Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Konsola oświetleniowa, ver 2.0, by motykami

motykami 04 Gru 2008 15:17 10218 24
  • Konsola oświetleniowa, ver 2.0, by motykami
    Witam, chciałbym przedstawić Wam szanowni forumowicze, projekt który ostatnio wyszedł z pod mojej ręki. Projektem tym jest konsola oświetleniowa, 20 kanałowa. Już kiedyś zrobiłem podobną konstrukcję którą także przedstawiałem na allegro, i na podstawie doświadczeń z tamtym urządzeniem stworzyłem nowe ulepszone.

    Właściwie konsole chciałem składać już pewien czas temu dla własnego użytku, ale jakoś tak brakowało czasu, a teraz gdy już skończyłem z graniem imprez, a miałem już zakupione wszystkie elementy do tego projektu, złożyłem tą konsolę właściwie tylko po to by ją sprzedać i odzyskać pieniądze wydane na elementy.

    Do rzeczy, czym jest ta konsola?
    Konsola ma 20 kanałów z funkcja włącz/wyłącz, właściwie sama konsola załącza tylko 12V na odpowiednie piny wyjścia RS232, do wyjścia tego podpięte są tzw. switch-packi przewodem niskonapięciowym (dokładniej mówiąc skrętką UTP 4 parową).

    Konsola:
    Konsola posiada 20 kanałów, podzielonych na 4 grupy po 5 kanałów na grupę. Urządzenie jest zasilane z 230V (w zasilaczu jest transformator 230/12, mostek, kondensator 2500uF). Każdy kanał posiada podgląd na diodzie LED 3mm umieszczonej nad przełącznikiem danego kanału. Każda grupa posiada także przełącznik do wyłączania kanałów 1-4, kanał 5 nie jest zależny od tego przełącznika (przydatna rzecz przy podłączania pod to wyjście np. stroboskopu). Konsola posiada wyłącznik zasilania na zwykłym wyłączniku, oraz na stacyjce. Każda grupa to oddzielny switch-pack, posiada ona wyjście na gnieździe RS232.

    Switch-packi:
    Są to tak jakby elementy wykonawcze, które sygnałem 12V z konsoli wysterowywują napięcie 230V. Są one wykonane na przekaźnikach z cewką 12V i obciążalnością styków 10A (wiem że niektórzy powiedzą że lepiej było to zrobić na triakach, powiem szczerze że po doświadczeniach z tamtą konsolą stwierdziłem że przekaźniki bez problemu wystarczą). Switch-packi mają obciążalność około 1kW na kanał (przy takim obciążeniu przekaźniki bez problemu działają), aczkolwiek obciążenie całego switch-packa nie powinno przekroczyć 2,7kW ze względu na bezpieczniki zastosowane w nich (12A).

    Okablowanie:
    Do połączenia konsoli z switch-packami wykorzystałem zwykłą skrętkę UTP 4 parową (2 przewody maja po 10m i 2 po 12m) Natomiast zasilanie wszędzie jest dostarczane przewodami zasilającymi tzw. "komputrzakami" (takie same przewody stosuje się do zasilania komputera).

    Koszt złożenia:
    20x przekaźnik 12V 10A - 1,5zł/szt - 30zł
    25x przełącznik wajchowy - 1,2zł - 30zł
    16x gniazdo RS232 - 1zł - 16zł




    8x obudowa do RS232 - 1zł - 8zł
    5x gniazdo zasilające - 1,5zł - 7,5zł
    1x stacyjka - włącznik 5zł - 5zł
    44m x skrętka UTP - 80gr/m - 35zł
    4x obudowa do switch-packa - 5zł - 20zł
    4x listwa zasilająca - 8zł - 32zł
    Różne drobiazgi które też użyłem... - 20zł

    Suma to około: 204zł

    Na pewno nie jest to zbyt tanio, ale myślę że warto jak za taki sprzęcik.
    Użyłem go raz na imprezie, i powiem szczerze że działa świetnie, aczkolwiek niestety nie będę go sam używał. Pewnie sporo osób uzna że jest to reklama, ale na prawdę nie chodziło mi o to wystawiajać tą konsolę na elektrodzie. W każdym bądź razie urządzenie w najbliższym czasie będzie dostępne do zakupu na moich aukcjach internetowych (w znanym serwisie aukcyjnym).

