Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jakie teraz webasto do alhambry?

wirgin 25 Nov 2008 21:31 3785 8
  • #1
    wirgin
    Level 17  
    Kupiłem alhambrę (sharan) lecz ktoś wcześniej wymontował pod spodem dogrzewać. Przewody elektryczne odcięte i płynu zaślepione.
    Samochód jest z roku 1997 i prawdopodobnie było tam dogrzewanie D3WZ gdyż nie ma sterowania w zegarku, a klima jest manualna.
    Skoro ktoś podprowadził webasto więc może by kupić teraz takie by działało jako pełne ogrzewanie postojowe.
    Są różne na Allegro
    D5WZ , D5WS , D5Z-F.
    czytając forum dowiedziałem się, że :
    D3WZ - dogrzewacz
    D5WZ - dogrzewacz
    D5WS - pełne grzanie
    D5Z-F - pełne grzanie nowszej generacji.

    Powstają mi dwa pytania:
    Które wybrać bym mógł je do tego celu przystosować?
    Czy nie kombinować i pozostać przy dogrzewaczu?
  • #2
    skylark
    Level 25  
    Najlepiej wybrać D5WS lub D4WS jako ogrzewanie postojowe plus funkcja dogrzewacza.
  • #3
    wirgin
    Level 17  
    Przeglądając forum wyłowiłem podstawowe informacje jak się do tego zabrać.

    Aby mieć ogrzewanie postojowe z dogrzewacza, trzeba zamontować włączniki:
    1. zwierający czujnik temperatury - można wówczas załączać go niezależnie od zewnętrznej temperatury.
    2. podać napięcie +12 v na styk czujnika gdzie jest podawany sygnał napięcia z alternatora.
    3. zamontować dodatkowo do obiegu pompkę płynu (w modelach z przed 2000r).

    Punkt 1. możesz odpuścić, natomiast pozostałe można realizować przez konwencjonalne przełączniki, przekaźniki, zegar lub sterowanie radiowe.
    Można dodać sterowanie dmuchawą, ale to niekoniecznie, bo najważniejsze aby silnik był podgrzany, przy zapalaniu zimą.

    Zastosować można sterownik radiowy dowolny, mono-stabilny + do tego przekaźnik czasowy nr 169 (taki jak w skrzynce przekaźników w samochodzie) z wymienionym rezystorem 43k (5 min) na powiedzmy 220k (20min pracy) .

    Przekaźnik 169 ma tę zaletę, że podając impuls można go załączyć, następny go wyłączy, odłączenie też go wyłączy, jak działa możesz się sam przekonać w swoim aucie, uruchamiając ogrzewanie tylnej szyby. Najważniejsza cecha to niezawodność tego przekaźnika.

    Oprócz dogrzewacza będze mi potrzebna:
    - pompka wodna
    - pompka paliwowa ?
    - przekaźnik nr 169
    - wymienić zegarek przy lusterku na zegarek ze sterowaniem
    - kabelki, przełączniki.

    Czy o czyś nie zapomniałem?
  • #4
    skylark
    Level 25  
    Jak już masz kupić urządzenie to kup ogrzewanie postojowe o symbolach jakie podałem Ci wcześniej i zaoszczędzisz sobie kłopotów i kombinacji z rozbudowywaniem dogrzewacza.
  • #5
    SP7SEC
    Level 28  
    a nie lepiej kupić d5ws kompakt i wtedy masz wszystko w kupie nie musisz montować osobno pompy wody i pompy paliwa .montujesz i podłączasz zasilanie, paliwo ,płyn chłodniczy i startujesz ...ja osobiście zamontował bym sobie webasto a nie eberspachera ze względu na awaryjność
  • #6
    skylark
    Level 25  
    Nie lepiej. Przy kompakcie natkniesz się na problem mocowania urządzenia. Przy D4/5WS można wykorzystać uchwyt dogrzewacza.
  • #8
    krecik2003
    Level 13  
    Do ogrzewania postojowego potrzeba jeszcze drugi akumulator! Bo urzadzenie w czasie pracy moze rozladowac glowny i co z tego ze bedzie cieplo jak nie odpalisz fury ;) Poza tym trzeba podpiac kabel do sterowania klimatronikiem
  • #9
    wirgin
    Level 17  
    Akumulator mam o sporej pojemności i raczej nie obawiam się o rozładowanie. Plan jest taki by można było załączyć ogrzewanie na ok 10 - 15 min przed uruchomieniem silnika. Samochód "garażuję" na zewnątrz więc zima byłaby nie straszna.

    Uchwyt chyba muszę dorobić do konkretnego modelu ogrzewacza gdyż kolo wykręcił całość z rurką odprowadzającą spaliny. Zostało tylko wolne miejsce z przeciętymi kabelkami.