłem zerowanie najbezpieczniejsze w tym wypadku

    Koledzy jest to normalne jak włoże przedłużacz z bolem na gnieździe i jego wtyczkę do gniazdka (która ma podłaczony PE) tam gdzie nie ma ów bolca ochronnego to na tym bolcu na przedłużaczu jest napięcie tz faza?

    Mierzyłem multimetrem napięie pomiędzy tym bolcem i masę wziołem z kaloryfera to wyszlo mi 100V! według mnie to jest słabe zero w instalacji??? Gdzie moze być przyczyna
  • Poziom 12  
    Odłaczyłem wszystko tz. instalacje z domu i podepiołem przedłużacz bez bolca bezpośrednio pod korki zero odłaczyłem takze od domu i podłaczyłem tylko do przedłużacza. i problem nadal dlaczego wskaźnik napięcia świeci na bolcu?

    Nie mówcie teraz że tym zwarciem se zero upaliłem>> Co najgrosza chya na klatce:}
  • Poziom 17  
    Wiesz co, bez urazy. Ale weź elektryka. Szkoda Twojego i Twojej rodziny zdrowia. Takie rzeczy jak opisujesz się zdarzają - a przyczyn może być kilka - zwłaszcza w instalacji w Al. Pożar, porażenie - chcesz tego?
    Tutaj trzeba mieć sporo doświadczenia i trochę sprzętu pomiarowego. Wybacz ale ja pasuję, moje "doradzanie" może narazić Cię na niebezpieczeństwo.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 12  
    Ok mam kolegę elektryka był i zmostkował zera z bolcami w gniazdkach. Co do tego uziomu z kaloryfera i tego mocnego zwarcia dam sobie z tym spokój było i minęło..... Tylko teraz mam przydźwięk ma wieży od tego zera i anteny. Ale ten problem już opisuję na innym temacie;)

    Co do pożaru i porażenia masz rację przemyślałem to i dam sobie z tym spokój rozumie jakby to była miedź ale aluminium to lepiej sobie darować! Co do zera jest ok. Przemieżyłem tz. jeden kabel z multimetra do zera w gniazdku drugi do kaloryfera wynik 0V także tylko cieszyć sie ze instalacja jest ok.


    Zerowanie to chyba najlepszy sposób w instalacji 2 żyłowej. I jescze jedno pytanie czy mogę zastosować bezpiecznik 16A w tej instalacji aluminiowej? Przekrój kabla to 1,5mm2 a przewody które dochodzą do korków to 2,5mm2
  • Poziom 32  
    Jeśli Ci chodzi o bezpieczniki w mieszkaniu - wkręć 10A i jeśli nie będzie wyrzucać to zostaw w spokoju. Jak będzie ( np. pralka ) to wkręć 16. Jeśli masz większe zapotrzebowanie to niestety nie możesz używać danego sprzętu w takiej instalacji.

    Im mniejszy bezpiecznik tym lepszy ( w razie czego zadziała szybciej ).