Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak wyregulować ciśnienie w naczyniu wzbiorczym co ?

Przemo-P21 28 Dec 2008 22:56 172666 75
Buderus
  • Buderus
  • #32
    ko-pi
    Level 11  
    Woda nie zmienia objętości? To proszę mi wyjaśnić w takim razie co powoduje wzrost ciśnienia podczas nagrzewania w układzie CO, oraz sprecyzować pojęcie ciśnienia. Istnieje współczynnik zwany objętościowym współczynnikiem rozszerzalności cieplnej wody. Współ-
    czynnik ten mówi o tym, o ile zwiększa się objętość 1 kilograma wody pod wpływem zmiany temperatury o 1°C. Według niego można określić przyrost objętości wody, zależny od temperatury spoczynkowej (czyli temperatury wody z instalacji wodociągowej) oraz temperatury zasilania (czyli temperatury wody grzewczej). Bez złośliwości sugeruję co poniektórym osobom lekturę podręcznika fizyki z siódmej klasy szkoły podstawowej lub obecnej gimnazjalnej.
  • Buderus
  • #34
    ko-pi
    Level 11  
    Chodziło mi o dopełnienie wypowiedzi p.12gucio... W ramach ścisłości - współczynnik ściśliwości wody to 5.1*10-10 1/Pa. Gdzie (-10) w indeksie górnym. Czasami pomija się ów współczynnik ze względu na uproszczenie obliczeń. Oczywiście rozumiem różnicę pomiędzy rozszerzalnością cieplną a ściśliwością.
  • #35
    ecovector
    Level 14  
    Witam.
    Panowie. Nie czepiajcie się słówek. Fizyka kłania się nisko wielu uczestnikom tego postu i nie tylko. Wiadomo, że naczynia wzbiorcze wykorzystują zjawisko rozszerzalności cieplnej. Wie o tym każdy szanujący się hydraulik. Każda instalacja ( CO, cwu) jeżeli ma zamknięty układ to po podgrzaniu zwiększy swoje ciśnienie. Naczynia wzbiorcze temu zapobiegają.
    Pozdrawiam
  • #36
    IMEX
    Level 20  
    Mam pytanko

    Mam instalacje w końcowej fazie robienia - mam 5 grzejników purmo 45 wysokie i 80 szerokie i do tego 45 na 160 - instalacja jest na fi15 miedz

    moje pytanie czy do tej instalacji jest potrzebne to naczynie przeponowe ?? jesli tak to ile litrow ewentualnie

    układ zamknięty z wymiennikiem - właśnie sprawdziłem szczelność na 4 BAR-y i jest OKI - miałem małą nieszczelność ale naprawiłem

    Obieg kominek bojler wymiennik to układ otwarty z naczyniem wyrównawczym
  • #37
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    Zawsze do każdej instalacji potrzebne jest naczynie. Czasem otwarte, a czasem przeponowe.
    Ewentualnie to potrzebne jest takie, żeby stanowiło to ponad 4% zładu. Tak w skrócie.
  • #38
    kaczakat
    Level 34  
    Witam (nie po raz pierwszy, bo to moja kolejna rejestracja na tym forum).
    Dorzuce tu swoje 3gr bo nie dokończono drugiego tematu - czyli wyciek z zaworu bezpieczeństwa na zasilaniu CWU. Sytuacja jest bardzo podobna do tej z CO, raczej nie chodzi o nadmierne ciśnienie z sieci, reduktor raczej nie rozwiąże ciśnienia.
    Najczęściej między instalacja wody zimnej i ciepłej jest instalowany zawór zwrotny (tzw. antyskażeniowy) by nie było cofki wody ciepłej (zanieczyszczonej, co najmniej ciepłem) do instalacji wody pitnej. Czyli woda zimna po załadowaniu do zasobnika CWU, zaczyna się ogrzewać i zwiększa objętość, a właściwie ciśnienie jeśli nie ma naczynia wzbiorczego. Jeśli zbiornik jest malutki (no tak do 20l), a instalacja rozległa to nie ma problemu. Jak zbiornik ma ze 100 litrów to ciśnienie może przekroczyć nastawę zaworu bezpieczeństwa i wywala (zwykle jest to 7bar). Montuje się więc tu naczynie wzbiorcze CWU z atestem PZH dla membrany (około 8l na 100l zbiornika, temperatura CWU do 55oC), zwykle ciśnienie wstępne powinno być 4bary. Naczynie powinno być między zaworem zwrotnym a zbiornikiem. Najczęściej ciśnienie zasilania zimnej wody (ZW) nie przekracza 4 bar i wtedy naczynie jest wypełnione powietrzem i nie pozwala ZW wypełnić swojej przestrzeni. W czasie procesu ogrzewania woda wypełnia naczynie wzbiorcze, ciśnienie nie przekracza 6,5bara i wszyscy szczęśliwi. Nie ma sensu też nadmiernie podnosić ciśnienia wstępnego, bo zmniejsza to pojemność użyteczną naczynia wzbiorczego (mniej więcej pV=const, czyli jeśli dwukrotnie zwiększy nam się ciśnienie, to dwukrotnie zmniejszy nam się poduszka gazowa w naczyniu wzbiorczym). Najlepiej ustawić coś w okolicy normalnego ciśnienia instalacji - u mnie jest np. ustawione na 3bary.
    Powodzenia
  • #39
    draco1
    Level 11  
    agdpartyzant wrote:
    po pierwsze woda nigdy nie zmienia bojetosc tylko powietrz mozna sprezyc


    O kolego, widzę że niedługo nobel murowany :-)
  • #40
    aekielski
    Level 1  
    Temat stary,dyskutują fachowcy, a ja laik. Właśnie miałem problem z ustawieniem w swoim Immergas ciśnienia wstępnego w naczyniu wzbiorczym 0,8 bar. Czytam na elektrodzie.pl, a tu horror: pompka,trąbka,lewarek,azot. Na szczęście przypomniał mi się Archimedes. Doszedłem do wniosku,że w naczyniu tym przepona czy też membrana to rzecz umowna. Taką przeponę stanowi styk powierzchni wody i powietrza. Na styku obu środowisk jest właśnie ta urojona przez fachowców przepona. Zrobiłem tak: wentyl odpowietrzający wcisnąłem na stałe,tak by nie stawiał oporu dla powietrza. Wcześniej spuściłem wodę z pieca gazowego pozostawiając wodę w obiegu c.o. Następnie wolniutko zacząłem napełniać obieg c.o. wodą do momentu aż wskaźnik barometru ustawił się na 0,8 bar. Wtedy zakręciłem dopływ wody a następnie zwolniłem nacisk na wentyl zbiornika. Dopełniłem wodą do zalecanego ciśnienia 1,2 bara i po ptokach. Przy ustalaniu ciśnienia w naczyniu wzbiorczym obieg centralnego ogrzewania musi być otwarty,gdyż od ilości wody w tym obiegu zależny jest poziom na którym ta "przepona" się usadowi. Zrobi to zgodnie z tym co zauważyli uczeni na ponad 200 lat przed naszą erą.
  • #41
    torus
    Level 15  
    aekielski napisał
    "wentyl odpowietrzający wcisnąłem na stałe,tak by nie stawiał oporu dla powietrza. Wcześniej spuściłem wodę z pieca gazowego pozostawiając wodę w obiegu c.o. Następnie wolniutko zacząłem napełniać obieg c.o. wodą do momentu aż wskaźnik barometru ustawił się na 0,8 bar."

    Nie wydaje ci się, że napełniając obieg c.o. wodą wypchałeś wszystko powietrze z naczynia przeponowego.
  • #42
    Jerzy1Wu
    Level 11  
    aekielski wrote:
    Temat stary,dyskutują fachowcy, a ja laik. Właśnie miałem problem z ustawieniem w swoim Immergas ciśnienia wstępnego w naczyniu wzbiorczym 0,8 bar. Czytam na elektrodzie.pl, a tu horror: pompka,trąbka,lewarek,azot.
    Nie czytałes przypadkiem kilku pozycji na raz :?:
    Quote:
    Na szczęście przypomniał mi się Archimedes. Doszedłem do wniosku,że w naczyniu tym przepona czy też membrana to rzecz umowna.
    Archimedes Ci to podpowiedział. :?: chyba nie widział wszystki pieców CO :D
    Quote:
    Taką przeponę stanowi styk powierzchni wody i powietrza. Na styku obu środowisk jest właśnie ta urojona przez fachowców przepona.
    Czasami urojona a czasami gumowa :D
    Quote:
    Zrobiłem tak: wentyl odpowietrzający wcisnąłem na stałe,tak by nie stawiał oporu dla powietrza. Wcześniej spuściłem wodę z pieca gazowego pozostawiając wodę w obiegu c.o. Następnie wolniutko zacząłem napełniać obieg c.o. wodą do momentu aż wskaźnik barometru ustawił się na 0,8 bar. Wtedy zakręciłem dopływ wody a następnie zwolniłem nacisk na wentyl zbiornika. Dopełniłem wodą do zalecanego ciśnienia 1,2 bara i po ptokach. Przy ustalaniu ciśnienia w naczyniu wzbiorczym obieg centralnego ogrzewania musi być otwarty,gdyż od ilości wody w tym obiegu zależny jest poziom na którym ta "przepona" się usadowi. Zrobi to zgodnie z tym co zauważyli uczeni na ponad 200 lat przed naszą erą.
    Nie znam osobiście tych uczonych ale Twoją metodą poziom można ustawić niezależnie od pojemności instalacji. I wcale nie wykluczone, że nie zostawiłeś wystarczającej rezerwy na rozszerzanie wody w obiegu :cry:
    Ale jeżeli wszystko gra to widocznie nie miało to znaczenia albo zrobiłeś inaczej niz opisujesz :|
  • #43
    agentusek
    Level 11  
    akwedukt wrote:
    A niebieskie może być.(żart)





    Witam,
    apropo urządzeń wzbiorczych i ich napełniania.

    Moje pytanie dotyczy ciśnienia na kotle oraz pojemników wzbiorczych, stad postanowiłem zamieścić je tutaj. Widzę, że rozgorzała miedzy Wami dyskusja wiec może ktoś poczyta i się wypowie.

    Posiadam kocioł http://pl.immergas.com/media/instr_zeus_victrix_1.pdf

    Zanim dojdę do sedna to napisze co przy lejącym wodą i spalającym gaz jak smok kotle zrobiłem.

    Wezwałem serwisanta, który zrobił okresowy przegląd, pomiary.
    Serwisant na słabe ciśnienie wody ciepłej powiedział, że trzeba przepchać (osadziło się sporo kamienia i mazi przed kotłem) rurkę na dolocie wody z wodociągu miejskiego. Faktycznie trochę pomogło.
    Po wizycie jednak kocioł dalej lał wodą.

    Rozkręciłem wszystko i po wyczyszczeniu palnika, komory spalania, elektrod, wiatraka, dolotu powietrza do wiatraka itp.. -wszędzie syf jak cholera oraz uszczelnieniu wszystkich wycieków wody z instalacji kotła chciałem sprawdzić i uzupełnić ciśnienie w dwóch naczyniach wzbiorczych.

    1. Naczynie (nr 27 z rysunku schematu hydrauliki ze strony nr 12) ekspansywne ku mojemu zdziwieniu pękło na spawie.
    Zlałem wodę, dałem uszczelkę na połączeniu zasobnika z odchodzącą rurką, uszczelniłem pęknięte naczynie i udało mi się dopompować go pompką do oczekiwanego ciśnienia 1,4bar.

