Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

regulacja obrotów silnika komutatorowegoDC 1kW na magnesach

Hadziaj22 12 Dec 2008 09:54 1874 5
  • #1
    Hadziaj22
    Level 13  
    Witam,
    Problem dotyczy regulacji obrotow silnika DC na magnesach trwalych 1kW 48V, zasilanie z 4 akumulatorów 12V/17Ah w szeregu. Jak do tej pory. Zastosowalem uklad 367-k z tranzystorem IRFZ44, ale niestety podczas rozruchu od razu tranzystor sie przepala. Prąd wzbudzenia jaki pobiera silnik przy starcie tok 70A. Innego tranzystora nie umiałem dobrać do tego ukladu. Co można zrobić z tą regulacją, przerabiac układ czy budowac nowy, jeśli tak to jaki?
  • #2
    fuutro
    Level 43  
    Można spróbować z mocniejszym MOSFETem, np IRFZ48N, ma mniejszą rezystancję Rdson i większy prąd drenu (64A) ale nadal to obudowa TO-220. Można jeszcze wymienić IRFP3710, IRFP2410, IRFP260N, IRFP064/046N, IRFP054/054N/054V, IRFP048/048N, IRFP044/044N - wszystkie są w większej obudowie, wytrzymują większe prądy i energie wydzielane w złączu. Ten Twój układ tylko reguluje tylko obroty metodą PWM, do której procka nie potrzeba a przydała by się kontrola prądu twornika, której tu nie ma - na początku MOSFET dostaje niemal zwarcie za obciążenie. Tutaj przyda się softstart.
  • #3
    R41
    Level 19  
    KOlego fuutro, jest problem do rozwiązania a widzę ze dość mocny jesteś w elektronice ,a wiec tak chodzi o regulacje napięcia prądnicy liniowej gdzie wzbudzenie jest na magnesach stałych i z chwilą podnoszenia obrotów rośnie napięcie i natężenie chodzi o napięcie jakim sposobem twym zdaniem (elektronicznym)ujarzmić ten problem ,t,z aby napięcie utrzymać w granicy 27-30V pomimo ze napięcie na prądnicy będzie zmienne w granicach od 20 do 120V,općjążenie tego układu byłoby gdzieś ok 15A

    Dodano po 5 [minuty]:

    chodzi o napięcie wjściowe jako prąd stały, z prądnicy będzie napięcie stałe po prostowniku pełno okresowym
  • #4
    dste5
    Level 17  
    Co ma napędzać ten silnik?
  • #5
    Hadziaj22
    Level 13  
    Silnik napędza oś napędową w gokarcie, zastosowana jest przekładnia pasowa z paskiem rozrządu z jakiegoś opla. narazie musze przykładać dodatni przewód do odpowiednich odczepów na akumulatorach, jeździ ale wolałbym to bardziej zautomatyzować, różne wymienione tu mosfety już stosowałem, i wszystkie szczelały, myślalem już o jakimś tyrystorze, który sterowałby tranzystorem
  • #6
    marek_ka
    Level 26  
    Nic dziwnego że palisz tranzystory, bo w momencie startu, silnik bierze nawet 300A. Sterownik oprócz PWM musi mieć ogranicznik prądu oraz draiver do MOSfeta.