Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie Piecem CO -własne wynalazki-siłownik do drzwiczek

tata1 16 Lut 2009 20:25 60777 88
  • #31 16 Lut 2009 20:25
    MARIUSZ R
    Poziom 28  

    Zrób coś takiego na zasadzie huśtawki ale z przesuniętą osią obrotu np 1 do 4.Krótszy odcinek przymocuj do stycznika ,dłuższy to ramie do otwierania.Oczywiście stycznik w wersji stojącej,a nie wiszącej.Długość ramienia tak jak pisałem wyżej trzeba dobrać eksperymentalnie.
    Osobiście używam w swojej kotłowni oryginalnego siłownika ciągu spalin Eart1.Wisi już tak sobie 8 lat.Zawsze kusiło mnie żeby go rozebrać i zobaczyć jaki ma mechanizm powrotu.

  • Fibaro
  • #32 21 Lut 2009 09:46
    Zbyszek-G
    Poziom 18  

    Witam.
    Mam prośbę do Kol. MARIUSZ R .
    Skoro sam jesteś ciekaw jak jest to rozwiązane w oryginalnym sterowniku to proszę Cie abyś jednak go rozkręcił i podzielił się tą wiedzą. Ja osobiście jestem bardzo tym zainteresowany ( myślę że nie tylko ja ) , a nie mam możliwości aby coś takiego podejrzeć.
    W tej chwili problem podnoszenia klapki mam rozwiązany za pomocą siłownika od centralnego zamka , ale właśnie nie mam pomysłu jak zrobić aby przy braku zasilania klapka opadła.
    Pozdrawiam
    Zbyszek

  • #33 21 Lut 2009 12:16
    tata1
    Poziom 20  

    Eureka

    Wyrzucilem ze stycznika styki główne, przez co stycznik nie ma oporu w postaci spręzyn tych styków, został opór w postaci sprężyn bocznych, ale on jest konieczny, by stycznik się nie zacinał i nastała.......CISZA, tylko lekkie buczenie to jest do zaakceptowania. Należy wyrzucić same blaszki stykowe, plastikowy korpus ze spręzynkami zostawić, bo musi przełączać boczne styki (chodzi o opór bocznych sprężyn). Całkowite wyrzucenie tego mostka ze stykami też nie rozwiąże sprawy bo wtedy rdzeń drga i głośno "brzdękoli". Ale zostawienie oporu w postaci bocznych sprężyn, a wyrzucenie góównego oporu w postaci sprężyn styków słównych to jest to

    ----------CISZA-------------
    można juz spać a stycznik nie wkurza w nocy.
    Teraz zrobię łądną obudowę i temat rozwiązany.


    Oczywiście też mam ochotę wiedzieć jak to jest w fabrycznym miarkowniku? Dołączam się do prośby.

    Jeżeli chodzi o mechaniczny miarkownik to nie jest zły, tylko ten ŁAŃCUSZEK - wkurzał mnie, a tak to kabel nie przeszkadza, a działanie jest OK. Może kiedyś coś wymyślę o sterowaniu płynnym.........to by była rewelacja. Tak się zastanawiałem, by silnik synchroniczny nawijał linkę na koło pasowe w zależoności od temperatury. Bez prądu sprężyna by zamykała. To by była rewelacja.
    ,

  • #34 22 Lut 2009 15:33
    MARIUSZ R
    Poziom 28  

    https://obrazki.elektroda.pl/19_1235312269.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/61_1235312373.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/73_1235312414.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/2_1235312459.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/62_1235312509.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/77_1235312553.jpg
    Dla zainteresowanych sterownik Eart1 od środka.
    Co ciekawsze spodziewałem się tam silnika krokowego ze sprężyną powrotną.Zamykanie ciągu powietrza w przypadku zaniku napięcia odbywa się tam za pomocą rozładowania trzech kondensatorów 6800uF.

  • #35 23 Lut 2009 08:08
    tata1
    Poziom 20  

    Witam

    Bardzo ciekawe rozwiązanie, te kondensatory robią za swoiste chwilowe podtrzymanie napięcia.
    Proszę o opis jak działa to urządzenie, czy pracuje w trybie zamknij/otwórz w nastawionej temp. z pewną histerezą. Czy też pracuje płynnie i po trochu zamyka i otwiera klapkę w zależności od temp?
    Do czego służy przycisk wył. czasowy?
    A co to za scalaczek tam siedzi w środku?

