Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wyjście symetyczne a Phantom.

Wind_93 26 Nov 2008 18:55 3818 30
  • #1
    Wind_93
    Level 15  
    Witam.
    Chciałbym podłączyć odbiornik zestawu mikrofonowego ETP - 778MV za pomocą kabla symetrycznego. Problem z tym, ze czasem używam Phantoma, który niestety jest globalny.
    I pytanie, czy da się zrobić symetryczne podłączenie, mimo tego zasilania 48v na xlr? Sprzęt jest szkolny, i nieciekawie było by go usmażyć :D
    Z góry dziękuje za pomoc.
    Pozdrawiam.
  • #2
    Martin_1991
    Level 13  
    TAk mozesz to podlanczyc i nic sie nie stanie bo w odbiorniku jest kondensator na wyjsciu (sam mam tak podlonczone i dziala bez zarzutu)


    Zgroza...
    Proszę poprawić.
    (dj-MatyAS)
  • #3
    Dziub-Dziub
    Level 28  
    ech ten język polski.

    Oczywiście możesz włączyć bez problemu phantom power ale zaleca się żeby kanał był wyciszony i mikrofon wyłączony
  • #4
    dj arq
    Level 25  
    Ludkowie, nie uczcie dziadostwa! Nauczy się niejeden że phantom można sobie włączać bezkarnie jak się ma urządzenia podłączone do wejścia na mic i będzie kiedyś dym! Od tego jest wejście liniowe w mikserze, lutownica w dłoń, XLR, TRS, kawałek kabla i trochę chęci i bez strachu będzie i bez strat
  • #5
    Dziub-Dziub
    Level 28  
    taaa i jak przez pytę lecisz to na koniec też jackiem ;]

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic714415.html

    i cytat z tematu wyżej:

    William Bonawentura wrote:
    Babcia1981 wrote:
    stasiekm wrote:
    tylko przy rozłączaniu przewodó mikrofonowych będa "strzały" ...

    Dlatego trzeba wyłączyć dany kanał lub wyciszyć tłumikiem.
    Włączając i wyłączając phantom na podłączonych mikrofonach można je spalić.

    Kabel symetryczny to taki, który posiada 3 żyły. Symetryczne mogą być i jacki (TRS) i XLRy


    IMHO powinno się postępować odwrotnie. Najpierw przy wyłączonym phantomie i ściszonych tłumikach podłączyć mikrofony a potem włączyć centralny phantom. Przed przepięciem mikrofonów wyłączyć phantom. Włączanie i wyłączanie zasilania absolutnie nie może uszkodzić mikrofonu.


    Jak widać są dwie szkoły ale przetestowałem obie i chodzi. Ja na ogół włączam phantom przy włączonych mikrofonach (a teraz nie mam takiego dylematu bo mam phantom na każdym kanale oddzielnie) więc DJ arq niw gadaj głupot bo nikt tak nie robi chyba, że masz jakiś chiński mikser. A dla poparcia słów link numer 2 gdzie jest wyjaśnione, że nawet zwarcie pinów 1 i 2 nic nie uszkodzi bo napięcie odłoży się na rezystorach.



    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=2878506#2878506
  • #6
    ciasteczkowypotwor
    Level 41  
    Panowie, nie wymyślajcie jakiś "szkół". Odkąd pracuję przy dźwięku, nigdy nie miałem problemów z Phantomem w mikrofonach i odbiornikach mikroportów. Możesz bez problemów włączać i wyłączać phantoma z otwartymi wlotami jak i zamkniętymi, z tym że przy w pierwszym przypadku usłyszysz trzask na sumie. Jak również pilnuj tego aby kable miały dobrej jakości wtyki, bo często zdarza się że obruszany wtyk w mikrofonie będzie powodował trzaski. Jedynym problemem z fantomem jest to ze jak wejdziesz z zewnątrz phantomem na stół, np z kamery, to na 99% spalisz sobie wlot.
  • #7
    miszkoo
    Level 28  
    dj arq Ja też nie mam problemów z phantomem z na odbiornikach i mikrofonach dynamicznych. Poza tym na scenie nie ma czasu na przepinanie kanałów z pyty na przejściówki XLR-jack i wtykanie tego na line in.

