Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Serwomotor na atTiny26. Czy mostek jest poprawny? Silnik - szybsza reakcja?

14 Gru 2008 20:00 1884 4
  • Poziom 14  
    Witam szanownych forumowiczów,
    zabrałem się za budowę serwomotoru. Sterownik ma współpracować z silnikiem od wycieraczek i enkoderem (na razie takim z myszki) zamontowanym za przekładnią ślimakową.

Jestem w tej tematyce dość początkujący i mam wiele wątpliwości.

1. Na początek mostek H. W większości skopiowałem go z Link. Autor zaznaczył, że mostek może pracować przy zakresie napięć 5-50V. Chyba jednak zmieniać rezystory w dzielnikach napięć sterujących bramkami mosfetów. Czy tak? W moim przypadku zastosowałem dzielniki 1:2.

2. Czy po za powyższym mostek jest poprawny?

3. Chcę mieć możliwość regulacji(ograniczenia) prądu płynącego przez silnik, stąd obecność rezystora R5. Lepiej byłoby móc określać prąd programowo, ale wtedy konieczny jest pomiar napięcia na R5 przez ADC, który w AVRach jest dość wolny. Można też użyć komparatora analogowego, będzie wtedy bardzo szybko, ale maks. prąd będzie zadany potencjometrem. Czy idea jest słuszna? Który sposób lepszy?

4. Silnik jest na 12V, lecz zasilam układ z 24V i ograniczam prąd do bezpiecznego. Ma to w założeniu (podobnie jak w silnikach krokowych) przyczynić się do szybszej reakcji silnika. Czy idea jest słuszna?

5. Zastosowane mosfety mają Id=50A, więc raczej nie muszę się martwić ubiciem tranzystora przez zbyt duży prąd rozruchowy, ale całość będzie zasilana z zasilacza impulsowego z zabezpieczeniami nadprądowymi, przy czym chciałbym wykorzystać jakieś 90% jego wydajności prądowej. Czy mój układ ograniczenia ma szanse byc wystarczajaco szybki?