Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Niekonwencjonalne metody pozyskiwania energii

emeryt 20 Feb 2004 12:22 214516 1137
Computer Controls
  • #1
    emeryt
    Level 22  
    Witam.
    Po raz pierwszy chyba na tym forum inicjuje nowy temat. Natchnął mnie do tego wątek równiez z tego działu, traktujacy o metodach ogrzewania i pozyskiwania CWU ("Grzałka 2,5 kW...").
    Otóż od dawna przymierzam sie do instalacji kolektorów słonecznych u siebie w domu. Z opowieści użytkowników takich urządzeń wynika, że wypadkowa oszczędność zasobów finansowych może być znacząca. Jedyne, co do tej pory mnie odstraszało od podjęcia ostatecznej decyzji o inwestycji, to oczywiście koszta urządzeń do tego niezbednych. Może ktoś z kolegów posiada juz jakieś doświadczenia w tym kierunku, moze ktoś inny - tak jak ja -zamierza pójść w tym kierunku.
    Chciałbym wiec w tym miejscu zainicjować szeroka dyskusje na temat możliwości samodzielnego wykonania tego typu zestawu (lub adaptacji istniejacych na rynku urzadzeń, np. wymienników ciepła). W efekcie spodziewam sie, że powstanie coś na podobieństwo instrukcji ZRÓB TO SAM, umożliwiajacej realizacje zamierzenia przy jednoczesnym zaoszczędzeniu pieniedzy, w zamian za troche pracy.
    Proszę więc o rzeczowe wypowiedzi oraz sugestie i pomysły ukierunkowane na samodzielną (w znaczącym stopniu) budowę zestawu do pozyskiwania energii z kolektorów (co nie znaczy że posty o pozyskiwaniu energii do ogrzewania pomieszczeń nie będą również mile widziane).
    Pozdrawiam i oczekuje odzewu.

    emeryt
  • Computer Controls
  • #2
    meczete
    Level 12  
    Witam !

    Dobry temat. Wiem co nie co o tym, ale sam niestety nie mam możliwości tego wypróbować. Mieszkam w bloku. Ale może kiedyś zamieszkam w domku...
    Ja myślę, że kolektory słoneczne do wody to samemu można by zrobić bez większego problemu. Zapewne gorzej byłoby ze zbiornikiem akumulacyjnym na ciepłą wodę? Z chęcią bym sobie zamontował coś takiego i olał te wszystkie sieci ogrzewcze, kotłownie itp. Ale w dodatku mieszkam na parterze...
    Co za pech...
  • Computer Controls
  • #3
    euromatic
    Level 21  
    Witam,
    skonstruowałem w swoim życiu kolektor słoneczny który poszedł do dalszej produkcji...
    Sytuacja konstruktora - amatora jest tu bardzo ciężka.
    Żeby samodzielnie wykonać kolektor słoneczny należy mieć odpowiednie narzędzia lub kolegów z narzędziami.
    Materiały wchodzące w skład kolektora słonecznego:

    1) blacha aluminiowa 1000 x2000 mm
    2) szyba hartowana o wymiarach 790x1790 mm
    3) klej (silikon do szyb - szklarski ..nie na occie)
    4) wełna mineralna w płytach
    5) Rurka miedziana 18mm 2 mb
    6) rurka miedziana 8 mm około 20 mb
    7) blacha miedziana 0.3 mm x 300 mm( pasy)
    8) Środki chemiczne do obróbki powierzchni blachy miedzianej.



    To tylko podstawowe materiały,
    rurki trzeba pospawać twardym lutem , pasy blach trzeba pofalować ,i połączyć z rurkami 8mm co nie jest proste...
    całość poczernić w odpowiedniej żrącej kąpieli... do czego potrzebna będzie wanna o dużych wymiarach.
    Dodam , że na jeden absorber idzie kąpiel zawierająca około 5...10 kg sody kaustycznej ( wodorotlenek sodu) i inne chemikalia.
    Jak to wszystko policzymy do kupy to dojdziemy do wniosku , że lepiej kupić gotowy kolektor.W jego cenie zawarta jest też ludzka ciężka praca aby go wykonać. Trudność stanowi materiał. którym jest miedź.
    nie zgrzewa się prostymi metodami , a jedynie bardzo wysoką technologią np. ultradzwiękowo.
    Ale może Pan spróbować...
  • #4
    gafek
    Level 17  
    Mnie obiło się o uszy,że niektórzy amatorzy budują kolektory z .... grzejników !!! Kupują jakieś tam "Purmo" malują to na czarno wkładają w skrzynkę za szybę i podobno to działa !!!.

    Sam zastanawiam się nad kolektorami - jestem w fazie wykańczania domu i niedawno uruchomiłem kotłownie,ale jeszcze bez CWU.Do tego chciałem właśnie latem wykorzystać nasze słoneczko.

    Pozdr.
  • #5
    lampa
    Level 19  
    sam robiłem kolektor z kaloryferów jak pisze gafek .4 szt purmo
    połączylem w szereg do cyrkulacji wody użyłem pompki wirnikowej z akwarium mocy 3w przy temp zewnętrznej srednio 25st ogrzewał mi ten wynalazek 100l bojler do temp około 45 -47st co właściwie do użytku
    wystarcza ,Ja miałem opalony stary lakier i pamalowałem je czarnym matowym lakierem ( słyszałem że są spejealne farby absorbcyjne które dają leprzy efekt)
  • #6
    teskot
    Level 34  
    Słyszałem, że do budowy kolektora można wykorzystać zużyte świetlówki pomalowane na czarno (oczywiście w roli rur absorbujących ciepło).
  • #7
    marcin_17
    Level 14  
    W sprawach kolektorow to jestem zielony, ale dowiedzialem sie na fizyce ze taka czarna powierzchnia powinna byc chropowata. :P
  • #8
    euromatic
    Level 21  
    Witam,
    Blacha miedziana poczerniona chemicznie nagrzewa się do temperatury nawet 160 stopni, oczywiście jeżeli jest w odpowiednim "opakowaniu"
    pomalowanie zwykłą farbą nie wchodzi w grę bo złuszczy się natychmiast.
    Właściwości miedzi a zwłaszcza jej przewodnictwo cieplne sprawia , że jest to najlepszy materiał do budowy kolektora słonecznego.
    inne "wynalazki " także potrafią się nagrzać w słońcu, lecz nie potrafią "wyłapać "promieniowania podczerwonego które nawet w pochmurny dzień dociera do ziemi zwiększając zysk energetyczny. (ok. 700 W m2)
    Warstwa pokrywająca kolektor powinna być selektywna tzn. pochłaniać wszystko a wypromieniowywać minimum.Bo jak wiecie nagrzany materiał emituje energię w podczerwieni.
    Pozdrawiam
  • #9
    tarnowski
    Level 22  
    emeryt. Napisz coś więcej (a najlepiej wszystko :) ) o tej kąpieli czerniącej albo podaj jakieś żródełko... :?
  • #11
    euromatic
    Level 21  
    To jak z programu "nie do wiary"
    moim zdaniem "kit"
  • #12
    meczete
    Level 12  
    A gdyby tak wziąć kupić trochę rurek miedzianych w "Agromie", zrobić jakąś platformę z płyty i na bokach nabić listwy robiące z płyty jakby płytką skrzynkę - płyta o pow. np. 2x1 lub podobna. W środek włożyć równolegle obok siebie rurki miedziany - pomalowane na czarno - w odstępie np. 2-3 cm a przestrzeńmiędzy nimi wypełnić do ok. połowy średnicy rurki miedz. czarną sproszkowaną gumą - jaką dodaje się np. do "BITEX'-u do konserwacji spodu samochodu (kiedyś) - i żeby to było ładnie ułożone i nie latało to lekko polać jakimś klejem itp. Na wierzch szyba, Całość zabezpieczyć przed warunkami pogodowymi - np. kilka warstw farby olejnej...
    To jest tylko taki myślowy projekt - trzeba w praktyce spróbować jakie wymiary i chemikalia będą potrzebne. Ale myślę, że jak najbardziej realne... Taki kolektor nie wyjdzie drogo i można zrobić ich większą ilość i połączyć w cały system. Wtedy również zapewne zbierałby znaczną część energii rozproszonej w dni pochmurne. Ciekawe co na to inni?...
  • #13
    emeryt
    Level 22  
    Widzę, ze temat sie rozwinął nieco - dziękuje wszystkim za dotychczasowe wypowiedzi. Nawiasem mówiąc - nie wiem, czemu nie dostawałem informacji na maila o pojawiających się postach ?
    Ale do rzeczy..
    Euromatic.. dzięki za rzeczowe wskazówki.. myślę że w dzisiejszych czasach niema specjalnego problemu ze zdobyciem odpowiednich materiałów, idzie wiosna więc biorę sie za eksperymentowanie. Trzeba też udać sie do jakiegoś znajomgo chemika, żeby znależć sposób na poczernienie miedzi.. myślę też że hartowana szyba nie jest koniecznoscią, ja zastanawiałem sie nad zastosowaniem "zwykłej" podwójne szyby (takiej jak stosuje sie we wspólczesnych oknach plastikowych).. czy sądzicie, ze zwykły lut (taki - powiedzmy - do lutowania rynien) nie wystarczy do połączenia rurek z powierzchnią odbierającą cieplo (nie myśle tu o połączeniach hydraulicznych).
    tarnowski.. to nie ja wspominałem o tym tylko Euromatic
    Acha.. mam jeszcze pytanie do Euromatica.. jakie medium stosuje sie w tych układach (chodzi mi o rodzaj płynu) ?
  • #14
    meczete
    Level 12  
    Płyn do przenoszenia ciepełka to jest GLIKOL. A co myślisz EMERYT o moim opisie wcześniej? Realne czy nie bardzo?
  • #15
    euromatic
    Level 21  
    Niezamarzający, może być borygo, są też glikole przeznaczone do pracy w solarach.
    Lutowanie cyną odpada, Sprawdzone.
    Jeżeli podczas lata wyłączą ci prąd to cisnienie i temperatura płynu wzrośnie do wartości której może rozgrzana cyna nie wytrzymać. (zabezpiecza to zawór ciśnieniowy, ale czasmi może jak to zwykle bywa nie zadziałać)
    jest jeszcze inny powód dla którego nie należy stosować cyny.
    Jeżeli przyjmie Pan metodę czernienia miedzi opartą na chemi to cyna wejdzie w reakcję z roztworem i gwałtownie się wszystko zagotuje a roztwór będzie do wylania.
    wodorotlenek sodu i wieloosiarczek potasu.
    najlepszy by był czterosiarczek ale trudno go kupić.
  • #16
    emeryt
    Level 22  
    Euromatic - ja napisałem że nie chce lutować połączeń hydraulicznych cyną tylko połączenia rurek z blachą.. połączenia hydrauliczne jak najbardzie za pomocą lutowania twardego ! A jeśli chodzi o czernienie, to trzebaby rozejżeć sie za czarną matową farbą wytrzymującą wysokie temperatury.. poza tym nie koniecznie odrazu trzeba robić panel "pełnowymiarowy".. do eksperymentów można zrobić coś w mniejszej skali i sprawdzić jak to sie będzie spisywać.
    Meczete - guma i inne bitexy maja dość słabą przewodność cieplną - to raz, i myśle ze przy podgrzaniu mogą a) wydzielać jakieś opary, b) wskutek parowania rozpuszczalników mogą sie deformować, pękać itp. Ale w sumie można pokombinować..
  • #17
    tarnowski
    Level 22  
    Dzięki za info o chemikaliach,będę coś takiego kombinował na wiosnę.Przepraszam za pomyłkę w nicku. Narazie używam głównie ołówka ,papieru i głowy wstępnie wiem że będzie to początkowo tylko do ciepłej wody ,a jak się sprawdzi to z możliwością podpięcia do CO.
    Koncepcja z wypełnieniem przestrzeni między rurkami jakimś absorberem jest OK , ale przypominam o temp. <150 st C . Ja raczej się skłaniam do układu z czernionej miedzi.Są również szyby o różnych parametrach termo-przepuszczalności (różna w jedną i drugą stronę,dotyczy to właśnie bliskiej podczerwieni ) . Co do płynów to raczej glikole odpadają (temp, rozszerzalność) raczej zastosuję olej używany w energetyce do studzenia transformatorów...
  • #18
    euromatic
    Level 21  
    Panie "emeryt"
    niech pan idzie do sklepu i kupi farbę do miedzi...
    Jedyna o jakiej słyszałem jest gdzieś w israelu i nie kupi pan jej w polsce.
    każda inna złuszczy się po paru minutach ekspozycji na słońce,
    choćby dlatego że miedź ma dużą rozszerzalność.
    Powłoka chemiczna da panu trwałość i odporność na wiele czynników.
    Wewnątrz kolektora panują trudne warunki.
    gwałtowna zmiana temperatury, kondensacja pary wodnej, (ciśnienie powietrza w gorącym kolektorze wzrasta i wydobywa się to powietrze na zewnątrz wszelkimi nieszczelnościami , następnie kiedy kolektor stygnia wciąga zewnętrzne powietrze do środka z wilgocią znajdującą się w powietrzu, rano szyba jest pokryta parą , kropelki wody kapią na powłokę, zachodzi reakcja z powłoką , i tak bez końca) A to tylko początek góry lodowej....

    Jedyny sens budowy kolektora jest tylko wtedy gdy będzie to inwestycja długoterminowa, więc musi mieć trwałość przynajmniej 10 lat.
    Musi więc wytrzymać wysoką temperaturę i mróz w zimie.
    Niech pan nie wyłamuje drzwi które ktoś już otworzył, i zastosuje sprawdzone sposoby a mniej się pan napracuje i mniej pieniędzy pan wyda.
    Z jednego arkusza blachy aluminiowej zrobi pan kolektor o wymiarach 790 na 1790 mm
    Zaginając blachę na 3 razy do srodka, z każdej strony.
    Wyjdzie panu swojego rodzaju pudło.
    10mm,20mm,70mm
    na spód idzie wełna prasowana, i absorber wykonany z miedzi.
    najtaniej wyjdzie zrobienie go z taśmy miedzianej o grubości 0,2 ...0,3mm i szerokości 300mm
    jest o wiele tańsza niż blacha 1000 x 2000
    pozdrawiam
  • #19
    meczete
    Level 12  
    No proszę... A wydawało się takie proste, a tu góra za górą i kupa przeszkód po drodze. A nie można by tak nie dawać wogóle szyby tylko po chemicznym zabezpieczeniu rur i absorbera zostawić tak wszystko?. Woda spłynie, bo kolektor będzie pod kątem - a nie będzie nic parowało. Coś takiego nie da rady?
  • #20
    gafek
    Level 17  
    W temacie zmian ciśnienia - czy aby nie powinno się zastosować naczynia wyrównawczego w takim układzie ?? Jakieś małe - przeponowe pewnie by się przydało - tylko czy one są przystosowane do pracy w wyższych temperaturach...
    Gafek
  • #21
    tarnowski
    Level 22  
    Co do łączenia rurek ,to ja zastosuję zaciski baryłkowe takie jak w inst. gazowej w samochodzie. Kombinuję teraz jak połączyć radiator z rurką :(
    A co myślicie o obiegu grawitacyjnym tzn: zbiornik wymiennika podwieszony pod samą kalenicą, kolektor trochę niżej na płaszczyznie dachu? Jaki by musiała być rurka żeby sprawnie transportować ciepło ? :?
    A swoją drogą przyszłość należy chyba do bardziej profesjonalnych rozwiązań np.może: dwuwarstwowa blacha dachowa zgrzana w taki sposób jak zamrażalnik w lodówce .Mielibyśmy wtedy kolektor o powierzchni połaci dachu, jeszcze tylko powłoka o odpowiednich własnościach i jazda. Albo pokrycie blach dachowych powłokami o własnościach fotovoltaicznych :? Co o tym myślicie :?

