Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermoPasty.pl
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Topienie aluminium w domowych warunach.

franz87 17 Gru 2008 15:40 51267 18
  • #1 17 Gru 2008 15:40
    franz87
    Poziom 16  

    Witam wszystkich.Potrzebuję zrobić odlew pewnej rzczy z aluminium.Przyznam że nigdy tego nie robiłem.Oczywiście czytałem podobne tematy na internecie.Znalazłem 2 osoby,które ponoć stopiły alu w warunkach domowych(palnikiem)Jednak mam kilka pytań,których odp nie odszukałem.Wiem,że aluminium topi się w temperaturze bliskiej 660'C,jako,że nie mam odpowiedniego pieca,próbowałbym stopić alu w żeliwnym tygielku pod palnikiem-na gaz czy prąd.Czytałem,że te mają około 180'C.Moje pytanie-ile trzeba by podgrzewać taki metal,żeby przy teperaturze 180 stopni alu wkońcu się stopiło.Mam nadzieje że ktoś z was robił już coś podobnego.Mój odlew jest trochę inny.Chodzi mi o to,żeby odlać tylko powierzchnię odlewu-nie całość!Czy stopiony aluminum rozłoży się mi równomiernie po "nie płaskim" powierzchni,czy to raczej nie możliwe?Pytanie ostatnie-czy takie aluminium ma potem właściwości takie same jak przed stopieniem?(odporność itp)
    pozdro

    Proszę o korzystanie z przycisku "Pisownia" przed wysłaniem postu. Błędy ortograficzne nie będą tolerowane, regulamin pkt 15.
    Nie kasować wpisów moderacyjnych!
    Proszę to poprawić.
    [_P_]

    0 18
  • TermoPasty.pl
  • #2 17 Gru 2008 18:19
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Witam!

    Pierwsza sprawa: dla stopienia czegokolwiek MUSISZ to ogrzać do temperatury wyższej, niż temperatura topnienia. UWAGA! Aluminium trzeba topić w atmosferze ochronnej, bo łatwo się utlenia!

    Sprawa druga: uzyskiwanie cienkiej warstwy stopionego a następnie zastygnietego metalu na nierównej powierzchni jest możliwe metodą metalizacji natryskowej, ale do tego celu stosuje się inne metale, a nie aluminium.

    Sprawa trzecia: własności mechaniczne odlewów zależą od składu odlewanego metalu, z reguły dobre własności mechaniczne kłócą się z lejnością, dlatego dla odlewów alumuniowych stosuje się stopy typu ZNAL (odlewy ciśnieniowe), lub SILUMIN. O własnościach tych stopów możesz poczytać w Wikipedii.

    Kopiowanie powierzchni przedmiotów metalowych jest możliwe w trochę innym procesie:
    - kopiowany przedmiot odciskasz w gipsie;
    - po wyjeciu przedmiotu jego odcisk zalewasz stopem Wooda (można kupić w Instytucie Metali Nieżelaznych). Po wyjęciu "wzoru", wieszasz odlew do galwanizacji i uzyskujesz cienką skorupkę naniesionej galwanicznie miedzi;
    - teraz wytapiasz stop Wooda w gorącej wodzie, a pustą "skorupkę" wypełniasz np. żywicą epoksydową lub innym materiałem płynnym, polimeryzującym;
    - po stwardnięciu polimeru możesz teraz pomalować przedmiot lakierem samochodowym "srebrny metalik".
    Dla wzmocnienia takich odlewów epoksydowych można również użyć "zbrojenia" włóknem szklanym, lub wkładkami stalowymi.

    0
  • #3 17 Gru 2008 21:32
    franz87
    Poziom 16  

    Dzięki za wyczerpującą odpowiedź.Ja może opisze w czym problem.A więc mam pewną formę.Zaokrągloną.W niektórych miejscach są kanty.Powierzchniowo dość duża.(Fotka w załączniku) Widzę,że ze stopieniem alu w warunkach domowych to nie taka łatwa sprawa.Na początku chciałem tą formę wyklepać z 1mm-1,5mm blachy,ale szybko doszłem do wniosku,że to graniczy z cudem.Potem był pomysł na odlew.To też nie łatwe w wykonaniu.Teraz mam nowy pomysł.Czy istnieje możliwość rozgrania blachy do takiego stopnia,żeby była bardziej plastyczna.Nie wiem czy tak jest,ale wydaje mi sie,że między ciałem stałym a cieczą jest coś takiego jak plastycznośc tego materiału.Powiedzcie jaki wy macie pogląd na tą sprawę.Może to dziwny przypadek,ale ja to traktuje na całkiem serio.To osłonka z motora.Strzeliły mi już 3 i kombinuje co by tu zrobić...