    2. Naczynie (nr 38 z rysunku schematu hydrauliki ze strony nr 12) ekspansyjne c.w.u. chyba jest uszkodzone, ponieważ podczas próby odczytu ciśnienia leję się z niego woda, dopompowałem pomimo wszystko do 1,2.

    Moje pytania:
    1. Dlaczego na kotle ciśnienie wody C.O. (kaloryfery) podczas jego pracy (grzania wody) wzrasta do zadanego ciśnienia 1,2 po czy w 2h po ustaniu pracy kotła ciśnienie spada do 0 po czym znowu podczas pracy kotła rośnie do 1,2 i potem znowu spada do 0.. i tak w kółko?
    Zaznaczam że wcześniej był wyciek z kotła, który zatkałem i już nie muszę dolewać wody poprzez zawór dolewania wody w instalacji kotła.

    2. Czy w związku z pytaniem nr 1 (rzy "krzywej grzania nr 4" z pogodowym i pokojowym sterownikiem wzrasta zużycie gazu?
    Kocioł nie pracuje w oczekiwanym ciśnieniu 1-1,2 przez okres około 20 minut (zanim nagrzeje wodę CO a wskazówka z 0 przesunie się do 1).
    dziękuje za analizę i odpowiedź.
  • #44
    Jerzy1Wu
    Level 11  
    agentusek wrote:
    akwedukt wrote:
    A niebieskie może być.(żart)


    Witam,
    apropo urządzeń wzbiorczych i ich napełniania.

    Moje pytanie dotyczy ciśnienia na kotle oraz pojemników wzbiorczych, stad postanowiłem zamieścić je tutaj. Widzę, że rozgorzała miedzy Wami dyskusja wiec może ktoś poczyta i się wypowie.
    Poważnie tak myślisz :?:
    Quote:


    Posiadam kocioł http://pl.immergas.com/media/instr_zeus_victrix_1.pdf

    Zanim dojdę do sedna to napisze co przy lejącym wodą i spalającym gaz jak smok kotle zrobiłem.

    Wezwałem serwisanta, który zrobił okresowy przegląd, pomiary.
    ja najpierw bym sprawdził instalację i usunął wycieki
    Quote:

    Serwisant na słabe ciśnienie wody ciepłej powiedział, że trzeba przepchać (osadziło się sporo kamienia i mazi przed kotłem) rurkę na dolocie wody z wodociągu miejskiego. Faktycznie trochę pomogło.
    Po wizycie jednak kocioł dalej lał wodą.
    bo jedno z drugim chyba nie ma nic wspólnego :cry:
    Quote:
    Rozkręciłem wszystko i po wyczyszczeniu palnika, komory spalania, elektrod, wiatraka, dolotu powietrza do wiatraka itp.. -wszędzie syf jak cholera oraz uszczelnieniu wszystkich wycieków wody z instalacji kotła chciałem sprawdzić i uzupełnić ciśnienie w dwóch naczyniach wzbiorczych.

    1. Naczynie (nr 27 z rysunku schematu hydrauliki ze strony nr 12) ekspansywne ku mojemu zdziwieniu pękło na spawie.
    Zdarza się chociaż nie powinno
    Quote:

    Zlałem wodę, dałem uszczelkę na połączeniu zasobnika z odchodzącą rurką, uszczelniłem pęknięte naczynie i udało mi się dopompować go pompką do oczekiwanego ciśnienia 1,4bar.
    I trzyma :?:
    Quote:


    2. Naczynie (nr 38 z rysunku schematu hydrauliki ze strony nr 12) ekspansyjne c.w.u. chyba jest uszkodzone, ponieważ podczas próby odczytu ciśnienia leję się z niego woda, dopompowałem pomimo wszystko do 1,2.
    Nie zlikwidowałeś wycieku :| :?:

    Quote:


    Moje pytania: 1. Dlaczego na kotle ciśnienie wody C.O. (kaloryfery) podczas jego pracy (grzania wody) wzrasta do zadanego ciśnienia 1,2 po czy w 2h po ustaniu pracy kotła ciśnienie spada do 0 po czym znowu podczas pracy kotła rośnie do 1,2 i potem znowu spada do 0.. i tak w kółko?
    bo jest małe ciśnienie wody w instalacji
    Quote:
    Zaznaczam że wcześniej był wyciek z kotła, który zatkałem i już nie muszę dolewać wody poprzez zawór dolewania wody w instalacji kotła.

    2. Czy w związku z pytaniem nr 1 (rzy "krzywej grzania nr 4" z pogodowym i pokojowym sterownikiem wzrasta zużycie gazu?
    Raczej maleje niezależnie od pytania i odpowiedzi nr 1
    Quote:

    Kocioł nie pracuje w oczekiwanym ciśnieniu 1-1,2 przez okres około 20 minut (zanim nagrzeje wodę CO a wskazówka z 0 przesunie się do 1).
    dziękuje za analizę i odpowiedź.
    Mnie się wydaje, że ciśnienie nie jest to taka istotna sprawa pod warunkiem, że cała instalacja jest nawodniona. Przecież inaczej to wygląda w przypadku domu parterowego i instalacji w jednym poziomie a inaczej gdy kocioł jest w piwnicy a dom jest piętrowy. W pierwszym przypadku ciśnienie może się zmieniać od "0" do jakiejś wartości a w drugim przypadku nie powinno byc niższe niż 1atm. I oczywiście im więcej pięter tym ciśnienie wzrośnie.
    Jasną jest sprawą, że jeżeli kocioł umieścimy wyżej ciśnienie w nim będzie mniejsze :|
  • #45
    agentusek
    Level 11  
    [/quote]Mnie się wydaje, że ciśnienie nie jest to taka istotna sprawa pod warunkiem, że cała instalacja jest nawodniona.

    Przecież inaczej to wygląda w przypadku domu parterowego i instalacji w jednym poziomie a inaczej gdy kocioł jest w piwnicy a dom jest piętrowy. W pierwszym przypadku ciśnienie może się zmieniać od "0" do jakiejś wartości a w drugim przypadku nie powinno byc niższe niż 1atm. I oczywiście im więcej pięter tym ciśnienie wzrośnie.
    Jasną jest sprawą, że jeżeli kocioł umieścimy wyżej ciśnienie w nim będzie mniejsze :|[/quote]

    Kocioł zanim zrobił się nieszczelny trzymał 4 lata czas ciśnienie 1,2 bez konieczności dolewania wody.

    Dobrze, ze zwróciłeś uwagę na obieg wody po grzejnikach. Ktoś wie jakie powinno być ciśnienie wody w obiegu zamkniętym przy wyłączonym kotle i zakładając, ze odetniemy instalacje kotła od grzejników?
    Moze pomimo odpowietrzenia wszystkich grzejnikow gdzies siedzi powietrze (rozdzielacze?)

    Dodano po 8 [minuty]:

    Twoje wypowiedzi przypominają mi rozmowę z moim 11 letnim synem. Nie chce mi się ich komentować.
  • #46
    Jerzy1Wu
    Level 11  
    agentusek wrote:
    Kocioł zanim zrobił się nieszczelny trzymał 4 lata czas ciśnienie 1,2 bez konieczności dolewania wody.
    Rozumiem, że nie tylko kocioł ale i cała instalacja w tym czasie była szczelna
    Quote:
    Dobrze, ze zwróciłeś uwagę na obieg wody po grzejnikach. Ktoś wie jakie powinno być ciśnienie wody w obiegu zamkniętym przy wyłączonym kotle i zakładając, ze odetniemy instalacje kotła od grzejników?
    Mierzone w którym punkcie ? Czy jest to instalacja jednopoziomowa czy wielo ?
    Quote:
    Moze pomimo odpowietrzenia wszystkich grzejnikow gdzies siedzi powietrze (rozdzielacze?)
    Powietrze może siedzieć tam gdzie nie ma odpływu do góry ale podczas pracy instalacji a konkretnie pompy nie powinno tworzyć korków chociaz jest to możliwe. Np. w sytuacji gdy gdy rozdzielacze są uniesione do góry w stosunku do rur do i odpływowych i wyjścia z (dojścia do) są skierowane do dołu. Ale biorąc pod uwagę fakt, że jest tam największy ruch wody nie powinno to mieć wpływu na działanie instalacji
    Quote:

    Dodano po 8 [minuty]:

    Twoje wypowiedzi przypominają mi rozmowę z moim 11 letnim synem. Nie chce mi się ich komentować.

    Tej wypowiedzi też nie będę komentował
  • #47
    piracik
    Moderator of Heating systems
    agentusek wrote:
    akwedukt wrote:
    A niebieskie może być.(żart)





    Witam,
    apropo urządzeń wzbiorczych i ich napełniania.

    Moje pytanie dotyczy ciśnienia na kotle oraz pojemników wzbiorczych, stad postanowiłem zamieścić je tutaj. Widzę, że rozgorzała miedzy Wami dyskusja wiec może ktoś poczyta i się wypowie.

    Posiadam kocioł http://pl.immergas.com/media/instr_zeus_victrix_1.pdf

    Zanim dojdę do sedna to napisze co przy lejącym wodą i spalającym gaz jak smok kotle zrobiłem.

    Wezwałem serwisanta, który zrobił okresowy przegląd, pomiary.
    Serwisant na słabe ciśnienie wody ciepłej powiedział, że trzeba przepchać (osadziło się sporo kamienia i mazi przed kotłem) rurkę na dolocie wody z wodociągu miejskiego. Faktycznie trochę pomogło.
    Po wizycie jednak kocioł dalej lał wodą.

    Rozkręciłem wszystko i po wyczyszczeniu palnika, komory spalania, elektrod, wiatraka, dolotu powietrza do wiatraka itp.. -wszędzie syf jak cholera oraz uszczelnieniu wszystkich wycieków wody z instalacji kotła chciałem sprawdzić i uzupełnić ciśnienie w dwóch naczyniach wzbiorczych.

    1. Naczynie (nr 27 z rysunku schematu hydrauliki ze strony nr 12) ekspansywne ku mojemu zdziwieniu pękło na spawie.
    Zlałem wodę, dałem uszczelkę na połączeniu zasobnika z odchodzącą rurką, uszczelniłem pęknięte naczynie i udało mi się dopompować go pompką do oczekiwanego ciśnienia 1,4bar.

    2. Naczynie (nr 38 z rysunku schematu hydrauliki ze strony nr 12) ekspansyjne c.w.u. chyba jest uszkodzone, ponieważ podczas próby odczytu ciśnienia leję się z niego woda, dopompowałem pomimo wszystko do 1,2.

    Moje pytania:
    1. Dlaczego na kotle ciśnienie wody C.O. (kaloryfery) podczas jego pracy (grzania wody) wzrasta do zadanego ciśnienia 1,2 po czy w 2h po ustaniu pracy kotła ciśnienie spada do 0 po czym znowu podczas pracy kotła rośnie do 1,2 i potem znowu spada do 0.. i tak w kółko?
    Zaznaczam że wcześniej był wyciek z kotła, który zatkałem i już nie muszę dolewać wody poprzez zawór dolewania wody w instalacji kotła.

    2. Czy w związku z pytaniem nr 1 (rzy "krzywej grzania nr 4" z pogodowym i pokojowym sterownikiem wzrasta zużycie gazu?
    Kocioł nie pracuje w oczekiwanym ciśnieniu 1-1,2 przez okres około 20 minut (zanim nagrzeje wodę CO a wskazówka z 0 przesunie się do 1).
    dziękuje za analizę i odpowiedź.


    Masz zbyt wysokie ciśnienie w naczyniu względem ciśnienia w instalacji.

    Uzupełnij ciśnienie w naczyniu na około 1,0 bar a następnie uzupełnij ciśnienie w instalacji do 1,5 bar i będzie wszytko OK.
  • #48
    Jerzy1Wu
    Level 11  
    piracik wrote:

    Masz zbyt wysokie ciśnienie w naczyniu względem ciśnienia w instalacji.

    Uzupełnij ciśnienie w naczyniu na około 1,0 bar a następnie uzupełnij ciśnienie w instalacji do 1,5 bar i będzie wszytko OK.
    A jeżeli naczynie jest uszkodzone t.zn. "puszcza powietrze" ?
    Czy sytuacja się niebawem nie powtórzy
  • #49
    DonRomano
    Level 34  
    Jerzy1Wu wrote:
    A jeżeli naczynie jest uszkodzone t.zn. "puszcza powietrze" ?
    Czy sytuacja się niebawem nie powtórzy


    To wymienisz naczynie lub dołożysz drugie zapewne tańsze
  • #50
    Jerzy1Wu
    Level 11  
    DonRomano wrote:
    Jerzy1Wu wrote:
    A jeżeli naczynie jest uszkodzone t.zn. "puszcza powietrze" ?
    Czy sytuacja się niebawem nie powtórzy


    To wymienisz naczynie lub dołożysz drugie zapewne tańsze

    Ale może najpierw skomentuj pomysł "piracik"a na rozwiązanie problemu.
    A przy okazji.
    Czy można to zrobić w Vitopend100 bez demontażu pieca :?:
  • #51
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Właśnie dzisiaj wymieniałem w Vitopend-zie 100.
    Zdejmujesz obudowę, spuszczasz wodę, odkręcasz rurkę od naczynia, luzujesz dwa haczyki po lewej i prawej lekko odginając i całe naczynie idzie do góry.
  • #52
    Anonymous
    Anonymous  
  • #53
    Jerzy1Wu
    Level 11  
    piracik wrote:
    Właśnie dzisiaj wymieniałem w Vitopend-zie 100.
    Zdejmujesz obudowę, spuszczasz wodę, odkręcasz rurkę od naczynia, luzujesz dwa haczyki po lewej i prawej lekko odginając i całe naczynie idzie do góry.
    Dzięki.
    Ale u mnie, patrząc z góry, naczynie jest z tyłu pieca "na wtyku"
  • #54
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Co masz na myśli mówiąc "na wtyku"

    Większość kotłów tego typu ma naczynie na "plecach" i montuje/demontuje się je od góry.

    Którą masz wersję VITOPENDA WHE czy WHO, a może inną.

    Vitopend 100 WHE
  • #55
    Jerzy1Wu
    Level 11  
    Walker29 wrote:
    1. Wszystko zależy od sposobu montażu kotła i modelu Vitopenda(Vitopend 100 ma kilka wersji)Kocioł zawieszny na ścianie, model WHE



    Często podczas uszkodzenia naczynia przeponowego uszkodzeniu ulega również zawór bezpieczeństwa(i kapie, bądź otwiera się przy niższych niż 3 bary ciśnieniach w układzie)
    Czy możesz to wyjaśnić :?:
    Ja myślę, że może zacząć działać ale dopiero po przekroczeniu zadanego ciśnienia
  • #56
    piracik
    Moderator of Heating systems
    A ja myślę, że zamiast działać zawracasz głowę.

    Załatw sprawę z naczyniem, wyreguluj ciśnienie tak jak Ci opisałem, sprawdź efekt jeżeli to nic nie da to je wymień.
    Naczynie do tego kotła to koszt około 360zł - 400zł


    Zawór możesz sprawdzić odcinając kocioł od instalacji zaworami i uzupełnić wodą do np. 2,5 bar jeżeli nie kapie do tej wartości a powyżej już zaczyna możesz przyjąć, że jest OK.
    Jeżeli stwierdzisz uszkodzenie zaworu to go wymień - koszt ok. 35zł (podany koszt dotyczy uniwersalnego zaworu dostępnego w każdym sklepie hydraulicznym, nie pamiętam czy akurat do tego kotła można taki zamontować)

    Pozdrawiam

    Moderated By mirrzo:

    Usunąłem szkodliwy wpis

  • #57
    Jerzy1Wu
    Level 11  
    piracik wrote:
    Co masz na myśli mówiąc "na wtyku"
    najlepiej obrazuje to zestaw Załącznik -Wykaz części zamiennych str 55/56
    Rura połączeniowa 002 wygląda jak wtykana bo ma zaciski
    Quote:


    Większość kotłów tego typu ma naczynie na "plecach" i montuje/demontuje się je od góry.

    Którą masz wersję VITOPENDA WHE czy WHE, a może inną.
    właśnie WHE
    [quote]
  • #58
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Jerzy1Wu wrote:
    piracik wrote:

    Którą masz wersję VITOPENDA WHE czy WHE, a może inną.
    właśnie WHE


    Cytując post innego użytkownika nie zmieniaj jego treści!!! Zamieniłeś WHO na WHE i wyszło masło maślane.

    Jerzy1Wu wrote:
    najlepiej obrazuje to zestaw Załącznik -Wykaz części zamiennych str 55/56
    Rura połączeniowa 002 wygląda jak wtykana bo ma zaciski


    Ściągasz zawleczki, wyciągasz rurę do góry, wyjmujesz naczynie, zakładasz nowe, smarujesz oringi np. wodą, zakładasz rurę, wsuwasz zawleczki. ot cała polityka.
  • #59
    aadamuss
    Level 20  
    o ile komin pozwoli. pozdr adam
  • #60
    Jerzy1Wu
    Level 11  
    piracik wrote:
    Jerzy1Wu wrote:
    piracik wrote:

    Którą masz wersję VITOPENDA WHO czy WHE, a może inną.
    właśnie WHE


    Cytując post innego użytkownika nie zmieniaj jego treści!!! Zamieniłeś WHO na WHE i wyszło masło maślane.
    Rypnęło mi sie :cry: Przepraszam :|
    Quote:


    Jerzy1Wu wrote:
    najlepiej obrazuje to zestaw Załącznik -Wykaz części zamiennych str 55/56
    Rura połączeniowa 002 wygląda jak wtykana bo ma zaciski


    Ściągasz zawleczki, wyciągasz rurę do góry, wyjmujesz naczynie,
    Ale jeszce nie wiem jak jest mocowane naczynie :cry: . bo zakładam, że nie wisi tylko na rurze. U góry jest coś w rodzaju wspornika z blachy przykręconego dwoma wkrętami do tylnej ścianki. Czy wystarczy tylko go zdemontować i uwolnię w ten sposób zbiornik :?:
    Quote:
    zakładasz nowe, smarujesz oringi np. wodą, zakładasz rurę, wsuwasz zawleczki. ot cała polityka.
    Jednak okazuje się, że na polityce trzeba się znać :D bo nigdy tego nie robiłem a nie chciałbym zostać bez grzania na zimę :|
    Dzięki :D

    I jeszce jedno pytanie.
    O czym świadczy para wychodząca z rury wylotowej (z komina) podczas grzania pieca

    Dodano po 58 [sekundy]:

    aadamuss wrote:
    o ile komin pozwoli. pozdr adam

    Pozwoli bo komin odchodzi w bok przez ścianę :|