Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak założyć zębatkę na silnik z gładkim wałem?

steelq 01 Gru 2008 22:43 8803 20
  • #1 01 Gru 2008 22:43
    steelq
    Poziom 16  

    Zastanawiam się jak założyć zębatkę do dalszego przekazania napędu na silnik z gładkim wałem 8mm. Czy można to zrobić za pomocą kurczenia się metalu pod wpływem niskiej temperatury? Jeżeli tak to jak, może ma ktoś w tym jakieś doświadczenie.

    0 20
  • #2 01 Gru 2008 23:02
    SzymonHK
    Poziom 20  

    Pasowanie H7, H8 i cyjanopan. Przy umiarkowanym momencie będzie ok.

    0
  • Pomocny post
    #3 01 Gru 2008 23:08
    McRancor
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Musisz mieć dobrze spasowaną zębatkę, podgrzewasz ją (w gorącym oleju, w gotującej się wodzie, ostrożnie palnikiem) i nakładasz na wał. Po ostygnięciu - beton.

    Warunki:
    - pasowanie (na wcisk, dokładność rzędu 0,005 mm)
    - wszystko musi być metalowe

    Mocowałem w ten sposób sworznie w tłokach silnika spalinowego - bardzo ciekawy efekt, sworzeń wchodzi luźno a po chwili nie da się już go ruszyć :)

    0
  • #4 01 Gru 2008 23:12
    steelq
    Poziom 16  

    Dzięki takiej odpowiedzi oczekiwałem. A mam jeszcze jedno pytanie, czy da się jakoś zdjąć tak wciśniętą zębatkę? Bo chciał bym zdjąć z silników krokowych.

    0
  • #5 01 Gru 2008 23:19
    bruns
    Poziom 30  

    Jeżeli zębatka jest z tulejką wchodzącą na wałek to możesz ją nawiercić prostopadle do otworu i nagwintować np, M6 pod wkręt zabezpieczający . Możesz dodatkowo wykonać małe nawiercenie w wałku aby wkręt w nie wchodził i pewniej trzymał .

    Dodano po 5 [minuty]:

    McRancor napisał:

    Warunki:
    - pasowanie (na wcisk, dokładność rzędu 0,005 mm)
    Nie przesadza kolega z tą dokładnością do pięciu tysięcznych milimetra ?

    0
  • #6 01 Gru 2008 23:24
    McRancor
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Najlepiej zrobić to ściągaczem. Przy odrobinie pomysłowości można taki ściągacz zrobić w przydomowym warsztacie.

    Możesz też spróbować szybko podgrzać.

    Jakbyś kombinował - nie wal w wał młotkiem - ja tak kiedyś rozklepałem wał i było po zawodach...

    bruns napisał:

    McRancor napisał:

    Warunki:
    - pasowanie (na wcisk, dokładność rzędu 0,005 mm)
    Nie przesadza kolega z tą dokładnością do pięciu tysięcznych milimetra ?


    Całkiem możliwe że przesadzam - ile byś proponował? Pamiętam że tłok miał otwór mniejszy od średnicy sworznia o 0,003mm (nominalnie)

    0
  • #7 01 Gru 2008 23:52
    MirekCz
    Poziom 35  

    Dokładność zależy od rozmiarów i różnic temperatury.
    Pamiętam jak mi znajomy opowiadał jak był w cegielskim na praktykach i mieli tam jakieś metalowe ruru o średnicy kilkuset cm. Między rankiem a popołudniem, jak metal nagrzał się w słońcu, różnica obwodu była mierzona w mm :)

    Patrząc na http://pl.wikipedia.org/wiki/Rozszerzalno%C5%9B%C4%87_cieplna to przy średnicy 8mm wychodzi mi wymagana dokładność rzędu 0,01mm (zakładając różnicę temperatur >100K).

    Podchodzenie do wału z dużą siłą (już nie wspomnę o młotku) to przepis na katastrofę... w końcu tam sa łożyska i to ma się stabilnie krecić z wysokimi prędkościami. Dodatkowo przy małych wałach rzędu 3mm to można jeszcze sam wał powyginać.

    0
  • #8 02 Gru 2008 00:28
    bruns
    Poziom 30  

    McRancor napisał:


    Całkiem możliwe że przesadzam - ile byś proponował?
    Mikrometrem można mierzyć z dokładnością 0.01 mm , rozwiertakiem też można wykonać otwór z dokładnością 0,01 mm . Pamiętam że jak kiedyś szlifowaliśmy wałki pod łożysko na "wcisk" to było +0.03 mm .
    W tym przypadku to trzeba zrobić otwór 0,03 mm na minusie co przy wymiarze wałka 8 mm będzie trudne w warunkach amatorskich . Trzeba mieś rozwiertak nastawny bo szlifowanie wałka raczej odpada .
    Chyba jednak wkręt zabezpieczający będzie najprostszym rozwiązaniem .

    0
  • #9 02 Gru 2008 14:08
    lord_blaha
    Poziom 33  

    Mogę się podpiąć pod temat?
    Mam podobny problem, z tym, że mam aluminiowy wał o średnicy 3mm ze ścięciem, na który muszę nałożyć plastikowego ślimaka.
    Rysunek tech. ślimaka wygląda tak:
    Jak założyć zębatkę na silnik z gładkim wałem?
    Czym/jak to rozwiercać? Prędkość obrotowa wału nie będzie duża, ale i tak przydałaby się duża dokładność...