  • #36 23 Lut 2009 17:00
    MARIUSZ R
    Poziom 28  

    Urządzenie pracuje w trybie zamknij /otwórz.Wyłącznik czasowy służy do zamykanie klapki na ok. 2 min.Pozwala to na bezpieczne dołożenie opału.Scalaczek to LM723.Co do histerezy to można to by było poprawić bo niekiedy nie może się zdecydować zamknąć czy otworzyć.

  • #37 23 Lut 2009 22:26
    artur s
    Poziom 22  

    to może sprzęgło z semafora kształtowego-zanik spowoduje zluzowanie cięgła,Drugim pomysłem jest wybierak z centrali telefonicznej i odsprzęglanie przy zaniku napięcia

  • #38 24 Lut 2009 10:30
    MARIUSZ R
    Poziom 28  

    Ja jednak obstawał bym nad wykorzystaniem siłownika od regulacji reflektorów tak jak zastosował go boniu w tym temacie.Faktycznie jest od stosunkowo silny i na pewno nadawał by się do takiej konstrukcji.No i sądzę że można by było wykorzystać kondensatory do podtrzymania napięcia w przypadku "braku prądu".

  • #39 03 Maj 2009 22:12
    tomw10
    Poziom 9  

    Witam Forumowiczów!
    Ja wpadłem na pewien pomysł sterowania klapką w kotle który chcę
    zastosować w moim nowym piecu. Po starym piecu został mi sterownik
    którego funkcję włączania dmuchawy chcę wykorzystać zamiast miarkownika. Ma być tanio i prosto a w przypadku zaniku prądu klapka ma
    opaść. Chciałbym zrealizować to uwaga za pomocą pompki od akwarium (brzęczyk) która włączy się zamiast dmuchawy, siłowniczek, strzykawka lub mieszek podniesie klapkę o zadaną wysokość, utrzyma ją a następnie po wyłączeniu się pompki powoli opadnie zamykając dopływ powietrza. Można tu kombinować z różnymi zaworkami i wężykami.
    Co o tym myślicie? Nie spotkałem nigdzie tego rozwiązania i teoretycznie
    to może się udać.
    Pozdrawiam!

  • Fibaro
  • #40 28 Cze 2009 22:42
    Janusz_kk
    Poziom 13  

    Możesz jeszcze wykorzystać mechanizm z zaworu trójdrogowego z pieca gazowego CO, mozna taki kupić używany za nieduże pieniądze. On ma taki mechanizm że silnik kręci przekładnią i przełącza zawór (ciągnie kulkę) ale wraca ZA POMOCĄ sprężyny. Czyli odkręcasz zkorpusu zaworu mechanizm, cięgno lub linka na wajchę która porusza kulką i gotowe.
    Pozdr
    Janusz

  • Fibaro
  • #41 30 Cze 2009 21:12
    tob53
    Poziom 17  

    Witam
    Przeglądając ; trafiłem na ten temat, kilka lat temu wykonałem do mojego kotła sterowanie dopływem powietrza pokazane na zdjęciu „elektrodę”. Wadą główną jest układ sterujący napędem, zaletą płynna regulacja szczeliną, możliwość szybkich zmian oprogramowania, pozytywne efekty eksploatacji (wg mojej oceny). Klapka może zostać zamknięta w przypadku:
    1. zaniku napięcia,
    2. przekroczenia temp. wody gorącej,
    3. przekroczenia temp. spalin.

    Odpowiedni sposób kontroli napędu pozwoli też podnieść klapkę po powrocie napięcia.
    Pozdrawiam

    Dodano po 21 [minuty]:

    No to jeszcze raz, miało byc tak.

    Przeglądając „elektrodę” trafiłem na ten temat, kilka lat temu wykonałem do mojego kotła pokazane na zdjęciu sterowanie dopływem powietrza. Wadą główną jest układ sterujący napędem, zaletą płynna regulacja szczeliną, możliwość szybkich zmian oprogramowania, pozytywne efekty eksploatacji (wg mojej oceny). Klapka może zostać zamknięta w przypadku:
    1. zaniku napięcia,
    2. przekroczenia temp. wody gorącej,
    3. przekroczenia temp. spalin.

    Odpowiedni sposób kontroli napędu pozwoli też podnieść klapkę po powrocie napięcia.
    Pozdrawiam
    Sterowanie Piecem CO -własne wynalazki-siłownik do drzwiczek
    Sterowanie Piecem CO -własne wynalazki-siłownik do drzwiczek
    Sterowanie Piecem CO -własne wynalazki-siłownik do drzwiczek

  • #42 05 Wrz 2009 22:54
    vorlog
    Poziom 32  

    Ja zastosowałem chyba najprostsze rozwiązanie, jak chodzi o regulację klapki i włączanie/wyłączanie dmuchawy- wykorzystałem regulator "na łańcuszek", ale produkcji Honeywell, który męczy się z klapką, a jak zamiast klapki używam dmuchawy (zamiennie, zależy czym palę) to ten sam regulator steruje jej włączaniem- na ramieniu regulatora zamocowałem kawałek blaszki, obok blaszki czujnik indukcyjny (wyłącznik krańcowy wprowadziłby obciążenia mechaniczne ramienia= brak precyzji działania), czujnik steruje przekaźnikiem, przekaźnik wyłącza silnik dmuchawy gdy ramię regulatora opadnie przy odpowiedniej temperaturze pieca. Dmuchawa oczywiście w wersji Mały Polski Fiat ;), zasilana stałym napięciem ok. 7V, bo przy 12 chciało mi węgiel z pieca kominem wywalić...
    O dziwo, układ działa bardzo fajnie, przynajmniej działał ostatnie pięć lat, czas na kontrolę, bo zima niedługo. Po "zaprogramowaniu" regulatora histereza zakresu jest dość wąska, może 4-5 °C.
    V.

  • #43 03 Paź 2009 12:22
    rekinek85
    Poziom 2  

    Mam prozbę . Posiadam sterownik Sterownik EART-1 do pieca centralnego ogrzewania.

    Od pewnego czasu piec nie chce sie zamykać na ustawionej temperaturze czyli jak ustawie na nim 50 stopni to dolna klapka do ktorego jest podlaczony lancuszek od sterownika nie zamyka sie tylko piec grzeje sie dalej. Czym to moze być spowodowane prosze o rade z gory dziekuje Smile

  • #44 24 Paź 2009 10:29
    Maniolo84
    Poziom 9  

    Witam.
    Chciał bym zrobic proste sterowanie dopływem powietrza do pieca C.O.
    Chciał bym wykorzystać napęd cd rom na którym zamontuje 2 krańcówki (jedna wyłaczy gdy podniesie klapke, drugą natomiast gdy opuści). naped bedzie sterowany zwykłym termostatem od bojlera elektrycznego. Mój problem dotyczy tego ze nie wiem w jaki sposób zrobic układ który by zmieniał obroty silnika w momencie gdy termostat załączony lub wyłączony... Nie znam sie na elektronice, wiem mniej a wiecej jak ma to urządzenie działac.
    urzadzenie dodatkowo podłacze do akumulatora aby uniknac zagotowania wody w kotle podczas zaniku napiecia.
    Pozdrawiam i prosze o pomoc
    Mariusz

  • #45 24 Paź 2009 23:03
    marjan214
    Poziom 11  

    Jak jeszcze nie znalazłeś rozwiązania to ja bym zrobił tak:użył stycznika,wywalił bym mu styki załączania i zwiększył bym mu skok rdzenia o trochę i użył przeciw wagi drzwiczek (dzwignia,obciążnik ) i masz problem rozwiązany z burczeniem go bo przepuszczam że był obciążony i skok zwiększony

  • #46 25 Paź 2009 11:49
    arkadiustr
    Poziom 15  

    Ja swój miarkownik wykonałem na silniczku od wycieraczek z tym, że krańcówki zamontowałem przy przekładni ślimakowej, a całość jest przykręcona do ściany. Klapkę unosi poprzez linkę od hamulca rowerowego- miała być prowizorka ale działa od 3 lat... Niestety przy zaniku zasilania pozostaje w ostatniej pozycji.. Zamiast silniczka planowałem wykorzystać elektrozawór od pneumatyki np. ze Stara. Myślę, że jest on wystarczająco silny, a jeśli skok jeśli okazałby się zbyt mały to zmienił bym miejsce zamocowania cięgna przy klapce.

  • #47 25 Paź 2009 18:07
    Maniolo84
    Poziom 9  

    Z tyn stycznikiem to niezły pomysł. Interesuje mnie jednak jak mój poprzednik poradził sobie ze zmiana obrotów silnika od wycieraczek?? pozdrawiak

  • #48 25 Paź 2009 21:24
    A-Mail
    Poziom 22  

    Zmiana biegunowości zasilania 2 przekażniki jeden od opuszczania drugi od podnoszenia

  • #49 25 Paź 2009 21:39
    tob53
    Poziom 17  

    Witam
    Dla uniknięcia zagotowania wody w kotle u mnie napęd klapki przenoszony jest przez sprzęgło elektromagnetyczne ( cewka z rdzeniem od przekaźnika R-15, miałem na 24V=) wspomagane niewielkim magnesem neodymowym, zanik napięcia powoduje, iż sam magnes nie utrzyma klapki, która opada zamykając wlot powietrza. Ten sam efekt wywoła przekroczenie temperatury wody lub spalin. Jeżeli zwora ( magnes trzyma ją przy rdzeniu) będzie odpowiednio długa to klapkę, która tylko zsuwa się można przy odpowiednim układzie sterowania po ustaniu przyczyny powtórnie regulować.
    Ja zmianę kierunku obrotów w silniku od wycieraczek wykonałem na dwóch przekaźnikach.
    Pozdrawiam

  • #50 26 Paź 2009 08:17
    arkadiustr
    Poziom 15  

    Zmianę kierunku obrotów można zrobić na jednym przekaźniku z podwójną parą styków. W moim wypadku silniczek kręci się w jedną stronę. Wykorzystałem ruch korby. Jak znajdę chwilę to zrobię zdjęcia.

  • #51 29 Lis 2009 17:56
    dynia1
    Poziom 9  

    Witam dołącze się do tematu. Również mam zamiar zrobić sterowanie klapki na podobnej zasadzie jak kolega " tob53 " tylko mam pewien problem za sterownikiem tzn chce zastosować regulator z termy tylko nie wiem jak to wszystko podłączyć. Materiały już mam, 2 krancówki, silnik wycieraczek zasilanie też jest i mam prosbę czy mógłby ktos mniej wiecej rozrysować schemat jak ma wygladać podłączenie Pozdrawiam

  • #52 02 Gru 2009 19:58
    emus
    Poziom 16  

    serwisant73 napisał:
    Sprawdz kolego ofertę siłowników Belimo ... ze sprężyną powrotną.


    Cena od 750 zł

  • #53 10 Gru 2009 21:59
    AndM
    Poziom 17  

    Witam
    Podłączyłem pod sterownik fabryczny zamiast dmuchawy stycznik [taki sam jak autor tematu] ale stycznik przełącza się ok. dwóch razy na sekundę. Cz nie da się z tym coś zrobić, żeby trzymał jak dostaje napięcie i puszczał przy jego zaniku?

  • #54 26 Gru 2009 16:18
    wolfram55
    Poziom 11  

    Myślę, że najlepszym i dość tanim jest:
    elektromagnes ciągnący typ EM-FS2924BZ-12; 12V; 4,5W; skok 15mm; udźwig 1,1kg; cena ok 33zł
    lub
    elektromagnes ciągnący EM-CS2560Z-12; 12V; 10W; skok 18mm; udźwig 2,2kg; ok 38zł
    lub
    elektromagnes ciągnący EM-FS3830BZ-12; 12V; 8W; skok 18mm; udźwig 5,6kg; ok 52zł

    http://www.tme.eu/pl/katalog/?art=EM-FS2924BD-24#id_category%3D100637%26

    Są też na 24V

    Za to moje pytanie: niezawodny sterownik do niego (ustawianie temp na sterowniku, ewentualnie temp w domu)
    piec węglowy tylko klapa (brak pompek i wentyli)
    dziękuję

  • #55 14 Sty 2010 20:36
    MARIUSZ R
    Poziom 28  

    wolfram55 dobrą alternatywą jest kit AVT950.Z chwili potrzeby zacząłem budować takie cudo na specjalne zamówienie mojego taty.Sercem układu jest w/w AVT.Elementem wykonawczym silniczek z przekładnią 12V.Oczywiście układ ma za zadanie samoczynnie zamknąć klapkę w przypadku zaniku zasilania w sieci.Sprawę mam bardzo uproszczoną gdyż silniczek ten pobiera 20mA bez obciążenia,przy 2kg/cm 50mA.Bardzo fajne silniczki dostępne na portalu aukcyjnym za przyzwoite pieniążki.

  • #57 09 Gru 2011 06:26
    pele1710
    Poziom 8  

    witam
    też mam zamiar wykonać swój miarkownik do pieca tradycyjnego tylko że nie mam przy piecu żadnego sterownika tylko pompa c.o i zwykły sterownik do pompy... chciałbym to zrobić z silnika od wycieraczek lub silniczka od nadmuchu powietrza w samochodzie, czy to się da zrobić i jeśli mógłby ktoś wrzucić jakiś przykładowy schemat jak to wykonać byłbym wdzięczny

    Proszę poprawić błędy pisowni.
    3.1.13. (10.9, 15) Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych.
    mod - mirrzo

  • #58 14 Sty 2012 19:42
    carinus
    Poziom 16  

    Zaczynam przeróbkę swojego pieca "śmieciucha" i na pierwszy ogień idzie doszczelnienie wszystkich drzwiczek i pokryw.Nastepnie w dolnych drzwiczkach w klapce regulacji powietrza chcę wspawać kolana hamburskie i zrobić doprowadzenie powietrza za pomocą rury karbowanej.Na drugim końcu tej rury bedzie obudowa z klapką sterowaną elektromagnesem ciągnącym,który zasilany jest zwykłym sterownikiem pieca z wyjscia dmuchawy.Nie bedzie potrzeby montowania mocnych elektromagnesów podnoszacych ciężką klapkę pieca lub mechanizmów na silnikach które nie zamkną klapy przy zaniku zasilania.Dodatkowo nie bedzie mozliwości przypadkowego uszkodzenia mechanizmu przy samym piecu bo sterowanie bedzie zamocowane z boku na ścianie.

  • #59 15 Sty 2012 10:19
    das160
    Poziom 15  

    Witam
    Szanowni koledzy uwierzcie mi że nie piszę tego ze złośliwości ale, czytam i nie dowierzam, wasze pomysły są trochę spóźnione.
    Dawno dawno temu, kiedy były tylko kotły stałopalne wymyślono regulator ciągu ( miarkownik ). W chwili obecnej kotły steruje się nadmuchem powietrza , oczywiście wiem że jest to trudniejsze ( regulacja czasu przedmuchu, regulacja obrotów wentylatora, regulacja czasu między przedmuchami ) jednak należy rozwijać się tworzyć coś nowego, wy budujecie tarany do drzwi szeroko otwartych. Piszecie o satysfakcji z samodzielnych konstrukcji, a zaraz potem jako przeszkodę podajecie brak uszczelnienia drzwiczek kotła. Przeglądając zdjęcia waszych konstrukcji zastanawiam się, czy aby na pewno jest to bezpieczne hobby, kabelki jakieś takie wycięte ze starego radia połączone na skrętkę zaizolowane taśmą klejącą, opierają się o ścianę kotła, jeżeli nastąpi przebicie to może zostać porażony ktoś np w pokoju od grzejnika. Rozumiem że niektóre elementy instalacji są niskonapięciowe, jednak obawiam się że całość jest wykonana w podobnej kulturze technicznej. Myślę że dopiero zaczynacie przygodę z majsterkowaniem, dlatego wam podpowiem, każdy projekt wykonujcie jak najdokładniej, najczęstszą przyczyną porażki jest niedbalstwo wykonania. Jeżeli chodzi o projekty starajcie się wybierać takie które mają sens, może zamiast udoskonalać kocioł , zbudujcie prądnicę, kolektor słoneczny lub ze starej lodówki zróbcie mini pompę ciepła. Naprawdę jest wiele możliwości aby się wykazać. Pozdrawiam

  • #60 15 Sty 2012 21:52
    carinus
    Poziom 16  

    Kolego,dobrze wiesz,a jak nie wiesz to się dowiedz,że nadmuch do pieca wszystkopalnego (i nie tylko ) to zło i dlatego niektórzy kombinuja żeby to zło wyplenić.Wykonanie jest jakie jest,to już sprawa samego wykonawcy,liczy się pomysł na dobre rozwiązanie.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo