Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik DC.Konstrukcja wirnika ( prosty lub skos ) dlaczego ?

01 Sty 2009 21:45 6346 9
  • Poziom 30  
    Zasada działania silnika pradu stałego jest mi znana ale interesuje mnie inna zecz czyli skos blach wirnika..

    Najpopularnieszy jest wirnik prosty :
    Silnik DC.Konstrukcja wirnika ( prosty lub skos ) dlaczego ?
    Ale i sa wirniki o skosnym ustawieniu blach :
    Silnik DC.Konstrukcja wirnika ( prosty lub skos ) dlaczego ?

    I własnie zauwarzyłem ze silnik ze skosnym ustawieniem jest wolnoobrotowy..( np 30V 550RPM ) wiem ze wolnoobrotowosc tez zalezy od ilosci "ramek"

    Tylko po co ten skos ( by wyeliminowac zaskoki i szarpanie przy niskich obrotach ? )

    Teraz 2 pytanie przezwojenie wirnika :
    Silnik DC.Konstrukcja wirnika ( prosty lub skos ) dlaczego ?

    Jest to silnik o mocy 75W o obrotach około 3200 przy 20V.

    Chciałbym go przewinac na 40V. Widze dosyc duzo miejsca niewykozystanego i teraz chciałbym sie upewnic czy moje rozumowanie jest logiczne :

    Odwijam uzwojenia licze ilosc uzwojen na "ramke"
    Teraz biore o 1/2 cienszy drut i nawijam go 2 razy tyle.

    Ale widze tam jeszcze miejsce na troche uzwojen i czy moge dowinac na "styk"
    Silnik nie musi byc koniecznie na 40V moze byc na 45-50V

    Pozdrawiam.
  • Poziom 33  
    W silnikach indukcyjnych skos na wirniku powoduje zmniejszenie pulsacji strumienia, co za tym idzie mniej harmonicznych i cichsza praca maszyny.
    Pewnie w komutatorowych powód jest ten sam.
    Co do przewinięcia silnika to jest tak jak piszesz. Dla pewności sprawdź izolację między wycinkami komutatora przy takim napięciu. Możesz nawinąć trochę więcej, ale jak zmniejszysz szczelinę to zmniejszysz też przepływ powietrza chłodzącego wirnik.
  • Poziom 36  
    Witam, jedna mała uwaga, zmniejszasz o połowę nie średnice drutu ale jego przekrój.
    ---
    I nie zapomnij o stojanie jeśli ma uzwojenia :wink:
  • Poziom 14  
    [quote="Kwazor"]Zasada działania silnika pradu stałego jest mi znana ale interesuje mnie inna zecz czyli skos blach wirnika..

    Przy większym wypełnieniu będziesz miał problem z wyważeniem wirnika.
  • Poziom 30  
    Ogolnie to w zamierzeniu chodziło mi o to by ten silnik krecił wolniej przy 12V. I dlatego przewinac chce go na 45-50V.

    Nominalnie przy 20V miał 3200 obr/min. ja przy 12 potrzebował bym jakies 700-1000 obr.

    Silnik jest na 2 magnesach stałych.
    Do dzis dnia bezskutecznie poszukuje silnika o mocy -70 -120W o parametrach 30V 550RPM... i koniecznie musi byc na magnesach stałych.
  • Poziom 35  
    Kwazor napisał:
    ......Ogolnie to w zamierzeniu chodziło mi o to by ten silnik krecił wolniej przy 12V I dlatego przewinac chce go na 45-50V......
    A gdzie sens ? Czy nie prościej zrobić regulator obrotów.
    Kwazor napisał:
    ......Do dzis dnia bezskutecznie poszukuje silnika o mocy -70 -120W o parametrach 30V 550RPM...
    Zapoluj na Allegro na silniki od hulajnogi, są na 24 Volty. Jak dołożysz regulator obrotów to będziesz miał to co chcesz z małym zapasem. Nie dawno robiłem polerkę bębnową i taki właśnie silnik wykorzystałem
  • Poziom 30  
    Tomaszu regulator to nie wyjscie ...bo potrzebuje takiego silnika tez jako maszyny odracalnej ( odzysk energi )

    Dlatego szukam rozwiazania... Własnie oni tam w tych silnikach MY np. 1020 pisza 2400RPM czy to jest przy obciazeniu czy bez ? Czy masz mozliows pomiaru predkosci tego silnika ?
  • Poziom 35  
    Kwazor napisał:
    ....Czy masz mozliows pomiaru predkosci tego silnika ?....
    No niestety nie mam tej możliwości. Maszynkę złożyłem i powędrowała do zleceniodawcy.
  • Poziom 13  
    Pracuje już parę lat z silnikami komutatorowymi ale nie spotkałem się żeby któryś miał tylko 550 obr. co do prędkości można spróbować zmienić ustawienie szczotek prędkość spadnie ale pojawi się iskrzenie i będzie rosnąć prąd
    Innym nietypowym sposobem jest zmiana sposobu nawijania z pętlicowego na faliste
    Kiedyś tak się zdarzyło ze trafiły do nas do przewinięcia dwa silniki jezdne z wózka ale w różnym czasie i nawijacz jednego nawinął pętlicowo a drugiego faliście okazało się że jeden miał o połowę mniejsze obroty od drugiego .