Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

transformator 200W malutki prąd

kamilcendrowski 04 Sty 2009 14:06 1642 23
  • #1 04 Sty 2009 14:06
    kamilcendrowski
    Poziom 15  

    witam mam taki problem gdyż zrobiłem sobie prostownik z transforatora 12V 200W i po podłączeniu akumulatora płynie malutki prądzik rzędu 0,5A a mi jest potrzebny taki koło 11A. ma ktoś pomyśł co może być??

    0 23
  • #2 04 Sty 2009 14:12
    Lutek49
    Poziom 36  

    Jakie napięcie na uzwojeniu wtórnym ma transformator, który zastosowałeś?

    0
  • #3 04 Sty 2009 15:05
    joozwa
    Poziom 31  

    Napięcie o wartości skutecznej 12V to za mało, żeby ładować ten akumulator. Zbyt mała różnica napięć (ładowanie następuje głównie w czasie, gdy napięcie osiąga wartości szczytowe). Prąd ładowania dodatkowo będzie spadał w czasie ładowania, gdy napięcie na zaciskach akumulatora się podniesie. Najlepiej dać trafo o napięciu ~ 16-17V, jeżeli koniecznie chcesz zrobić na tym, to możesz dowinąć nieco uzwojenia (kilkanaście zwojów - transformatory toroidalne, jeżeli z takim mamy do czynienia, mają krótkie uzwojenia :)).
    Pozdrawiam

    0
  • #4 04 Sty 2009 17:32
    kamilcendrowski
    Poziom 15  

    czyli po dowinięciu kilkunasti zwojów problem powinien zniknąć?? Czy po osiągnięciu 16-17V popłynie maksymalny prąd czy jak ?

    0
  • #5 04 Sty 2009 18:16
    joozwa
    Poziom 31  

    Ingerencja w transformator, jaką jest dowijanie uzwojenia, powinna być ostatecznością - jeżeli posiadasz inne trafo o wyższym napięciu, to jego użyj, zamiast dowijać to.
    A co do dozwajania: jeżeli posiadasz trafo toroidalne to policzenie zwojów nie powinno być problemem (uzwojenie wtórne jest na wierzchu i przy 12V z reguły tworzy 1 warstwę). Dzielisz liczbę zwojów przez 12V i masz ile jest zwojów na wolt w tym trafie ;) i wówczas dowijasz proporcjonalnie więcej. Wtedy uzyskasz większe prądy ładowania. Jaką konstrukcję ma ten prostownik? Dobrze byłoby zastosować jakiś regulator prądu.
    Lutek49, dzięki za sprostowanie, z rozpędu napisałem odwrotnie ;)
    Pozdrawiam

    0
  • #6 04 Sty 2009 18:24
    karwo
    Poziom 22  

    Ja osobiście kiedyś zrobiłem prostownik do ładowania akumulatora z trafa od żarówek halogenowych, nawinąłem chyba 8 zwoi drutem o średnicy akurat takiej samej jak uzwojenie wtórne (bo akurat taki miałem pod ręką) i "taki" prostownik działa do dziś...

    Ale jak zauważyłem takie trafko mocniej się grzeje i prąd zwarciowy spadł....

    0
  • #7 04 Sty 2009 18:24
    Lutek49
    Poziom 36  

    Dzieląc 12V przez policzoną ilość zwojów uzwojenia nie wyznaczysz współczynnika <ilość zwojów na wolt>, trzeba dokonać dzielenia odwrotnego: policzona ilość zwojów przez 12V.

    0
  • #8 04 Sty 2009 18:28
    kamilcendrowski
    Poziom 15  

    to też jest akurat transformator halogenowy. A co do regulacji prądu to bardzo chętnie bym ją zrobił gdybym potrafił. chciałem na tranzystorze irf 9540. ale nie podołałem

    0
  • #9 04 Sty 2009 18:31
    joozwa
    Poziom 31  

    karwo napisał:
    Ale jak zauważyłem takie trafko mocniej się grzeje i prąd zwarciowy spadł....

    Napięcie z trafa uzyskujemy większe, ale moc pozostaje taka sama, więc prąd, jaki możemy czerpać z tak zmienionego trafa, będzie proporcjonalnie mniejszy. Autor postu mówił coś o max. 11A - przy napięciu 17V z trafa 200VA nie powinno to być problemem.
    Pozdrawiam

    0
  • #10 04 Sty 2009 18:33
    kamilcendrowski
    Poziom 15  

    no potrzebuję 11A bo mam akumulator 110Ah więc stąd ten prąd.

    0
  • #11 04 Sty 2009 19:52
    gilus1
    Poziom 28  

    Do ładowania akumulatora może być również mniejsze natężenie. Oczywiście bez przesady.

    0
  • #12 04 Sty 2009 20:03
    kamilcendrowski
    Poziom 15  

    wiem. prąd ładowania nie powinien przekraczać C*0,3. obecnie nie posiadam małych akumulatorów. 110Ah to mój najmiejszy.

    0
  • #13 04 Sty 2009 22:40
    karwo
    Poziom 22  

    Do regulacji możesz dać po stronie pierwotnej regulator fazowy...(troszkę zmodyfikowany ściemniacz, poszukaj a na pewno znajdziesz).
    Wiem że niektórzy z Kolegów mogą mnie zbesztać za taką regulację prądu ale to najprostsze wyjście nie ingerujące w transformator.

    0
  • #14 04 Sty 2009 23:00
    kamilcendrowski
    Poziom 15  

    a mógłbyś mi podesłć jakiś schemacik??

    0
  • #15 05 Sty 2009 07:59
    joozwa
    Poziom 31  

    Ale trafo i tak trzeba by najpierw dowinąć. Ja polecam regulację na wtórnym, bo to bezpieczniejsze - tylko wtedy trzeba by dać tyrystor większej mocy (grosze) i na niego radiator aluminiowy min. 1dm kwadratowy. Układ sterujący też będzie musiał dostarczyć odpowiedniego prądu bramki. Możesz zrobić coś na NE555, schematów jest mnóstwo.
    Pozdrawiam

    0
  • #16 05 Sty 2009 18:54
    kamilcendrowski
    Poziom 15  

    dowinołem kilkanaście zwojów aby osiągnąć zamierzony efekt. osiągnąłem 16V, dałem mostek prostowniczy i okazuje się, że po kilku sekundach ładowania akumulatora, elektrolit zaczyna wrzeć. fakt, prąd podniódł się do 4A ale tak chyba być nie powinno. w oryginalnym prostowniku na zaciskach mam 11,5V po podłączeniu akumulatora mam 14V i prąd ładowania 0,8A. Czy w tym moim prostowniku napewno powinno być takie napięcie na wtórnym??

    0
  • #17 05 Sty 2009 19:05
    Lutek49
    Poziom 36  

    Podane napięcie 16V jest na wyjściu uzwojenia wtórnego, czy na zaciskach akumulatora podczas ładowania?

    0
  • #18 05 Sty 2009 19:45
    kamilcendrowski
    Poziom 15  

    na zaciskach uzwojenia wtórnego

    0
  • #19 05 Sty 2009 21:50
    Lutek49
    Poziom 36  

    Powinieneś jeszcze dokonać pomiaru napięcia na zaciskach akumulatora podczas ładowania. Być może silne gazowanie elektrolitu (tak rozumiem Twoją wypowiedź) jest objawem naładowania akumulatora (napisałem ...być może... bo nic nie napisałeś o stanie akumulatora).
    Zobacz tutaj:
    http://www.mototechnika.republika.pl/pliki/akumulatory.html

    0
  • #20 06 Sty 2009 16:29
    kamilcendrowski
    Poziom 15  

    no akumulator najwyraźniej jest naładowany, bo na jego zaciskach jest napięcie 12,5V. ale taka sprawa... wkładam ten aku do traktora i rozrusznikiem ledwo kręci(akumulator 215Ah)

    0
  • #21 06 Sty 2009 19:05
    Lutek49
    Poziom 36  

    Napięcie 12,5V na zaciskach akumulatora przyjmuje się jako niską graniczną (wartość ta zależy od konstrukcji akumulatora i jakości wykonania) przed wymianą akumulatora na nowy. Dobrym sposobem na sprawdzenie stanu naładowania akumulatora jest pomiar gęstości elektrolitu. Może układ rozruchowy w ciągniku ma jakieś usterki? Stan rozrusznika. Najlepiej to sprawdzić podłączając obcy akumulator i dokonać rozruchu silnika.

    0
  • #22 06 Sty 2009 19:33
    kamilcendrowski
    Poziom 15  

    czyli wszystko jest najwyraźniej wporządku. Ostatnie pytanie. Mając na wyjsciu prostownika 16V mam poprawne napięcie?? Jeśli akumulator się naładuje, elektrolit zaczyna buzować? jest to szkodliwe dla niego??

    0
  • #23 06 Sty 2009 19:36
    neo_dc
    Poziom 32  

    możesz mieć wybite tulejki w rozruszniku lub aku mógł stracić swoją pojemność z upływem lat.

    Gazowanie jest szkodliwe i skraca żywotność akumulatora.

    0
  • #24 07 Sty 2009 18:40
    kamilcendrowski
    Poziom 15  

    zmiejszyłem napięcie na zaciskach prostownika do 11V i po podłączeniu do akumulatora elektrolit buzuje. napięcie na zaciskach akumulatora podczas ładowania wynisi 15V. Zastanawia mnie dlaczego nie dzieje się tak kiedy ładuję ten sam akumulator innym prostownikiem który na swoich zaciskach ma napięcie 12V? co jest grane??

    0
  Szukaj w 5mln produktów