Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

PF 126p - podnoszenie napięcia ładowania. Dziwne efekty.

11 Dec 2008 17:50 9269 54
  • Level 25  
    Temat ładownia w Maluchach był wałkowany wiele razy, ale z tym się jeszcze nie spotkałem.
    Mam taki problem. Chciałem podwyższyć napięcie ładowania. Po obniżeniu napięcia na przewodzie "+" regulatora napięcia (żółty łączący diody wzbudzenia z regulatorem) za pomocą diody lub potencjometru i podniesieniu obrotów tak by napięcie osiągnęło 14,4V napięcie gwałtownie spada do napięcia akumulatora i znów rośnie. Częstotliwość tych wahań to od ok. 2 na sekundę i rośnie wraz ze wzrostem obrotów.
    Wiem, że niektórzy eksperymentowali z takim sposobem "tuningu" maluchów. Jestem ciekaw czy to normalne zachowanie czy wada regulatora napięcia.
    Dodam, że alternator z minimalnym obciążeniem osiąga 14,4V, a po włączeniu świateł max 13,8V. Stojan, wirnik, diody i szczotki są sprawne. Regulator zmieniłem na inny ale napięcie maksymalne wzrosło do 13,9V na włączonych światłach.

    Spytacie skąd wiem ze wszystko jest sprawne w alternatorze. Otóż po odłączeniu regulatora i "ręcznym" wzbudzeniu, alternator osiąga 13,9V na lekko podniesionych obrotach (z pełnym obciążeniem) do ponad 15V na średnich obrotach.
    Czy Twoje urządzenia IoT są bezpieczne? [Webinar 22.06.2021, g.9.00]. Zarejestruj się za darmo
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Level 39  
    Jesteś w błędzie jeżeli alternator i instalacja jest sprawna a ładowanie jest 14.4 to po włączeniu obciążenia nie powinno spaść więcej niż 0.1V. Twoje 13.8V jest spowodowane słabym alternatorem lub a przede wszystkim spadkiem na instalacji.P
  • Level 17  
    skoro po włączeniu świateł na akumulatorze masz 13,9V to sprawdź ładowanie na alternatorze i okaże się jakie masz spadki napięcia
  • Level 39  
    W taki sposób nie osiągniesz oczekiwanych rezultatów. Opornik (lub diodę) montujesz nie na zasilaniu wzbudzenia, lecz na zasilaniu regulatora. Będzie z tym jednak problem bowiem zasilanie regulatora jest bodajże na sztywno połączone z wyjściem. Dawno przy tym nie grzebałem.
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Level 25  
    Wszystkie pomiary dokonywałem na alternatorze, a nie na akumulatorze.

    Co znaczy określenie "słaby alternator"? Podkreślam ze po wyjęciu regulatora i wzbudzeniu alternatora ręcznie wszystko jest ok. Oczywiscie poza tym że nic nie ogranicza maksymalnego napięcia i dobrze przakraczało 15V. Na dwóch "reglerach" nie mogłem osiągnąć więcej niż 13,9V (z czego jeden był nowy).

    Dodano po 9 [minuty]:

    mczapski napisałem:
    sorier wrote:
    ... Po obniżeniu napięcia na przewodzie "+" regulatora napięcia (żółty łączący diody wzbudzenia z regulatorem) ...


    Wiem co robie tylko efekt jest inny od zamierzonego.
    Prościej byłoby to rozwiązać gdyby regulator był rozbieralny, ale producent skutecznie przed tym zabezpieczył swój produkt.

    Z moich pomiarów wynikło też że max prąd wzbudzenia to 3,5A, a przy samowzbudzeniu wirnika (ręczne bez reglera) łatwo przekroczyłem 4A. Niestety nie znalazłem informacji jaki maksymalni prąd wzbudzenia powinien dawać regulator napięcia.
  • Level 39  
    Słaby alternator to słabe diody główne i uzwojenie, nie może być taki spadek tym bardziej na alternatorze , jak zrobisz 18V to będzie dobrze.P
  • Level 17  
    kiedyś zrobiłem taką rzeźbę tzn regulator napięcia bosch z mercedesa beczki wzmocniony podpiąłem go pod malacza i ładowanie było wyższe niż na oryginale
  • Level 25  
    Mostek prostowniczy mam nowy, ale na starym było to samo.
    Rezystancja stojana jest jednakowa na każdym uzwojeniu, a napięcie podczas pracy jednakowe i nie ma przebicia - więc wnioskuje że jest sprawne. Wirnik też nie ma przebicia, a rezystancja 3,3 oma ( z tego co wiem norma 3 - 3,6 oma).

    Wolałbym oryginalny regler, ale jak nic nie wskóram to załorze z boschowskiego alternatora 55A.
  • Level 39  
    A co to zmieni, kolego szukaj przyczyny a nie środków zastępczych bo nawet bosch nic nie zmieni.P
  • Landline phones specialist
    Regulator ma bodajże zółty przewód pomiarowy.
    Patent jest taki ,że przdłuża sie go do bezpiecznika "B"
    i wtedy mierzy napiecie blisko aku i kompensuje sie w ten sposób spadek na instalacji tak ,ze na aku jest około 14V a na altku wiecej o spadek napięcia. ;)
  • Level 25  
    Szukam przyczyn. Ale jydyną możliwą przyczyną jest "wada" regulatora, starego i nowego. Problem w tym że jeżeli na alternatorze jest 13,8 - 13,9V to teoretycznie wszystko jest ok. Teoretycznie, bo praktycznie przy takich spadkach napięcia jak występują w starych maluchach mamy prawie pewne rozładowanie aku po kilku dniach jazdy w mieście. Niby regulator utrzymuje napięcie w normie, ale w dolnych zakresach tej normy a ja wolałbym w górnych.
  • Helpful post
    Landline phones specialist
    Błąd jest na poziomie konstrukcyjnym , bo "ten typ tak ma" i niezależnie czy nowy czy używany.
    Zrób poprawkę z przewodem pod bezpiecznik "B" i Twój problem zniknie. :)
  • Helpful post
    Level 2  
    Te typy tak mają, niestety. Ale dobrze kombinujesz, dioda pomaga. Wstawiona na wyjściu z 3 diód wzbudzenia (D+), podnosi napięcie na wyjściu (B+) w zależności od zastosowanej diody od 0.3 - 0.7 V, nie testowałem w długim okresie czasu:(
  • Level 25  
    Dzięki wszystkim za pomoc :)
    Zrobiłem jak radził Tracer2 tylko zamiast pod bezpiecznik wpiąłem się pod zasilanie elektrozaworu na gaźniku. Dzięki temu mam co najmniej 0,4V więcej na akumulatorze (max 14,2V). W przyszłości założe diodę na "+" regulatora. Już próbowałem, ale dioda którą dysponuje ma za dużą rezystancje co skutkuje skokami napięcia.

    Jeszcze raz wszystkim dziękuje za pomoc i pozdrawiam :)
  • Level 18  
    sorier wrote:
    Już próbowałem, ale dioda którą dysponuje ma za dużą rezystancje co skutkuje skokami napięcia


    A przypadkiem nie podłączyłeś jej odwrotnie?? dioda to półprzewodnik i kierunki są istotne, nie polegaj na oznaczeniach tylko weź miernik do ręki.
  • Level 9  
    Jeśli dobrze myślę to B+ ładuje akumulator dlatego bezpośrednio do klemy... A D+ służy do pobudzenia alternatora i jak alternator nie potrzebuje już prądu to żarówka podpięta szeregowo przestaje świecić ze względu na brak przepływu prądu....
    -U mnie jest tak, że żarówka nie gaśnie i jednocześnie nie ładuje. ( silnik pracuje normalnie)
    -A jak podepnę bez żarówki to ładuje ale silnik się dziwnie zachowuje(Zanim wkręci się na duże obroty strzela w rurę i przerywa).
    -Na odpiętym kablu D+ silnik pracuje ok

    *Wymieniłem regulator napięcia na nowy i żadnych zmian, zwróciłem do sklepu i założyłem stary.
    *Szczotki na moje oko wyglądają na dobrze. (Po czym poznać uszkodzone?)

    szperając w sieci spotkałem się, z 3 rzeczą która może powodować awarie, a mianowicie mostek prostowniczy tzw. diody. Po czym poznać, że są uszkodzone??;>

    Z góry dziękuje wszystkim za pomoc;)
  • Level 30  
    Witajcie
    Może temat trochę stary ale też jeżdżę tym cudem techniki i ostatnio zaczyna mi brakować prądu alternator sprawny
    bez świateł 14,2 na alternatorze ze światłami juz znacznie gorzej
    testowałem z diodą i światła aż migają
    dioda była dobrze wpięta miała 10A
    i moja koncepcja czy jak bym wpiął 3 diody szeregowo np 5A [żeby sie nie grzały zbytnio] to czy by to coś zmieniło odnośnie skoków napięcia??
    jak będę miał chwile to podepnę regulator pod elektro-zawór i zobaczymy co się będzie działo ale wolałbym z diodami [mniejsza ingerencja w instalację]
    z mojego myślenia wynika że wtedy gdy podepniemy zasilanie regulatora z kluczyka, diody wzbudzenia będą nam służyć tylko do gaszenia kontrolki ładowania i alternator będzie działał jakby 6 diodowy
    pozdrawiam wszystkich malucho-manów
  • Level 10  
    Cześć ja bym radził najpierw przed kombinacjani dobrze popatrzeć kable idące z alternatora do aku czy jest wszystko z nimi ok bo mogą być zaśniedziałe obluzowane itp i to może być przyczyna słabego napięcia na aku.
  • Level 30  
    Zanim zrobiłem ta modernizację wyczyściłem masy i pociągnołem kabel 10mm2 prosto z alternatora do aku tak że spadek alternator aku mam poniżej 0,1v
    oczko na kablu przy alternatorze oprócz tego że zacisnołem konkretnie to jeszcze zalutowałem tak że kable są jak najbardziej ok

    Moderated By Błażej:

    Wiesz, co to interpunkcja?

  • Landline phones specialist
    Koncepcja z diodami jest zła.Diody mają spadek napięcia , ok. 0,7 V.
    Bez sensu jest , jest łączenie ich szeregowo, bo spadki się dodają.
    Kabel pomiarowy , był po to pociągnięty prosto do akumulatora, by pomiar był dokładny i by wyeliminować rózne złącza w instalacji , które się mogą utleniać bo ich jakość w 126p jest licha.
  • Level 30  
    Przepraszam za interpunkcję
    Odnośnie połączenia diod to mi sie pomyliło myślałem o równoległym a napisałem szeregowo
    Na chile obecną jestem podłączony pod elektro-dyszę ale jest to złącze mało wiarygodne [zbyt duże spadki napięć np. gdy włączymy nawiew] pojawiają sie tam znaczne spadki napięcia co za tym idzie występują liczne skoki w instalacji Dlatego chce to jakoś przerobić żeby było jak należy
  • Moderator of Electricity
    bizon_126 napisał:
    Quote:
    bez świateł 14,2 na alternatorze ze światłami juz znacznie gorzej

    Jeśli na alternatorze masz taki spadek napięcia to najpierw dokręć dolną nakrętkę na wyjściu B+ alternatora.
  • Level 30  
    Alternator jest jak najbardziej sprawny nic sie nie grzeje
    Spadek z śruby B+ do aku jest poniżej 0,1v !!! (jak na malucha rewelacja)
    bez świateł jak pisałem 14,2v
    na światłach mam 13,8v
    tak samo na alternatorze jak i na aku tak że alternator sprawny
    -szczotki jak nowe
    -kontrolka gaśnie
    -rowów na wirniku nie ma
    mnie chodzi jak podnieść ładowanie o określona wartość bez skutków ubocznych tj. skoki napięcia
  • Moderator of Electricity
    Quote:
    [regulator podpięty w miejsce elektro-dyszy]
    Czy nikt mi nie pomoże?

    A jak Ci można pomóc? Takich patentów pewnie nikt nie robi. Już wcześniej Ci napisałem co masz zrobić w pierwszej kolejności, ale jak Ty wiesz swoje to próbuj dalej.
  • Moderator of Electricity
    Co wyczyściłeś?
  • Level 1  
    Witam!Kolego w 126p regulator reguluje napięcie ładowania minusem,wszelkie modernizacje napięcia zasilania regulatora od strony diod wzbudzenia nie przyniosą skutku,regulator nadal pracować będzie z ustawieniem fabrycznym napięcia.Można modyfikować regulator,duży rozrzut napięć pozwala dopasować odpowiednią sztukę,można przerobić układ i zaadoptować regulator mechaniczny od poloneza i ustawić żądane napięcie(uwaga regulacja plusem).
  • Level 30  
    Znam ten regulator z poloneza ten sam co w żuku i bym się go nie tykał więcej
    Miałem go przez jakiś czas w ciągniku i po prostu nie polecam
    Dlatego chciałbym wykombinować coś z diodą
    Kupiłem nowy regulator elmot i tez ładuje nic wyżej 14,1v
    Może uda mi się upolować zużyty szczotko trzymacz bosch przylutuje kable zamiast szczotek i sie jakoś podłączy
    Z tego co wiadomo te regulatory trzymają 14,4v
    P.S.
    przy napięciu ładowania 15,3v wreszcie czuje że aku jest doładowany
    jeżdżę na krótkich odcinkach-6 km w jedną stronę-dojazd do szkoły
  • Level 18  
    >Może uda mi się upolować zużyty szczotko trzymacz bosch przylutuje kable zamiast szczotek i sie jakoś podłączy <


    Jakaś nowość, można więcej, może czegoś się nauczę.