    -----------------------------------------


    Meczete, myślałeś kiedyś dlaczego pomidory ze szklarni są wcześniej niż z ogrodu ?
  • #22
    euromatic
    Level 21  
    Naczynko przeponowe to oczywiście element instalacji a nie kolektora.
    Napewno trzeba przed podjęciem pracy obliczyć "audyt solarny" żeby wiedzieć ile energii nam potrzeba.Jak będzie jej za mało to będziemy niezadowoleni, jak za dużo to wpadniemy w większe kłopoty..
    Słońce to żywioł i nie należy tu liczyć na "farta"
    bez szyby nie uzyskamy efektu, powinna być z jak najmniejszą zawartością żelaza.Połączenie blachy z rurką to najtrudniejsze zadanie.
    Proponuję pofalować blachę tak jak wygląda "tara- fala"
  • #23
    Quaki
    Level 20  
    Przygladam sie tem,u tematowi od jakiegos czasu i mam kilka propozycji np:
    -zastąpeinie szyby poliweglanem (jest duzo lzejszy i dzieki temu kilka kilo mniej powiesicie na dachu pamietajcie ze wasz dach byl jakos projektowany i podwieszenie na nim kilku set kilo w jednym punkcie moze dac efekt duzego bum )
    - zastąpienie miedzi aluminium (duzo latwiej jest je pospawac a przewodność cieplna obu materiałow jest podobna) spawanie nalezy wykonac przypomocy elektrod dostępnych w kazyd Metazbycie lub innej firmie spawalniczej lub hurtowni budowlanej potrzebna jest tez spawarka elektryczna lub bardziej profesjonalnie spawanie metoda tig (osłona argonu ) niestety dosc drogie urządzenie
    -czarnienie metalu mozna zlecic w galwanizerni czarny chrom
    Sam mieszkam w domku i zamierzam zbudowac cos takiego jak uklad grzewczy przy uzyciu kolektorów słonecznych wlasnej budowy
    pozdrawiam
    ps. jestem w tej szczesliwej sytuacji ze mam potrzebne narzedzia migomat , spawarke gietrake do blach itp zobaczymy czy mi wyjdzie jesli tak to postaram sie zrobic zdjecia i przedstawic wyniki oraz bede sledzil ten temat moze ktos jeszcze na cos wpadnie
  • #24
    kniksc
    Level 12  
    żeby nie skraplała się woda można właśnie zrobić coś w stylu naczynia przeponowego, żeby wyrównywało ciśnienie w kolektorze i na zewnątrz ale izolując je.
    Mam jeszcze pytanko, kolektory słoneczne raczej są bezużyteczne jeżeli mój dom (z dachem) zasłaniają drzewa? raczej nie mam co liczyć na światło rozproszone czy cośtam?
  • #26
    Student
    Level 17  
    Co wy wszyscy z tą wysoką temperaturą?!!!
    Czy ktoś się zastanawiał, jaka temperatura jest w piecu węglowym, z czego jest zrobiony (blacha żelazna grubości ok 3 mm) i dlaczego działa 20 lat i sie nie przepala? Bo jest studzony przez wodę krążącą w nim. A wy tu o wysokich temperaturach....
    :wink:
  • #27
    avatar
    Level 36  
    Student wrote:
    Co wy wszyscy z tą wysoką temperaturą?!!!
    Czy ktoś się zastanawiał, jaka temperatura jest w piecu węglowym, z czego jest zrobiony (blacha żelazna grubości ok 3 mm) i dlaczego działa 20 lat i się nie przepala? Bo jest studzony przez wodę krążącą w nim. A wy tu o wysokich temperaturach....
    :wink:

    ? o czym ty mowisz ??? bo ogrzewanie wody geotermalnie to na np 2 km w glab ziemi masz temperature powiedzmy 30'C .. taka wysoka tamperatura ...
  • #28
    Student
    Level 17  
    Detalicznie rozchodziło mi się o wypowiedzi pana euromatica odnośnie wytrzymałości połaczenia lutowanego....
    :)
  • #29
    macek
    Level 24  
    Ja bym nie radzil laczyc aluminium z miedzia. NIewiele pamietam z chemi ale te pierwiastki sie chyba nie zabardzo lubia
  • #30
    euromatic
    Level 21  
    temperatura w kolektorze może wzrosnąć ponad 150 stopni w przypadku braku przepływu czynnika chłodzącego( np, brak prądu)
    czynnika chłodzącego jest około 0.5 litra na kolektor więc jest to mało, nastąpi wrzenie i wzrost ciśnienia do granicy otwarcia zaworu bezpieczeństwa.
    Nietrudno sobie wyobrazić następstwa, osoba przechodząca pod dachem może zostać poparzona , ponadto cyna nie jest trwałym lutem w srodowisku jakie panuje na zewnątrz i wewnątrz kolektora.
    Tego lutu nie stosuje się w technikach solarnych. Chyba , że dalsza część instalacji.
    PS.
    dzisiejsze stopy do lutowania twardego są tak doskonałe , że nie ma sobie co głowy zawracać cyną...

    Pozdrawiam