    Aczkolwiek nie polecam włączania phantoma przy otwartych tłumikach, jest to mało przyjemne i jeżeli wzmocnienie będzie duże to mając pecha można wywalić kolumny.

    ciasteczkowypotwor możesz głębiej opisać ten przypadek, bo z tego zdania wynika że phantom jest generowany przez kamerę. I nie wiem o jaką kamerę chodzi pogłosową czy video.
    Opisz dokładnie co chodzi i przez co ma się uszkodzić.

    Phantoma nie ma się co bać tylko trzeba pamietać żeby nigdy nie zrobić sobie kabla XLR nie symetrycznego a jeżli się takowy posiada to trzymać go z dala od mixera z wałczonym zasilaniem phantom.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Aha w sumie to tez bym się bał używać phantom na jakiś tanich tandetnych odbiornikach bezprzewodowców.
    Przed podłączeniem jakiejś tandety sprawdzić czy można takowe zasilanie podać.
    Aha i jeżeli odbiornik ma wyjście TRS to też nie radzę na to wejście podać phantom.
  • #8
    ciasteczkowypotwor
    Level 41  
    Chodzi o kamerę telewizyjną, jest taka niepisana zasada, że jak wejdzie Ci TV w imprezę, to zaraz któryś mimo zapierania się że ma wyłączony phantom w kamerze, będzie go miał włączy i spali Ci wlot, lub wylot w mixerze. Dlatego w studyjnych/telewizyjnych mixerach, transformator na wejściu to standard. Co do tego Twojego ostatniego zdania, to masz rację, bo po to się robi rozdzielenie na XLR i TRS aby tylko po XLR szedł phantom. Nie mieszając w to wtyków TRS. Natomiast robienie przepinki XLR - TRS to jakies nieporozumienie...
  • #9
    dj arq
    Level 25  
    Nie chodzi mi o mikser ale o to urządzenie które podłączasz. Jak nie będziesz miał kondka na wyjściu urządzenia które podłączasz tylko jakiś tranzystorek to sam sobie wyobraź co się stanie. Bez obaw można włączać jak się ma diboxy do każdego duperelstwa, ja niestety jeszcze nie mam bo tanie nie są. Więc wolę na zimne dmuchać.
  • #10
    Dziub-Dziub
    Level 28  
    no jak się ma mikrofony po 50-100zł to rzeczywiście mogą polecieć ;]
  • #11
    Wind_93
    Level 15  
    Quote:
    ha w sumie to tez bym się bał używać phantom na jakiś tanich tandetnych odbiornikach bezprzewodowców.


    Wiem, ze może nie jest to jakiś Shure za ponad 2 tysiaki, ale nie przesadzajmy że tani, tandetny odbiornik.
    Z tyłu ma on 2 rodzaje wyjść. Jedną sumę na TRS mono, więc kłania się tylko Line in. Ale ma też na każdy kanał osobne wyjście sym. XLR. Przewody są tak zrobione, że z XLR idzie kabel jednożyłowy, zbiera sygnał tylko nieodwrócony (bez zwarć pozostałych pinów), i kończy się TRS mono, wpinanym pod Line in. A chciałbym mieć Symetryczny, chociażby dla większej uniwersalności i jakości.
    I tak pogrzebię, ale jeśli ktoś stosował w praktyce kiedyś takie rozwiązanie to byłbym wdzięczny za odp.
    Bo wiecie, jak to często jest z samą teorią :D
    Pozdrawiam
  • #12
    Dziub-Dziub
    Level 28  
    podłącz sobie normalnie kablem symetrycznym XLR i się nie bój
  • #13
    Marcin Grabarz
    Level 24  
    W tym odbiorniku na wyjściu zapewne są kondensatory, więc niby nic nie powinno sie dziać. Tyle że przy załączaniu phantoma te kondy się przeładują o czym ktoś juz wspominał. Pik napięcia który powstanie może uszkodzić układ wyjściowy. Nie mówie że napewno tak się stanie ale stać się może.
    W stołach o ile się nie mylę wstawione są diody, które zwieraja ten skok napięcia, więc załączanie phantoma nic nie powoduje.
    być może że i w tym odbiorniku na wyjściach symetrycznych też dali diody, w razie jakby ktoś podłaczał go na wejscie stołu z phantomem ale tej pewności nie ma.
    Możesz poszukać schematu tego odbiornika. Może to rozwieje wątpliwości. A jak nie to na chybił trafił. Albo padnie albo nie...
  • #14
    Dziub-Dziub
    Level 28  
    wiesz właściciel alpharda na music media mówił w wywiadzie, że jego mikrofony to klasa światowa więć co się może stać ;]
  • #15
    miszkoo
    Level 28  
    HEHEHEHE klasa światowa, piękny żart. Niech chociaż ta firma się już nie pogrąża

