Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Crazy Dance - karuzela lunaparkowa

!katun! 11 Gru 2008 17:03 24002 34
  • Crazy Dance - karuzela lunaparkowa

    Witam wszystkich.

    Tym razem coś mniej związanego z elektroniką, prędzej już z elektryką/automatyką.
    Niektórzy po nazwie tematu już kojarzą, gdyż kiedyś założyłem temat w którym opisywałem poszczególne etapy budowy. Niestety temat musiałem mocno okroić, i w zasadzie nie miał on większego sensu.

    A więc treścią tematu jest karuzela, urządzenie lunaparkowe wyprodukowane przez nas, czyli Tatę, mnie i w późniejszym etapie trzech innych ludzi. Głównym budowniczym był jednak tata, to on wszystko rysował, projektował, kierował pracami. Praca nad tym urządzeniem trwała niemal rok. Dlaczego aż tyle? Powodów było kilka: przede wszystkim brak hali, czyli uzależnienie od pogody. No bo jak tu przykładowo spawać w deszczu? Kolejny powód to pracownicy, a właściwie ich brak. Było jeszcze kilka powodów, które pominę.

    A więc jest to karuzela typu "Ławka", podobne można znaleźć wpisując w wyszukiwarce (np. Youtube) "Power tripe" czy "Trip temptation".

    Zasadę działania karuzeli widać na rysunku (no cóż, słabo rysuję, na dodatek w paincie, ale widać najważniejsze):

    Crazy Dance - karuzela lunaparkowa

    Silnik wraz z przekładnią i kołem samochodowym (na pomarańczowo) napędzają dwa duże koła (fioletowe), te z kolei są połaczone wałem z ramionami (na niebiesko). Na tych ramionach "siedzi" ławka, wysposażona w foteliki dla pasażerów. To wszystko przytrzymuje tzw. "szubienica", czyli te dwa słupy i belka poprzeczna na górze.


    Teraz trochę o napędzie:

    Silnik pierścieniowy 18kW, przekładnia przeznaczona do właśnie takich celów (proste zęby, co ma znaczenie, gdyż karuzela kręci się zarówno w lewo jak i w prawo). Sterowanie poprzez opornicę (po 4 biegi w każdą stronę). Ci, którzy obserwowali temat, gdzie opisywałem poszczególne etapy pamiętają, jak zastanawialiśmy się nad trzema opcjami: opornica, falownik i rezystor wodny (solniak). Poszliśmy na kompromis pomiędzy nowoczesnością a ceną. Falownik za drogi, solniak to przeżytek.
    Połączenie kabina-karuzela poprzez sterownik PLC firmy Telemecanique (nie licząc kabli do gniazdek w kabinie itd). Wszelkie wyłączniki nadprądowe, różnicowo- prądowe, itp. widać na zdjęciu rozdzielnicy.

    Karuzela ma zamontowane ok. 2500-2800 żarówek, do tego dojdą halogeny oraz stroboskopy. Wszystko pod sterownikiem.

    Wymiary podwozia to 13m x 2.45m x 4m. Całość przystosowana do ciągnięcia przez typowy ciągnik siodłowy na tzw. wysokim siodle. Wymiary po rozłożeniu to w przybliżeniu: 13m x 5m x 8m [dł x szerokość x wysokość].





    Skrzynka elektryczna, pulpit sterowniczy oraz napęd zostały wykonane w Czechach. Tam również karuzela została pomalowana (technika AirBrush).

    Karuzela jest oczywiście składana, montaż/demontaż trwa 1,5h, i wymaga do tego dwóch ludzi. praktycznie wszystko jest tu składane elektrycznie (wciągarki).

    Nie ma co się rozpisywać, zdjęcia wszystko pokażą:

    Crazy Dance - karuzela lunaparkowa
    Oto początkowa faza (choć to już okolice kwietnia) budowy. Widać gotową "szubienicę", ramiona już wiszą, i widać początki fasady. Podest już również "stoi".
    Szubienicę składa się z dwóch słupów oraz poprzeczki. Poprzeczka to profil 400x400x10mm, podstawy 400x600x12mm.
    Tu kilka innych zdjęć z początkowych etapów budowy:
    Crazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowa

    Poniżej kolejne elementy: Podest, obrazy.
    Crazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowa

    Poniżej zdjęcie przeciwwagi założonej na jeden wał. Przeciwwagi są wsunięte luźno na wał, bo one są luźne, i gdy ławka się podniesie, wtedy przykręca się je do kół, żeby stanowiły (jak sama nazwa wskazuje) przeciwwagę ławki.
    Crazy Dance - karuzela lunaparkowa

    Tutaj połówka jednego z kół. Akurat przed przygotowaniem do zamocowania na wałach.

