Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Przeróbka silnika na pradnicę

marcin-polak 11 Dec 2008 10:27 11019 19
  • #1
    marcin-polak
    Level 10  
    Posiadam silnik widoczny na zdjęciach wymiary wirnika śr.71 gł.82 , 24 żłobki. Jakie zastosować magnesy i czy takie nawinięcie może zostać ?
    Przeróbka silnika na pradnicę
    Przeróbka silnika na pradnicę
    Przeróbka silnika na pradnicę
    Przeróbka silnika na pradnicę
    Przeróbka silnika na pradnicę
  • #2
    JESIOTR1
    Level 33  
    Tego nie musisz przezwajać - jest dobrze - lepiej nie zrobisz - nawet już w tym typie nie warto.
    Stojan ma 8 biegunów - tak samo na wirnik musisz nakleić 8 biegunów = 4 pary biegunów N,S. Wirnik - będzie pasował do tego stojana nawet po przezwojeniu.
    Otrzymasz średnie napięcia na ok 500 obr/min.Mozesz używać transformatora przed odbiornikami i prostownikami.
    Proponuję energię odbierać poprzez mostek trójfazowy - dla symetrycznego obciążenia wszystkich faz.
  • #3
    waldekg
    Level 28  
    Witam. Chyba jest to silnik indukcyjny jednofazowy stosowany dawniej w pralkach. Chcąc go przerobić na prądnicę należałoby przekonstruować wirnik aby wytwarzał pole magnetyczne jak w alternatorze. Można przerobić ale jest to nieopłacalne. Pozdrawiam.
  • #4
    bestler
    Admin of DIY, Automation
    Rozumiem, że chcesz rotor wykonać z magnesów, tak ?? Magnesy myślę, że im silniejsze tym lepsze i ja w prototypie zrobiłbym na początek dwubiegunowy wirnik. Zobaczysz jakie będą efekty. Widziałem kiedyś na szkolnych warsztatach taką pokazową prądnicę wykonaną właśnie z podobnego silnika tylko 3f. Wirnik tam zbudowany był z okrągłych magnesów (byc może głośnikowych). Ważne jest aby średnica wirnika dopasowana była do średnicy otworu w w stojanie. W tamtym przypadku było chyba z pół centymetra z każdej strony, więc sporo. Efekty niezłe - prądnica ta była wstanie zasilić podobnej gabarytowo wielkości silnik 3f. Kręcił się oczywiście z częstotliwoscią obracania wirnika prądnicy - taki wał elektryczny - selsyn.

    Magnesy możesz zamówić w firmie produkujacej takie rzeczy - byc może mają akurat takie jakie potrzebujesz.

    Paweł
  • #5
    marcin-polak
    Level 10  
    jakto 8 biegunów po 4 pary biegunów jak to wygląda jak nakleić i jakie magnesy moze rysunek
  • #7
    marcin-polak
    Level 10  
    bestler wrote:
    Rozumiem, że chcesz rotor wykonać z magnesów, tak ?? Magnesy myślę, że im silniejsze tym lepsze i ja w prototypie zrobiłbym na początek dwubiegunowy wirnik. Zobaczysz jakie będą efekty. Widziałem kiedyś na szkolnych warsztatach taką pokazową prądnicę wykonaną właśnie z podobnego silnika tylko 3f. Wirnik tam zbudowany był z okrągłych magnesów (byc może głośnikowych). Ważne jest aby średnica wirnika dopasowana była do średnicy otworu w w stojanie. W tamtym przypadku było chyba z pół centymetra z każdej strony, więc sporo. Efekty niezłe - prądnica ta była wstanie zasilić podobnej gabarytowo wielkości silnik 3f. Kręcił się oczywiście z częstotliwoscią obracania wirnika prądnicy - taki wał elektryczny - selsyn.

    Magnesy możesz zamówić w firmie produkujacej takie rzeczy - byc może mają akurat takie jakie potrzebujesz.

    Paweł


    tak chcem wykonac rotor na magnesach neodymowych tylko jak i jakie rozmiary magnesów jak je poprzyklejać ?

    Dodano po 3 [minuty]:

    JESIOTR1 wrote:
    Klej tak jak wszyscy na https://www.elektroda.pl/rtvforum/posting.php?mode=quote&p=5839669
    To Ci powinno się udać w jeden dzień.Szczelina im nmiejsza to lepiej - fabrycznie robią 0,3mm.
    Przeróbka silnika na pradnicę
    Powodzenia.


    tak tylko jakie odstępy między magnesami i czy po skosie czy nie ? jaki rozmiar megnesów ?
  • #8
    JESIOTR1
    Level 33  
    Stój, Wróć! Trochę nie tak.Przy pierwszej ocenie zdjęć przyjąłem zbyt optymistyczny wariant.Po dokładniejszym rozpoznaniu widzę, że masz miniej cewek.Jeden bok cewki w dwa żłobki. Wtedy jest wariant: cztery bieguny = dwie pary biegunów.

    Twoja Podziałka = 71 mm x 3,14 ÷ 4 bieguny = 56mm.
    Szerokość bieguna = do 56 mm wymagana nie mniej niż 1/3 tego.
    Skos = 71mm × 3.14 ÷ 24 żłobki = 9,6 ≈ 10mm
    Wszystko przez ten pośpiech.Sory!
    Spradź jeszcze raz Sam - Powodzenia.
  • #9
    marcin-polak
    Level 10  
    do jesiotr1 ja wogóle nie kumam tego obliczenia i oco tu biega tylko chce wiedziec jakie wymiary magnesów i jak je wkleić
  • #10
    JESIOTR1
    Level 33  
    Trzeba symetrycznie po obwodzie 4 sztuki przykleić stąd
    Twoja Podziałka = obwód wirnika/4 = 56mm.
    Szerokość bieguna = do 56 mm bo większy nie wlezie
    Skos daj ≈ 10mm bo na tym odcinku powtarzalnie zmienia się opór magnetyczny w Twoim stojanie (żłobki i nabieguniki powtarzają się 24 razy)
    Wybierz Sam z katalogu
    http://www.magnesy.pl/magnesy_neodymowe_spiek...dFeB/magnesy_neodymowe_spiekane_MPL_NdFeB.php
    Tylko nie przesadzaj z ich wymiarami - by zmieścić w otworze stojana - musisz stoczyć wirnik.
  • #11
    marcin-polak
    Level 10  
    Ale magnesy nuszą byc na całą szerokość stojanu , tak ?
  • #12
    JESIOTR1
    Level 33  
    Tak - wykorzystasz całą aktywną długość przewodu w żłobkach.Bieguny klej z magnesów wąskich by lepiej udawały powierzchnię walca - daje to mniejszą szczelinę i mniejsze straty magnetyczne. Przeróbka silnika na pradnicę
    Twoje bieguny mogą być jeszcze szersze nawet dwa razy - proponuję na cztery nabiegunniki.
  • #13
    waldekg
    Level 28  
    A może zaadaptować wirnik z alternatora. Rozmontować wirnik i zamiast elektromagnesu dopasować magnes z głośnika. Pozdrawiam.
  • #14
    JESIOTR1
    Level 33  
    waldekg wrote:
    A może zaadaptować wirnik z alternatora. Rozmontować wirnik i zamiast elektromagnesu dopasować magnes z głośnika. Pozdrawiam.

    Roboty o wiele więcej , a skutek odwrotny.Nie pasuje wymiar, kierunek namagnesowania, siła magnetyczna ferrytowego manesu jest 10x mniejsza od neodymowego, powiększy się droga ze żródła, rozdrobni się na kilka kierunków.Zero pożytku.Już to kiedyś przerabiałem.
  • #15
    KRZY-KACZ
    Level 10  
    Może ktoś wie, czy można wziąć silnik trzyfazowy lub jednofazowy o mocy 2 kW i zamontować na wirniku magnesy neodymowe. Będzie to pracować jako prądnica do wiatraka? Na jakie napięcie? Jaką moc można osiągnąć? Ile magnesów użyć?Czy trzeba przezwajać?
  • #16
    Poldek kombi
    Level 13  
    Jak zamontujesz na wirniku te magnesy, a potem trzeba to wyważyć bo to się rozleci lub będzie działało jako wibrator.
    Jeśli przerabiać to silniki komutatorowe, ale łatwiej wymontować prądnicę ze starej ciężarówki a jeszcze lepiej kilka. Każda z nich ma co najmniej 1 KW.
  • #17
    KRZY-KACZ
    Level 10  
    Zamontowanie magnesów na rdzeniu nie stanowi najmniejszego kłopotu i wcale nie używałbym żadnych klejów.Prądnice od samochodów ciężarowych pracują na bardzo duże obroty a ja potrzebuje pomiędzy 300 a 500obr/min
  • #18
    Poldek kombi
    Level 13  
    Te silniki o których pisałeś na początku, o ile się nie mylę kręcą się na około 3 tyś obrotów.
    No i bez przekładni się nie obejdzie (jakaś prosta na pasek klinowy).
    Prądnica z Jelcza ma ok. 2 KW, podłącz do tego grzałkę i grzej w domu wodę i dalej nie kombinuj bo nie warto. Sprawdzone.
  • #19
    KRZY-KACZ
    Level 10  
    Nie podawałem prędkości obrotowych w zapytaniu ale wiem że są takie na 960 obr/min.Muszę się dowiedzieć jakie obroty ma prądnica od jelcza.Przekładnia to tez żaden problem tylko po pierwsze powoduje bardzo duże straty ,a po drugie zwiększa hałas,po trzecie komplikuje4 cała konstrukcję.Ale dziękuje.
  • #20
    krzysio1039
    Level 2  
    Witam,mam silnik 4 KW,1420 obr/min,36 rowków.Jakiej grubości drutem go przewinąć,ile zwoji żeby miał pełną moc. Czy 12 po 50 zwoji drutem 0.1 co 3 rowek wystarczy i czy magnesy ferrytowe moge dać żeby zrobić prądnice? Z góry dziękuje za rady:D