Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czy można wykorzystac zasilacz jako Prostownik Samochodowy

30 Gru 2008 21:30 5455 28
  • Poziom 10  
    Witam wszystkich.
    Posiadam Zasilacz,Transformator firmy ALTAI Model HP008D o napięciu wyjściowym 13,8 V ,7 A.
    Interesuje mnie przerobienie jego na prostownik samochodowydo ładowania akumulatorów do pojemności 85 AH. Chciał bym żeby on ładował akumulator do napięcia 14,4V i automatycznie wiecej go nie ładował.

    Jestem laikiem :) wtej dziedzinie lecz jakos wiąże koniec z końcem.

    Oto kilka zdjęc mojego urzadzenia

    Czy można wykorzystac zasilacz jako Prostownik Samochodowy
    Czy można wykorzystac zasilacz jako Prostownik Samochodowy
    Czy można wykorzystac zasilacz jako Prostownik Samochodowy
    Czy można wykorzystac zasilacz jako Prostownik Samochodowy
    Czy można wykorzystac zasilacz jako Prostownik Samochodowy
    Czy można wykorzystac zasilacz jako Prostownik Samochodowy
    Czy można wykorzystac zasilacz jako Prostownik Samochodowy
    Czy można wykorzystac zasilacz jako Prostownik Samochodowy

    Proszę o w miarę zrozumiałe odpowiedzi:D:D
    Pozdrawiam Patryk
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 39  
    Temat jest banalnie prosty!
    Jest to stabilizowany zasilacz 13,8V z ograniczeniem prądowym (7A).
    Ze zdjęć widać, że posiada on możliwość niewielkiej regulacji napięcia wyjściowego - element VR (biały potencjometr montażowy).
    Przy pomocy tego potencjometru ustaw napięcie wyjściowe na 14,4V.
    I to już wszystko...
    Jak napięcie na aku osiągnie tą wartość, to prąd przestanie płynąć (wyrównają się napięcia).
    Nawet podłączając bardzo rozładowany aku nie wymusisz prądu większego niż 7A (zasilacz "wejdzie" w ograniczenie i będzie stabilizował prąd.
    Aku podłącz do zacisków + i -.
  • Poziom 10  
    Czyli na prosty rozum ten zasilacz nadaje się do ładowania akumulatora pod warunkiem, że zwiększę napięcie wyjściowe (co już zrobiłem).
    A teraz pytanie, czy on mi nie przeładuje akumulatora, czy muszę to pilnować i słyszałem też o ładowaniu pulsacyjnym na czym to polega i czy to jest lepsze rozwiązanie??

    ==============================================================

    Witam.

    Próbowałem naładować akumulator tak jak pisałeś, ale nici. Napięcie po podłączeniu prostownika pod akumulator wynosi 14,4 tak jak ustawiłem, a po odłączeniu prostownika spada powolutku tak, jakby nie trzymał napięcia.
    Proszę o pomoc lub o jakiś schemat prostownika jakiejś nowej generacji pozdrawiam Patryk
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 14  
    Moze za krotko ladowales? Orginalne prostowniki maja ok 16-18v ale nie kazdy akumulator mozna nimi ladowac. Jesli masz tradycyjny kwasowy akumulator to ustaw 15-16V i szeregowo daj amperomierz. Wskazania nie powinny przekraczac 3A. Ustaw tak zasilacz zeby bylo np. 2A i laduj 24h. Naprostrzy prostownik to trafo i dioda prostownicza.
  • Poziom 37  
    Nie naładujesz obecnie stosowanych akumulatorów samochodowych do wartości 14,4V.
    Tak jak pisał kolega wyżej może przy starych konstrukcjach kwasowych tak.

    Do jakiej wartości spada to napięcie i jaki czas ładowany był akumulator?
  • Poziom 36  
    Witam, napięcie na całkowicie naładowanym akumulatorze po kilku godzinach od odłączenia prostownika może spaść do 12,7 - 12,6V co jest objawem normalnym. O naładowaniu akumulatora świadczy też intensywne gazowanie pod koniec procesu.
    Pozdr.
  • Poziom 10  
    ładowałem go przez około 15 godzin i napięcie spadło do praktycznie takiego samego poziomu czyli o 0,6v wiecej niz przed czy w ogóle ten zasilacz nadaje sie do ładowania czy musze go przerobic
  • Poziom 36  
    Moim zdaniem powinien się nadać ale dobrze by było jakbyś zamontował amperomierz, wtedy będziesz wiedział ile Ah w niego władowałeś.
  • Poziom 10  
    Witam
    Mówisz że jak założe ten amperomierz to juz bedzie ok tzn naładuje mi aku 65 ah
    Amperomierz podłącza sie w szeregu z + czy -

    Dodano po 20 [sekundy]:

    czy jest toobojętne
  • Poziom 36  
    Amperomierz nic nie zmieni ale będziesz wiedział co się dzieje w obwodzie, możesz go podłączyć na dowolny przewód, jakie napięcie miałeś ostatecznie po zakończeniu ładowania (po kilku godzinach) na akumulatorze?.
  • Poziom 27  
    Witam. Taki zasilacz dobrze nadaje się do ładowania akumulatorów. Problem w tym, że jest mała różnica potencjałów. Akumulator dąży do napięcia 12,6 wolta .A zasilacz daje ci 14,4 wolta. Różnica napięć jest więc mała,Szczególnie pod koniec ładowania, i w związku z tym płynie mały prąd. Ładowanie postępuje powoli, ale skutecznie. Zamiast perka wstaw potencjometr .I go wyskaluj. To gdy będziesz chciał ładować automatycznie ustawisz na 14,4 wolta . A gdy zechcesz go naładować szybko, lub przeładować to pokręcisz więcej. Amperomierz, jak i woltomierz jest jak najbardziej wskazany.
  • Poziom 10  
    aku został naładowany do 10,6v po tych kilku godzinacha miał 10,1v
    ale amperomierz montuje sie w szeregu np na obwodzie +
  • Poziom 36  
    To zdecydowanie za niskie napięcie, podłącz amperomierz i zobacz jakim prądem ładuje się akumulator, amperomierz szeregowo z przewodem + albo -.
  • Poziom 10  
    to musimy poczekaj do poniedziałku poniewaz musze kupic amperomierz i zamonowac od razu a w obecnej chwili nie mam :(
    Pozdrawiam

    Dodano po 2 [minuty]:

    acha a co jeszcze myslisz o zamontowaniu potencjometru do regulacji zakresu napiecia
  • Poziom 36  
    Jeśli jest możliwość regulacji to oczywiście zamontuj potencjometr, na pewno się przyda.
  • Poziom 10  
    tutaj gdzie strzałka na obrazku to jest regulacja napiecia
    tylko pytanie jaki to ma by potencjometr??
    a moge sprawdzic jakim amperem bedzie ładowany aku po przez miernik??


    Czy można wykorzystac zasilacz jako Prostownik Samochodowy

    Dodano po 1 [minuty]:

    acha i do czego jest ta druga regulacja może jakies mysli??
  • Poziom 10  
    jeszcze jedno pyanie jak mam sprawdzic tym miernikiem amperomierz jak go ustawic podlaczyc wtyki?? jeszcze tego nie robiłem :(

    Czy można wykorzystac zasilacz jako Prostownik Samochodowy
  • Poziom 14  
    Czerwoną sondę przełożyć do gniazda 10ADC, przełącznik ustawić na 10A i podłączyć między jeden z przewodów idących z prostownika do aku. Jeśli pokaże wartość z minusem - zamienić (podłączyć odwrotnie).
  • Poziom 10  
    ok dziekuje za pomoc i pozdrawiam
  • Poziom 10  
    Witam po małej przerwie
    Zakupiłem wskaźnik Amperowy i Voltomierz i chcem to zamontowac w obudowie tylko pytanie jak to podłączyc.
    oto pare zdjęc prostownika i dodatków
    Czy można wykorzystac zasilacz jako Prostownik Samochodowy
    Czy można wykorzystac zasilacz jako Prostownik Samochodowy
    Czy można wykorzystac zasilacz jako Prostownik Samochodowy
    Czy można wykorzystac zasilacz jako Prostownik Samochodowy
    Czy można wykorzystac zasilacz jako Prostownik Samochodowy
  • Poziom 13  
    Amperomierz podłącz w szeregu, woltomierz równolegle do zacisków.
    P.S. Ile zapłaciłeś za mierniki?

    Załączam rysunek (do Picasso to mi daleko ;) )
    Czy można wykorzystac zasilacz jako Prostownik Samochodowy
  • Poziom 10  
    Ok dzieki bardzo za podpowiedz
    A za liczniki dałem 11zł i 15zł w szczecinie amperomierz jest z czymś tam w środku zapomniałem jak sie to nazywa :P Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    Witam jeszcze jedno Pytanie chciał bym tą wewnętrzną regulacje napięcia zamieni na zewnętrzna jaki potencjometr muszę kupic ??
    Zdjęcie znajduje się powyżej w temacie
    Pozdrawiam

    Dodano po 5 [minuty]:

    [url=https://obrazki.elektroda.pl/28_1232655877.jpg]Czy można wykorzystac zasilacz jako Prostownik Samochodowy[/ur
  • Poziom 13  
    Jaki potencjometr to masz napisaną jego wartość na tym który jest teraz wlutowany. Jeżeli nie masz podanej wartości (zatarta, zabrudzona, mysz zrobiła na nią kupkę :) ) to zmierz omomierzem wartość rezystancji miedzy nóżkami (tymi dwoma dolnymi na rysunku). A co do typu to raczej takiego nie dasz na zewnątrz, proponuję kupić taki do montażu na panel i do niego jakąś gałkę.
  • Poziom 10  
    ok dzieki za odpowiedz Pozdrowienia
  • Poziom 19  
    Mam pytanie w podobnym temacie.
    Wykonałem ładowarkę do akumulatora o pojemności 7 Ah, zastosowałem prąd ładowania 0,6 A
    bez obciążenia na wyjściu ładowarki mam 15 V - czy nie jest to za dużo ??
    po podpięciu do akumulatora napięcie wynosi 12,65 V i bardzo powoli rośnie .
    Czy jest wszystko Ok, czy nie uszkodzę akumulatora ??
  • Poziom 17  
    Ja też się podepnę do tematu, akumulatory typowo samochodowe do ilu Volt powinienem ładować? 14,4 czy 12 wkoncu?;/
  • Poziom 13  
    W pełni naładowany akumulator "12V" ma napięcie powyżej 12.5V Max. 14.4V, średnio 13.8V

    P.S. Bez obciążenia.
  • Poziom 14  
    aftys6 napisał:
    Mam pytanie w podobnym temacie.
    Wykonałem ładowarkę do akumulatora o pojemności 7 Ah, zastosowałem prąd ładowania 0,6 A
    bez obciążenia na wyjściu ładowarki mam 15 V - czy nie jest to za dużo ??
    po podpięciu do akumulatora napięcie wynosi 12,65 V i bardzo powoli rośnie .
    Czy jest wszystko Ok, czy nie uszkodzę akumulatora ??

    7Ah to prawdopodobnie żelowy? Żelowe zazwyczaj ładuje się:
    - do 14,4 - 15,0V - przy użytkowaniu cyklicznym (pełne ładowanie - głębokie rozładowanie - do jakichś 10,5V)
    - do 13,5 - 13,8V - przy użytkowaniu ciągłym (niewielkie rozładowanie i potem doładowanie).
    Jeśli na nieobciążonym prostowniku masz 15V to nie ma mowy o uszkodzeniu - akumulator w rzeczywistości nigdy nie naładuje do tych 15V (ze względu na straty), choć niezdrowe jest dłuższe utrzymywanie go pod tym napięciem - po osiągnięciu ok. 15V akumulator powinien zostać odłączony.


    kammill1 napisał:
    Ja też się podepnę do tematu, akumulatory typowo samochodowe do ilu Volt powinienem ładować? 14,4 czy 12 wkoncu?;/

    12V w przypadku aku samochodowych to wartość nominalna. W rzeczywistości akumulator mający 12V jest już lekko rozładowany. Bezpiecznie można go naładować do właśnie 14,4V - tyle zresztą zazwyczaj jest w instalacji samochodowej przy pracującym silniku (13,8-14,4V).
    Po odłączeniu od prostownika napięcie będzie powoli spadać aż ustabilizuje się w okolicy 12,2-12,5V - jest to normalny objaw.