Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik impulsowy BLOW HRC-40A

stalmasz 08 Gru 2008 21:50 6845 12
  • #1 08 Gru 2008 21:50
    stalmasz
    Poziom 9  

    Poszukuję schematu prostownika BLOW HRC-40A lub czegokolwiek na ten temat przebite tranzystory IRFPF40 , jaka przyczyna Prostownik impulsowy BLOW HRC-40A

    0 12
  • #2 28 Paź 2010 21:04
    szybki105
    Poziom 15  

    Witam . Mam taki prostownik z podobnym problemem jak myślę tzn. przebite tranzystory DFP740 po stronie pierwotnej . Wymieniłem te tranzystory na IRF740 i niestety pomogło to tylko na jakiś czas , prostownik owszem zaczął prawidłowo ładować akumulatory . Ale przy kolejnym włączeniu do prądu ( bez obciążenia) spalił się bezpiecznik , razem z dwoma tranzystorami IRF740 ( w sumie jest ich cztery) . Wymieniłem je znowu ,do tego kondensatory 470mikro/250V na impulsowe Jamicon , układ scalony KA7500B(odpowiednik TL494) i ogólnie wszystko sprawdziłem (tak mi się przynajmniej wydaje ) . Żadnych przebić , zwarć , zimnych lutów , kondensatory rezystory diody i tranzystory sprawdzone . Transformatorki impulsowe raczej dobre , rdzenie niepopękane brak przebić między uzwojeniami . Napięcia ok. Nic się nie grzało . Próba uruchomienia i ten sam problem , kilka włączeń prostownika bez obciążenia (napięcie na wyjściu 14,5V) , z obciążeniem i wyglądało że wszystko jest już dobrze , ale przy kolejnym włączeniu (bez obciążenia) znowu spalony bezpiecznik (5A) i przebite dwa tranzystory IRF740 . Może juz ktoś spotkał się z taką usterką tego prostownika ? Wcześniej był używany codziennie w warsztacie przez prawie dwa lata i nie było z nim żadnych problemów aż do teraz .
    Pozdrawiam

    0
  • #3 28 Paź 2010 22:06
    tzok
    Moderator Samochody

    Sprawdź obwód zasilania TL494, zobacz jakim napięciem jest zasilany, profilaktycznie wymień małe "elektrolity" w obwodzie zasilania pomocniczego, sprawdź też diody Zenera.

    0
  • #4 29 Paź 2010 00:07
    szybki105
    Poziom 15  

    Sprawdziłem zasilanie TL494 > 15V, takie samo jak na stabilizatorze LM7815 występującym w zasilaczu pomocniczym po stronie wtórnej. Na oscylogramie nie zauważyłem żadnych szpilek czy szumów w zasilaniu. Elektrolity wymienione . Z wyjść TL494 sygnał idzie na bufor z czterech tranzystorów, dalej na transformatorek separujący i na mosfety. Sprawdzałem oscyloskopem sygnały sterujące mosfetami wyglądają na prawidłowe, a przynajmniej są stabilne i przy włączaniu prostownika gdzie wcześniej paliły się mosfety nie zauważyłem jakichś zakłóceń . Myślę że problem może być po stronie pierwotnej , może przebicie na którymś transformatorze impulsowym ? Omomierz jednak nic takiego nie pokazuje .

    0
  • #5 29 Paź 2010 10:37
    tzok
    Moderator Samochody

    Jakie napięcie wchodzi na wejście LM7815?

    Profilaktycznie możesz wymienić kondensatory na wyjściu i diody impulsowe (ich usterka jest ciężka do wykrycia).

    0
  • #6 29 Paź 2010 17:14
    szybki105
    Poziom 15  

    Napięcie na wejściu LM7815 to 18,5V więc raczej dobrze. Pomyślę nad wymianą kondensatorów i diod, z tymi ostatnimi jest gorzej bo w tym prostowniku siedzi pięć sztuk STPS20S100C , raczej trudno dostępne może znajdę jakiś niedrogi odpowiednik.

    0
  • #7 29 Paź 2010 18:28
    emeryt2
    Poziom 42  

    Nie znam tego prostownika / schematu/ , jednak skromnie zapytam; nie ma tam sprzężenia pomiędzy wtórnym napięciem , a pierwotna stroną - 494.?
    Diod poszukaj w uszkodzonych zasilaczy do PC.

