Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

sterownik (włącznik) różnych rzeczy jednym przyciskiem

spearhead 01 Sty 2009 23:10 9415 29
  • #1 01 Sty 2009 23:10
    spearhead
    Poziom 12  

witam. chciałbym prosić o pomoc, a mianowicie bardzo brzydałby mi się taki układ elektroniczny, który po wciśnięciu jednego przycisku za każdym razem załączał by kolejne dwie zworki. coś w stylu lampki rowerowej.np wcisnę raz- włączają się światła długie. drugi raz-krótkie i tylne, następny raz-postojowe i tylne. następny- w ogóle wyłączone. potrzebne jest mi to do motoru. instalacja 6v. ale byłoby to przydatne również do innych rzeczy. byłbym wdzięczny, jeśli ktoś wyjaśnił by jak to działa, bo nie będę ukrywał, że jestem dopiero początkującym elektronikiem

0 29
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 01 Sty 2009 23:20
    elkard
    Poziom 35  

Taki układ przełączania sekwencyjnego można zrobić przy pomocy układu scalonego CD4017.

W uproszczeniu to tak by to wyglądało:

1
  • #3 02 Sty 2009 00:08
    spearhead
    Poziom 12  

dziękuję za odpowiedź, ale co oznacza na zdjęciu 0v i 5v. jak to podłączyć, gdzie + i - , czy to wytrzyma 6v i ok. 5A. na przedstawionym uładzie są 4 wyjścia- a czy może być więcej lub mniej, i czy po naciśnięciu przycisku napięcie na wyjściu pojawia się chwilowo, czy jest stałe, gdzie wyłączanie, oraz cewki w motorze nie wytwarzają idealnie stałego napięcia- chyba jest zmienne, bo diody led przy małych obrotach zauważalnie migają

0
  • Relpol
  • Pomocny post
    #4 02 Sty 2009 00:22
    elkard
    Poziom 35  

To 0V i 5V to zaciski zasilające (5V). Układ jest przystosowany do napięcia zasilającego zasilania od 3 do 15 V, jednak skoro w motorze masz takie napięcie jak opisujesz to powinieneś najpierw dokonać jego stabilizacji.