Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Układ PWM, regulacja obrotów silnika DC.

Dolce 01 Sty 2009 22:01 10494 7
  • #1 01 Sty 2009 22:01
    Dolce
    Poziom 22  

    Witam.
    Wykonałem dzisiaj załączony układ PWM. Chciałem, sobie poeksperymentować z regulacją obrotów silnika DC. Myślałem, że dzięki temu układowi będę nie tlko mógł zmniejszać obroty silnika i jednocześnie silnik przy niskich obrotach nie będzie tracił swojej siły działania (momentu). Tym układem daje się zmniejszać obroty silnika ale jest on słaby. W ten sposób to mogę sobie zmniejszyć obroty silnika zwykłym regulowanym zasilaczem. O co chodzi, gdzie tkwi problem ?
    Zaznaczam, że zamiast tranzystora BUZ11 użyłem IRFP260N natomiast zamiast diody MBR1645 dałem diodę BYV27/200.
    Być może to jest przyczyną problemów ? Pordźcie coś.
    Potrzebuję układu, który dawałby możliwość zmiejszenia obrotów silnika DC w dużym stopniu - z 2000obr/min do 40obr/min, przy jednoczesnym zachowaniu dużego momentu silnika. Czy ten układ powinien spełnić to zadanie i po prostu coś nie tak wykonałem czy też nie ? Jeśli ten układ nie nadje się do mojego celu, to jaki układ trzeba wykonać, żeby uzyskać opisane wyżej parametry pracy silnika ?
    Pozdrawiam.

    Układ PWM, regulacja obrotów silnika DC.

    0 7
  • #2 01 Sty 2009 22:13
    bestler
    Admin DIY, Automatyka

    W przypadku silnika z magnesami trwałymi nie uzyskasz tego co chcesz. Musisz użyć silnika krokowego i regulować częstotliwość kroków.

    Silniki prądu stałego o magnesach trwałych nie maja możliwości regulacji prędkości z zachowaniem stałego momentu.

    Jeśli chcesz, to zamieszczę jakieś materiały odnośnie silników prądu stałego, i ew skokowych.

    0
  • #3 01 Sty 2009 22:26
    Marcin8051
    Poziom 19  

    Metoda pwm to praktycznie to samo co regulacja napięcia zasilania. W tym układzie to podstawa jaki masz silnik jeśli z magnesami stałymi na wirniku to moment powinien być znaczny a napięcie zmienia wyłącznie obroty. Jeśli chcesz uzyskać lepsze efekty niż takie jak przy zmianie zasilania to trzeba jakiś czujnik na wale itd.. ale to już więcej zabawy i zwykły 555 raczej nie wystarczy. Jeśli to większy silnik (choć na 12V to raczej nie) można kont szczotek przestawić co zmienia charakterystykę ale to się daje zrobić w silnikach większych typu 500W i więcej ;).

    0
  • #5 01 Sty 2009 22:47
    Marian B
    Poziom 35  

    Moment na wale silnika jest wprost proporcjonalny do prądu pobieranego przez silnik, i regulację obrotów uzyskuje się przez zmianę napięcia zasilania (różnymi sposobami).
    W małych (bardzo małych) silnikach nie można uzyskać dużego prądu przy małym napięciu zasilania, i tym samym momentu, gdyż jest poprostu zbyt duża rezystancja uzwojenia.
    Jest to równoznaczne z włączeniem szeregowego rezystora z silnikem większej mocy.

    0
  • #6 01 Sty 2009 22:56
    bestler
    Admin DIY, Automatyka

    Dokładnie tak. A w przypadku silników o mniejszej rezystancji uzwojeń - większej mocy regulacja szerokości impulsu ma jakikolwiek sens.

    Polega to na tym, że jeśli zmniejszamy szerokość impulsu, to silnik w czasie trwania impulsu ma moment a w momencie gdy impulsu nie ma - hamuje. Dzieje, się to z duża częstotliwością w efekcie prąd płynący ma stała wartość a regulując szerokość impulsów zmieniamy wartość skuteczna napięcia.

    W przypadku małych silników efekt ten jest zakłócany - tak jak kolega wyżej pisze - przez duża rezystancję uzwojeń.

    Paweł

    0
  • #7 02 Sty 2009 10:03
    dste5
    Poziom 16  

    Trzeba zastosować kompensację siły elektromotorycznej przeciwindukcji. Przeczytaj o tym w Elektronice Praktycznej nr 1/2008. Już jest w czytelni EP.

    0
  • #8 28 Paź 2012 18:01
    Dolce
    Poziom 22  

    Dzięki za pomoc, zamykam temat.

    0
  Szukaj w 5mln produktów