    0
  • #8 29 Paź 2010 19:59
    szybki105
    Poziom 15  

    Tak jest sprzężenie , obwód z transoptorem PC817 i scalakiem TL431 . Początkowo po wymianie tranzystorów IRF740 prostownik podłączałem do sieci poprzez żarówkę 60W i nic złego się nie działo. Po włączeniu zasilania żarówka na chwilkę się zaświecała i gasła. Bez żarówki po włączeniu zasilania prostownik da się włączyć kilka razy, po czym znów pali się bezpiecznik i padają tranzystory IRF740 . Wiem że schemat mógłby wiele pomóc , postaram się w wolnej chwili go rozrysować . Po stronie pierwotnej przypomina to zasilacze komputerowe tylko zamiast tranzystorów bipolarnych są cztery mosfety połączone w pary dla większej mocy. I zamiast jednego transformatora impulsowego po stronie pierwotnej są dwa oddzielne .

    0
  • #9 29 Paź 2010 21:36
    tzok
    Moderator Samochody

    szybki105 napisał:
    STPS20S100C
    Podwójna dioda Shottkyego 20A/100V ze wspólną katodą:
    http://www.stmicroelectronics.com/stonline/products/literature/ds/11281/stps20s100c.pdf

    0
  • #10 06 Lut 2011 23:08
    stalmasz
    Poziom 9  

    Ja swój naprawiłem lecą tranzystory jeśli pojawi się za szeroki impuls na mosfetach, reguluje nim lm339 na tl494 przylutowałem opornik 150k między 4a12 i sytuacja się poprawiła, ważne jest też wygaszanie impulsu na bramkach ,w prostowniku są zastosowane oprniki ,lepiej działa układ na tranzystorze

    0
  • #11 17 Lut 2012 19:13
    Janko69
    Poziom 12  

    Czytam wypowiedzi Kolegów i mam wrażenie, że piszą o całkiem innym prostowniku niż ten, który mam. Może po prostu przez te kilka lat producent wprowadził zmiany w produkcie. Mój egzemplarz został zakupiony w połowie 2011 roku. Oznaczenie na obudowie: Blow HRC-40A, kod produktu 5981#. Niezawodnością się nie wyróżnia - padł po tygodniu eksploatacji..

    Co mamy w środku? W zasadzie okrojony 'do bólu' zasilacz impulsowy do PC z jednym napięciem wyjściowym, zbudowany na zamienniku TL494.
    Topologia półmostka, kluczowanie 2x 2SC3320 (bipolarny NPN, 500V, 15A). Bazy wysterowane przez transformator separujący TR2. Transoptorów nie znalazłem.

    Po stronie wtórnej dwa uzwojenia. Główne napięcie wyjściowe trafia na prostownik 2x MBR6040PT (podwójna dioda Schottky, 60A, 40V), dławik na rdzeniu pierścieniowym, kondensator wygładzający 1000u/35V. Masa wyjścia jest załączana przez 2x IRF3205 (55V, 110A, 8mOhm) co ma zabezpieczać przed zwarciami. Uwaga, podłączony akumulator jest *jedynym* obciążeniem przetwornicy, w środku nie ma w tym celu *nic*.

    Z uzwojenia pomocniczego osobnymi prostownikami tworzone są dwa napięcia. Stabilizowane (7812) 12V dla wentylatora i niestabilizowane zasilające TL494.

    Usterka w moim egzemplarzu: IRF na wyjściu eksplodowały, jedna dioda prostownicza przebita napięciowo, tranzystory kluczujące przebite napięciowo.

    0
  • #12 23 Lut 2012 13:25
    daro29
    Poziom 11  

    Janko69 napisał:
    Czytam wypowiedzi Kolegów i mam wrażenie, że piszą o całkiem innym prostowniku niż ten, który mam. Może po prostu przez te kilka lat producent wprowadził zmiany w produkcie. Mój egzemplarz został zakupiony w połowie 2011 roku. Oznaczenie na obudowie: Blow HRC-40A, kod produktu 5981#. Niezawodnością się nie wyróżnia - padł po tygodniu eksploatacji..

    Co mamy w środku? W zasadzie okrojony 'do bólu' zasilacz impulsowy do PC z jednym napięciem wyjściowym, zbudowany na zamienniku TL494.
    Topologia półmostka, kluczowanie 2x 2SC3320 (bipolarny NPN, 500V, 15A). Bazy wysterowane przez transformator separujący TR2. Transoptorów nie znalazłem.