    I nagle przeskakujemy w czasie o trzy miesiące, bo razem z padnięciem dysku twardego, wywaliło mi połowę zdjęć. Jeśli mi się je uda znaleźć na płytce, to dodam.

    Crazy Dance - karuzela lunaparkowa
    Tutaj obydwa koła są na miejscu, jak widać wszystko jest już ruchome, ramiona na godzinie 2. A to coś długiego wzdłuż naczepy, to fasada górna, ta która się zamyka na zawiasach. Blachy przed nitowaniem były naciągane, tzn. nitując te blachy naciągaliśmy je, aby zminimalizować falowanie blach.

    Crazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowa

    I nagle znów przeskakujemy o dwa miesiące, tutaj karuzela poskładana, przygotowana do jazdy do Czech. Zdaję sobie sprawę, że dużo zdjęć, opisów ubyło, ale nie właśnie nie mam tych zdjęć ,gdy je tylko zdobędę dodam zdjęcia i opisy.
    Crazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowa

    Tutaj zdjęcia na hali (już w Czechach), w trakcie malowania:

    Crazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowa
    Crazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowa
    Crazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowa
    Crazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowa

    Teraz zdjęcia pulpitu (opisy po czesku, gdyż Czeski elektryk wykonywał instalację- ze względu na doświadczenie w tej branży):
    Crazy Dance - karuzela lunaparkowa
    Jak widać Joystick'iem włączamy biegi (po 4 w każdą stronę). Obok kontrolki ciśnienia powietrza, właściwego napięcia itp. Po lewej na górze włączniki światła, niżej stacyjka, wyłącznik bezpieczeństwa itp. Wszystkie przyciski firmy Telemecanique.

    Poniżej rozdzielnica. Nie będę się rozpisywał, w końcu znacie się na tym. Jeśli ktoś ma jakieś pytanie, proszę pytać, bo naprawdę nie wiem co tu opisywać, a co jest banalne.
    Crazy Dance - karuzela lunaparkowa

    A tu zdjęcia prawie gotowej (bez balustrad, i lekkich kosmetycznych dodatków):
    Crazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowa
    Oto i ja hehehe:
    Crazy Dance - karuzela lunaparkowaCrazy Dance - karuzela lunaparkowa

    Tutaj krótki filmik, jednak jego jakość jest fataaalna, bo film robiony zwykłym telefonem. Ale widać, że "działa" :)


    Link


    Zachęcam do zadawania pytań! Zdaję sobie sprawę, że kilka rzeczy może tu nie być jasna, bo karuzela to rzadki temat. Bardzo chętnie wszystko wyjaśnię.]Link[/url]


    Fajne!
  • #2 11 Gru 2008 19:30
    mat20000
    Poziom 10  

    Tak z czystej ciekawości. Jakie to ma zużycie prądu ? 2500 żaróweczek to trochę jest. Czy nie lepiej zastosować tak modne obecnie led-y? Rozumiem, że mimo, że nie są tanie i dają scentralizowane światło to chyba się nadają :)

  • #3 11 Gru 2008 19:46
    enigma
    Poziom 12  

    A ja mam pytanie ile kosztuje badanie techniczne i atest? kto świadczy tego typu usługi? no bo ktoś do dopuścić musi?

  • #4 11 Gru 2008 19:50
    !katun!
    Poziom 22  

    Szczerze mówiąc sami nie wiemy. 2,5 tysiąca żarówek x10W, to jest 25kW. Silnik 18kW, to już jest 43kW. Do tego dwa stroboskopy po 3kW, to już jest 49kW. Do tego halogeny, prawdopodobnie 18x 500W, czyli kolejne 9kW, robi się około 60kW, tylko że to jest chwilowo, bo światełka są pod sterownikami, stroboskop też tylko chwilowo mruga. Tutaj nic (prócz silnika) nie ma "stałego" poboru.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Pieczę nad tego typu urządzeniami ma Urząd Dozoru Technicznego. Koszt badania to chyba 1000zł/rocznie. Dla jednego urządzenia. Niestety budowa aktualnie w Polsce jest niemal niemożliwa, tzn trzeba spełniać wysokie wymagania. My mieliśmy jeszcze przed "reformą" zgodę na jednorazowy egzemplarz, stąd ta karuzela powstała.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Na stronie http://udt.gov.pl/HTML/ można poczytać o wymaganiach, jakie musi spełniać firma, by móc się nazwać fabryką, i dostawać regularnie pozwolenia na budowy.

  • #5 11 Gru 2008 20:17
    mati0032
    Poziom 14  

    Jaki był koszt wykonania karuzeli? Za jaką cenę można kupić używaną?

  • #6 11 Gru 2008 20:30
    !katun!
    Poziom 22  

    Nie mamy pojęcia jaki był koszt tej karuzeli. Po prostu jeszcze tego nie zliczyliśmy. Stos faktur, ale nie liczone. Używana kosztuje ok. 250tysięcy złotych, zależy przez kogo produkowana. Polską idzie kupić już za 200tysięcy, a zachodnie bądź Czeskie.. są dużo droższe ;)

    Dodano po 2 [minuty]:

    tylko warto dodać, że Polskie (nie licząc nas- bo my nie produkujemy tego na handel) są znacznie uboższe od tych zachodnich, Czeskich, czy nawet naszej. Nasza trzyma dobry zachodni standard, czyli szybkość budowy, ilość ludzi potrzebna do złożenia, wygląd, no i bezpieczeństwo.
    Warto dodać że zapięcia mają 3 zabezpieczenia (2 mechaniczne, jedno pneumatyczne).


    Cytat:

    Jeździłem na tym niejedno kroć i powiem, że jest to po prostu bajka.
    Mogę tylko się "pochwalić", że to prawdopodobnie najszybsza ławka w Polsce. Czwarty bieg można używać naprawdę chwilowo, bo gdy w krzesełku siedzi ktoś mały(szczupły), to rzuca niemiłosiernie ;) Oczywiście o wypadnięciu nie ma mowy, to jest niemożliwe.

    Dodano po 31 [sekundy]:

    Dzięki za pozytywny komentarz :)

  • #7 11 Gru 2008 21:50
    Bastek206p
    Poziom 11  

    Jak szybko to się spłaca??

  • #8 11 Gru 2008 21:59
    satanistik
    Poziom 27  

    Mam pytanie - do czego jest ten mały akumulator żelowy w skrzynce rozdzielczej. Jak są zrealizowane zabezpieczenia pneumatyczne?
    Można prosić o zdjęcia sterowników oświetlenia?

  • #9 11 Gru 2008 22:33
    !katun!
    Poziom 22  

    Panowie wybaczcie, ale kryje mnie tajemnica zawodowa :( nie mogę mówić po ilu to się spłaca. Uzależnione od pogody, frekwencji na festynie, wiele wiele wiele czynników.

    Cytat:
    Mam pytanie - do czego jest ten mały akumulator żelowy w skrzynce rozdzielczej. Jak są zrealizowane zabezpieczenia pneumatyczne?
    Można prosić o zdjęcia sterowników oświetlenia?
    Akumulator (właściwie dwa szeregowo podłączone) jest do ciągłej dostawy energii bodaj do sterownika PLC. Jutro to dokładnie sprawdzę na schemacie.
    Cytat:
    Jak są zrealizowane zabezpieczenia pneumatyczne?
    Na początku nadmieniam- pomyliłem się! Są 4 zabezpieczenia, 3 mechaniczne i: Zabezpieczenie pneumatyczne to w zasadzie tylko nazwa, bo chodzi tu o teleskopy (takie jak do podnoszenia tylnych drzwi w niektórych samochodach). Dlaczego je nazywam zabezpieczeniem? Bo są zamocowane w ten sposób, że dociskają zamknięcia do siedzenia, a dopiero po pchnięciu w górę przechodzą i wyciskają poręcze w górę. Pozostałe trzy zabezpieczenia są czysto mechaniczne, i naprawdę nie ma możliwości, aby nie zadziałały. Są tak skonstruowane że gdy tylko poręcz zatrzaśnie, one po prostu wbijają, i nie ma możliwości by puściły. A do tego są bardzo bardzo proste, choć wymagają dokładności do 1mm.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Cytat:
    Też miałem okazję jechać na Crazy Dance. Naprawdę, świetne urządzenie. Smile Po kilku minutach szybkiego kręcenia, w głowie jest tylko mętlik.
    Jako stary wyjadacz zrobiłem test, i próbowałem wytrzymać na ostatnim, największym biegu jak najdłużej. Wytrzymałem chyba dwie minuty ciągłych obrotów. Przeciążenia stają się tak duże, że czuć jak język lata po całej jamie ustnej ;) Dlatego czwarty, ostatni bieg używany będzie rzadko.