    :arrow: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=3080068#3080068
    Zgodnie z punktem 15 regulaminu, proszę poprawić post.
    Użyj przycisku Topienie aluminium w domowych warunach. przed wysłaniem postu.
    Proszę poprawić!
    Przypominam o poleceniu moderatora!

    2
  • TermoPasty.pl
  • #4 17 Gru 2008 22:12
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Odcisnij formę w gipsie, gips zaimpregnuj parafiną, a potem uformuj tą osłonę z tkaniny szklanej i płynnej żywicy epoksydowej.
    Jak stwardnieje, to trzeba zmatować papierem ściernym, potem przeszpachlować i pomalować lakierem.
    Klepanie plachy to robota artystyczna + palnik, a wynik wcale nie musi być taki piękny.
    Atom tego nie ruszy!

    0
  • #5 18 Gru 2008 16:33
    franz87
    Poziom 16  

    Słyszałem,że robili właśnie tym sposobem.
    Z metalu byłoby za to orginalnie :)
    Może zrobić jakoś formę i dać do jakiegoś zakładu gdzie odlewają aluminium?

    0
  • #6 18 Gru 2008 16:56
    Sobota
    Poziom 26  

    franz87 napisał:
    Słyszałem,że robili właśnie tym sposobem.
    Z metalu byłoby za to orginalnie :)
    Może zrobić jakoś formę i dać do jakiegoś zakładu gdzie odlewają aluminium?
    W zakładach sami robią formy, ale jak zrobisz dobrze sam formę to się pewnie nie pogniewają ;-)

    0
  • #7 18 Gru 2008 17:44
    franz87
    Poziom 16  

    Znacie zakłady które specjalizują się w odlewach?
    Właśnie taką formę samemu zzrobić byłoby trudno,ale napewno dużo taniej no i satysfakcja xD
    Grubośc tej osłonki to 1-1,5mm więc trzeba by zrobić jeden odlew i jeszcze drugi o ten 1-1,5mm grubszy.Między to wlać stopiony metal.
    Jeżeli udałobymi się zrobić taki odlew to najpewniej oddałbym to do zakładu dla dalszej obróbki

    0
  • #8 18 Gru 2008 17:58
    Faces
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Witam.

    franz87 napisał:
    Znacie zakłady które specjalizują się w odlewach?


    Tak , ja znam.
    Technocast z Kędzierzyna-Koźla.

    0
  • #9 18 Gru 2008 18:00
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Odlewy o grubości ścianek 1 - 1,5mm robi się jako odlewy ciśnieniowe w kokili, bo formy odlewnicze piaskowe nie pozwalają na tak cienkie ścianki przy tej wielkości przedmiotu. Technologia takiej kokili jest zupełnie poza zasięgiem "sposobów domowych", chyba, że masz akurat frezarkę sterowaną numerycznie i doświadczenie warsztatowe w narzędziowni.
    Równie dobrze możesz spróbować zrobić formę (matrycę) do tłoczenia na prasie, wtedy grubość ścianki 1mm nie jest problemem, bo się to tłoczy z takiej właśnie blachy.
    Kiedyś czytałem o możliwości formowania przedmiotów bez tłocznika, z samą matrycą, przy użyciu materiałów wybuchowych.

    0
  • #10 18 Gru 2008 21:02
    Sobota
    Poziom 26  

    Rzuuf napisał:
    Kiedyś czytałem o możliwości formowania przedmiotów bez tłocznika, z samą matrycą, przy użyciu materiałów wybuchowych.
    Z użyciem materiałów wybuchowych? To najpierw je trzeba zrobić :-D Mógłbyś to rozwinąć?

    0
  • #11 18 Gru 2008 21:36
    Rzuuf
    Poziom 43  

    To były tematy badawcze, realizowane jakieś 40 lat temu przez Wojskową Akademię Techniczną. Możesz poszperać w ich bibliotece.