    Po stronie wtórnej dwa uzwojenia. Główne napięcie wyjściowe trafia na prostownik 2x MBR6040PT (podwójna dioda Schottky, 60A, 40V), dławik na rdzeniu pierścieniowym, kondensator wygładzający 1000u/35V. Masa wyjścia jest załączana przez 2x IRF3205 (55V, 110A, 8mOhm) co ma zabezpieczać przed zwarciami. Uwaga, podłączony akumulator jest *jedynym* obciążeniem przetwornicy, w środku nie ma w tym celu *nic*.

    Z uzwojenia pomocniczego osobnymi prostownikami tworzone są dwa napięcia. Stabilizowane (7812) 12V dla wentylatora i niestabilizowane zasilające TL494.

    Usterka w moim egzemplarzu: IRF na wyjściu eksplodowały, jedna dioda prostownicza przebita napięciowo, tranzystory kluczujące przebite napięciowo.


    Skoro jest na gwarancji to czemu go nie odeslales ? Z czystej ciekawosci pytam.
    W takim razie powiedzcie mi czy warto wogole ten prostownik brac? Miałem zamiar wlasnie kupic HRC-15A (mozna dostac za ok 100zł) ale podejrzewam ze budowa w srodku bedzie co najmniej podobna . Tylko czy on faktycznie jest w stanie wydusic te 10-15A czy sa to tylko wirtualne dane i chwyty marketingowe?? Sprawdzał ktos ile ten wynalazek faktycznie daje prądu oraz na jakiej zasadzie działa automatyka sterujaca pradem ładowania oraz jego zakonczeniem? Bo jesli po podlaczeniu rozladowanego aku i tak bedzie wyciskal ledwie te 4-5A to chyba mija sie z celem kupowanie go tylko ze wzgledu na fajny wyglad oraz etykiete z napisem 15A ;)

    0
  • #13 24 Lut 2012 00:28
    Janko69
    Poziom 12  

    daro29 napisał:
    Janko69 napisał:
    Usterka w moim egzemplarzu: IRF na wyjściu eksplodowały, jedna dioda prostownicza przebita napięciowo, tranzystory kluczujące przebite napięciowo.


    Skoro jest na gwarancji to czemu go nie odesłałeś ? Z czystej ciekawości pytam.


    Nie odesłałem bo uznałem, że mijało by się to z celem. Poniósłbym koszt przesyłki przynajmniej w jedną stronę i (w przypadku uznania gwarancji) otrzymał zamiennik o identycznej (byle)jakości. Gdyby do tego doszło użeranie się z serwisem to już zupełna strata czasu i nerwów. Zamiast tego postanowiłem się trochę pobawić i lekko pacjenta ulepszyć przy okazji. Wymieniłem tranzystory i diody na elementy z większym zapasem napięć, dodałem obciążenie wewnętrzne... Po obejrzeniu przebiegów oscyloskopem w planie mam jeszcze gasiki na diodach prostowniczych, bo są tam niezłe szpilki. Krótko mówiąc, potraktowałem oryginalny prostownik jako półprodukt do ulepszenia.

    Cytat:
    W takim razie powiedzcie mi czy warto wogole ten prostownik brac? Miałem zamiar wlasnie kupic HRC-15A (mozna dostac za ok 100zł) ale podejrzewam ze budowa w srodku bedzie co najmniej podobna . Tylko czy on faktycznie jest w stanie wydusic te 10-15A czy sa to tylko wirtualne dane i chwyty marketingowe?? Sprawdzał ktos ile ten wynalazek faktycznie daje prądu oraz na jakiej zasadzie działa automatyka sterujaca pradem ładowania oraz jego zakonczeniem? Bo jesli po podlaczeniu rozladowanego aku i tak bedzie wyciskal ledwie te 4-5A to chyba mija sie z celem kupowanie go tylko ze wzgledu na fajny wyglad oraz etykiete z napisem 15A ;)


    Czy warto? Hmm.. obudowa fajna :-D

    Co do prądu to to jest zwykłe źródło prądowe ograniczone napięciowo. Czyli dopóki napięcie akumulatora jest niższe niż ustawione ograniczenie prostownik ładuje pełnym prądem. Po osiągnięciu napięcia ograniczenia prąd zacznie spadać.

    Cała 'logika' sterowania jest na dwóch komparatorach, z czego jeden odpowiada za włączenie wentylatora :-)

    0