Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Aktualny stan techniki światowej...wzmacniacze...

30 Mar 2004 15:26 2024 15
  • Poziom 10  
    Jaki jest aktualny stan techniki światowej w dziedzinie wzmacniaczy? Wykonuje na prace dyplomową wzmacniacz samochodowy i musze umieścić taki punkt w opisie.

    Czy ktoś mógłby mi zarzucić jakieś ciekawe informacje, stronki,modele itp....?

    Z góry dziękuje...
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Co to za pytanie???... Chodzi o konstrukcje High-Endowe, najwieksze osiagniecia w dziedzinie?...
    Wzmacniacz cyfrowy Tact-a jest ciekwaym przykladem. Wyceniony na ponad 40000 zl.
    Wyjasnij, o co konkretnie chodzi.
  • Poziom 10  
    Na prace dyplomową robie wzmacniacz samochodowy...ale oprócz tego musze wykonać do tego opis.

    W opisie zawarte są wszystkie informacje na temat wykonywanego wzmacniacza(pomiary,parametry itp.)ale jeden punkt jest"aktualny stan techniki światowej w danej dziedzinie"--->czyli musze napisać właśnie o jakiś przełowmowych aktualnych wydarzeniach,projektach,modelach....

    Mógłyś podać jakieśnamiary na model który podałeś?
    DZIEKI
  • Spec od akustyki
    Ja mysle ze powienienes napisac cos wiecej w tym temacie o zdobywajacej coraz wieksza popularnosc klasie D i impulsowym zasilaniu wzmacniaczy mocy.
  • Poziom 37  
    O cyfrowych wzmacniaczach też trzeba by napisać ,w tej chwili dąży się do tego żeby tor akustyczny był od A-Z cyfrowy.Zobacz na www.ti.com ,jest cała rodzina procesorów które robią z SPDIF sygnał PWM i końcówki do tego.Analogowy jest tylko filtr LC na wyjściu końcówki i coraz częściej stosuje się modulację filterless ,wtedy analogowy jest tylko ..........głośnik.Jest też tam cała rodzina wzmacniaczy w klasie D.
  • Poziom 10  
    Dzieki....

    a jest coś na temat jakiś modeli wzmacniaczy samochodowych(nie cyfrowych)...charakteryzujących się np Bardzo szerokim pasmem przenoszenia...słyszałem coś że jest jakiś model przenoszący od 1.5 Hz...(teoretycznie)
  • Poziom 26  
    :Pi-Vo
    Nie rozpowszechniaj gazetowych slangów wzmacniacze cyfrowie nie istnieją i nie będą istniały dopóki głośnik nie będzie cyfrowy, a w to również wątpię chyba że ucho będzie cyfrowe.
  • Poziom 37  
    To nie slangi ,poczytaj na czym polega modulacja filterless ,nie wdając się w szczegóły wymaga to na wyjściu filtra dolnoprzepustowego którym jest sam głośnik ze wzgledu na ograniczone pasmo przenoszenia.W tych z filtrem są to dławiki i kondensatory.Do tego miejsca wszystko odbywa się cyfrowo.Dlatego nazywa sie taki wzmacniacz cyfrowym.
  • Poziom 26  
    nie tłumacz mi jak to działa bo ja takie wzmacniacze wymyślam. Modulacja PWM nie stanowi cyfrowości urządzenia. Sygnał cyfrowy jest dyskretny w dziedzinie czasu i w wartości amplitudy. Wzmacniacz w klasie D jest tylko przetwornikiem, na wyjściu którego sygnał jest analogowy. Wzmacniacz nazywa sie cyfrowym po to by przyciągnąć klienta. Przez analogię do zasilacza bardziej prawidłowe jest nazywanie go impulsowym, tylko że jakiś pacan nazwał wzmacniacz impulsów wzmacniaczem impulsowym, więc nawet gdyby przyjąć "wzmacniacz impulsowy" to i tak jest bałagan.
  • Poziom 40  
    Glosnik zawsze bedzie analogowy co prawda w noeych wzmakach w klasie D sygnal na glosnik jest podawany cyfrowo choc regulacja glosnosci odbywa sie analogowo przez zmiane napiecia zasilania wzmaka. Na wyjsciu wzmaka nie ma filtrow jest nim sam glosnik. W bardziej konwncjonalnych wzmakach w klasie D jest filtr dolnoprzepustowy.
    W kazdym razie przyszlosc to wzmaki nazywane cyfrowymi czyli w klasie D z modulacja PWM lub nowsza PFM. Wzmaki te nigdy nie doscigna parametrami wzmakow analogoeych ale beda tansze i sprawniejsze. Ten rok albo przyszly to wprowadzenie przez wszystkie liczace sie firmy wzmakow cyfrowych do oferty. Sony dostal nagrode za system wzmakow S-master mierzyli to i sluchali i bez rewelacji ale poczatki sa obiecujace. Sam zaprojektowalem wzmak w clasie D z modulacja PFM i do suba jest ok ale pelne pasmo to juz inna bajka. Zobaczymy tez jak dalej rozwinie sie technika firmy Tripath.
    pozdrawiam
    wzmacniaczem cyfrowym zwie sie wzmacniacz w ktorym tylko filtr wyjsciowy i glosnik jest analogowy a zrodlo sygnalu i sama obrobka czyli wzmocnienie jest na drodze zero jedynkowej.
    Wzmacniacz w clasie D jest wzmakiem analogowym poniewaz zamienia sygnal analogowy na sygnal cyfrowy wzmacnia go i dalej filtruje do postaci analogowej do tego jeszcze jest wyposazony w petle sprzezenia zwrotnego ktora we wzmakach czysto cyfrowych nie jest mozliwa do realizacji.
  • Poziom 17  
    :arrow: Eqt
    Pi-Vo napisał, że są wzmacniacze klasy D o których można powiedzieć ,ze są cyfrowe . Są też takie które mają tylko taką etykietę z wiadomych powodów
    Pi-Vo napisał dlaczego niektóre wzmacniacze klasy D (na Tact Millenium) klasyfikuje jako cyfrowe. Ja również taki podział uznaję.
    Podchodząc ultra-ortodoksyjnie ja mogę napisać ,że tak naprawdę to wogóle o żadnym urządzeniu nie można powiedzieć ,że jest cyfrowe (niechno tylko ktoś zaprzeczy)
    "Sygnał cyfrowy jest dyskretny w dziedzinie czasu i w wartości amplitudy" -takie sygnały to występują tylko na kartce papieru ,matematyce i w naszej wyobraźni , a "rzeczywistość skrzeczy"

    :arrow: Irek2
    możesz zamieścić schemat (np ideowy) takiego wzmaciniacza jaki zbudowałeś?

    :arrow: Driverman
    wzmacniacz może przenosić napięcie stałe czyli 0 Hz .
    ale łatwo wtedy upalić głośnik. zwykle na wejściu wzmacniacza jest kondensator separujący napięcie stałe . ten kondensator wraz z opornikiem tworzy prosty obwód górnoprzepustowy . chyba nie ma się co podniecać tymi 1,5 Hz.
    może zamieść krótką ch-kę klas wzmacniaczy audio A,AB,G,H,D,T
  • Poziom 26  
    :jarek_krakow
    pi-vo napisał "O cyfrowych wzmacniaczach też trzeba by napisać "
    Ależ oczywiście że są urządzenia w pełni cyfrowe. Nie chodzi tu o to, że sygnał jest dyskretny w czasie, bo taki z natury świata nie istnieje, tylko chodzi o to, że takowy sygnał jest istotny tylko w jednym momencie, najczęściej jest to zbocze zegara, i tylko jedna z wartości w jednym czasie jest rozważana i ma wpływ na wynik przekształcenia. Tego nie możemy powiedzieć o akustycznym wzmacniaczu impulsowym.

    :pi-vo jest jeszcze jedna nieścisłość. Nie ma większego znaczenia że głośnik jest filtrem. Nawet gdyby nim nie był to efekt byłby identyczny, ponieważ ucho ludzkie nie słyszy częstotliwości wyższych niz ok. 20kHz

    Nie jestem w stanie zmienić tego trendu , chociaż się z nim nie zgadzam, ale mam prawo do swojego zdania. Tak samo nie uznaje klay T. Moim zdaniem mamy zbyt mały postęp żeby wprowadzać nową klasę, dla mnie to nadal klasa D.

    PS nie ma wielkich przełomów w tej dziedzinie od co najmniej 10ciu lat jedeyny przełom tworzą gazety, na podobieństwo reklamy Heyah.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Jedyne, co moze w odsluchu zmienic zwiekszenie pasma przenoszenia wzmacniacza (wymagany odpowiedni format zrodla - CD to za malo) to posredni wplyw na odtwarzane pasmo. Jesli na wzmacniacz konczacy np. ze spadkiem 6dB na 22kHz podamy sygnal akustyczny, ktorego harmoniczne siegaja znacznie wyzej (co go wytworzy? nietoperki?) to moze w pasmie slyszalnym brzmiec nieco inaczej, niz wzmacniacz przenoszacy do np. 70kHz...Tak czy siak - moze ale nie musi, wiec nie podniecamy sie pasmem siegajacym 100kHz...Wiekszosc z nas konczy slyszec przy 14 - 15 kHz (w wieku powyzej 30 lat)...
  • Poziom 40  
    Wzmak w clasie D ktory zaprojektowalem jest jeszcze do dopracowania. Niestety nie mam aparatury i wiedzyzeby posunac go dalej. Na forum jak narazie nikt sie nie pojawil zajmujacy sie ta dziwdzina. O tym wzmaku wie od roku naczelny EDW gdzie cos tam czasem mojego opublikuje jednak jest to za skaplikowane. Mam dwa dzialajace prototypy pelnopasmowy 200W/4omy 500khz na irf540 irf9540 i sub 250khz 2*irf250 2x100V proby mocy niestety go uszkodzily i czeka na sledztwo.

    eqt wedlug mnie w ostatnich latach wiele sie ruszylo w temacie wzmakow impulsowych. Wiele firm produkujacych scalaki wypuscilo swoje opracowania. Wyszedl audiofilski TacT i wysokiej klasy Tripath, firmy zaczynaja umieszczac te wzmaki w tanim kinie domowym. No i w koncu ja tez taki wzmak skonstruowalem :)
    Sprawa pasma przenoszenia nie jest tak do konca prosta bo to ze czlowiek nie slyszy po 15-20khz to nie znaczy ze wzmak nie ma po co przetwarzac tych tonow. Jesli wzmak przenosi tylko do 20khz to jego znieksztalcenia i przesuniecie fazy przy tej czestotliwosci sa juz dosc duze pozatym jest dosc wolny a dzwiek to nie tylko sinusoida ale rozne przebiegi nalozone na siebie czasem bardzo ostre.
    Do tego jeszcze wzmak liniowy ma lagodnie opadajace pasmo w przeciwienstwie do wzmaka cyfrowego gdzie celowo stosuje sie ostre obciecia. No i sam format sygnalu cyfrowego tak to tnie.
    pozdrawiam
  • Poziom 13  
    Jak na temat pracy dyplomowej to naprawde szeroki zakres to obejmuje i internet w zupelnosci wystarczy, jest mnostwo stron! Nie wiem na ile jestes ambitny i jak ta praca ma wygladac,ale mozna na ten temat pisac i pisac. Ja osobiscie bym nie robil ,zadnych wielkich mocy lesz , dwa ,tzry wzmacniacze pracujace w roznych klasach, rozne punkty pomiarowe na miernik czy na oscyloskop itd. Aby ta praca sluzyla dalej na ksztalcenie przyszlych uczniów. Naprawde swietna to moze byc praca, sam takich nie milaem mozliwosci , i zrobilem cos co nie mialo duzego zastosowania ,mozna zobaczyc: www.md.w.pl /elektronika/warsztat/praca dyplomowa.
  • Poziom 10  
    Wielkie dzieki....

    To jest tylko 1 punkt w opisie,zajmujący maksymalnie 1,2 strony A4 więc raczej nie mogę się zbytnio rozpisywać...