Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Obroty silnika z zapalniczki samochodowej.

krowkag 21 Gru 2008 16:41 1704 8
  • #1 21 Gru 2008 16:41
    krowkag
    Poziom 9  

    Witam, mam takie pytanie:

    Czy istnieją urządzenia, domowe sposoby na stworzenie czegoś takiego co mogłoby zmierzyć prędkość obrotową silnika na podstawie tętnienia napięcia w instalacji elektrycznej pojazdu?

    Poszukuje właśnie takiego urządzania, które mogłoby dostarczyć powyższe informacje, które docelową mają się dać odczytać z poziomu komputera, Palmtopa, czyli potrzebny jest tez jakiś sposób na przekazanie tych obrotów do komputera np przez USB.

    osobiście nie jestem elektronikiem, potrzebuje czegoś takiego aby dalej przetwarzać te dane(wraz z innymi mi potrzebnymi) w pewnej aplikacji.

    jak trudne coś takiego może być? Czy jest tu ktoś kto zna się na rzeczy i wie o co chodzi?

    pozdrawiam

    0 8
  • #2 21 Gru 2008 16:52
    fuutro
    Poziom 43  

    Można by coś takiego skombinować - np tętnienia - ich częstość z alternatora są funkcją zależną od konstrukcji alternatora/jego prostownika (zakładam mostkowy trójfazowy), przełożenia i samych obrotów silnika. Najsilniejsze tętnienia będą na alternatorze więc tam by chyba warto kombinować. Można też tachometr czy licznik impulsów zamontować.

    0
  • #3 21 Gru 2008 17:02
    Galareta
    Poziom 21  

    Jest to na pewno możliwe bo widziałem już fabrycznie obrotomierz tylko do instalacji podpięty (jeżeli alternator nie ładuje świeci się kontrolka choć silnik chodzi pokazuje 0rpm) niestety nie wiem co jest w środku dokładnie (zalane żywica)

    0
  • #4 21 Gru 2008 17:07
    elek555
    Poziom 37  

    Musisz zagwarantować jednoznaczną detekcję tylko tych impulsów z zasilania, a w instalacji samochodowej będzie to trudne. Natomiast masz przecież dostępny poziom obrotów silnika w komputerze auta lub obrotomierzu.

    0
  • #5 21 Gru 2008 18:30
    krowkag
    Poziom 9  

    elek555 napisał:
    Musisz zagwarantować jednoznaczną detekcję tylko tych impulsów z zasilania, a w instalacji samochodowej będzie to trudne. Natomiast masz przecież dostępny poziom obrotów silnika w komputerze auta lub obrotomierzu.


    komputer auta jest jest teoretycznie rozwiązaniem idealnym, chodzi jednak o mechanizm dający się zastosować nawet w autach bez takowego. Istotne jest aby jak w najmniej inwazyjny sposób takie dane pozyskać i wprowadzać do komputera w czasie rzeczywistym, dlatego coś z gniazda zapalniczki na zasadzie "plug and play" mniej więcej spełnia te założenia

    0
  • #6 21 Gru 2008 19:38
    lechoo
    Poziom 39  

    Proponuję zacząć od podłączenia oscyloskopu do gniazda zapalniczki i poobserwowania przebiegów tam występujących...

    0
  • #7 21 Gru 2008 20:34
    prezeswal
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Przypuszczam, że taki obrotomierz z gniazda zapalniczki pobierał tylko zasilanie (12V DC), natomiast informacja o obrotach docierała do układu drogą "radiową" (np. antena ferrytowa w odbiornikach AM świetnie "wyłapuje" impulsy z układu zapłonowego), ale mogę się oczywiście mylić :D

    0
  • #8 21 Gru 2008 20:57
    elek555
    Poziom 37  

    A ja przypuszczam że nasz kolega być może widział bezprzewodową przystawkę do VAG-a włączoną w gniazdo diagnostyczne co wyglądało na gniazdo zapalniczki i stąd obecne dociekania :)

    0
  • #9 21 Gru 2008 23:17
    krowkag
    Poziom 9  

    elek555 napisał:
    A ja przypuszczam że nasz kolega być może widział bezprzewodową przystawkę do VAG-a włączoną w gniazdo diagnostyczne co wyglądało na gniazdo zapalniczki i stąd obecne dociekania :)


    niestety z całą odpowiedzialnościa stwierdzam, że nie chodzi o gniazdo diagnostyczne ;]

    0