Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie z kierownicy w Oplu

30 Mar 2004 21:58 3765 19
  • Poziom 17  
    Witam All mam problem z rozszyfrowaniem przewodów - przyjechał kolega który pozbył się radia i wtyczki z paroma przewodami które wychodziły z urządzenia do którego podpiete były przyciski w kierownicy .
    Urządzenie łączy się do wtyku zmieniacza a zmieniarke do niego - nie wiadomo z których pinów z tego urządzenia wychodziła wtyczka która wchodziała na radio bo została wyrwana przez dresiarza - może ma ktos podobne lub takie samo - myślałem że będzie wchodziła po małym dżeku stereo a tu Zonk przez wtyk zmieniacza .
    Te urządzonko ma nazwę Connects 2.
    Piny zostały we wtyczce tylko brak kabla z wtyczką jak zmieniacza.
    Kolega zapłacił 400 zł za te urządzenie ale za długo się nie pocieszył.
    Za wszelką pomoc będę wdzieczny - pozdrawiam -Tomek. :)
    Załączniki:
  • Sklep HeluKabel
  • Spec od car audio
    Czy to interface do soniaka (tak mi z opisu wygląda). Jeżeli tak to nie jest jeszcze źle, bierzemy miernik i przedzwaniamy plusa, masę a szyna sama wyjdzie. Najlepiej jednak rozebrać pudełko.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 17  
    Tak jest to interfejs do soniaka ale po złączu zmieniacza jak pisałem a tam jest trochę przewodów - po za tym nie mam możliwości grzebania w samochodzie bo odtąd jak mu ukradli radio to ma dosyc wszystkiego i boi się o sterowanie z kierownicy i o nowe radio które już kupił i chce wsadzić już pewniaka.
    Liczę że ma ktoś i napisze gdzie i co wychodzi z tego urządzonka bo tak łatwo to nie będzie dojść.
    Tomek.
  • Spec od car audio
    Z kierownicy wcchodzi drabinka rezystorowa więc drobiazg. W sony jest unilink czyli po buforkach i zasilaniach też do zrobienia.
  • Poziom 25  
    Mam takie ustrojstwo (bądź podobne ale connects2) przed sobą.
    Niestety nie mam tylu punktów aby otworzyć plik zawierający chyba fotki przedmiotu problemu.
    Prosze przysłać na mają pocztę te 1,47 Mb, a może przy porównaniu dwóch urządzeń cos się uda wykombinować.

    pozdrawiam
    commor
  • Poziom 27  
    A z czego można dopasować sterowanie poza oryginalnym i myszą Philipsa, która jest niedostępna ?
  • Poziom 27  
    Schemat znam, ale pozostają jeszcze dwa kłopoty - pierwszy to wykonanie, a drugi - jeśli sam chciałbym robić, a dodatkowo umieścić go w kierownicy, to jak ? Przecież kierownica się obraca, kable będą się zrywały, czy nie ? Jak to zrobiła fabryka ?
  • Spec od car audio
    W kierownicy masz zwijacz taki jak do poduszek. Taka płaska taśma nawinięta na rolkę - czasem po latach też się zrywa. Ale możesz zrobić sobie pilota pod kierownicę na styl Renault i jest dużo łatwiej.
  • Poziom 33  
    Jest dużo łatwiej co nie znaczy że się da to zrobić i żeby taki pilocik działał bezawaryjnie. Próbowałem swego czasu wstawić rezystory do fabrycznego joysticka Renault (obły z rolką). Nie dość ze klawisze są tam podłączone matrycowo, zalane połączenia w plastiku, to po wydłubaniu i polutowaniu rezystorów okazało się że styki są gumowe jak w chińskich pilotach. Miały rezystancję nawet kilka kiloomów i to zależnie od nacisku i sterowanie myliło funkcje. No i rolki nie było jak podłączyć czyli cała robota na nic.
    Pozdr. N.
  • Spec od car audio
    W takim przypadku przecież zawsze można użyć prostego układu na procesorze. Nie przeszkadza mu duża rezystancja styków (dla porównania joystick od sony też jest na gumach i drabince), koszt wykonania to kilkanaście złotych (procesor 89c2051 kosztuje około 4 zł), a i robota czysta bo nie trzeba nic w pilocie ryć tylko podłączyć wtyczkę. Oczywiście dla niewprawionych lub nie chcących się bawić są rozwiązania gotowe.
  • Poziom 27  
    Możesz coś powiedzieć o tych gotowych rozwiązaniach ?
  • Spec od car audio
    Jakieś linki do tych gotowych modułów podawał kolega Nawigator - ja ich osobiście nie testowałem i dlatego nie chcę się wypowiadać o nich. Osobiście tylko robiłem na swoje potrzeby konweter pilota do Renault i dlatego wiem, że sprawę gumowej klawiatury w tych pilotach można elegancko opracować.
  • Poziom 33  
    Co do procesorka za pare złotych to sie zgadzam że nadaje się idealnie do obsługi dowolnej klawiatury, zresztą w każdym radiu taki jest. Można programowo "poprawić" niepewne zestyki i dodać inne bajerki np. podwójne funkcje no i wysyłać cyfrowe sterowanie do radia do różnych magistrali. Da się też zrobić rozpoznawanie rolki enkodera na przykład.
    Co do rezystancji gumowych przycisków to Sony stosuje ale tam są duże rezystancje kilka kOhm i widać to nie przeszkadza, poza tym lepsza jakosć wykonania gumek. W Oplu sa niskie oporności omowe i styki muszą być np. całe metalowe.
    Piszę trochę programików na procesory ale na różne adaptery samochodowe nie jest łatwo zrobić dobry program który bedzie chodził nie tylko na stole ale w zimie, w upały i w wilgoci w aucie ani się nie zbiesi po starcie silnika. Poza tym protokoły sterowania nie są publikowane a nawet utajniane lub bardzo trudne np. CAN i najpierw trzeba je rozeznać co bywa wiele razy trudniejsze jak zrobienie programu wg. gotowego przepisu.
    Jak ktoś nie chce pół życia stracić na poprawianie programików to polecam do kierownic zapytać na http://www.piloty.pl/multimedia.html albo widziałem też na ebaju (jak kto lubi tam zakupy) sprawdzone rozwiązania, kompletne z kablami. Ja zamówiłem i zamontowałem kilka dla moich znajomych i mogę je spokojnie polecić, a ludzie z Izotechu są komunikatywni i pomocni w rozwiązywaniu problemów z montażem. Jak coś nie pasuje można zawsze liczyć na wymianę lub zwrot kasy co nie jest u nas niestety powszechną praktyką zwłaszcza przy sprzedaży wysyłkowej.
    Ale samemu też warto spróbować dla własnej satysfakcji, byle nie zryć instalacji w aucie w prezencie dla nastepnego serwisowca. Dlatego adaptery bez cięcia kabli zawsze są lepsze, moduł potem można wymienić na inny a poprzedni sprzedać.
    Pozdr. N.
  • Spec od car audio
    Nie wiem jaki masz odsyp od reklamowania tych gotowych interfejsów ale z tego co wiem nawet gotowe rozwiązania (przykład wycofany interfejs Alpine - Opel robiony właśnie przez Alpine) nie zawsze sprawdzają się w trudnych warunkach jakim jest samochód. Mało tego same radia często nie wytrzymują tych warunków a nawet samochody.
    Uważam, że forum polega nie na tym aby reklamować gotowe rozwiązania tylko aby pokazywać różne możliwości rozwiązań alternatywnych. Akurat klawiatura w Renault to typowa matryca, której przerabianie na drabinkę jest całkiem bezsensowne. A nawet tani procesor jest w stanie obsłużyć klawiaturę o dużej rezystancji styków - właśnie dlatego, że chodzi na matrycy. Nie wiem jakie ma znaczenie gotowy adapter do interfejsu zrobionego samemu w odniesieniu do cięcia kabli. Przecież jest także podłączany do istniejącego złącza i po jego odłączeniu dalej zostaje jak fabryka.
    Odnośnie ramek sterowań itp. to też nie jest wielka filozofia - łatwo je odzyskać mając do dyspozycji radio nawet często niegrające - byle się włączało. Zwykle potem okazuje się to proste i konsekwentne w sterowaniu. Chociaż nawet gotowe interfejsy są zwykle tak robione aby nie wpinać się w magistralę samochodu tylko w złącze samego pilota (np. w Peugeot rozpina się wiązkę z kierownicy a nie łączy się do złącza ISO gdzie jest sygnał VAN).
    Tak jak napisałem wyżej - jeżeli ktoś się nie zna to może sobie kupić gotowe rozwiązanie (tyle firm już to oferuje i to często w dużo lepszych i ładniejszych wykonaniach) a jak ktoś woli się pobawić to dlaczego ma nie spróbować? Bo po co płacić za coś co jest się w stanie zrobić samemu.
  • Poziom 27  
    To ja powrócę do sterowania, jeśli pozwolicie ;)

    Mam pilota już od Astry G i przy nim są takie przewody:

    brązowy (domniemam, masa)
    brązowy z białym paskiem - SWC
    szary - podświetlenie
    Niebieski z czerwonym paskiem ??

    Czy prawidołowo rozpoznałem kolory kabli ?

    Mam też drugie pytanie:

    Mam z Astry G (Astra II) wyświetlacz TID. Zawsze w TIDach był szary z zielonym paskiem do podświetlenia (czy dobrze myślę, że należało tam podać napięcie w zakresie 6-12V?). A na kostce nie ma takiego. Dodam, że sprawdzałem na www.studio24.prv.pl (strona djlj24), niestety nie znalazłem tam informacji, który pin za to odpowiada. Czy możecie mi pomóc w tym temacie, ew. poprawić mnie, jeśli w moim poście pojawiły się błędy ?
  • Poziom 33  
    >>> djlj24, nie wiem w jakim slangu to jest "odsyp" ale domyślam sie że jest taki sam jak za reklamy na Twojej stronie więc tu masz jasność. O stawki zapytaj bezpośrednio w Izotechu, też tam dają upusty i ceny hurtowe. Najpierw chcesz żebym się wypowiedział co zrobiłem bo sprawdziłem te interfejsy i to za własne pieniadze a potem marudzisz coś o interesach.
    Chętnie bym zareklamował po uprzednim wypróbowaniu jakiś Twój gotowy wyrób, nawet za mniejszą stawkę, ale nie chcesz mi dać szansy. To co proponujesz na forum jest ciekawe chociaż ostatnio piszesz bardzo ogólnikowo ale dla większosci ludzi jest to czarna magia, więc polecanie gotowych przetestowanych rozwiazań ma sens. Nie każdy ma doktorat z mikroprocesorów wiec szuka producenta. Zobacz na zagranicznych forach o takiej tematyce ludzie polecają sobie sprawdzone źródła gdzie co kupić i jak zamontować więc nie przesadzaj.
    Jak napiszę program do takiego adapterka to Ci wyślę do przetestowania. Na razie nie wiem jak zrobić dekodowanie obrotowej rolki w joystiku Renault, czy Tobie sie to udało?
    Pozdr. N.
  • Spec od car audio
    To podświetlenie jest podłączane do wyjścia sterowania anteną automatyczną (załączenie wyświetlacza i zaświeca pilota). Odnośnie kolorów to trzebaby zerknąć na schemat instalacji danego rocznika.
    Odnośnie robienia interfejsów samemu - trochę kolega Nawigator zszedł offtopic ale tak naprawdę to nie trzeba wcale dużo szukać po sieci, większość rzeczy znajduje się na tym forum. I nie trzeba mieć doktoratu z procesorów, poziom wiedzy do tego wystarczy podstawowy (operacje na portach i korzystanie z timerów w zasadzie). Ja kiedyś myślałem, że to forum jest dla tych co odrobinkę wiedzą i potrafią. Ale od chyba 2 lat myślę, że to jest forum dla tych co chcą coś zarobić i trzeba to chyba tak traktować.
    Swoją drogą tak myśląc o nowych pojazdach to zamontowanie takie interfejsu niezależnie od producenta (chyba, że był sprzedany i zamontowany w autoryzowanym serwisie) oznacza utratę gwarancji bo jest to ingerencja w układ elektryczny (tak samo jak założenie innego radia fabrycznego). I ciekawe, że jako gotowy produkt nie posiadają certyfikatu CE (czyżby też nie były bezpieczne bo inne firmy to raczej starają się to mieć).
  • Poziom 33  
    No pewnie tak już jest że gotowe rozwiązania każdy chce sprzedać. W nowych autach na pewno montaż niefabrycznej elektroniki może spowodowac utratę gwarancji, dlatego zazwyczaj te adaptery są na zasadzie kompletnych wtyków które można odpiąć. CE widziałem na tych adapterach więc pewnie maja certyfikat.
    Pozdr. N.
  • Poziom 27  
    Wracając do sterowania - zadałem pytanie o kabel steruyjący podświetlaniem wyświetlacza - już wszystko wiem, zamieszczę tutaj, może się przyda komuś. Otóż zmiana natężenia podświetlenia jest regulowana kablem szarym z żółtym paskiem (zacisk 58D). Regulacja różni się od wcześniej stosowanych, gdyż nie jest ona realizowana na suwnicy oporowej, ale regulatorem PWM umieszczonym w urządzeniu Multi-Timer, które ustawia wszystkie funkcje czasowe również