    No i to chyba tyle :D Pozdrawiam i zapraszam do wyrażania opini na temat mojego dzieła :D Motykami. Konsola oświetleniowa, ver 2.0, by motykami
    Konsola oświetleniowa, ver 2.0, by motykami
    Konsola oświetleniowa, ver 2.0, by motykami
    Konsola oświetleniowa, ver 2.0, by motykami
    Konsola oświetleniowa, ver 2.0, by motykami
    Konsola oświetleniowa, ver 2.0, by motykami
    Konsola oświetleniowa, ver 2.0, by motykami
    Konsola oświetleniowa, ver 2.0, by motykami
    Konsola oświetleniowa, ver 2.0, by motykami


    Fajne!
  • #2 04 Gru 2008 17:37
    lorak17
    Poziom 14  

    Oglądając zdjęcia już myślałem że napięcia fazowe przekazywane są przez RS-y ;). Na szczęście tak nie jest.

    Co do konstrukcji to raczej bez rewelacji, brak możliwości programowania, i sterowania np za pomocą komputera ogranicza bardzo zastosowanie.

    Myślałem nad podobnym urządzeniem ale z interfejsem i oprogramowaniem pod komputer dodatkowo w zastosowaniach bez komputera miał by sterowanie manualne wraz z możliwością programowania sekwencji i reakcji na widmo muzyki (oparte o FFT) całość oparta o ADuC.

    Wracając do tematu wykonania to bardzo ładnie zrobione, tylko rzeczywiście te wejścia na panelu kontrolnym psują efekt. Reszta jest OK:)

  • #3 04 Gru 2008 17:39
    msichal
    Poziom 20  

    Projekt nawet fajny, tylko czy masz jakieś zabezpieczenie przed "zespawaniem" styków przekaźnika? Przydałoby się coś takiego, żeby w takim przypadku świeciła się dioda sygnalizująca wł/wył. danego gniazdka.

  • #4 04 Gru 2008 18:43
    Wind_93
    Poziom 15  

    Na pierwszy rzut oka bardzo spodobał mi się pomysł z kluczykiem. Naprawdę gratulację za pomysł :D
    Projekt ciekawy, tylko mam pytanie:
    - dlaczego są aż 24 kanały? Co planował byś podłączać?
    Do następnego projektu polecał bym dodanie np. układu kolorofonu, sterownika stroboskopem i przełącznika załączającego cały segment. Myślę, ze można by było zwiększyć jeszcze jej uniwersalność. Gniazda chyba lepiej by było dać z tyłu. ( nie odbieraj jako krytykę, tylko sugestię :wink:)
    Pozdrawiam

  • #5 04 Gru 2008 18:57
    cacperro
    Poziom 12  

    motykami napisał:

    Są one wykonane na przekaźnikach z cewką 12V i obciążalnością styków 10A (wiem że niektórzy powiedzą że lepiej było to zrobić na triakach, powiem szczerze że po doświadczeniach z tamtą konsolą stwierdziłem że przekaźniki bez problemu wystarczą).

    Nie chodzi tylko o to czy przekaźniki wystarczają.
    Przekaźnik zamyka obwód napięcia sieciowego 230V
    i robi to w sposób podobny jak zwyczajny wyłącznik, a więc wnosi również zakłócenia w postaci charakterystycznych trzasków słyszalnych przeważnie w głośnikach.
    Stąd też najlepszą i chyba najrozsądniejszą ideą jest zastosowanie izolacji galwanicznej(bo o to pewnie tez chodziło w tym projekcie) na optotriaku(polecam MOC3041, który załącza w zerze nie wnosząc zakłóceń)
    i triaku o wymaganej w założeniach obciążalności prądowej.
    Sama idea projektu genialna w swojej prostocie i za pewne wygodna w wykorzystaniu do oświetlania mniejszych sal imprezowych.

  • #7 04 Gru 2008 19:23
    barszcz17
    Poziom 14  

    Widzę, że twoje gniazda nie mają gwintów do wkręcania śrubek zabezpieczających. Wystarczy przypadkowe pociągniecie żeby nastała ciemność. Moim zdaniem, powinieneś poszukać jakiś większych listew zasilających i całą elektronikę "wepchnąć" do środka.

  • #8 04 Gru 2008 19:42
    RadimNs
    Poziom 16  

    Pomysł świetnie dla kogos kto ma pomysł malo kasy i zaczyna sie bawic w imprezy - dla firm czy pracujac z ceniacymi sie dj-ami czy zespołami taka prostota nie przejdzie, poza praktycznościa musi wyglądać i robic wrażenie, co nie oznacza ze pomysł i wykonanie bardzo pozytywnie.

  • #9 04 Gru 2008 19:50
    mobor
    Poziom 22  

    Dobre ..ale raczej do teatru niż na imprezy
    Bez sterowania audio, scen /minimum 8/ - o regulacji jasnosci /niewykonalne na przekaźnikach/ czy sterowaniu DMX juz nie wspomnę.

    Gotowe listwy sterujące spełniające wyżej wymienione założenia /moze z wyjatkiem DMX/ mozna kupić za kilakset złotych w rack'u i to 8 kanałowe /z obciążalnością i 1KW na kanał/

  • #10 04 Gru 2008 20:36
    motykami
    Poziom 18  

    No więc tak... postaram się odpowiedzieć na wszystkie pytania:

    Wszystkie gniazda są na górnym panelu celowo i tylko z jednego względu... jak widać na zdjęciach obudowa ma górną pokrywę dzięki czemu po imprezie można ją zamknąć i zostaje nam skrzyneczka obudowana z każdej strony blachą aluminiową grubości 1mm, można na niej nawet stanąć i nic się nie stanie. Wyznaję tzw. zasadę "gniotsa nie łamiotsa" i w tym przypadku sprawdza to się znakomicie, a podczas imprezy zupełnie to nie przeszkadza że gniazda są z góry...

    Chyba nie zrozumieliście co czego ma służyć ta konsola... nie steruje nią reflektorów, tylko gotowe urządzenia, jak flowery, stroboskopy, itd... wszystkie światełka dające gotowy efekt, sterowane same sobie muzyką, które maja tylko jedna opcje po podłączeniu do sieci włączone/wyłączone. I do takiego zastosowania nie potrzeba mi żadnego sterowania scenami, ani komputerem. Inaczej sprawa ma się w przypadku gdy urządzenie posiada inne możliwości sterowania zewnętrznego (np. DMX, analogowe 0-10V itd. itp.).

    Zgadza sie na triakach mógłbym zrobić detekcję przejścia przez zero, ale w moim przypadku jest to zbędne (zawsze oświetlenie zasilam z oddzielnej fazy niż nagłośnienie) przez co nie mam żadnych zakłóceń. Natomiast przekaźniki mają przynajmniej dwie ważne dla mnie zalety nad triakami, w przypadku zwarcia: przekaźnik zespawa styki, spali bezpiecznik - wystarczy wymienić bezpiecznik, kilka razy podać zasilanie na cewkę, styki puszczą i przekaźnik działa dalej (sprawdzone 2 letnim doświadczeniem na identycznej konstrukcji tylko 8 kanałowej). A triaki w przypadku zwarcia na 90% (nawet przy dobranym odpowiednim bezpieczniku, uwali triaka...). Druga zaleta to mniej skomplikowany montaż...
    Co do trwałości przekaźników, poprzednia konstrukcja działa juz 2 lata i nic się nie dzieje z przekaźnikami...

    Urządzenie posiada funkcje wyłączania całej sekcji jednym przełącznikiem...

    Poza tym nie rozumiem dzisiejszej tendencji do sterowania wszystkiego układami mikroprocesorowymi i komputerem... Wybaczcie ale to mija się z celem, przy tak prostych założeniach. Do tego służy system DMX i urządzenia z takim interfejsem, mając konsolę DMX i urządzenia z takim interfejsem ma się pełną kontrolę nad nimi.
    Natomiast w przypadku kilku flowerów z przed 15lat Disco-Techa i temu podobnych światełek, taka możliwość sterowania w zupełności wystarcza, i daję głowę że przy zręcznym sterowaniu takim oświetleniem zaświecę lepiej niż, osoba posiadająca system skanerów pod DMXa która to nie umie lub nie chce wykorzystać wszystkich dobroci takiego rozwiązania... :D

    Pozdrawiam, motykami.

  • #11 04 Gru 2008 21:26
    djmisiek27
    Poziom 11  

    Pomysł fajny i masz racje do tego co Ty potrzebujesz to wystarczy w zupełności:) Ale można by to było zrobić prościej;p Ja zrobiłem na samych przełącznikach pokojowych xD To takie nie profesjonalne ale działa :D i 10 kanałów jest :) A właśnie po co tyle tych kanałów? jak do jednej listwy podpinasz 5 urządzeń... Chyba że listwy są podzielone? ale to chyba nie możliwe ;/

  • #12 04 Gru 2008 21:29
    parowozik
    Poziom 11  

    Konstrukcja jest prosta a przez to może być niezawodna.
    Z tego co widzę to diody kontrolne świecą niezależnie czy jest podłączony przekaźnik wykonawczy. Zastanawiał bym się nad zastosowaniem kontroli działania przekaźników poprzez dodanie dodatkowej diody świecącej w szereg z każdym przekaźnikiem. Sygnalizacja taka ułatwiała by stwierdzenie usterki polegającej na uszkodzeniu lub rozłączeniu kabli sterujących.

  • #13 04 Gru 2008 21:42
    motykami
    Poziom 18  

    Heh, o tym też zapomniałem dodać, listwy są podzielone !! Każde gniazdko w listwie jest oddzielnym kanałem, dla mnie to jasne dlatego też o tym nie napisałem :D. Jest to mój opatentowany że tak powiem pomysł, listwa ta składa się z miedzianych blach, wystarczy je odpowiednio pociąć i zabezpieczyć klejem na gorąco i wszystko ładnie działa, a każde gniazdko jest oddzielne.

    Włączniki nad tynkowe stosowałem swego czasu, ale ma to jedną wadę... niestety trzeba ciągnąć grube, ciężkie i drogie przedłużki do każdego urządzenia, a tutaj switch packa wpinam do 230V (ewentualnie podciągam do niego jedną przedłużkę), podpinam przewodem do konsoli i już mam sterowane 5 kanałów, w odległości 10-13 metrów ode mnie...

    Pozdrawiam, motykami.

    Edit:
    Dołączam zdjęcia Switch-boxa w środku, jak widać przewody do 230V to wszędzie 2,5mm2, na kazdym przekaźniku jest dioda zabezpieczająca przed przepięciami (odwrotnie podpięta niż zasilanie przekaźnika).

    Konsola oświetleniowa, ver 2.0, by motykami
    Konsola oświetleniowa, ver 2.0, by motykami
    Konsola oświetleniowa, ver 2.0, by motykami

  • #14 04 Gru 2008 22:58
    monty_p
    Poziom 18  

    Witam!

    Bardzo fajna konstrukcja. Ja też swojego czasu zrobiłem taki sterownik (8-kanałowy), też zastosowałem przekaźniki, od 3 lat jeszcze żaden się nie skleił.

    ...warto by było dodać przynajmniej do jednej grupy przelacznikow, przycisk typu RESET. Ja zastosowalem cos takiego. Przydaje sie, jak chcesz uruchomic cos na szybko, na chwile, albo samemu zakombinować z jakąś sekwencją świateł czy innych efektów.
    ..po prostu oprocz mozliwosci załączenia danego kanalu na stale, dodatkowo mozliwosc uruchomienia chwilowego, trzymajac wcisniety przycisk RESET

    W moim przypadku BARDZO sie to przydaje.

    Pozdrawiam

    Monty

  • #15 05 Gru 2008 00:41
    Ernest S.
    Poziom 13  

    Konstrukcja dość "fajna" i bardzo prosta.
    Jednak jak poprzednicy mówili:
    Te gniazda RS232 i zasilanie , to jednak powinny chyba być z tyłu obudowy, bo nie potrzebnie sterczą w górę.
    No i jednak bym się pokusił o tą możliwość sterowania kompem. Rozumiem, że autorowi to rozwiązanie mogło być zbędne, lecz napewno byłoby to już o wiele wygodniejsze w użyciu urządzenie. Bo wkońcu, do obsługi 24 przełączników, to też trzeba kogoś, a nie może to robić w jednym momencie DJ. A z komputerem, to jednak można by było zrobić efekty-cuda, które tak byłoby ciężko.

    Pozdrawiam.

  • #16 05 Gru 2008 08:18
    sztorm
    Poziom 13  

    Witam...

    Wiem że to nie jest może bardzo skomplikowana konstrukcja :) ale czy mógłbyś zamieścić zdjęcie środka konsoli sterującej ?

  • #17 05 Gru 2008 08:51
    marek003
    Poziom 40  

    Tak tylko wtrącę, że na iskrzące się styki przekaźnika (spawanie) kiedyś wpinano w styk równolegle kondensator ceramiczny bodajże 0,1uF. Miało to za zadanie wyłapanie chwilowego skoku napięcia i tym samym wyeliminowanie iskry (zespawania styku).

  • #18 05 Gru 2008 10:05
    zgierzman
    Poziom 16  

    motykami napisał:
    Konsola ma 20 kanałów z funkcja włącz/wyłącz, właściwie sama konsola załącza tylko 12V na odpowiednie piny wyjścia RS232, do wyjścia tego podpięte są tzw. switch-packi przewodem niskonapięciowym (dokładniej mówiąc skrętką UTP 4 parową).

    W kwestii formalnej:
    RS232 to jest protokół transmisji szeregowej. Często używa on złącza DB9 (D-SUB 9 pin) - choć nie zawsze...
    Ponieważ w Twoim projekcie nie ma żadnej transmisji danych przez złącze szeregowe pisanie o RS232 wprowadza w błąd i jest sporym nadużyciem.
    Powinieneś raczej napisać "załącza tylko 12V na odpowiednie piny gniazda DB9".


    BTW użycie jakichś małych kontrolerków podpiętych do magistrali RS485 znacznie uprościłoby okablowanie, kilkakrotnie zmiejszyłoby ilość miedzi w kablach sygnałowych i pozwoliłoby na podłączenie zewnętrznego kontrolera/komputera PC do programowania świateł, pozwoliłoby podpinać kolejne "Switch-packi" prawie bez ograniczeń (ograniczeniem byłaby możliwość zaadresowania kolejnych modułów).
    Można byłoby wykorzystać coś takiego:
    http://www.cyfronika.com.pl/kityavt3/avt530pdf.pdf
    albo zaprojektować coś specjalnie ;-)
    Koszty zwiększyłyby się o parę złotych: MAX485 - 4 zł, kontroler - 3 zł, drobiazgi - 3 zł. Czyli ok 50 zł dla całego projektu. Zaoszczędziłbyś na skrętce i gniazdach, więc wyszłoby prawie to samo ;-D

  • #19 06 Gru 2008 22:33
    ElekTrick
    Poziom 18  

    motykami napisał:
    odpowiednio pociąć i zabezpieczyć klejem na gorąco i wszystko ładnie działa
    Nie popłynie ten klej jak mu się trochę ciepło zrobi? Nie mam do nigo zbyt dużego zaufania...

  • #20 07 Gru 2008 11:21
    motykami
    Poziom 18  

    Hmm, racja nie jest to złącze RS232 tylko złącze 9-pinowe, identyczne jak stosowane w RS-232. Natomiast co do cyfrowego przesyłu sygnału... pomysł bardzo ciekawy, i na pewno w przyszłości będę o tym myślał :D

    Natomiast z klejem na gorąco nie ma problemu żadnego, też nie mam do niego zbytniego zaufania, ale tutaj nic się z nim nie dzieje, poza tym on tylko służy do przytrzymania szyn gdy listwa jest otwarta, a gdy ją skręcimy to szyny są przytrzymywane już przez prowadnice w listwie.

    Pozdrawiam, motykami.

  • #21 07 Gru 2008 13:01
    SPAWN17
    Poziom 16  

    Taki klej topi się w temp. około 150-200 stopni wiec nie sadze żeby był z tym jakiś problem. Konstrukcja świetna! Sam teraz zacząłem konstrukcję układu do sterowania oświetleniem jednakże będę sterował oświetleniem za pomocą LPT wymiennie z USB. Podoba mi się rozwiązanie z listwami oraz przesyłaniem sygnału kablami niskonapięciowymi. Zastanowię się nad zmianą koncepcji mojego projektu.

  • #22 07 Gru 2008 21:25
    krys_93
    Poziom 12  

    motykami mógłbyś wkleić zdjęcia konsoli sterującej od środka?
    Z góry dzięki, pozdrawiam Krys.

  • #23 08 Gru 2008 18:15
    adam313890
    Poziom 12  

    Gratulacje!!! Ciekawa obudowa (niezłe napisy). Trochę w to włożyłeś ale i tak mi się to podoba. Czy mógłbyś zarzucić schematy na stronę?

  • #24 10 Gru 2008 19:36
    Duszek100
    Poziom 10  

    Mam pytanie, jakich przekaźników użyłeś?

  • #25 16 Gru 2008 15:50
    arkady_pl
    Poziom 24  

    A ja wiem czemu motykami nie użył zaawansowanej elektroniki, w tym pecka. Głownie z powodu wspomnianej niezawodności. Na imprezie nie ma czasu na grzebanie. To ma pracować.

    Ta konstrukcja odpowiada dokładnie zapotrzebowaniu "Klienta" a to jest najważniejsze.

    Czepiacie się, że wtyczki są u góry, ale motykami już wam odpisywał.
    W tej konstrukcji macie tylko jedną ściankę którą trzeba poddac obróbce mechanicznej, macie tylko jedna ściankę, na którą trzeba nanieść nadruk.
    Gdyby zrobił złącza z tyłu to miałby dwie ścianki do obróbki.

    I jeszcze jedno odnośnie wtyków od góry. Odnoszę wraqżenie, że ci "czepialsy" nie pracowali nigdy na sprzęcie przy wieeeeeelu imprezach.

    Wyobraźcie cobie, że macie wpinać kable i macie jedną rękę, w której jest wtyk. Czy lepiej wtykać od góry w leżące urządzenie czy z boku?

    Podpowiem wam - łatwiej jest z góry, bo z boku to trzeba mieć drugą rękę aby przytrzymać urządzenie.

    Jest jeszcze jedna zaleta - lepiej widać, że coś się wypięło.

    Panowie, tu się liczy praktyka a nie wydumana teoria piękna.

    Zobaczie, te sprzęty kosztują mnóstwo kasy a mają coś wspólnego ze skrzyneczką za 204zł.
    Mają gniazda od góry.

    Konsola oświetleniowa, ver 2.0, by motykami Konsola oświetleniowa, ver 2.0, by motykami
    Konsola oświetleniowa, ver 2.0, by motykami

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo