Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Polonez kombi a antena CB

Poldek kombi 28 Dec 2008 19:55 9560 21
  • #1
    Poldek kombi
    Level 13  
    Mam Poloneza kombi, dach i nie tylko, są z tworzywa. Jedyną dużą metalową poziomą płaszczyzną jest maska silnika. Radio to Alan 102, a antena na magnes 1m Wilson. Zgodnie ze sztuką ustawiłem magnes na środku maski a do radyjka podłączyłem reflektometr a do niego antenę (dodam, że sprzęt jest nowy i sprawdzony przy zakupie).
    Zacząłem pomiary SWR na kanałach 1=2,7 20=3,5 40=bardzo dużo, a więc trzeba ciąć. Zacząłem ciąć bata po 1cm, po ucięciu 5cm SWR 1=1,2 20=1,5 40=2,2 . Wychodzi na to, że trzeba nadal ciąć. Włożyłem zamiast oryginalnego bata gruby drut miedziany około 1m i zacząłem pomiar od nowa oraz przycinanie. Przy długości „zastępczego” bata 77cm otrzymałem pomiar SWR 1=1,4 20=1,2 40=1,4 .Czy oryginalny bat też mam ciąć dalej, bo się boję, że go ......... .
    Drugi problem to, że auto z anteną na środku maski wygląda, co najmniej głupkowato a przestawienie anteny do rogu maski przy szybie powoduje znaczne podwyższenie SWR, co nie powinno nikogo dziwić.
    Metalowe oprócz maski są jeszcze tylko boczne drzwi oraz podwozie.
    Na razie radyjko leży na siedzeniu pasażera a antena stoi obok na podłodze, rozmowy prowadzę na odległości kilku kilometrów a słucham wiele dalej (SWR 20 kanał ok.2,0).



    Poproszę o pomoc jak przeskoczyć te nietypowe problemy.
    Podpowiedzi typu „zmień auto” nie wchodzą w grę.
    Z góry dziękuję i pozdrawiam.

    Polonez kombi a antena CB

    Moderated By c2h5oh:

    Rozmiar obrazka i sposób jego zamieszczenia zmieniłem. Nikt nie będzie płacił punktami za obejrzenie samochodu, tym bardziej, że to Ty szukasz pomocy...

  • #2
    lukaszlanga
    Level 16  
    kup sobie uchwyt bagażnikowi np Uchwyt do anteny TM i antene np AT-71 MAGNUM, PRESIDENT WA-27 DV, PRESIDENT ALABAMA, PRESIDENT TEXAS i wtedy przyczepisz sobie antenę do bagażnika i jak nie masz za dużej wiedzy o zestrojeniu anteny z CB to nie próbuj lepiej jedź do specjalnego sklepu który ci to zrobi za grosze w tychach kilka takich sklepów się znajdzie
  • Helpful post
    #3
    SP8JUX
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Podaj typ tego poldka może VIN bo ciężko ci coś podpowiedzieć, nie znam takiego modelu, co ma cały plastik z góry, muszą być jakieś wzmocnienia stalowe; to co piszesz:"Metalowe oprócz maski są jeszcze tylko boczne drzwi oraz podwozie. " jest niemożliwe, muszą być wzmocnienia bo by nie był dopuszczony do ruchu.
    z drugiej strony, dobrą drogę wybrałeś, tnij ten drut Cu aż dostroisz, sprawdź czy zmiana położenia np. mikrofonu (bliżej/dalej od kierownicy) nie powoduje zmian w dostrojeniu. Jeśli nie, to docinaj bat, pamiętaj, że jego długość będzie inna od drutu Cu.
    To co pisze lukaszlanga, to przepraszam, olej,
    Marek
    ps. zmniejsz rozdzielczość załącznika by nie było na nim prowizji
  • #4
    Poldek kombi
    Level 13  
    Witam.
    Doczytałem się w innych postach że u podstawy anteny powinno być "kawał blachy" przeciwwaga, no i lepsza propagacja, a tam sam plastik dach i bagażnik.
    Czy te anteny które wymieniłeś nie potrzebują tego "kawałka blachy"
    Elektroniką bawię się wiele lat i nie jestem neptykiem, nie mam natomiast doświadczenia w technice antenowej.

    Dla Marka podpowiedź; Polonez kombi GSI 1600, 2002r.
    Masz rację cała buda plastik na rusztowaniu metalowym, ale magnesem nie da się stwierdzić gdzie te rusztowanie, no i chciałbym tą magnesową wykorzystać, o ile się da ?
    Czekam na dalsze pomysły lub fachowe wyjaśnienie gdzie się mylę.
    Pozdrawiam.
    ps. a o co chodzi z tą prowizją ?
  • #5
    SP8JUX
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Ta "magnesówka", to jak wcześniej pisałem, ale lepiej, kup antenę mocowaną na stałe i wstaw w miejsce radiowej, tam powinieneś mieć masę w podstawie, jeśli nie to podciągniesz płaskownikiem mosiężnym/miedzianym z ramy trzymającej przednią szybę. Antenę radiową możesz zrobić z kawałka drutu Cu pod plastikiem,
    Marek
  • #6
    Poldek kombi
    Level 13  
    Myślałem o tym aby zamontować antenę CB w miejsce fabrycznej z radia UKF, ale autko parkuje pod chmurką i szybko by mi tą antenę CB ukradziono lub zniszczono w przypadku zabezpieczenia przed kradzieżą.
    W firmie która zajmuje się sprzedażą i montowaniem CB chciano mi przykręcić antenę (taką do odkręcania na noc) do rynienki na dachu, a kable jak im wyjdzie "takie sprawy to załatwiają od ręki"
    Szukam czegoś co mógłbym bardzo szybko demontować i byłoby umiejscowione zgodnie ze sztuką a zarazem nie przytrzaskiwać kabli drzwiami bo się kiedyś przetrą a i uszczelki w drzwiach będą ciekły.
    Niezła zagwozdka.

    Nadal będę szukał innego wyjścia i bardzo dziękuję za poważne podejście do tego problemu.
    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #7
    green33

    Level 31  
    Z tego co pamiętam, to Poldek popularnnie u nas zwany Karawanem :)

    Dach z tworzywa. Klapa tylna chyba też - dawno w takim nie montowałem.
    Ale na 100 % masz umasioną rynienkę, wiec antena montażowa i uchwyt np. TS-07 Lemma załatwia sprawę, montujesz go na wysokości środkowego słupka a kabel po uszczelce wzdłuż słupka do środka. Uszczelki nie będą ciekły ... jak popatrzysz i pomyślisz jak go puścić... kabel i tak przetrzesz po roku - dwóch.... więc go wymienisz, koszt mały ... zasada prosta - kabel wprowadzasz poprzez drzwi które najmniej są otwierane .. zwykle lewe tylne ..

    Marcin
  • #8
    Poldek kombi
    Level 13  
    Witam.
    Mam obawy Marcinie że przy tym rozwiązaniu w pewnych miejscach trzeba będzie mocno giąć kabel lub będzie odstawał od karoserii.
    Z doświadczenia wiem że koncentryki nie lubią być "gięte na ostro" szczególnie na mrozie.
    A może antenkę do przedniego zdeżaka jak to kiedyś w maluchach robiono ? i kabelek pod maską do kokpitu przeciągnąć.
    Pozdrawiam.

    Ps. a że to "trumna na kółkach" to mi nie przeszkadza a nawet ładny na alumach 15" .
  • #9
    SP8JUX
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Poldek kombi wrote:
    Myślałem o tym aby zamontować antenę CB w miejsce fabrycznej z radia UKF, ale autko parkuje pod chmurką i szybko by mi tą antenę CB ukradziono lub zniszczono...

    Musisz JĄ zdejmować na okres parkowania, każdą Ci mogą ukraść, lepszego zabezpieczenia anty złodziejskiego nie ma .. no chyba że ją dobrze ubezpieczysz,
    Marek
  • #10
    lukaszlanga
    Level 16  
    jak chcesz zamontować antenę w miejsce fabrycznej to kup Antenę CB PRESIDENT VERMONT
  • #11
    Poldek kombi
    Level 13  
    Witam.
    Zamontować antenę CB w miejsce fabrycznej z radia UKF odpada, trudny montaż i demontaż a ma być szybko, szczególnie w czasie ulewy itp.
    Czytałem wczoraj na innych postach o takim „patęcie”, że pomiędzy plastikowy dach a podsufitkę wmontowano folię alu lub stalową blachę, wymiary tej blachy to by musiało być 0,5x0,5m a jeszcze lepiej 1mx1m lub więcej, no i można by zamontować antenę CB z magnesem.
    Jakie widzę wady tego rozwiązania:
    - jak tam wcisnąć kawał stalowej blachy
    - szczelina magnetyczna będzie o wiele większa poprzez plastikowy dach a co za tym idzie zmienią się warunki pracy anteny oraz słabo się będzie trzymała dachu.

    Jestem otwarty na różne wynalazki, a co ciekawe jest dużo aut z plastikowymi dachami.
    Dziękuję za pomoc i podejrzewam, że nasze rozważania pomogą innym.

    Ps. A co myślicie koledzy o antence Prezident Wermont udającej radiową. Może nikt się nie domyśli że to CB i zostawią ją w spokoju i będzie tam na stałe ?
  • #12
    lukaszlanga
    Level 16  
    możesz jeszcze kupić antenę President INDIANA i zamontować ją na stałe z tyłu tylko że wtedy musisz wiercić w dachu ale jak ją przykręcisz to nikt jej nie ukradnie
  • Helpful post
    #13
    green33

    Level 31  
    Poldek kombi wrote:
    Witam.
    Mam obawy Marcinie że przy tym rozwiązaniu w pewnych miejscach trzeba będzie mocno giąć kabel lub będzie odstawał od karoserii.
    Z doświadczenia wiem że koncentryki nie lubią być "gięte na ostro" szczególnie na mrozie.


    Zrób jak mówię i będzie OK, nigdzie go nie trzeba będzie mocno giąć... w każdym razie nie tak mocno żeby tego nie wytrzymał nawet na mrozie... pod warunkiem, że dasz porządny kabel, a nie to co mają na allegro 45 zł za 100 mb... zrobiłem w życiu kilkaset montaży wię wiem co piszę...

    Z mocowaniem anteny w środku auta bym nie kombinował, bo jak potem wytłumaczyć nowemu nabywcy dziurę w dachu ... taki patent robiłem ze skodą Felicją Pick-Up - antena wewnątrz budy i dziura w dachu paki ... Lemm 1700 - wystawał z dachu na jakieś 50 cm.
    działa bez problemu. Podłożenie blachy niewiele da, bo laminat na dachu jest za gruby !!

    Pozdrawiam Marcin
  • #14
    Poldek kombi
    Level 13  
    Witam.
    Znalazłem schemat ożebrowania konstrukcji dachu. Wynika z niego, że relingi są stalowe i na stałe połączone z resztą karoserii oraz rynienkami. Wymyśliłem sobie taki uchwyt antenowy do relingu który by nie kolidował z możliwością załadowania jakiegoś „klamora” na bagażnik dachowy.
    Do uchwytu zamontuję kawał blachy, na którym stanie antena na magnes (antenę odziedziczyłem i próbuje ją wykorzystać).
    Jak się nie uda to zrobię według zaleceń Marcina (ale z drobną korektą).

    Pozdrawiam i przepraszam za rozmiar obrazka i sposób jego zamieszczenia.

    Ps. Bawiłem się dzisiaj w strojenie anteny zakończonej 2cm kawałkiem rurki z tworzywa.
    Jak czytałem jest on po to żeby komuś oka nie wydłubać, a ja się przekonałem że dzięki niemu „można stroić SWR”, jak kolega obciął bata o 1,5 cm za dużo to zdjąłem mu ten kawałek rurki plastikowej, w tym przypadku podziałało nie wiem czy w innych pomoże. Spróbuję także zrobić na odwrót z inną anteną i tym samym kawałkiem plastikowej rurki zobaczymy czy zmieni się SWR.
  • Helpful post
    #15
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Poldek kombi wrote:

    A może antenkę do przedniego zderzaka jak to kiedyś w maluchach robiono ? i kabelek pod maską do kokpitu przeciągnąć.

    Witam.
    To nie jest dobry pomysł. Nie wolno anten, ani podobnych przedmiotów montować do przedniego zderzaka ze względu na bezpieczeństwo. Policja potrafi się do tego przyczepić i ukarać.
    Rozwiązanie z zamocowaniem anteny do rynienki w tym przypadku chyba jest najrozsądniejsze i najlepsze, a po za tym najbardziej będzie spełniało twoje wymagania. Ewentualnie odkręcana antena w miejsce radiowej UKF.
    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #16
    kondensator
    Level 36  
    Polecam przeczytanie (zawartości linków też !)
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=5804586#5804586
    ( https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=5039108#5039108 )
    Jak nie chcesz rozbierać podsufitki i uzupełniać płaszczyznę metalową połączoną z masą w wielu miejscach pod tym plastykowym dachem, to zostaje montaż w głównej metalowej części karoserii czyli w praktyce w błotniku (bo mało samochodów ma niestety pas podokienny gdzie było by dużo lepiej zainstalować antenę - jak w PF125, PF126, niektóre terenowe) anteny CB jak najmniej skracanej (czyli w praktyce 150cm np. AT1500, a jeśli nie korzystasz z garaży to i dłuższa np. 170cm AT1700)
    Przy okazji nie będzie strachu przy wjeździe do garażu i co chwila manipulacji, odkręcania, przykręcania - co ani sensowne ani bezpieczne...
    ALE UWAGA:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic700817.html !!!
    Mocując antenę pochylaną na pionowej bocznej płaszczyźnie błotnika
    nie można zostawiać tam nakrętki motylkowej, gdyż ktoś może ja poluzować
    i wypadek prawie gotowy. W takim przypadku oprócz b. mocnego dokręcenia
    najbezpieczniej zastosować nakrętkę z celowo zaokrąglonymi brzegami
    lub inną na specjalny klucz (oczywiście nierdzewną) i mieć na stałe w aucie
    narzędzie do ewentualnego jej odkręcania/dokręcania.
    Bezpieczeństwo jest bardzo ważne w technice antenowej nie tylko dachowej-stacjonarnej !
    Anteny samochodowe "mocowane tymczasowo" na magnesy, przyssawki itp.
    przy najmniejszej kolizji potrafią zamienić się w śmiercionośny pocisk.
    Mogą także być przyczyną złego działania urządzeń elektronicznych samochodu w czasie nadawania, co w czasie jazdy może stać się przyczyną wypadku (np. hamulce, sterowanie silnikiem, immobilizer).
    Piszę to ku przestrodze montujących anteny w samochodach
    Aby antena nie kusiła "lepkich rączek", pomaluj ją w całości, będzie mniej rzucała się w oczy i dłużej wytrzyma (zwł. elementy z tworzywa).
    Minimalny promień zgięcia przewodu koncentrycznego to ok. 10 średnic czyli dla średnicy ok. 5mm to oznacza promień zgięcia min. 50mm
  • #17
    SP8JUX
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Kol KONDENSATOR! nie przesadzaj z tymi stronami, nic nie wnosisz tym do problemu kolegi , odsyłasz Go do teoryzutjących tematów, dając zero podpowiedzi. Gdyby mnie udzielono takiej odpowiedzi, to linki podane przez Ciebie, czyli linki do kolejnych linków, zajęły by mi ze dwa miesiące - i dalej nic bym nie wiedział. Kolega ma problem, proponowaliśmy w miejsce radiowej - nie odpowiada, a może antenę zamontować do drzwi?, -uchwyt rynienkowy niejednokrotnie montowałem w TIR-ach na dziwi, - tam gdzie było powyżej w górę plastik. nie było problemów z dostrojeniem,
    Marek

    Moderated By c2h5oh:

    Post był raportowany. Regulamin, punk 4 i 10.2.
    Przypominam, że pisanie takich postów, to praca na ostrzeżenie. Proszę o tym pamiętać.

  • #18
    kawczu
    Level 1  
    Witam! U mnie po wielu kombinacjach montażu anteny do poloneza kombi przyszedł czas na ostateczne rozwiązanie w postaci stałej anteny zamontowanej w tylnej części dachu, z dodatkową metalową płytka pod dachem, która jeszcze podłączyłem przewodem z metalowymi częściami karoserii. Wszystko sprawuje sie pozytywnie i solidnie sie trzyma.
    Jeżeli chodzi o mocowanie do relingu to owszem jest metalowy, ale nie połączony z karoserią, należy jeszcze zwrócić uwagę na fakt iz rurka w tym relingu porostu obraca się i przed instalacja anteny najpierw przydałoby sie dodatkowo "załapać" ten reling na jakieś śrubki.

    Pozdrawiam!
  • #19
    koniol
    Level 16  
    Witam.
    A czy zamontowanie anteny do elementu nie będącego metalem z użyciem przewodu połączonego do masy samochodu daje pozytywny efekt, czy to nie jest dobry pomysł?
    Generalnie powiedzmy że przykręcę antene do plastikowego dachu , a do jej masy dołączę przewód który będzie podpięty np do ramy samochodu, albo do kabiny.(samochód ciężarowy).
    Pozdrawiam
  • #20
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Witam.
    To nie jest dobry pomysł.
    Blacha dachu (a właściwie jej duża powierzchnia) jest przeciwwagą dla promiennika anteny. Przewód doprowadzający masę nic nie da, a masę i tak masz do anteny doprowadzoną przez oplot kabla koncentrycznego. Po prostu musisz mieć przeciwwagę. Oczywiście przeciwwaga musi mieć połączenie z masą anteny.
    Pozdrawiam.
  • #21
    3458
    Level 11  
    Panowie spokojnie z tymi zakazami , antenę na " plastiku " oczywiście da się zestroić i nie potrzeba do tego żadnych metrowych blach. Wystarczy tylko połączyć masę w podstawce anteny z karoserią metalową samochodu przy pomocy linki (plecionki) miedzianej stosowanej do zmasowania np. silnika .Trzeba tylko tak umiejscowić antenę by masująca plecionka nie musiała być zbyt długa . Należy też zastosować antenę markową np.wspomniany wcześniej lemm at 72 . Plecionka wraz z ramą pojazdu dają znakomitą przeciwwagę antenie. Koledzy montujący na "tirach" znają te patenty z ciężarówek reno i innych z "plastikowym" globem . Montowałem w taki sposób również na spojlerach poloneza trucka i wszystko działa znakomicie. Natomiast w zależności od lokalizacji anteny niektóre modele są kłopotliwe w uzyskaniu dobrych wyników swr co nie zawsze oznacza że nie będą dobrze działać . Wszak swr to tylko wskażnik (nie miernik) tylko jednego z kilku parametrów anteny. Reasumując dziura w dachu, montażówka ,linka do najbliższego "żelaza" i ma działać.
  • #22
    Poldek kombi
    Level 13  
    Po wielu próbach mam rozwiązanie problemu, ok. 2 m antena ( za ok.125 zł) do rynienki na uchwycie, żadnych dodatkowych kabli do masy nie ciągnąłem bo rynienka ma masę. Zasięg do około 40 km z stacjonarnymi radyjkami, Tychy do Wisła lub Gliwice słabo do Żory ok. o ile ktoś nie zakłóca a ja jestem na wzniesieniu, (pozdrawiam koleżankę z okolic Wisły i kolegę z Żor, tego od nieustającej reklamy)
    SWR 1 do 40 kanał = 1,1 SWR miarka jest sprawna a moc radyjka 3,4W ( sprawdzone na kilku urządzeniach)
    Dodam że wszystkie połączenia elektryczne włącznie z masą są zabezpieczone pastą, system działa od kilku miesięcy bez zakłóceń nawet w czasie ostatnich mrozów.
    Dobrze skonfigurowany i zamontowany tani sprzęt (nawet za 300 zł) pozwoli nam na przewagę nad tym za 2000 zł z „ładną naklejką” ale niechlujnie zamontowanym.
    Krótkie antenki na magnesie polecam tylko „podsłuchiwaczom” którzy są zaciekawieni czy coś się nie czai za zakrętem. Kilka mi takich leży w piwnicy dzięki pseudo fachowcom