    Dodano po 51 [sekundy]:

    PS: Jak tylko dorwę jakąś kamerę, umieszczę film jak wygląda jazda na tym ostatnim biegu. Naprawdę jest "fajnie".

  • #10 12 Gru 2008 01:17
    hiv_sick
    Poziom 22  

    nie no dla mnie bomba :) co roku nad morzem na tym latam hehe


    Moderowany przez joy_pl:

    Ostrzegam wszystkich przeglądających ten temat, usunąłem wiele nic nie wnoszących postów takich jak ten.

    Za każdy następny tego typu post zaczynając od tego rozdam ostrzeżenie.

  • #11 12 Gru 2008 10:52
    Zloty60
    Poziom 21  

    Witam.
    Ponaglam pytanie.

    Co na to UDT? Czy tez inny urzedąd nadzorujacy i dopuszczajacy tego typu konstrukcje?
    Jak wyglada kwestia atestów,przegladów?

  • #12 12 Gru 2008 11:09
    mojomax
    Poziom 15  

    Zawsze się nad tym zastanawiałem, i chyba mam teraz szansę się dowiedzieć:

    Kto robi takie piękne malunki na maszynach z wesołych miasteczek, takich jak ta ?

  • #13 12 Gru 2008 14:04
    andrzejek23
    Poziom 18  

    1) Witam i od razu gratuluję pomysłu i wykonania. Ale jako automatyk muszę skrytykować czeskie wykonanie szafki sterowniczej i pulpitu. No po prostu rzemiosło, domowa robota zamiast profesjonalnego wykonania. Dostałeś protokoły pomiarowe szafki (rezystancja izolacji, wytrzymałość elektryczna izolacji, ciągłość PE...)? Masz deklarację zgodności z odpowiednimi normami? A może wykonawca oznaczył wyrób symbolem CE?
    2) Mógłbyś wrzucić schemat elektryczny tej szafki i pulpitu?
    3) A po co zasilanie PLC przez aku? Jak padnie zasilanie podstawowe to i tak niczym nie posterujesz.

    Pozdrawiam :D

  • #14 12 Gru 2008 15:15
    #1337
    Poziom 11  

    Fajnie by to wygladało, gdyby bylo na parę :D (tak mi sie z tymi kołami skojarzylo)

    Moderowany przez Faces:


    Moderator joy_pl ostrzegał.
    Ostrzeżenie za pisanie nic nie wnoszących postów.
    Może to was uświadomi, że celem tego działu jest co innego, a nie pisanie zbędnych wiadomości.

  • #15 12 Gru 2008 16:02
    !katun!
    Poziom 22  

    Zacznę odpowiadać od ostatniego posta, bo mi wygodniej:

    Cytat:
    Fajnie by to wygladało, gdyby bylo na parę Very Happy (tak mi sie z tymi kołami skojarzylo)
    Oczywiście że Ci się skojarzyło, bo każda karuzela, to znaczy każdy pomysł na karuzelę jest zaadoptowany z czegoś... Tutaj akurat koła parowozu (chodzi o zasadę kręcenia), są karuzele- huśtawki itp. Wszystkie pomysły gdzieś (i z czegoś) się rodzą ;)
    Cytat:
    1) Witam i od razu gratuluję pomysłu i wykonania. Ale jako automatyk muszę skrytykować czeskie wykonanie szafki sterowniczej i pulpitu. No po prostu rzemiosło, domowa robota zamiast profesjonalnego wykonania. Dostałeś protokoły pomiarowe szafki (rezystancja izolacji, wytrzymałość elektryczna izolacji, ciągłość PE...)? Masz deklarację zgodności z odpowiednimi normami? A może wykonawca oznaczył wyrób symbolem CE?
    2) Mógłbyś wrzucić schemat elektryczny tej szafki i pulpitu?
    3) A po co zasilanie PLC przez aku? Jak padnie zasilanie podstawowe to i tak niczym nie posterujesz.
    Witam, i dziękuję za uwagi, ale nie bardzo rozumiem, co w tej szafce jest nie tak? Nie pytam ironicznie, proszę tak nie myśleć.
    Dokumenty jakie dostaliśmy, to schematy, czeski protokół, szczerze mówiąc nawet nie wiem czego, oraz protokoły wykonania instalacji przez tą właśnie firmę. I szczerze nas nie interesuje, czy to ma znaczek CE, czy nie, ale skoro firma produkuje karuzele na cały świat, to "lipy" nie robi. Wszystkie przewody są ze sporym zapasem, wszystko jest prawidłowo. Karuzela śmiga co drugi dzień już od dwóch miesięcy, i nic jej nie ma. Dopiero teraz będziemy ją składać na zimę.
    Co do schematu: niestety wybacz, ale nie mogę. Tata nie wyraził zgody, ze względu na to że to nasze pieniądze, nasz wkład, więc niefajnie by było, gdyby kto inny skopiował ten projekt. Z resztą firma, która to robiła pewnie też nie byłaby zadowolona. Co do punktu trzeciego: nie mam pojęcia. Nie znam się na tym. Wcześniej karuzele były na stycznikach i przekaźnikach, PLC to dla nas nowość.
    Cytat:
    Zawsze się nad tym zastanawiałem, i chyba mam teraz szansę się dowiedzieć:

    Kto robi takie piękne malunki na maszynach z wesołych miasteczek, takich jak ta ?
    Wpisz sobie w google "Airbrush", wyskoczą Ci firmy, które to robią. Nam to malował Słowak, ale robił to w Czechach. Powierzchnia to ze 150m2, a wymalował to w trzy dni. Razem z lakierem bezbarwnym. Szybciutka sprawa. Samo malowanie wygląda tak: my dajemy mu zdjęcie (np twarz w rogu po lewej na górze to moja siostra), on bierze zdjęcie na rzutnik, rysuje sobie kontury ołówkiem, po czym bierze zdjęcie do ręki i po 15 minutach twarz gotowa. Farby tu zastosowane to akrylowe PPG, praktycznie nie do kupienia detalicznie. Jest to farba, która po minucie jest już niemal sucha. Musi taka być, bo nakłada się tu kilka barw. Całą pracę wykonuje jedna osoba, jeden malarz, i na dodatek jego narzędzie to pistolet K-3 (z tych tanich), oraz porządny aerograf.
    Cytat:
    Co na to UDT? Czy tez inny urzedąd nadzorujacy i dopuszczajacy tego typu konstrukcje?
    Jak wyglada kwestia atestów,przegladów?
    Szczerze mówiąc nie wiemy, bo odbiory zrobimy w przyszłym roku, bo po co płacić teraz, skoro można dopiero gdy będzie wyjeżdżać?
    Odbyły się testy spawów, jak najbardziej pozytywne.

  • #16 14 Gru 2008 12:52
    Plaxsimo
    Poziom 13  

    W jaki sposób zrealizowane jest zabezpieczenie zapobiegające zmianie położenia ramion wobec siebie? Opisałeś, że napędza to jedno koło samochodowe. Co będzie gdy ramiona będą w skrajnej pozycji bocznej i na jednym z kół powstanie poślizg? Lub co będzie gdy z koła samochodowego zejdzie powietrze i tego w odpowiedniej chwili nie zauważycie?

  • #17 14 Gru 2008 13:40
    KJ
    Poziom 31  

    Nie trudno chyba zauważyć że koła spięte są wiązarem co wg mnie skutecznie zapobiega ich rozjechaniu się :) Co do samej konstrukcji to w życiu bym nie pomyślał że ktoś coś takiego buduje we własnym zakresie do tego w Polsce gdzie przepisy chyba dość skutecznie utrudniają tego typu działalność. Gdybym coś takiego zobaczył na jakimś festynie czy w lunaparku w życiu by mi do głowy nie przyszło że to nie jest produkt "firmowy". Pytanie moje jako że mam blisko do Gliwic gdzie i kiedy można będzie się przejechać ? :)

  • #18 14 Gru 2008 21:51
    !katun!
    Poziom 22  

    Cytat:
    W jaki sposób zrealizowane jest zabezpieczenie zapobiegające zmianie położenia ramion wobec siebie? Opisałeś, że napędza to jedno koło samochodowe. Co będzie gdy ramiona będą w skrajnej pozycji bocznej i na jednym z kół powstanie poślizg? Lub co będzie gdy z koła samochodowego zejdzie powietrze i tego w odpowiedniej chwili nie zauważycie?
    Z tyłu dwa duże koła połączone są jak koła w parowozie. Po drugie: przecież sama ławka trzyma ramiona cały czas w takim samym położeniu. Oczywiście zakładaliśmy niewielkie rozbieżności względem kół (np. odkształcenia po spawaniu), stąd wszystko zamocowane jest na gumach.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Aha, zapomniałem: Dziś spojrzałem na schemat, i baterie nie są do podtrzymywania PLC (Nie wiem skąd to wbiłem sobie do głowy). Otóż chodzi o to, że w przypadku zaniku napięcia ławka samoczynnie hamuje (w momencie gdy w tłoku hamulca nie ma powietrza, hamulec działa). Ale przecież gdyby nagle ławka stanęła na górze, a prądu miałoby nie być do następnego dnia, to co? Po to jest ten akumulator, doprowadza napięcie 24V, i można wyłączyć hamulec i opuścić ławkę.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Cytat:
    Pytanie moje jako że mam blisko do Gliwic gdzie i kiedy można będzie się przejechać ?
    Najlepiej na jakimś festynie, czyli najprawdopodobniej w kwietniu, oczywiście wcześniej powiem gdzie to będzie, bo wiadomo że jeszcze nic nie wiadomo hehe. Ale jeździmy po okolicach gliwic, także daleko nie będzie.

    ---

    Jak tylko dorwę lepszy aparat/kamerę to nagram porządny film. Co do muzyki: nam to na bazie nie potrzebne, oczywiście na festynach będzie stosowne nagłośnienie.

  • #19 20 Gru 2008 15:07
    taboret1
    Poziom 10  

    Całość robi naprawdę niezłe wrażenie.
    Mam pytanie odnośnie napędu- dlaczego tak często na karuzelach używane są koła samochodowe? Na kolejkach górskich jest to dla mnie zrozumiałe, a w przypadku karuzel tego typu? Jakie zalety ma tutaj zastosowanie koła samochodowego a jakie wady zastosowanie przekładni zębatej? Chodzi o mniej kłopotliwe wykonanie?

  • #20 20 Gru 2008 20:16
    !katun!
    Poziom 22  

    Chodzi o to, że koło samochodowe dobrze trzyma się każdej powierzchni, poślizg (tarcie) nie robi mu wielkiej szkody, na dodatek jest elastyczne- nierówności między dwoma dużymi kołami (które napędza) nic mu nie robią, po prostu opona jest elastyczna.
    Co do przekładni- w tej są zęby proste, czyli nie ma tam zębatek stożkowych (tym samym "skręconych"), wszystkie zęby są równoległe między sobą, co gwarantuje identyczną pracę w obu kierunkach. W karuzelach gdzie obroty są tylko w jedną stronę zębatka może być każdego rodzaju.

  • #21 20 Kwi 2009 01:23
    !katun!
    Poziom 22  

    Witam po przerwie :)
    Tak to wygląda w nocy:
    Crazy Dance - karuzela lunaparkowa

  • #22 20 Lis 2009 13:46
    !katun!
    Poziom 22  

    Witam po przerwie

    Karuzela już po dziewiczym sezonie. Króciutko podsumuję jak "wypadła".
    Generalnie nie było żadnych problemów. Jedynie raz poprzepalało nam opornice, spowodowane to było hamowaniem ławki poprzez włączanie 4-tego biegu w drugą stronę... No brak wyobraźni z naszej strony, trudno.
    Kilka razy wybił RCD, małe przetarcia na kablach. Sam napęd, wszelkie łożyska, elementy newralgicznie po sezonie - jak nowe. Żadnych niespodzianek.
    Dodam tylko że problem tutaj jest w manewrowaniu po trawiastych placach... ciągnik siodłowy po proste grzęźnie nawet w najmniejszej trawce...

    Niestety, rok ten jednak należy do najgorszego w moim życiu, bo tuż przed końcem sezonu, po 2-tygodniowej walce zmarł mój tata. Cieszył się z tej karuzeli, cieszył się razem ze mną...Miał 51lat.

    Jeśli ktoś ma jakieś pytania odnośnie karuzeli, służę pomocą.

  • #23 04 Wrz 2010 18:28
    fascynat10
    Poziom 2  

    Witam!!

    Od zawsze ciekawiły mnie wesołe miasteczka, karuzele itp. A kolorowe oświetlenia urządzeń lunaparkowych są niesamowicie fascynujące dla mnie! :D
    Tylko nigdzie nie mogę znaleźć informacji, gdzie takie oświetlenie można zamontować/kupić/zamówić.
    Intryguje mnie też jedna kwestia jak takie oświetlenie jest łączone między podstawą karuzeli, a wagonikami (w tym przypadku Ławką).

    Może ktoś mi choć troszkę podpowiedzieć w tych tematach?

  • #24 04 Wrz 2010 22:23
    !katun!
    Poziom 22  

    Pewnie, już odpowiadam.
    Lampki, sterowniki (a nawet i robocizne) - wszystko dostaniesz na www.funlight.cz
    To jest czeska firma, i oni produkują różne takie rzeczy, nawet na zamówienie, co chcesz.
    A Z tym łączeniem oświetlenia,pomiędzy ławką a resztą karuzeli, chodzi Ci o to w jaki sposób jest tam poprowadzone zasilanie? Otóż tak jak w silnikach pierścieniowych- Pierścienie są na tym głównym wale, a do ławki przyspawane szczotki, jeśli chcesz mogę zrobić szereg zdjęć aby Ci to pokazać. Aha, pierścienie są tylko dwa (230V zmiennego), a sterownik jest już w samej ławce.
    Pozdrawiam.

  • #25 04 Wrz 2010 23:47
    fascynat10
    Poziom 2  

    dzięki wielkie za odpowiedź :D

    Oj super byłoby, gdybyś zrobił jedno czy dwa zdjęcia :) Ale już kojarzę, jak jest prowadzone zasilanie do ławki :)

  • #26 04 Wrz 2010 23:58
    Usunięty
  • #28 07 Wrz 2010 08:05
    Usunięty
  • #29 07 Wrz 2010 15:18
    !katun!
    Poziom 22  

    Nie wiem o której mówisz, jeśli o tej którą zbudowaliśmy, to jest napędzana silnikami elektrycznymi, natomiast ta z linku który podałem ma silniki hydrauliczne.

  • #30 23 Lip 2011 13:32
    k0curr
    Poziom 2  

    Witam ! ;)
    Dawno tu nikogo nie było, proponuje odświeżyć temat.
    Po pierwsze- podziwiam twórców ławki! jak na nasz kraj to nie lada osiągniecie! widzialam w swoim życiu setki karuzel, uważam ze twoja ławka jest na prawdę solidnie zrobiona, elegancko oświetlona i pomalowana . Na karuzele własnej produkcji jest mega wypas!
    Ja mam do ciebie kilka pytań. Jako ze zajmuje sie branza rozrywkowa mam kilka planow.
    1. w tym roku, po sezonie chcę żeby tata zrobił mi kasę. Taką mobilną, najlepiej 2 okienka. jak maja na wesolych miasteczkach. moglaby byc podobna do twojej jaka masz na crazy dance. czesi chca za taka kase 8tys. euro. to troche duzo. wiem ze samemu mozna taniej zrobic. interesuje mnie tylko konstrukcja kasy, z jakich materialow najlepiej zrobic szyby, scianki i drzwi Twoim zdaniem? malowanie wiem gdzie zrobic, a oswietlenie moj tata zawsze robi sam, bo jest elektrykiem, wiec to nie problem;)
    2. planuje tez zakup autodromu, ale koszt takiego nowego urzadzenia siega kilkuset tys zl. czy bylbys w stanie zrobic sam taki hydrauliczny autodrom?

    3.no i ostatnie moje pytanie;)
    czy wiesz moze gdzie moge kupic najtaniej zetony plastikowe z wlasnym logo? zawse kupowalam w polsce ale za 1000szt wychodzio mi ok 500zl ;(

    pozdrawiam- sandra

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo