Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

zmiana częstotliwosci

28 Gru 2008 22:38 2611 13
  • Poziom 9  
    witam
    mam pytanie jak podłączyc urządzenie(jest to kompresor). Jestem calkowitym amatorem z tego co wyczytałem to nalezy podłączyć pra jedno fazowy 230V 60Hz a w Europie jest 50Hz(jak sie dobrze orientuje). Najbardziejj chcialbym zasilac to agregatem pradotworczym spalinowym czy ktos sie orientuje jak to mozna zrobic co sie stanie jak podlacze 50Hz?
    prosze o jakiekolwiek wskazowki
    pozdrawiam marcin
    zmiana częstotliwosci
  • Poziom 1  
    musisz miec agregat minimum 12kw (silnik 9kw podlaczony do agregatu 9kw moze nie ruszyc a zwlascza pod obciazeniem dobijaniem cisnienia )
  • Poziom 9  
    a co z czestotliwoscia czy bedzie miala duzy wplyw(jaki ) na prace , zuzycie efektywnosc?
  • Poziom 34  
    Zmiana częstotliwości, spowoduje spadek obrotów silnika, zmieni się moment rozruchowy, silnik może sie bardziej grzać, a w samym kompresorze wydłuży się czas uzyskania pełnego ciśnienia w zbiorniku.
  • Poziom 9  
    czyli jak dobrze rozumiem sprzet nie uszkodze bedzie dzialal ale bardziej sie grzal silnik i wolniejsze obroty a przez to cisnienie nizsze ?
    czy jakos mozna temu zaradzic agregat przerobic lub silnik?? jakie koszty orientacyjne (100zl czy 1tys czy moze 10 tys zl)
  • Poziom 41  
    shadow0013 napisał:
    Zmiana częstotliwości, spowoduje spadek obrotów silnika, zmieni się moment rozruchowy, silnik może sie bardziej grzać, a w samym kompresorze wydłuży się czas uzyskania pełnego ciśnienia w zbiorniku.


    Pewny jesteś tego co piszesz? Przecież to silnik jednofazowy, podejrzewam że szeregowy.
    Na jednej fazie zabezpieczenie 60 A, to będzie strasznie gniotło sieć.
    Jeżeli tam jest napęd pośredni to najtaniej wyniesie montaż silnika 3f.
  • Poziom 34  
    Aleksander_01 jestem pewny że zmieni się predkość obrotowa, spadnie moment rozruchowy (wydłuży się czas rozruchu) co w konsekwencji może spowodować wzrost temperatury uzwojeń, ale to co piszesz jest sensowne jest rozwiązaniem problemu - pytanie było co będzie po podłączeniu do sieci 50Hz.
  • Poziom 41  
    Jeszcze nigdy nie widziałem tak dużego silnika 1f. Na razie to wiemy tylko tyle że całe urządzenie jest zasilane z jednej fazy, a czy w środku nie ma falownika, tego na razie nikt nie wie.

    Jeżeli tam jest silnik szeregowy to jego obroty nie zależą od częstotliwości, a jeżeli zasilisz go mniejszą f to jego moc i moment akurat wzrosną (nastąpi zmniejszenie impedancji).
  • Poziom 9  
    moze sprecyzuje na tyle ile wiem jest to klimatyzacja czesc co odpowiada za kompresje gazu czyli taka pompa ssaco tloczaca, w tym samym urzadzeniu jest jeszcze silnik ktory odpowiada za chlodzenie(duzy wiatrak) i duzy kondensator.
    cala sprawa polega na tym czy wogole da sie to uruchomic w Europie jesli tak to jak bedzie dzialac czy jakos przerobic domyslam sie ze duzo pradu zuzywa :) stad pomysl z agregatorem zeby kontrolowac wydatki zwiazane z uzywaniem i nie byc zaskoczonym jak przyjdzie rachunek za prad.
  • Poziom 34  
    Jeśli jest to silnik szeregowy ta masz rację obroty nie zależą od częstotliwości sieci tylko od napięcia, ale bez opisu urządzenia nie dowiemy się co jest w środku.
  • Poziom 25  
    Roznica czestotliwosci w tym przypadku to drobna sprawa. Gorzej z podlaczeniem tego cuda do sieci, rzadko kto ma zabezpieczenia pozwalajace na ciagniecie z jednej fazy 40A. Agregat to moze i by bylo rozwiazanie, tyle ze urzadzenie, ktore bedzie w stanie to uciagnac bedzie kosztowac spora kase...
    Wymiana silnika na "normalny" trojfazowy to by bylo najlepsze rozwiazanie - o ile technicznie jest to wykonalne.
    Kontrolowaniem zuzycia pradu polecam w ogole sie nie sugerowac, gdyz do tego wystarczy zalozyc np osobny licznik co jest kosztem pomijalnym z inwestycjami potrzebnymi do uruchomienia omawianego urzadzenia ;)
  • Spec od Falowników
    Panowie, proponuję zajrzeć w rubrykę MOTOR HP/FLA - moc jest śmieszna niezależnie od jednostek (FLA to pewnie ampery).
    HTR KW oznacza grzałki (heater). Więc na pewno nie jest to klima, lecz olbrzymi "farelek". Na szrot.

    Dodano:

    Może to być wewnętrzna część klimatyzatora - splita, lecz kompresor jest gdzie indziej (w jednostce zewnętrznej).
    Widać słowa "indoor blower motor". A gdzie outdoor unit?
  • Poziom 9  
    bonanza napisał:

    Widać słowa "indoor blower motor". A gdzie outdoor unit?


    juz dalem odpowiednie zdjecie faktycznie tamto bylo jednostki wewnetrznej z mozliwoscia grzania ale pytanie nadal to samo poprasu czy podlaczone do naszej sieci 230V 50Hz bedzie dzialac poprawnie no a druga sprawa jakie orientacyjne koszty uzywania takiego sprzetu, czy wymiana silnikow na 3 fazowy nasz poprawi bezpieczenstwo(mniejsze obciazenie na kablach ) czy może tez zmniejszy koszty eksplatacji?
  • Spec od Falowników
    :D:D:idea:

    No to mamy parametry lodówki: 14 amperów (78 dotyczy rozruchu, znalazłem takie coś w Google - jakieś forum - są wszystkie skróty):

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    HVAC-Talk: Heating, Air & Refrigeration Discussion > General Discussion Forums > Residential HVAC > LRA CONVERSION TO TONNAGE

    --------------------------------------------------------------------------------
    PDAView Full Version : LRA CONVERSION TO TONNAGE


    --------------------------------------------------------------------------------

    cheps03-03-2006, 05:52 AM
    HOW TO CONVERT THE LRA TO TONNAGE (BTU/HR), BOTH FOR SINGLE PHASE COMPRESSOR AND THREE PHASE COMPRESSOR?

    WHATS THE FORMULA FOR THAT...PLS EXPLAIN...

    THANKING YOU...

    --------------------------------------------------------------------------------

    suemarkp03-03-2006, 10:59 PM
    I don't think there is one. Locked Rotor Current (LRA) or the Rated Load Amps (RLA) are directly related to the size of the motor compressor. But as compressor and system efficiencies go up, you can't convert amps to BTU's easily because the efficiency value affects it.

    You could probably make some guesses on tonnage based on the age of the equipment and the RLA. OR you could try the manufacturer and see if there is a datasheet for that unit. A good data sheet will have btu/hr, MCA or RLA, LRA, and a bunch of other data.

    --------------------------------------------------------------------------------

    re2ell03-04-2006, 03:03 AM
    Originally posted by cheps
    HOW TO CONVERT THE LRA TO TONNAGE (BTU/HR), BOTH FOR SINGLE PHASE COMPRESSOR AND THREE PHASE COMPRESSOR?

    WHATS THE FORMULA FOR THAT...PLS EXPLAIN...

    THANKING YOU...

    I agree with Mark, there is no practical relationship between Locked Rotor Amps (LRA) or Running Load Amps (RLA) and BTU/HR capacity. LRA and RLA are maximum amperages of the motor of the compressor during startup (LRA) and the motor running after the motor reaches full speed (RLA). If on startup, the LRA is higher than its rating, usually an indication that there is a mechanical condition of the compressor, or an electrical condition, (not enough voltage, loose wiring, defective capacitor, etc.) When you experience excessive LRA, the cause needs to be found and repaired, otherwise compressor damage is likely. This also holds true for the RLA. These values are maximum allowable of the motor of the compressor.

    Pretty much for 3-phase motors also, if the maximums are exceeded, the cause needs to be found and repaired.

    I hope this helps you in your understanding of LRA and FLA.

    [Edited by re2ell on 03-04-2006 at 02:26 PM]

    --------------------------------------------------------------------------------

    stonefly03-04-2006, 09:50 AM
    i posted the same question here a couple of months back.i have the formula & had used it in the past but dont now based on the opinions posted in responce.it was for 1 ph.& roughly converted to horse power as i was told in school and that was a rough comparison to tonnage.(as cope. compressors do) (460v.)fla div. by 3= tons ,(230)fla div. by 6=tons & (120v.)fla div.2 =tons. rla is 80 % of fla & fla is 20% of lra.......for what its worth.

    --------------------------------------------------------------------------------

    re2ell03-04-2006, 01:53 PM
    This thread brings a smile to my face, takes me back to the year 1982, the year I first enrolled in HVAC school! We did the same calculations, it was fun.

    I'm presenting you with 4 condensing units' nameplate data, I'll let you do the math! It's good exercise.

    All units are rated at 208/230v, 1 phase, 60hz.

    Carrier 3T with Copeland Scroll compressor-90.5 LRA, 17.9 RLA.......Bryant 3T with Carrier compressor-85.0 LRA, 20.8 RLA.......American Standard Allegiance 2 1/2T with GE compressor-75 LRA, 13.1 RLA......Trane 2T with Trane compressor- 62 LRA, 11 RLA.

    Mark mentioned using the manufacturers data sheet, excellent advice! But what you are doing now, the same as I did in 1982, is fun to do!

    [Edited by re2ell on 03-04-2006 at 02:19 PM]
    ......
    A one HP PSC motor will draw about 1900 watts. (120V & 16A, 240V & 8A etc.) That should be about 1 ton on a 10 SEER system. Some systems are more efficient than others. It makes sense that larger motors would be more eff and small motors less eff.
    3-phase is 78% of that.

    LRA should be about 5 times higher than RLA. LRA depends on the start torque more than anything else. LRA are much less reliable quess on capacity.

    You can use FLA to quess drive capacity too.
    2 ton = 1/4 HP = about 4A
    3 ton = 1/3 HP = about 5A
    4 ton = 1/2 HP = about 8A
    5 ton = 3/4 HP = about 12A

    When you start looking at motor plates to verify this data, remember 1/3 HP is a nominal measurement. It is the closest to actual. Amps are measured and recordered properly. A 5A motor is not as powerfull as a 6A motor even though both claim to be 1/3 HP.

    This little trick can also tell you about duct system capacity quickly.
    +++++++++++++++++++++++++++++++++++

    No to wygląda, że 14+ amperów bierze kompresor. To jest osobny silnik czy agregat jak w lodówce? W tym drugim wypadku nie ma rady - trzeba spróbować, co się stanie przy zasilaniu 50Hz. Miejmy nadzieję, że jest w silniku wyłącznik termiczny. :D
    Dla dokładności trzeba by obniżyć napięcie stosownym autotransformatorem do 230*50/60=192V. :idea: