Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik do ładnowania akumulatorów...stary i dziwny

esin 06 Sty 2009 18:06 4427 3
  • #1 06 Sty 2009 18:06
    esin
    Poziom 10  

    Witam Szanownych Forumowiczów...

    Dostałem prostownik (samoróbka) do naprawy...
    Nie wiem dlaczego ale jakoś dziwnie on działa, na wyjściu ma napięcie zmienne ?!?!? i w ogóle jego budowa i wszystko co w nim jest bardzo stare :)
    Zastosowano w nim tylko Tyrystor i dwie malutkie diody w układzie regulacyjnym i dwa potencjometry nie mówię już u tuzinie starych kondensatorów.

    Niby wszystkie elementy są dobre, regulacja działa, ale gdy podłączam akumulator strasznie iskrzy a tyrystor grzeje się dość mocno?!?!
    Akumulator który próbuje naładować ma 70Ah, podłączony do prostownika napięcie na wyjściu jest tylko 13,2V

    Rozrysowałem schemat jego.
    Prostownik do ładnowania akumulatorów...stary i dziwny

    Wszelkie uwagi mile widziane, może jakoś go przerobić?

    Dziękuje z góry

    0 3
  • #2 06 Sty 2009 22:35
    p.w
    Poziom 12  

    Prawdopodobnie uszkodzony jest tyrystor lub dioda sterująca bramką tyrystora . To że jest on stary to tylko dla Ciebie zaleta bo mniej elementów będziesz musiał w nim wymienić. Równie dobrze akumulator możej być uszkodzony . Napisz coś więcej o nim ( Wiek na oko , skąd go masz ) , bo wydaje mi się że ma w środku zwarcie między płytami . Mógłbym ci pomóc nieco z "reanimacją" tego akumulatora o ile jest uszkodzony

    0
  • #3 18 Lut 2009 16:16
    AdamK.
    Poziom 14  

    Odłacz bramkę tyrystora i zobacz czy będzie płynął prąd przez akumulator.
    Jeśli tak to przebity jest tyrystor.
    Jeśli nie to zapewne wszystko jest w porządku a amperomierz powinien pokazać faktyczny prąd.
    Jeśli będzie duże iskrzenie a miałbyś podejrzenie co do wskazań amperomierza to warto jednak porównać ten prąd z jakimś multimetrem .
    Nie przejmowałbym się tym dużym iskrzeniem bo klemy akumulatorów tak mają. Nawet ołowiana końcówka akumulatora pokrywa się solami i tlenkami przez co kadmowany zacisk prostownika powoduje snop iskier.

    Dodano po 17 [minuty]:

    Odłacz bramkę tyrystora i zobacz czy będzie płynął prąd przez akumulator.
    Jeśli tak to przebity jest tyrystor.
    Jeśli nie to zapewne wszystko jest w porządku a amperomierz powinien pokazać faktyczny prąd.
    Jeśli będzie duże iskrzenie a miałbyś podejrzenie co do wskazań amperomierza to warto jednak porównać ten prąd z jakimś multimetrem .
    Nie przejmowałbym się tym dużym iskrzeniem bo klemy akumulatorów tak mają. Nawet ołowiana końcówka akumulatora pokrywa się solami i tlenkami przez co kadmowany zacisk prostownika powoduje snop iskier.

    0
  • #4 19 Lut 2009 18:51
    elek555
    Poziom 37  

    skoro esin pisze że "regulacja działa" to skąd te pomysły o uszkodzonym tyrystorze czy diodzie? Jeśli się mocno grzeje to trzeba dać większy radiator. Natomiast przy braku jakiejkolwiek rezystancji szeregowej (np. żarówki) nie ma się co uspokajać że iskrzenie jest niegroźne, bo to nieprawda. Przy takim iskrzeniu łatwo przekroczyć dopuszczalne stromości i będzie prezent. Pomiar napięcia ma się odbywać na akumulatorze i będzie ono wyższe na koniec ładowania

    Proszę uzupełnić tytuł postu oraz poprawić treść -zdania zaczynamy wielką litera a kończymy kropką - zgodnie z regulaminem pkt.11 i 15. [dzimi]

    0