    0
  • #10 02 Gru 2008 15:04
    dariusz1
    Poziom 14  

    ,,Czym/jak to rozwiercać?''
    Kolega ma już otwór prowadzący wiec polowa jest, najlepiej w tokarce, jeśli jednak nie, to zwykła wiertarką najlepiej na stojaku, a reszta to dobór wiertła, jeśli ma być to jak najdokładniejszy otwór to najpierw przewiercić 2,7, a potem 2,9. przy czym należy zwrócić uwagę na odpowiednie zamocowanie ,,Ślimaka" w czasie wiercenia, wiertło może zaciąć materiał i pociągnąć lub obrócić co może zniszczyć całą prace.

    0
  • #11 02 Gru 2008 16:15
    bruns
    Poziom 30  

    lord_blaha napisał:

    Czym/jak to rozwiercać? .
    Tak tokarka jest najlepsza . Jest też pewien patent jak to zrobić w wiertarce stołowej ale nie wiem czy lord taką dysponuje to nie będę się bez potrzeby rozpisywał jak to zrobić .

    0
  • #12 02 Gru 2008 16:16
    lord_blaha
    Poziom 33  

    Dysponuje, dysponuje... Mógłbyś opisać?

    0
  • #13 02 Gru 2008 16:58
    bruns
    Poziom 30  

    Sposób prosty a wręcz prymitywny ale w przypadku małych elementów w 100% skuteczny . Mocujesz na podstawę wiertarki śrubami kawałek deski ,sklejki lub płyty mdf tak aby się nie przesuwała . Wiercisz w niej otworek wiertłem założonym w uchwyt . Wyciągasz wiertło z uchwytu i wtykasz częścią chwytową ,ostrzem do góry w otwór deski , Wiertło masz idealnie ustawione w osi wrzeciona i uchwytu wiertarskiego . W uchwyt wiertarski wkładasz ten mały plastikowy element i na obrotach najeżdżasz na stojące wiertło . Nie ma ryzyka że wiertło ściągnie w bok , otworek wychodzi idealnie centrycznie . Warunkiem jest aby uchwyt nie był mocno zużyty i nie miał "bicia " . Wiertełko możesz w deskę wkleić jakimś "glutem" aby się nie obracało .
    PS. Wiertło zawsze robi większy otwór niż jego wymiar więc najpierw zrób jakieś próby na czymś innym .

    0
  • #14 02 Gru 2008 18:24
    dariusz1
    Poziom 14  

    Myślę ze sposób jest naprawdę dobry, w razie kłopotów z wielkością otworu, tzn jeśli będzie za luźny, w przypadku wałka z aluminium możesz go zarysować skalpelem w wzdłuż osi, co dodatkowo będzie zapobiegało obracaniu się ślimaka na wałku. przy czym uwaga: należy bardzo ostrożnie najeżdżać z materiałem gdyż może pociągnąć.

    0
  • #15 02 Gru 2008 21:53
    SzymonHK
    Poziom 20  

    Panowie, przy takich pracach wiertło rozbija otwór minimum o 0,1mm, w uchwycie ręcznej wiertarki, która ma udar 0,2mm nawet dość nowej, radzę użyć rozwiertaka.

    0
  • #16 02 Gru 2008 22:12
    lord_blaha
    Poziom 33  

    A wie kolega gdzie kupić taki mały rozwiertak z 1,9 na 3mm? Patrzyłem, szukałem i nic...

    0
  • #17 02 Gru 2008 22:22
    SzymonHK
    Poziom 20  

    Rozwiertak to bedzie np. 3 H7 z 1,9 musisz rozwiercić wiertłem na 2,8mm. Do dokładnej obróbki rozwiertakiem zostawia się max 0,2 mm.
    Takie małe czasem są na allegro.

    0
  • #18 02 Gru 2008 22:30
    bruns
    Poziom 30  

    SzymonHK napisał:
    Rozwiertak to bedzie np. 3 H7.
    Jeżeli zastosujesz pasowanie H7 to będzie pasowanie luźne i powstanie problem jak zabezpieczyć ślimak przed obrotem i spadaniem z ośki .

    0
  • #19 03 Gru 2008 07:36
    SzymonHK
    Poziom 20  

    Na wstępie pisałem o klejeniu cyjanopanem, poza tym można dobrać inne pasowanie, tylko najbardziej popularne rozwiertaki to H7 i H8, inne będzie trudno dostać. Na wałku 8mm można wyszlifować flechę i zasisnąć śrubą, ale 3mm to delikatniejsza sprawa, zależy z jakiego tworzywa jest ślimak. Klejenie albo wcisk.

    0
  • #20 04 Gru 2009 22:16
    Grzechu100
    Poziom 8  

    Cześć,

    Podłączam się do tematu i chciałbym zapytać o osadzanie plastikowych zębatek na gładkim wale. Otwór koła fi 1,9 mm a wału 2 do 2,1 mm. Przenoszony moment to ok 0,4 kg*cm. Czy sam wcisk jest wystarczający by koło nie ślizgało się po wale? Jak osadzają to w fabrykach zabawek?

    0
  • #21 04 Gru 2009 22:33
    stazzio
    Poziom 11  

    to malutki moment wystarczy na wcisk ,w zabawkach czasem kleją to jakimś takim klejem (pewnie jakiś cyjano akryl) ale zwykle po prostu na wcisk

    1
  Szukaj w 5mln produktów