    Dodano po 58 [sekundy]:

    Z tego co mi wiadomo to w Soundcrafcie FX16ii nie ma żadnych diód na wejściach.
  • #16
    kobi
    Level 22  
    hmm nie wiem jak wyglada wyjscie z tego urzadzenia, ale przewaznie symetryczne wyjscia leca przez kondenstor i wyjscie jest przez wiekszy rezystor podciagnane do masy. Przy takim wyjsci wlaczenie phantoma nic nam nie spali. Poprostu wejscie bedzie na wyzszym potencjale Pod czas wlaczenia phantona moze nastapic jedynie maly pik dlatego lepiej sciszyc kanal. Jezeli kanal jest nakierowny tylko na mikrofon to moze byc tez za czuly na sygnal liniowy
    Co do podlaczenia phantoma z zewnatrz np kamera) jak ktorys z kolegow napisal. To caly wlot tez nie powinien poleciec. Jedynie rezystory ktore sa na zasilaniu phantoma.
  • #17
    montertb
    Level 22  
    Takie odbiorniki zazwyczaj mają dwa wyjścia, jedno symetryczne XLR z którego wychodzi sygnał o poziomie mikrofonowym i wyjście TR (niesymetryczne), bądź czasami TRS (symetryczne) z poziomem sygnału liniowym.

    Prawidłowo powinno się łączyć odbiornik z mikserem za pomocą kabla symetrycznego TRS-TRS. Po co tłumić sygnał do poziomu mikrofonowego żeby go ponownie wzmacniać w mikserze do poziomu liniowego? ma to sens?

    Druga sprawa, przy połączeniu XLR-XLR można załączyć phantom 48V, pod warunkiem że ma się pewność (albo instrukcja zezwala na to), że kondensatory w odbiorniku mikrofonu są na napięcie nie mniejsze niż 50V...! Ja widziałem takie separujące an 16V i co? Włączasz i SRUUU, po kondensatorze.
    No i balek XLR-XLR powinien być symetryczny, bo zdarzyć się może, że jakiś super elektronik zastosował kabel "instrumentalny: i zdesymetryzował połączenie, tym samym mógł zewrzeć styk 3 do masy i po załączeniu phantomu może dojść do uszkodzenia go w mikserze (np. przepalenie rezystorów)
  • #18
    ciasteczkowypotwor
    Level 41  
    montertb wrote:
    Takie odbiorniki zazwyczaj mają dwa wyjścia, jedno symetryczne XLR z którego wychodzi sygnał o poziomie mikrofonowym i wyjście TR (niesymetryczne), bądź czasami TRS (symetryczne) z poziomem sygnału liniowym.

    Prawidłowo powinno się łączyć odbiornik z mikserem za pomocą kabla symetrycznego TRS-TRS. Po co tłumić sygnał do poziomu mikrofonowego żeby go ponownie wzmacniać w mikserze do poziomu liniowego? ma to sens?



    Mistrzu, co to są wtyczki "TR"? Jak i kto nagadał Ci ze powinno się odbiorniki łączyć z mikserem kablem z wtyczkami TRS?? Bo jakoś wszyscy robią to na estradzie kablami z wtykami XLR?
  • #19
    adamus112
    Level 15  
    TR-to inaczej jack mono(połączenie niesymetryczne)
    TRS-jack stereo(zazwyczaj połączenie symetryczne)
    Są też wyjścia i wejścia obydwu rodzajów w różnych urządzeniach.
  • #20
    ciasteczkowypotwor
    Level 41  
    adamus112 wrote:
    TR-to inaczej jack mono(połączenie niesymetryczne)
    TRS-jack stereo(zazwyczaj połączenie symetryczne)
    Są też wyjścia i wejścia obydwu rodzajów w różnych urządzeniach.


    Mistrzu nie ma wtyczek TR!!!! To się nazywa TS!!

    Nie wprowadzajcie błędów w postach.
  • #21
    adamus112
    Level 15  
    Ech, dałem się na to złapać. Oczywiście, że TS.
    Szybko i bezmyślnie odpisałem, bo myslałem, że nie wiesz o co chodzi.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Ja np. używam czasami połączenia symetrycznego i wyjścia TRS, bo takie są mimo że są też XLR, do podłączynia multi gitarowego (na małą sztukę, jak nie chce mi się brać pieca) bezpośrednio do miksera.
    Lepszy sygnał, mniej zakłuceń, a wchodzę w wejście liniowe, też TRS.
  • #22
    montertb
    Level 22  
    Wow, potworku, złapałeś mnie na literówce! Dzięki, masz swoje 5 minut :D
    Jasne, chodzi o TS.

    A to ze "wszyscy" podłączają XLR to nich podłączają, mi nikt nie musiał nic "nagadać" bo jestem praktykiem. Wracając do tematu, opisałem proste zagadnienie i zadałem proste pytanie. Zrozumiałeś je? Umiesz odpowiedzieć?

    Jest sens napędzać koło młyna wodnego silnikiem elektrycznym?
  • #23
    ciasteczkowypotwor
    Level 41  
    montertb, widzisz, sygnał w takowym odbiorniku wcale nie musi być osłabiany do poziomu sygnału mikrofonowego. Dlatego, że sygnał ten może być pobierany zaraz zza układu wyjściowego odbiornika i sam w sobie jest mały, wiec po co go osłabiać? Natomiast na wyjście TRS jest dopiero wzmacniany. Druga sprawa: większość teraźniejszych mikserów analogowych nie posiada wlotów TRS, nie mówiąc już o cyfrach. Trzecia sprawa, jeśli jesteś praktykiem, robisz na dużej scenie, powiedz mi ile masz tam kabli TRS-TRS a ile TS-TS? Jakoś mi się wydaje że częściej widzisz krótkiego TS-TS do diboxa... Czwarta - pyta na duże jacki??

    Jeśli jesteś takim praktykiem, to powinieneś tez wiedzieć że na estradzie raczej stroni się od połączeń kablami TS czy TRS gdyż są awaryjne - wtyczki się rozkuwają lub łamią, druga sprawa, jeśli sam go nie zlutujesz to nie jesteś pewien czy to kabel symetryczny. Sam spotkałem się z przepinkami XLR - TRS było ich 10szt, niestety tylko 2 były symetryczne, mimo że kabel był mikrofonowy przy nich.
  • #24
    Dziub-Dziub
    Level 28  
    ciasteczkowypotwor wrote:
    Druga sprawa: większość teraźniejszych mikserów analogowych nie posiada wlotów TRS, nie mówiąc już o cyfrach.


    No tu się muszę nie zgodzić przykładem są miksery ALLEN&HEATH serii GL gdzie wejścia Line In są TRS, symetryczne.
  • #25
    montertb
    Level 22  
    sygnał w takowym odbiorniku wcale nie musi być osłabiany do poziomu sygnału mikrofonowego. Dlatego, że sygnał ten może być pobierany zaraz zza układu wyjściowego odbiornika i sam w sobie jest mały, wiec po co go osłabiać? Natomiast na wyjście TRS jest dopiero wzmacniany.

    Bredzisz, gdybasz, nie masz pojęcia o czym piszesz.
    Zresztą oczywiście może się tak zdarzyć że na wyjściu XLR jest sygnał liniowy, ale ja nie spotkałem takiego odbiornika. Generalnie na wyjściu XLR zawsze jest kilkakrotnie, kilkunastokrotnie niższy sygnał niż na wyjściu TS.

    Druga sprawa: większość teraźniejszych mikserów analogowych nie posiada wlotów TRS, nie mówiąc już o cyfrach.

    Większość teraźniejszych mikserów analogowych, a w szczególności cyfrowych nie ma "wlotów" TRS???????

    Trzecia sprawa, jeśli jesteś praktykiem, robisz na dużej scenie, powiedz mi ile masz tam kabli TRS-TRS a ile TS-TS? Jakoś mi się wydaje że częściej widzisz krótkiego TS-TS do diboxa... Czwarta - pyta na duże jacki??

    Ale co to ma do sprawy budowy wyjścia odbiornika mikrofonu bezprzewodowego? Ale dla Twojej ciekawości powiem, mam potężne pudło z przewodami TRS-TRS i drugie równie duże przewodów TRS-XLRM/XLRF

    Jeśli jesteś takim praktykiem, to powinieneś tez wiedzieć że na estradzie raczej stroni się od połączeń kablami TS czy TRS gdyż są awaryjne - wtyczki się rozkuwają lub łamią, druga sprawa, jeśli sam go nie zlutujesz to nie jesteś pewien czy to kabel symetryczny. Sam spotkałem się z przepinkami XLR - TRS było ich 10szt, niestety tylko 2 były symetryczne, mimo że kabel był mikrofonowy przy nich.

    Facet, co ty mi tu za farmazony wciskasz? Wróć do tematu dyskusji.

    Generalnie tyle ode mnie w tym temacie, pozdrawiam :)
  • #26
    Dziub-Dziub
    Level 28  
    1. Cytuj tak jak każdy użytkownik bo trochę to nieczytelne co u Ciebie pisze :/

    montertb wrote:
    Bredzisz, gdybasz, nie masz pojęcia o czym piszesz.
    Zresztą oczywiście może się tak zdarzyć że na wyjściu XLR jest sygnał liniowy, ale ja nie spotkałem takiego odbiornika. Generalnie na wyjściu XLR zawsze jest kilkakrotnie, kilkunastokrotnie niższy sygnał niż na wyjściu TS.


    2. Sygnał na Line IN jest wzmacniany. I Dlatego często w mikserach montowane są przyciski do obniżenia poziomu np o -30dB (znowu przykład serii GL)

    Ciastek tak samo jak w mikserach są TRS tak samo używa się na scenie przewodów TRS-TRS/XLRM/XLRF do spinania procesorów, efektów, bramek, kompresorów itp itd. Dobrej klasy sprzęt audio ma wejścia Symetryczne (czy jak wolisz zbalansowane lub TRS)

    Nawet berhringer robi w lepszych produktach TRS
  • #27
    ciasteczkowypotwor
    Level 41  
    Z układu samego odbiornika, tak tak. Chodzi mi o o że sygnał na XLR-a pobierany jest raczej z przed preampu dla wyjścia TRS przez co wcale nie jest osłabiany jak pisałeś.

    Tak nowe miksery coraz rzadziej mają wloty na TRS, są tylko na XLR. MH3, czy M7CL.

    Też mam dużo kabli TRS-TS-XLR na różne sposoby. Ale zazwyczaj wykorzystuje się TS-TS aby podłączyć niezbalansowane źródło do diboxa.

    Dodano po 2 [minuty]:

    No przyznaje zapędziłem się z tymi kablami. No nie ważne. Ale chodziło tu o podłączenie odbiornika, nie efektu :)
  • #28
    Dziub-Dziub
    Level 28  
    faktem jest, że line in przy dużej scenie praktycznie nie jest potrzebne, ale jeśli już są w bardziej pro mikserach to są TRS i to Ci chciałem udowodnić
  • #29
    ciasteczkowypotwor
    Level 41  
    Dziub-dziub, ale ja nie mam wejścia liniowego np w mh3, są tylko mikrofonowe!
    A jak mixer ma dziurkę na dużego jacka, to jeszcze nie spotkałem się aby było to TS, a nie TRS.
  • #30
    Dziub-Dziub
    Level 28  
    no a o czym ja Ci piszę?? przecież cały czas jak wół że TRS są

    i nie napisałem, że w MH3 są ;]

    Ludzie czytanie ze zrozumieniem się kłania.
    Poza tym nie ma co się nad tym rozstrząsać dłużej ;]