Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Katalog Megger
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik trójfazowy buczy

Paweł ww 21 Gru 2008 21:33 7889 13
  • #1 21 Gru 2008 21:33
    Paweł ww
    Poziom 9  

    Mam problem z silnikiem trójfazowym , trójbiegowym otóż na najniższym biegu silnik buczy a jego wał drga w lewo i w prawo ,przekręcenie wałem nie powoduje jego biegu jakby był zablokowany magnetycznie.Po krótkim czasie wyłącza go termik.Jest to silnik małej mocy 0,18-0,75 kW od wentylatora.Napięcie zasilania ok.Proszę o poradę.

    0 13
  • Katalog Megger
  • #2 21 Gru 2008 21:38
    leonek4
    Poziom 28  

    Brak któreś fazy bądz żle podłączony.

    0
  • #3 21 Gru 2008 21:39
    kaczmarj
    Poziom 23  

    Sprawdź poprawność faz ( czy napewno są 3 różnoimienne fazy), oraz ciągłość uzwojeń. Wygląda na brak fazy, a przyczyna może być w silniku bądź w zasilaniu.

    1
  • Katalog Megger
  • #4 21 Gru 2008 21:48
    133182
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 21 Gru 2008 22:13
    Arturo2005
    Poziom 33  

    Jak już wyżej napisano: brak fazy

    0
  • #6 21 Gru 2008 22:41
    Paweł ww
    Poziom 9  

    Jak napisałem na początku napięcie zasilania ok (400V między wszystkimi końcami uzwojeń) więc to chyba jednak silnik.Z drugiej strony jednak czy to możliwe żeby jedna cewka się przepaliła jak silnik jest zabezpieczony odpowiednimi termikami ? Dodam że silnik ma około roku.

    0
  • #7 21 Gru 2008 22:46
    daduszeryf
    Poziom 28  

    Cześć.Termik nie zawsze zabezpieczy silnik.

    0
  • #8 22 Gru 2008 02:09
    EAndrzej
    Poziom 21  

    Witam.
    To nie brak jednej fazy - to nie to. Ale nie każdy może to poczuć – trawestując znaną reklamę piwa :D.

    Niech będzie to jeszcze zagadką bo odpowiedzi kolegów są zabawne a w okresie przedświątecznym trzeba nam przygotowań jakby nie było do Wesołych Świąt :D.

    0
  • #10 22 Gru 2008 23:40
    noplis
    Poziom 20  

    Paweł ww napisał:
    otóż na najniższym biegu silnik buczy a jego wał drga w lewo i w prawo ,


    A na wyższych biegach kręci?

    1
  • #11 24 Gru 2008 15:54
    gsminfo
    Poziom 21  

    Może być tak
    -słabo skręcony silnik(pole magnetyczne przyciąga do rdzenia)
    -pokrywy są blaszane lub plastykowe i odkształcają się
    -jedna przewód faza jest wzięta z przeciwnej strony tabliczki silnika(czasem tabliczka jest okrągła i trudno ustalić które jest UVW a XYZ )
    -zwarcie między zwojowe (w zwartym zwoju przeciwne pole i przyciąga)(zmierzyć opór , podać 24V zmienne na rozebrany stojan na poszczególne fazy i zmierzyć pobierany prąd , powinien być równy)
    -jeśli to możliwe wprowadzić silnik na obroty przez nawinięty sznurek i wtedy załączyć (taki sposób pomaga ocenić co mu dolega)

    0
  • #12 24 Gru 2008 21:59
    ekobrawo01
    Poziom 15  

    Proponuje wziąć miernik i pomierzyć oporności na poszczególnych uzwojeniach silnika na każdej fazie powinny być takie same oporności i ewentualnie sprawdzić czy niema przebicia do masy. Pomocnym urządzeniem był by tester izolacji. Gdy mierzysz zwykłym multimetrem napięcie pomiarowe jest ok 3V i może się nie ujawnić żadne przebicie. Za długo nie męcz silnika na dwóch fazach bo załatwisz go konkretnie.

    0
  • #13 24 Gru 2008 22:12
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Paweł ww ma silnik 3 biegowy ......!

    1
  • #14 25 Gru 2008 11:19
    szarmi78
    Poziom 11  

    na przyszłość proponuje ci czujniki kontroli zaniku faz z kontrolą styków stycznika. Silniki dwubiegowe i trzybiegowe mają specyficzny układ połączeń uzwojenia. W silnikach dwubiegowych występują oznaczenia 1U1 1V1 1W1 oraz 2U1 2V1 2W1. Na pierwszym biegu zasilasz końcówki z 1 z przodu na drugim biegu mostkujesz 1 a zasilasz 2. A dlaczego twój silnik burczy, pierwszy powód to asymetria w układzie połączeń podejrzewam że to gwiazda. Asymetrie powoduje brak jednej z faz lub przerwa w uzwojeniu stojanu. Natomiast kiedyś w pracy miale zamienione końce uzwojeń wtedy silnik mi nie wchodził na obroty i się grzał. Mozna to w prosty sposób sprawdzić łączysz uzwojenia szeregowo i podłączas do nich zródło prądu stałego o 10 krotnie mniejszym potecjale napięcia. Jeżeli kręcąc wirnikiem odczuwasz opór to zamieniasz poczatki i konce jednego z uzwojeń róbisz to dopuki wirnik bedzie sie obracał bez widocznego oporu.

    0