Jakie funkcje wchodza w zakres mixera? Chodzi mi dokaldnie o cos w stylu EQ lub Cross. Chcialbym poznac nazwy tych funcji i do czego one slużą. Tylko nie tych co napisalem ale tych ktorych NIENAPISALEM.
Powiem jeszcze ze zbieram informacje powniewaz ucze sie teraz w technikum na profilu elektronicznym i bardzo chce na wakacje zmontowac mixer z jego popularnymi i mniej popularnymi ale przydatnymi funkcjami i do tego wzmacniacz. Kolumny kupie jakies albo kolega ktory robi kolumny pomoze mi je wykonac. Co do funduszy to powiem ze w jednym tygodniu jestem w stanie zebrac okolo 50 do 80 zl wiec do wakacji duzo moge zebrac. I prosze jesli ktos chce mi powiedziec zebym sobie kupil cos uzywanego albo inne tego typu propozyje to prosze tego nie pisac. Genaralnie sprzet tan ma sluzyc do robienia domowek. Jesli o czyms zapomknialem to dopiesze pozniej ale tyle narazie. Prosze w miare mozliwosci o pomoc .
Co do miksera czy też konsolety mikserskiej, to w kanale zwykle masz:
- regulację czułości wejścia (GAIN) - może być płynna lub skokowa. Skokowa jest częściej stosowana przy wejściach mikrofonowych gdzie są potrzebne większe wzmocnienia co jednocześnie zwiększa podatność na trzaski z potencjometrów (a te rosną jeżeli potencjometr jest rzadko używany). Skokowa regulacja czułości przeważnie jest w krokach 10dB (np. od 0 dB do +70 dB co 10 dB).
Ogólnie funkcja ma za zadanie wyrównania poziomów sygnałów z poszczególnych źródeł tak by na poszczególnych tłumikach kanałowych był ten sam poziom źródeł przy danym ustawieniu.
Wejścia do konsolety są przeważnie symetryczne (wejście na wzmacniacz różnicowy) co pozwala na obniżenie poziomu zakłóceń indukowanych w długich kablach mikrofonowych czy od instrumentów.
Wejścia mikrofonowe mają dodatkowo możliwość włączania zasilania fantomowego do zasilania mikrofonów pojemnościowych. Zasilanie jest podawane przez rezystory 6.8 k 1% na obie żyły toru wejściowego a torem powrotnym (minus) jest ekran kabla. Typowe napięcie zasilania mikrofonów pojemnościowych to +48V (44-56V) (musi być dobrze filtrowane) ale spotyka się też niższe napięcia np. 12V. Oczywiście wzmaczniacz wejściowy musi być odporny na obecność tego napięcia a także na możliwą asymetrię na wejściu gdy jedna żyła wejściowa zostanie przywarta do masy (wtedy na wejściach wzmacniacza różnicowego pojawi się 48V, podczas gdy przy normalnej pracy jest ono jednocześnie na obu wejściach jako składowa sumacyjna).
- odwracanie fazy -> ułatwia pracę gdy jakiś kabelek połączeniowy okaże się być odwracaczem fazy.
- korektor barwy z możliwością jego obejścia (mniejsze szumy)
korektor może mieć różny stopień rozbudowania, od prostych filtrów półkowych (shelf filter) dla niskich i wysokich częstotliwości po wielotorowe filtry parametryczne z regulowaną częstotliwością odcięcia (lub środkową), regulowaną dobrocią.
Przeważnie pojedyńczy tor regulacji pozwala stłumić lub uwypuklić dane pasmo częstotliwości w zakresie +/- 15 dB (regulacja płynna)
- jedno lub więcej regulowanych wyjść pomocniczych (AUX SEND) z kanału, np. do niezależnego wyprowadzenia sygnału na urządzenie efektowe.
- wyjście na szynę podsłuchu kanału (PFL - Pre Fader Listening) pozwala podsłuchać na głośniku konsolety czy w danym kanale coś się dzieje bez konieczności otwierania tłumika. Czasami jest też dostępna funkcja Post Fader Listening - pozwalająca podsłuchać na głośniku konsolety sygnał konkretnego kanału ale już po tłumiku kanałowym.
- tłumik kanałowy (FADER) - służy do regulacji poziomu sygnału kanału wprowadzanego na szynę sumującą.
- regulator panoramy (PAN)
Przeważnie źródła przyłączane do konsolety są monofoniczne (mikrofony, instrumenty) a wyjście z konsolety jest stereofoniczne. Regulator panoramy pozwala ustawić proporcje w jakich sygnał z danego kanału zostanie podany do szyn sumujących lewego i prawego kanału. Co za tym idzie mamy możliwość dowolnego umieszczenia danego źródła na planie dźwiękowym.
W większych konsoletach studyjnych może być więcej niż jedna szyna sumująca stereo, wtedy każdy kanał ma dodatkowe przełączniki pozwalające wybrać, do której szyny sumującej ma być podany sygnał wejściowy.
Dodatkowe możliwe elementy to w każdym kanale
- możliwość jego skokowego wyciszenia (MUTE) bez ruszania tłumika
często funkcja ta jest uruchamiana zdalnie przyciskiem przy mikrofonie (tzw. kaszlacz - gdy mówiący do mikrofonu ma nieprzepartą chęć kasłania to wciska taki przycisk i wycisza mikrofon na czas opanowania tej przemożnej chęci).
- możliwość wyciszenia wszystkich pozostałych kanałów (SOLO)
- realizacja funkcji N-1, potrzebnej do współpracy z liniami telefonicznymi (urządzenie zwane hybrydą telefoniczną rozdziela sygnał linii telefonicznej na dwa kierunki przychodzący i wychodzący - jeden jest podawany na wejście danego toru a drugi jest pobierany np. z sumy głównej lub sygnału AUX). Pozwala ona na uniknięcie sprzężeń przez wysyłanie w linię telefoniczną wszystkich sygnałów oprócz tego, który przychodzi z linii na dany tor (przeważnie jest to realizowane przez dosumowywanie danego kanału w przeciwfazie do sumy głównej).
- możliwość podania sygnału z generatora testowego do danego kanału.
W konsolety bywa wbudowany generator testowy sygnałów sinusoidalnych o częstotliwościach 100, 1k, 10k oraz np. szumu różowego i białego.
Często w poszczególnych kanałach są umieszczane są proste kilkusegmentowe wskaźniki wysterowania pokazujące co się dzieje w danym kanale. W wersjach bardzo rozbudowanych każdy kanał ma oddzielny wskaźnik wysterowania umieszczony na nadstawce konsolety.
Na wyjściu szyny sumującej są zainstalowane tłumiki sumy głównej. W prostszych wersjach jest to jeden tłumik stereo regulujący oba kanały współbieżnie. W wersjach rozbudowanych są dwa tłumiki oddzielnie dla lewego i prawego kanału. Przy normalnej pracy są one sprzężone mechanicznie nakładką na końcówki potencjometrów ale gdy potrzeba to się nakładkę zdejmuje i wtedy można niezależnie regulować poziomy obu kanałów.
Tłumiki są wykonywane w dwóch wersjach:
- tańszej -> sygnał kanałowy przechodzi bezpośrednio przez potencjometr tłumika. Wadą są: możliwość pojawienia się przydźwięków przy zbliżaniu ręki do tłumika, oraz trzaski rosnące w miarę zużywania się potencjometru
- droższej -> sygnał w kanale jest regulowany przez wzmacniacz sterowany napięciem (VCA - voltage controlled amplifier) a stałe napięcie sterujące pochodzi z suwaka potencjometru tłumika. Ponieważ taki napięcie możemy filtrować pojemnościami to odpada problem trzasków i przydźwięków.
Dodatkowo w tej drugiej wersji możemy łatwo zrealizować np. tłumiki grupowe czy automatyczne miksowanie (przez wstępne zapamiętanie przebiegów z tłumików a potem ich odtworzenie z pamięci)
Tłumiki grupowe są dostępne w bardzo rozbudowanych konsoletach. Polega to na tym, że każdy tor wejściowy możemy przyporządkować do jednej z grup (taka suma pośrednia) tłumików co pozwala np. jednym tłumikiem operować całą grupą wejść, np. wszystkich mikrofonów nagłaśniających perkusję a jednocześnie poszczególne tłumiki grupy ustalają proporcje poszczególnych elementów perkusji (bęben basowy, werbel, talerze, itd)
Tłumiki są skalowane w decybelach i regulacja głośności odbywa się logarytmicznie (ze względu na logarytmiczną wrażliwość ucha na głośność dźwięku).
0 dB - kanał całkowicie otwarty
- wartości pośrednie.
-∞ - kanał całkowicie zamknięty
czasami tłumik ma możliwość lekkiego wzmocnienia sygnału wtedy skala wygląda:
+10 - wzmocnienie 3.16 V/V
+5 - wzm. 1.78 V/V
0 dB - wzm. 1 V/V
-5
-10 dB - wzm. 0.316 V/V (czyli tłumimy sygnał)
-15 dB
-20 - wzm. 0.1 V/V
-30
-40 - wzm. 0.01 V/V
-50
-60 dB - wzm 0.001 V/V
-∞ - wzmocnienie bardzo małe ale niezerowe.
Szanująca się konsoleta ma przynajmniej wskaźniki poziomu na wyjściach lewym i prawym, może też mieć oddzielne wskaźniki na kanałach.
Dodatkową funkcją jest kontrola czy w jakimś fragmencie toru nie nastąpiło przesterowanie (może ono wystąpić na skutek pracy korektora w kanale wejściowym ustawionego np, na duże podbicie danego pasma częstotliwości.)
Co do realizacji układowych:
- wejścia i wyjścia dobrych konsolet są realizowane na transformatorach co zapewnia separację galwaniczną linii, bezszumne wzmocnienie sygnału (przekładnia podwyższająca) oraz bardzo dużą symetrię wejść (nie do uzyskania na samych wzmacniaczach operacyjnych) co się wiąże z bardzo dobrym tłumieniem zakłóceń sumacyjnych.
- poszczególne stopnie w danym kanale rozdziela się pojemnościami (to się odnosi także do konstrukcji na wzmacniaczach operacyjnych). Rozdzielenie to ma na celu eliminację wzmacniania napięć niezrównoważenia na wyjściach wzmacniaczy wcześniejszych stopni toru (np. 1 mV ze wzmacniacza wejściowego, po kilku stopniach wzmacniania bez pojemności staje się piedestałem kilkusetmiliwoltowym poodującym silne stuki w głośnikach przy przełączaniu czegokolwiek w torze.
- szyny sumujące są typu prądowego (jak sumator w układzie odwracającym na wzm. operacyjnym)
- w torach audio stosuje się wzmacniacze niskoszumne np. TL07x lub NE5532, te pierwsze w obwodach gdzie nie jest wymagana duża wydajność prądowa wyjścia (korektory). Wmacniacze TL są tańsze od NE5532 choć te drugie mają lepsze własnosci parametrowe.
- konsolety analogowe mają przeważnie budowę modułową co ułatwia ich serwis, dodatkowo każdy moduł np. wejściowy jest oddzielnie ekranowany obudową.
- wejścia mikrofonowe mają zwykle impedancję większą niż 1.5k (dla źródeł o impedancji wyjściowej < 200Ω
- wejścia liniowe mają impedancję większą niż 10 kΩ
- wyjścia przeważnie symetryczne mają impedancję wyjściową poniżej 50Ω
- czułość toru mikrofonowego np od od -70 dBu do +10 dBu (skokowo)
0 dBu -> 0.775 Vsk
W konsoletach cyfrowych występuje tylko rozdzielenie pomiędzy częścią analogową i cyfrową, z czego ta pierwsza ogranicza się do układów wejściowych i wyjściowych oraz przetworników C/A i A/C (obecnie o rozdzielczościach 24 bity i częstotliwości próbkowania 48 KHz a także 96 lub 192 kHz). Wszelkie operacje na sygnale (wzmocnienie, filtracja, sumowanie) są dokonywane w domenie cyfrowej przez procesory sygnałowe (DSP). Ma to swoje zalety w postaci stabilności parametrycznej torów, możliwości stosowania rozbudowanych filtracji trudnych do uzyskania w sposób analogowy, niskich kosztów sprzętu ale ma też swoje wady:
- utrudniona serwisowalność (przeważnie mądrość układu tkwi w jego oprogramowaniu, które nie jest dostępne)
- niemodułowa konstrukcja powoduje, że jak coś padnie to cała konsoleta wysiada a nie tylko jeden moduł który możemy wyjąć i naprawiać gdy reszta chodzi bez niego.
- brak możliwości podmiany elementów jak to ma miejsce w technice analogowej- w rozwiązaniach cyfrowych są często używane nietypowe elementy (przetworniki, procesory) robione na zamówienie producenta sprzętu i dostępne serwisowo wyłącznie u niego (pomijając już problemy wymiany elementów SMD o bardzo gęstych rastrach końcówek czy montażu BGA). Często po latach okazuje się, że sprzęt cyfrowy jest do wyrzucenia, bo nawet producent już nie pamięta, że coś takiego robił a o częściach po kolejnych reorganizacjach magazynu i całej firmy mozna zapomnieć, podczas gdy w sprzęcie analogowym wymieniamy uszkodzony tranzystor na jakiś nowszy i konsoleta gra nawet lepiej (np. mniej szumi).
I to by było na tyle z wykładu o konsolecie mikserskiej
1. Czy Tłumik kanałowy to poprostu jeden kanał mixera?
2. Co to znaczy że wejścia są symetryczne?
3. Czym sie charakteryzują mikrofony pojemnościowe? Bo wiem, że są jakieś inne jeszcze mikrofony.
4. Co to jest ekran kabla?
5. Co to jest dokładniej odwrócenie fazy i do czego służy i czym sie przejawia?
6. Czy EQ mogą mieć wiekszy zakres niż 15 dB? Lepsze są do tego potencjonometry suwakowe czy te pokręcane? (nie wiem jak się nazywają te drugie )
7. Prosze mi to bardziej przybliżyć AUX SEND.
8. FADER jeśli dobrze rozumiem służy do regulacji jak mocny ma być sygnał z dwóch źródeł który sie zsumuje i będzie słyszany w głośnikach?
9. PAN służy poprostu do ustawienia siły sygnału który dojdzie do szyny sumującej?
10. SOLO wycisza WSZYSTKIE kanały czy zostawia jeden nienaruszony?
11. Co to jest dokładnie sprzęrzenie, czym sie objawia i jakie sa jego skutki?
12. Poprosze dokładniej mi powiedzieć co to jest N-1.
13. Co to dokładniej generator tekstowy i co oznaczaja te częstotliwości i co to są szumy różowe i białe?
14. Wskaźniki wysterowanie są umieszczane na końcu mixera przed wzmacniaczem? Jeżeli wskaźniki wysterowania sa na każdym kanale oddzielnie to są też potrzebne lub przydatne gdzieś na szynie sumującej?
15. " Na wyjściu szyny sumującej są zainstalowane tłumiki sumy głównej. W prostszych wersjach jest to jeden tłumik stereo regulujący oba kanały współbieżnie. W wersjach rozbudowanych są dwa tłumiki oddzielnie dla lewego i prawego kanału. Przy normalnej pracy są one sprzężone mechanicznie nakładką na końcówki potencjometrów ale gdy potrzeba to się nakładkę zdejmuje i wtedy można niezależnie regulować poziomy obu kanałów. " Prosze mi to bardziej wyjaśnić.
16. Jak wyglada kontrola czy na którymś kanale nie wystąpiło przesterowanie?
17. Kolega ma na playerze którego podpina pod mixer taki bajer że może zmieniać wartość dzwięku czyli może zrobić coś takiego że ktoś mowi jak by helu sie nawdychał albo ma powolny basowy głos. Czy wiecie może jak sie nazywa ta funkcja? Ja mam coś podobnego w programie na komputerze i to sie nazywa KEY.