Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermoPasty.pl
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

lutowanie powierzchniowe

ypard 29 Gru 2008 18:47 3107 3
  • #1 29 Gru 2008 18:47
    ypard
    Poziom 11  

    Witam! W jaki sposób najlepiej przylutowac do płytki drukowanej elementy przeznaczone właśnie do 'powierzchniowego przylutowania do płytki drukowanej' ?
    Miejsce na płytce drukowanej oczywiście już jest przeznaczone na takie lutowanie.
    Należy najpierw nanieśc cynę na taką powierzchnię, potem przyłozyc element i podgrzac czy moze nakładac cynę już w czasie zetknięcia się elementu z powierzchnią płytki?
    Czy cała powierzchnia elementu ma byc przylutowana do powierzchni płytki czy może jedynie krawędzie, obrzeża ?
    Jak to najlepiej zrobic ?

    0 3
  • TermoPasty.pl
  • Pomocny post
    #2 29 Gru 2008 19:24
    any56
    Poziom 39  

    Powinieneś najpierw nanieść cynę na pola tutownicze, następnie przyłożyć element i przygrzać (najlepiej hot air).

    0
  • TermoPasty.pl
  • Pomocny post
    #3 29 Gru 2008 19:32
    lenti
    Poziom 13  

    Najlepiej to najpierw nałożyć na pola lutownicze do SMD taką pastę lutowniczą na bazie cyny potem poukładać elementy , a na koniec podmuchać hotairem tylko trzeba uważać żeby elementy "nie pouciekały".

    0
  • Pomocny post
    #4 29 Gru 2008 20:29
    speedy_94
    Poziom 15  

    Witam!

    Moje sposoby na elementy dyskretne:
    1. Przykleić element malutką ilością kleju do PCB, tak, aby jego końcówki pasowały do pól lutowniczych. Poczekać aż klej wyschnie i lutować.
    2. Jedną ręką (i lutownicą, oczywiście) umieścić malutką kropelkę cyny na jednym z pól lutowniczych, drugą ręką, używając pęsety umieścić jedno wyprowadzenie elementu w tej cynie tak, aby drugie wyprowadzenie znajdowało się na drugim polu lutowniczym. Poczekać aż cyna zaschnie. Przylutować drugą końcówkę.
    3. Umiejscowić element na polach lutowniczych. Na te pola oraz jego wyprowadzenia nałożyć pastę lutowniczą (bez cyny), tak, żeby się on jako tako trzymał. Teraz w zależności od tego, jak się trzyma, możesz na grot lutownicy nabrać cyny i przyłożyć do pola, a drugą ręką (pęsetą) przytrzymać element lub w robić to samo bez trzymania (drugą ręką np. podawać cynę).

    A tu sposób na układ scalony:
    1. Przylutować skrajne piny układu do pól, żeby zapewnić nieruchomość. Nabrać trochę cyny na lutownicę. Przejechać grotem przez wszystkie nóżki, w miarę szybko. Ewentualne zwarcia odessać, albo odciągnąć plecionką.
    2. Inny sposób.
    3. Ewentualnie możesz lutować osobno każdy pin :evil:.
    Do każdej z tych metod przyda Ci się topnik, najlepiej w płynie. Ja stosuję RF800 i jestem zadowolony :).
    Pasta lutownicza z cyną jest oczywiście najlepszym rozwiązaniem, ale raczej dla bogatych i dla większych ilości elementów oraz płytek (zamiast hot-aira, można wygrzewać w piecu). Tu jest filmik z montowanie IC z jej użyciem.
    Używam pierwszego sposobu i za trzecim razem bez problemu lutowałem ATmegę8 w QFP :).

    0