    0
  • #12 18 Gru 2008 21:46
    Faces
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Prawdopodobnie chodzi o ładunki kumulacyjne.
    Pierwotne ładunki kumulacyjne służą do przebijania grubych pancerzy. "Modyfikowane" służą do cięcia stali (np. przy rozbiórkach mostów itp.).
    Przy odpowiedniej konstrukcji mogą pewnie służyć do formowania przedmiotów, ale to już całkiem inny temat.

    1
  • #13 18 Gru 2008 21:54
    Rzuuf
    Poziom 43  

    To nie były ładunki kumulacyjne.
    Ładunek eksplodował w naczyniu (beczce) z wodą, a na dnie był przedmiot do uformowania. Formowanie było na skutek fali uderzeniowej w wodzie. Również tą metodą uzyskiwano zespolenie np. 2 blach z materiałów, których razem nie da się zespawać, ani zlutować, np. miedź i aluminium.

    1
  • #14 18 Gru 2008 22:09
    slu_1982
    Poziom 26  

    Hm Teraz to się robi za pomocą petn woda przenosi tylko uderzenie. Kumule tną, dziurawią. Teraz są do tego odpowiednie baseny i formy. To nie było używane tylko doświadczalnie, nadal jest to używane. A o MW to już szukaj google a powodzenia nie życzę boi tak się nie przydadzą bo zakładam że nikt nie będzie tu syntezować MW :D pozdrawiam Ogólnie temat prasowania za pomocą MW jest dosyć ciekawy, sztuczne diamenty za pomocą MW są robione, odpowiednie komory gdzie ciśnienie nie ucieknie, i wysoka temperatura.

    -1
  • #15 19 Gru 2008 01:44
    submariner
    Poziom 32  

    sztuczne diamenty metoda wybuchowa? :) o jakie rozmiary chodzi? - pyl diamentowy?
    zespalac metale materialami wybuchowymi mozna na sucho tyle ,ze jest to nieoplacalne -dla zespolenia kilkucentymetrowych 2-3cm plyt potrzeba warstwe heksogenu o grubosci 30-40mm w zaleznosci od rodzaju metali - to bardzo glosno i bardzo drogo.
    Metode formowania w cieczy uzywa sie do tloczenia grubych blach i nigdy nie slyszalem o laczeniu chyba jest to niemozliwe.
    Aluminiu mozna napylac natryskowo w zasadzie nawet na papier oczywiscie w atmosferze ochronnej , kilka lat temu na terenie warszawskiego IMP wykonywano takie uslugi i byly dosc tanie.

    1
  • #16 19 Gru 2008 12:04
    Chris_W
    Poziom 37  

    Do formowania metodami wybuchowymi używa się również amonitów - a to da się zrobić za grosze. Za to leczenie urwanych członków już sporo kosztuje...

    1
  • #17 19 Gru 2008 13:07
    slu_1982
    Poziom 26  

    Hm drobie ? dla przemysłu wojennego 1kg trota to 2zł.. no 1,30zł Kupując w ciemnych sferach ok. 20zł/kg ale on jest warty życie osób które go z niewypałów wybierają :| A amonity to grosze a dostępność jeszcze łatwiejsza lecz amonity nie są takie fajne...

    0
  • #18 19 Gru 2008 19:47
    franz87
    Poziom 16  

    Cytat:
    Taka oslone to jak juz bys chcial zrobic z aluminium to lepiej jest pospawac z kawalkow gdzie i co sie da podklepac , wyszlifowac dogiac a wynawet mozna wypolerowac
    kolega w pracy zrobil zbiornik paliwa do swojego suzuki wypolerowal i wyglada jak z fabryki nie widac nigdzie ze bylo to laczone urzywal wszystkiego kawalek rur klepanej blachy itp.
    spawanie wykonywal metoda tig.


    No to by był dobry pomysł.Rozumię kolega zrobił formę z betonu czy gipsu i z kawałków spawał? Dziwne,że miał taki efekt!

    PS: Znacie coś takiego? Jak jest pasta do lutowania-żeby lut szybciej "łapał",to jest coś takiego do alu?

    1
  • #19 20 Gru 2008 05:22
    _PREDATOR_

    VIP Zasłużony dla elektroda

    Nie wykonanie polecenia moderatora, zgodnie z regulaminem forum, kwalifikuje temat do zamknięcia.

    0