Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Robocik Wall-i czyli najprostszy robot dla początkujących

Le_Cheque 22 Dec 2008 22:51 11092 32
Optex
  • #1
    Le_Cheque
    Level 11  
    Witam, jestem Leszek (to mój pierwszy post, więc warto się przedstawić) i zainteresowałem się robotyką 2 tygodnie temu. Wcześniej nie wiedziałem jak połączyć diodę z odpowiednim rezystorem, żeby działała, ale w końcu postanowiłem zrobić swojego robota. Jak narazie są to podstawy podstaw. Na początku chciałem zrobić "Waldka Światłoluba", ale stwierdziłem, że będzie to dla mnie za trudne, więc zabrałem się za budowę mojego robota o konstrukcji podobnej do cepa, którego nazwa pochodzi z połączenia dwóch słów: angielskiego słowa wall, co znaczy ściana (chyba nie musiałem tego tłumaczyć) i "odmienionego" czasownika walić :D.

    Do robota użyłem:
    - 2 serwomechanizmów
    - 3 diod zielonych
    - 2 diod czerwonych
    - stabilizatora LM7805
    - 2 kondensatorów 10µF
    - 2 kondensatorów 1000 µF
    - 2 przekaźników
    - 2 diod MN4148
    - 2 mikroprzełączników
    - włącznika głównego
    - 3 rezystorów 560 Ω
    a także:
    - koszyka na baterie 9V
    - płyty aluminiowej 2 mm
    - płytki uniwersalnej
    - kółka swobodnego
    - 2 kółek od fotela

    Myślałem, żeby zamiast mikroprzełączników wsadzić w niego czujniki odległości sharp'a GP2Y0A21, ale chyba nie warto, ponieważ jeden kosztuje w granicach 40 zł.

    Po złączeniu tego wszystkiego w całość wygląda to tak:

    Robocik Wall-i czyli najprostszy robot dla początkujących

    Robocik Wall-i czyli najprostszy robot dla początkujących

    Robocik Wall-i czyli najprostszy robot dla początkujących

    http://pl.youtube.com/watch?v=JqgioTKfM4U&feature=channel_page

    http://pl.youtube.com/watch?v=vE8mLGCnA64&feature=channel_page

    Umieściłbym też schemat, ale mam problem ze skanerem. Jeśli ktoś byłby jednak zainteresowany chętnie zrobię zdjęcie. Pozdrawiam, mam nadzieję, że się Wam podoba. Teraz myślę nad zrobieniem Line Follower'a.
  • Optex
  • #2
    krzycho123
    Level 31  
    Bardzo ciekawy projekt , niby prosty ale wykonanie na najwyższym poziomie . Widać naprawdę że się postarałeś aż cieżko uwierzyć że dopiero zaczynasz . Gratuluje pomysłu i realizacji.

    Napisz tylko jeszcze jaki koszt wykonania , pewnie serwa trochę kosztowały ?
  • #3
    Le_Cheque
    Level 11  
    Koszt serw to 19 zł za sztukę (z plastikową przekładnią), płytka uniwersalna 14 zł, a reszta to po parę złotych, do tego niektóre części z odzysku (np. kondensatory 1000µF mają chyba z 10 lat). Łączny koszt robota to poniżej 100 zł (w tym przesyłka z allegro za serwa), ale nie żałuję tych pieniędzy.
  • #4
    lord_dagoth
    Level 25  
    Mi najbardziej podoba się ułożenie tych dwóch mikroprzełączników ;) Zainspirowało mnie to ;) No i oczywiście gratuluję staranności wykonania!
  • Optex
  • #5
    OldSkull
    Level 28  
    Powiem tak: zrobione naprawdę nieźle. Ładnie, i przede wszystkim: działa! Pytanko: te duże kondensatory jakie mają zadanie? Podłączone do serw jakoś?
    Jesli byś chciał użyć Sharpów, to byś musiał użyć już jakieś scalaki (chociażby wzmacniacz operacyjny/komparator).

    PS: Koleżanka mi mówiła ostatnio, że jej brat zrobił robota odbijającego sie od ścian. Nie skojarzyłbym, ale wspomniała o kondensatorach. Masz siostrę na PP?
  • #6
    mskojon
    Level 31  
    Gratulacje, robocik jest świetny, naprawdę, skoro to jest twój pierwszy robot to ja nie zgaduję co będzie potem :O
    Doskonały pomysł, wykonanie i estetyka naprawdę na wysokim poziomie, moje roboty nawet nie sięgają twojemu do stóp pod tymi względami.
    Jeszcze raz gratulacje.

    Nie wiem czy widziałeś forum o robotyce: www.dioda.com.pl.
  • #7
    Le_Cheque
    Level 11  
    Kondensatory mają za zadanie opóźniać przekaźnik, żeby robot po wyłączeniu mikroprzełącznika nie jechał od razu przy ścianie tylko oddalił się o jakiś kąt i odjechał.

    Schemacik:
    Robocik Wall-i czyli najprostszy robot dla początkujących

    Jak co to mnie poprawcie, bo możliwe, że go źle narysowałem. Wiem, że kondensatory są źle, bo nie narysowałem elektrolitycznych, a mikroprzełączniki są 4, ponieważ miał mieć jeszcze dwa pod spodem, żeby nie spadał ze stołu, ale stwierdziłem, że to nie wypali.

    PS: Marek masz pozdrowienia od Agnieszki :D
  • #8
    McRancor
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Wieeelki szacun za wykonanie! Nawet schemat jest zrobiony tak porządnie, że aż nieprzyzwoicie ;)

    Gratuluję, na prawdę tak solidnie wykonanego projektu jeszcze nie widziałem.
  • #9
    Halftheman
    Level 16  
    McRancor wrote:
    Wieeelki szacun za wykonanie! Nawet schemat jest zrobiony tak porządnie, że aż nieprzyzwoicie ;)

    Gratuluję, na prawdę tak solidnie wykonanego projektu jeszcze nie widziałem.


    Schemat robi wrażenie :) Wygląda lepiej niż w jakimkolwiek programie do PCB. Dobra robota :)
  • #10
    Ampik
    Level 10  
    A mógł byś zrobić zdjęcie od spodu płytki bardzo cie prosze^_^
  • #11
    Le_Cheque
    Level 11  
    Proszę bardzo:

    Robocik Wall-i czyli najprostszy robot dla początkujących

    Robocik Wall-i czyli najprostszy robot dla początkujących
  • #12
    ozeh
    Level 12  
    Aż miło popatrzeć na tak dopracowane konstrukcje. Niby robocik nieskomplikowany ale wykonanie godne poważnych konstrukcji.

    Powodzenia w dalszej pracy twórczej, czekam na kolejny projekt.
  • #13
    Ampik
    Level 10  
    dzieki wielkie

    Dodano po 7 [minuty]:

    a takie śilniki gdzie można dostać?? a te pomarańczowy kabel i czerwony gdzie to podłączyć
  • #14
    OldSkull
    Level 28  
    taki silniki to przerobione serwa modelarskie: na oko to są model za ~20zł (na Allegro ostanio jest ich mało, poszukaj w jakimś sklepie modelarskim - ja np. kupowałem nieco inny model co prawda przez Allegro, ale ze sklepu z Krakowa - rc-modele.pl ). Takie serwa sie przerabia (dejmuje zabezpieczenia, odłącza potencjometr i elektronikę ze środka) i można sterowa jak zwykłym silnikiem DC.
  • #15
    Le_Cheque
    Level 11  
    Co do serwomechanizmów to zrobiłem tak jak powiedział OldSkull. Z tymi czujnikami to według mnie nie warto bo jeden kosztuje w granicach 40 zł, do tego trzeba dać komparator i nie wiem co jeszcze. To ja bym wolał zrobić robota z czujnikami ultradźwiękowymi, ale z tym jest więcej zabawy.
  • #17
    Le_Cheque
    Level 11  
    Tzn. jak jakie? To co jest napisane na przekaźniku napisałem na schemacie pod oznaczeniem P1 i P2.



    Oto mój pierwszy schemat wykonany w Protelu 99 se:

    Robocik Wall-i czyli najprostszy robot dla początkujących

    Zrobiłem printscreena i obrobiłem w paint'cie dlatego jest takiej jakości. Nie wiem jak wy robicie, że każdy wasz jest na białym tle, ścieżki są zielone itd. Ja w protelu mam beżowe tło, którego nie mogę zmienić i niebieskie ścieżki (nie chce mi się każdej z osobna zmieniać koloru).

    Powiedzcie co o nim sądzicie i poprawcie moje błędy, które zapewne wystąpią. Z góry dziękuję i pozdrawiam :) .
  • #18
    sylwek_b86

    Level 15  
    A moze lepiej by bylo sprobowac Eagle ;] Polecam bardzo... ogolnie kontrukcja prosta i wyskoka starannosc wykonania, moje uznanie;] Widac ze kolega fachurka bedzie ;]
  • #19
    Le_Cheque
    Level 11  
    Wolę Protela, ponieważ ma więcej możliwości od Eagle, a już go zaczynam rozgryzać. W internecie jest parę kursów i tutoriali do niego. Chcę zacząć programować, a na język wybrałem C, a nie np. Bascom z tych samych przyczyn co wyżej wymieniony Eagle i Protel. Na początek chcę zrobić projekt sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu, później Led Cube, ale na razie pracuję nad programatorem. Nie chcę kupić gotowego. Zrobiłem już projekt płytek PCB w Protelu i chcę je zrobić na zamówienie. Polecono mi www.prototypy.com , znacie lepsze firmy?
  • #20
    mskojon
    Level 31  
    Czy ja wiem, zależy o jakich możliwościach Protela mowa, bo chyba nie o biblioteki. Co do wyboru C - ja korzystam z Bascoma, jest on o wiele prostszy, co do braku możliwości Bascoma to jeszcze nigdy nie miałem takiego problemu, jeśli mam problem jak coś zrobić, to to głównie wynika z braku mojej wiedzy a nie z braku możliwości Bascoma. Uzasadnij swoją wypowiedź.
    Jeśli chodzi o trawienie płytek, to polecam zakup papieru kredowego (kredowanego, źródło; sklepy papiernicze lub księgarnie z artykułami szkolnymi, ja chyba za 14zł kupiłem 100 kartek a płytki wychodzą świetnie) i wykonanie płytki samemu.
  • #21
    Le_Cheque
    Level 11  
    Jeśli chodzi o płytki chcę by programator wyglądał profesjonalnie (solder maska, opis itp.) i dlatego chcę zlecić to firmie. Co do protela i C to poradził mi to kolega. Ma duża wiedzę na temat robotyki i elektroniki i się na tym zna, więc wolę go posłuchać.
  • #22
    OldSkull
    Level 28  
    @mskojon: Protel vs Eagle: zależy od gustu i preferencji, sam najpierw zainstalowałem Eagle i sie pogubiłem, za to jak zainstalowałem Protela to bez żadnego helpa błyskawicznie się połapałem. A teraz jak sobie stworzyłem juz do własnej biblioteki kilkanaście elementów mam jeszcze mniej powodów do przesiadki.
    A C++ ma tą przewagę nad Bascomem, że jest bardziej uniwersalny, nie tylko do uC.

    Co do papieru kredowego: czemu tak drogo? Ja drukuję na gazecie, błyskawicznie się odmacza, ścieżki wychodzą ładne (tylko najlepiej brać nieczytaną gazetę, aby nie trafić przypadkiem na tłustą od odcisków palców stronę). Polecam gazetę Semestr - darmowa ;) tylko trzeba papier przyciąć przed włożeniem do drukarki.

    @Le_Cheque: a po co ma wyglądać profesjonalnie? Ma działać i to jest najważniejsze. Sam mam programator, ktory gdyby był oceniany przez ludzi z tego forum to za wygląd by dostał 0/10, ale nie sprawia mi problemów i to jest najważniejsze.
  • #23
    McRancor
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Profesjonalnie wykonane płytki, wg. kiepskiego projektu wyglądają wprawnemu oku gorzej, niż zrobione na żelazku - ale wprawnie i poprawnie.

    Podobnie z kodem, dobry programista napisze optymalny kod w C i w Bascomie. Bascom jest nieprzenośny na inne rodziny mikrokontrolerów i to jego podstawowa wada. Za to jeśli ktoś tworzy tylko na AVR, to jest to raczej najlepsze dostępne RAD, na najtańsze ogólnodostępne mikrokontrolery - a to doskonałe połączenie.
  • #24
    Le_Cheque
    Level 11  
    Nie chodzi tylko o profesjonalny wygląd, ale także o jakość wykonania. Sam nie wywierciłbym otworu o średnicy 0,5 mm. Gdybym jednak chciał zrobić ją sam potrzebowałbym wiertarki modelarskiej, wierteł i wielu innych rzeczy. Ich łączny koszt byłby wysoki jak na jednorazowy zakup (bo przecież nie będę co miesiąc kupował jednej rzeczy). Co prawda wiem, że się przydadzą, ale nie zrobię zapewne solder maski, metalizacji otworów, opisu itp. W dodatku programator chcę zrobić na elementach SMD, które już zakpiłem, więc ilość prób wykonania poprawnej płytki byłaby znaczna.

    Co do programatora to wzoruję się na tym https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1190318.html , ponieważ nie mam jeszcze dostatecznej wiedzy, żeby wykonać własny projekt.
  • #25
    OldSkull
    Level 28  
    Quote:
    Gdybym jednak chciał zrobić ją sam potrzebowałbym wiertarki modelarskiej, wierteł i wielu innych rzeczy. Ich łączny koszt byłby wysoki jak na jednorazowy zakup (bo przecież nie będę co miesiąc kupował jednej rzeczy).

    też tak na początku myślałem, ale w końcu się przemogłem - kupiłem wiertarkę, niezbyt dobrą, ale również nie najtańszą (drugą z najtańszych ;) ). I jestem zadowolony, od tego czasu zrobiłem znacznie więcej rzeczy i dużo więcej się nauczyłem jeśli chodzi o projektowanie płytek. A nie ma dużej różnicy, czy wydasz te pieniądze teraz czy za rok, bo wydasz tyle samo.
    Inna sprawa, że elementy przewlekane też można lutować powierzchniowo - nie wygląda to ładnie, zajmuje to nieco więcej miejsca (i nie każdy element tak polutujemy), ale nie musimy wiercić. Metalizacja tylko czasami jest niezbędna - można robić zwykłe przelotki i po prostu unikać w projektach przelotek pod układem.
    Polecam też spróbować zaprojektować programator samemu - konstrukcja na tyle prosta, że każdy ją zrobi, a na tyle złożona, że nowicjusz się czegoś nauczy.
  • Helpful post
    #26
    _Robak_
    Level 33  
    Ja robilem jedna plytke w satlandzie, po 3 tygodniach oczekiwan okazalo sie ze nie bylo wszystkich otworow. Odeslalem zrobili nowa, tym razem nie bylo wylanej masy na plytce ;) Moze mialem pecha... Potem sie dowiedzialem ze na uczelni wszyscy robia w http://www.merkar.pl/ . Ponoc w 2 tygodnie masz gotowa plytke a i poprawia za ciebie cos jak sknocisz :P
  • #27
    Le_Cheque
    Level 11  
    Dziękuję bardzo za radę _Robak_
    -------------------------------------------------------------------------------------
    Ja jeszcze nie umiem programować i nie mam kompletnego pojęcia jak zrobić program samemu (chciałem ściągnąć gotowy program USBasp).
    Programator ma przelotki pod uC, bo gdzie indziej się za bardzo nie zmieszczą, ponieważ są to elementy SMD, a wszystko chciałem ciasno upakować, ale i tak wydaje mi się duży (80 x 34 mm).

    Nie chcę mi się robić nowego tematu, więc jakby ktoś chciał zamieściłem projekt (nie mój) tutaj:

    http://www.dioda.com.pl/forum/topics42/programator-avr-isp-prosba-vt1673.htm

    Byłbym wdzięczny gdyby ktoś odpowiedział na pytanie: Czy wszystko jest poprawnie podłączone.
  • #28
    OldSkull
    Level 28  
    Problem z metalizacją jest taki, że podwyższa koszty i przedłuża czas realizacji zamówienia (jak mi kolega, który jest dobrym elektronikiem mówił: nawet 2 tygodnie dłużej).
    Płytka Ci wyszła bardzo duża (jak na smd), ja swój z elementami przewlekanymi lutowanymi jednostronnie zmieściłem na płytce 45x65mm. To się tylko wydaje, że SMD musza wyjść małe, tylko jak masz uC w SMD to mu między nóżkami nie przeprowadzisz ścieżki i musisz prowadzić na około albo robić metalizowaną przelotkę. Poza tym mnóstwo miejsca się marnuje na ścieżki.

    Pytanie do ludzi używających tanich wiertarek: orientujecie się, gdzie można kupić (i za ile) końcówki do trzymania wierteł? Czy może lepiej kupić regulowaną głowicę?

    Moderated By McRancor:

    Proszę nie podawać numerów do aukcji - to nadal jest w sprzeczności z regulaminem.

  • #29
    Le_Cheque
    Level 11  
    No właśnie gigantyczna jest, ale nie wiem dlaczego, bo ciasno są upakowane elementy i te wymiary jakby się znikąd brały. Może ma ktoś pomysł jak ciaśniej to upakować?
  • Helpful post
    #30
    OldSkull
    Level 28  
    Po pierwsze ustaw elementy bliżej siebie - odstępy porównywalne z szerokością najwęższej ścieżki tutaj starczą.
    Po drugie rezystory mozesz uzyć w obudowie 0603 (nie licząc tych, pod ktorymi biegnie ścieżka), będą dużo mniejsze.
    Po trzecie: jak smd, to smd, indukcyjność też może być smd (trudniej dostępna, w Analogisie powinni jeszcze jakieś mieć, w Edzie bywają problemy, w Elstacie powinni mieć)
    Po czwarte: do kondensatorów ta sama uwaga co do rezystorów: mniejsza obudowa może być.
    Po piate: mimo iż zgodnie z oryginalnym projektem RXD i TXD są podłączone do gniazda isp (znalazły się tam ze względu na możliwe dalsze ulepszenie programatora), to jednak dalszego ulepszania firmware'u pod kątem tych linii nie ma juz od paru lat i pewnie nie będzie = można je pominąć i zostawić w uC niepodłączone, zamiast tego tamte piny gniazda do isp albo zostawić wiszące albo podłączyć do gnd
    Po szóste: tak patrzę na to jak idzie gnd: zrobiłeś pętlę masy? Bez sensu, wystarczy, że do danego miejsca GND dochodzi tylko z jednej strony
    Po siódme: obudowę gniazda USB można chyba podłączyć do masy (jako ekranowanie gniazda), nie musisz tak okrążać tego pinu.
    Po ósme: spróbuj zaprojektować to jako płytkę jednostronną bez przelotek, bez metalizacji, jedynie z wykorzystaniem rezystorów 0 ohmowych