Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak zrobić prosty termometr do samochodu na diodach led?

Krakers71 26 Nov 2008 22:53 7756 8
  • #1
    Krakers71
    Level 10  
    Witam kolegów!
    Mam dość poważny problem ze wskaźnikiem temperatury w moim autku. Jest to Seat Toledo 92r.
    Problem polega na tym iż deska z zegarami zaczęła pokazywać różne dziwne rzeczy, więc pojechałem do elektryka ale niestety on rozłożył ręce. Okazało się że elektronika deski jest padnięta i czeka mnie wymiana.
    Wszystko byłoby ok tylko koszt takiej deski to połowa wartości tego samochodu. Elektryk poradził mi żeby dostosować osobne, niezależne kontrolki i czujki. Tak też zrobiłem, pozostał mi tylko wskaźnik temperatury.
    Może podpowiedział by mi ktoś jak taki termometr zrobić, lub zaadaptować z gotowego urządzenia lub zestawu do samodzielnego montażu. Termometr taki rzecz jasna musiałby pokazywać temperaturę od 50 do 130 stopni
    Jestem raczej słabo zaawansowany w elektronice, mam na swoim koncie kilka układów do samodzielnego montażu,dlatego proszę o wyrozumiałość.
    Będę wdzięczny za pomoc.
  • Helpful post
    #2
    Rzuuf
    Level 43  
    Witam!
    Popatrz tutaj:
    http://jabel.com.pl/?,ww,35,,
    albo poszukaj aplikacji LM3914 - wyświetla się "linijka", ale można nie podłączać wszystkich diod, wówczas diody odpowiadające prawidłowej temperaturze nie będą się świeciły.
    Taki sposób jest zgodny z generalną konwencją sygnalizacji w samochodzie: jak wszystko jest w porządku, to nic się nie świeci.
  • Helpful post
    #3
    Marian B
    Level 37  
    Wszystko to jest zbyt skomplikowane.
    Proponuję moje rozwiązanie wskażnika temperatury silnika, które zastosowałem swego czasu w Dacii 1300. W tym samochodzie nie było wskażnika temperatury, tylko była żaróweczka/kontrolka przekroczenia dopuszczalnej temperatury silnika, co było stanowczo zbyt mało.
    Jest to układ mostkowy, bardzo prosty, i wystarczająco dokładny, sprawdził się przez 17 lat użytkowania tego samochodu.
    Jako wskażnik jest wykorzystany wychyłowy miernik stosowany jako wskażnik wysterowania w starszych wzmacniaczach lub radioodbiornikach (maksymalne wychylenie 100µA). Termistor był stosowany w obwodzie żarzenia lampowych telewizorów. Może być dowolny, o zbliżonej rezystancji w stanie zimnym.
    Po nagrzaniu silnika do normalnej temperatury pracy potencjometrem ustala się żądane wychylenie wskazówki, np. połowa, lub ¾ skali.
    Po takiej regulacji, w stanie zimnym wskazówka może wychylać się w lewo poza zakres, ale nie jest to ważne, ważne jest to co pokazuje przy normalnie nagrzanym silniku.
    Na termistor należy nałożyć tekturową rurkę, aby nie był chłodzony nadmuchem powietrza.
  • #4
    Krakers71
    Level 10  
    Dzięki. To podsunęło mi pomysł z wykorzystaniem istniejącego wskaźnika.
    Wskaźnik ten jest dobry i po podłączeniu do akumulatora pokazuje maksymalne wychylenie. Nie wiem natomiast co zastosować zamiast czujki, czy taki termistor zdałby egzamin?
  • #6
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Ja bym się nie bawił w rzeźby , tylko kupił używany zegar ze szrotu. Widziałem taki na Świstaku za 160 zł. Czyżby Twoje auto warte było tylko 320zł?, bo piszesz , że połowę samochodu warte są te zegary? Czy wszystko kupujesz do starego auta w autoryzowanym serwisie?
  • #7
    Krakers71
    Level 10  
    Gdyby chodziło o sam zegar to bym się nie zastanawiał tylko kupił.
    W moim przypadku padł scalak na desce który steruje wszystkimi zegarami i diodami oprócz prędkościomierza.
  • Helpful post
    #8
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Piszę o kompletnym zespole wskaźników, popularnie nazywanym "zegarami"
  • #9
    Krakers71
    Level 10  
    W takim razie muszę się zakręcić za tymi zegarami gdzieś na szrocie.