Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Padła nagrzewnica remington REM12EL - spalony nieznany triak

stopi 07 Sty 2009 21:12 9854 29
  • #1 07 Sty 2009 21:12
    stopi
    Poziom 28  

    Potrzebuję oznaczeń pewnego triaka z płytki od nagrzewnicy Remington REM12EL RE oraz informacji jaka jest tam fotokomórka. Jeżeli ktoś ma taką sprawną to mam prośbę po prostu o odczytanie oznaczeń. Na fotokomórce nic nie ma, ale może ma ona jakąś nazwę (na tych elementach się akurat nie znam). Płytka wygląda tak:

    Padła nagrzewnica remington REM12EL - spalony nieznany triak

    Niestety firma pomalowała pól płytki czarną farbą (oby tylko za wiele nie odczytać, wiadomo.. polityka firmy i utrudnianie życia ludziom w postaci: "zepsuło się, to kup od nas nowe za naszą kosmiczną cenę"), ale na większości elementów widać oznaczenia.

    Element zaznaczono strzałką na zdjęciu. Obok jest triak BT06/600BW. Czy tam byłby ten sam? Ten, który tam był został spalony tak, że oznaczenia nie są odczytywalne. Teraz ktoś wstawił tam BTA12, ale objawy są takie, że włącza się tylko grzałka. Nagrzewnica powinna działać tak, że gdy grzałka się rozżarzy, to fotokomórka obok grzałki powinna wykryć światło i uruchomić silnik. Nic poza grzałką się nie dzieje. W płytce steruje wszystkim procek Microchipa PIC16C505.

    0 29
  • #2 11 Gru 2009 23:31
    kenyh
    Poziom 1  

    Witam,czy uporałes sie z tą nagrzewnicą olejową?mam dokładnie taki sam problem.Pozdrawiam

    Dodano po 3 [minuty]:

    Padła nagrzewnica remington REM12EL - spalony nieznany triak

    1
  • #3 12 Gru 2009 21:41
    stopi
    Poziom 28  

    Wstawiłem tam bodajże triak BT136 wtedy (chyba triak o prądzie dopuszczalnym 12A). Spalony był chyba jeszcze wtedy jeden dosyć mocny rezystor w obwodzie bramki triaka. Pamiętam, że rozrysowałem trochę schematu. Rezystor był ok. 220Ohm/5W.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Aha. Sprawdź jeszcze jeden element, czy nie ma przebić. Ten drugi czarny "trójnóg" to też chyba był triak. Tylko wylutuj. Mam nadz., że masz świadomość tego, że nie sprawdza się elementów wlutowanych w obwód :) Możliwe, że padł jeszcze PC111 (ten mały scalak z 6 nóżkami pomiędzy triakami). To optoizolator firmy Sharp.

    0
  • #4 04 Sty 2010 12:15
    Jj_Johnys
    Poziom 21  

    Jesteś pewien, że to jest PC111, a nie jakiś optotriak? Mam tutaj taką płytkę, układ był akurat wymieniany i widzę że został wstawiony MOC3081.
    Poza tym widać, że końcówka 5 jest ewidentnie niepodłączona do czegokolwiek.

    Pytam, ponieważ mam ten sam problem. Triak również był wymieniony, na BT137.

    0
  • #5 04 Sty 2010 12:52
    stopi
    Poziom 28  

    Zgadza się. Już kojarzę. Tam był optotriak bodajże MOC3061. Nie wiem czemu nasunął mi się PC111.

    0
  • #6 08 Sty 2010 09:29
    Jj_Johnys
    Poziom 21  

    Witam.
    Udało mi się w końcu uruchomić ten sterownik. U mnie problemem było nie wyłączanie zapłonnika.

    Musiałem jeszcze wymienić jeden tranzystor. Teraz wszystko jest ok po za tym, że zapłonnik rozgrzewa się zbyt wolno co w efekcie nie uruchamia dmuchawy.
    Co może być przyczyną? Może to że jest wstawiony BT137 zamiast tego, co było wcześniej?

    Tranzystory na płytce to BC546, wstawiłem BC558 (zamiennik) no i niestety nie działało. Musiałem szukać BC546, znalazłem i ruszyło bez problemów. Być może triak również musi być taki sam jak był na początku?

    Czy ktoś wie, co to był za triak?

    0
  • #7 08 Sty 2010 12:24
    stopi
    Poziom 28  

    Powiedz mi kolego skąd wytrzasnąłeś ten "zamiennik" ? Przecież BC558 to tranzystor PNP, a BC546 to tranzystor NPN! W żaden sposób nie miało prawa to działać, a nawet mogło popsuć jeszcze więcej. Zapewne jakiś sprzedawca w sklepie dał ci ów "zamiennik" mówiąc, że to przecież "bardzo podobny tranzystor, będzie działać!".

    0
  • #8 08 Sty 2010 17:40
    Jj_Johnys
    Poziom 21  

    Faktycznie :/
    Ale to moja wina. Zamuliłem czytając pdfa... Nie to zdanie uchwyciłem: "For complementary With PNP type BC558".
    Pierwszy raz mi się coś takiego zdarzyło... No ale mniejsza z tym, może byłem "zmęczony".

    A wracając do tego zapłonnika, wiesz coś na ten temat? Na krótko odpala bez problemu, od razu robi się czerwony. A przez układ dopiero po paru sekundach, tuż przed włączeniem dmuchawy. To może być wina triaka? Czy może coś innego?

    0
  • #9 08 Sty 2010 18:50
    stopi
    Poziom 28  

    Pamiętam, że ta nagrzewnica działała w taki sposób, iż jest tam po prostu fotokomórka. Pod wpływem światła (z rozgrzanego zapłonnika) fotokomórka zmienia swoją rezystancję i uruchamia wiatrak. Rozumiem, że po podłączeniu na krótko robi się od razu czerwony i uruchamia wiatrak? Czyli problem fotokomórki jest wykluczony, bo po podłączeniu przez układ też odpala tylko po prostu później, tak?

    Skoro zapłonnik się rozgrzewa wolniej oznacza to, że dostaje mniejszy prąd, bo właściwie to przecież przepływ dużego prądu powoduje grzanie. Coś ogranicza ten prąd. Nie sądzę, że to triak. Masz tam teraz BT137? Triak ewentualnie można dać zawsze o większym prądzie dopuszczalnym. Spróbuj podmienić na np. BT139. Niedużo kosztują, więc nie zaszkodzi zaryzykować. Myślę, że to kwestia jakiegoś przegrzanego rezystora albo zbyt cienkiej ścieżki, która stawia opór. Może coś na jakimś lucie też stawia opór... Domyślam się, że też masz pomalowaną płytkę na czarno i nie da się porównać zmierzonej rezystancji rezystorów z ich wartościami na podstawie kodów paskowych?

    0
  • #10 14 Sty 2010 17:30
    Jj_Johnys
    Poziom 21  

    No niestety płytka pomalowana :(
    Na razie sobie odpuszczam temat. Brakuje już pomysłów.

    0
  • #11 15 Sty 2010 13:43
    stopi
    Poziom 28  

    I tak sukces, że jako tako działa :)

    1
  • #12 26 Sty 2010 14:00
    Leszek__77
    Poziom 1  

    Oryginalnie triak na tej płytce nagrzewnicy to Z0405MF. Pozdrawiam i życzę skutecznej naprawy!

    0
  • #14 05 Mar 2010 09:23
    robmaz
    Poziom 20  

    Mam pytanie dotyczące ww płytki sterującej.Czy do sprawdzenia jej na stole muszę zasymulowć wszystkie elementy do niej podłączone?Czy wystarczy podłączyć zasilanie i powinien być zasilony zapłonnik?
    Może ktoś wie jaką wartość ma mieć czujnik optyczny(fotorezystor?) po zapłonie
    aby uruchomić i podtrzymać pracę nagrzewnicy?

    0
  • #15 06 Mar 2010 14:07
    Mariusz4
    Poziom 13  

    Witam. Istotną rzeczą jest kąt z jakiego fotokomórka "czyta" płomień, musi być rozwarty, a otwór min. 13 mm (stare urządzenia miały mniej i był problem). Kolejna sprawa to fotokomórka musi być w środku czysta i osiadać na spodzie gniazda. Czy problem leży po stronie fotokomórki można sprawdzić w dość łatwy sposób, po odpaleniu szybko dać obce światło- może być z latarki- w fotokomórę, jeśli zgaśnie to raczej juz płytka do wymiany.
    Jesli komuś się udało ją naprawić (ponoć są tacy) to gratulki, ale żywot po takiej naprawie i tak jest krótki.
    Podobnie jest z żarnikiem, musi mieć swoją wartość, stary , zleżały żarnik ma negatywny wpływ na pracę elektroniki. Pozdrawiam.

    1
  • #16 06 Mar 2010 17:24
    robmaz
    Poziom 20  

    Dzięki za informacje.
    Maże wiesz cz to za fotokomórka, i jak ją zasymulować?

    0
  • #17 07 Mar 2010 18:15
    Mariusz4
    Poziom 13  

    Nigdy nie próbowałem regenerować fotokomórki-mam nowe, ale "oszukiwałem" płomień właśnie latarką świecąc jej prosto w środek. Jeśli był problem z podtrzymaniem płomienia to właśnie tak testowałem fotokomórkę, ponieważ często były źle osadzane. Pozdrawiam.

    0
  • #18 08 Mar 2010 11:54
    robmaz
    Poziom 20  

    Dzięki za pomoc.
    Znalazłem informacje,że występuje tam tzw.dynamiczna kontrola płomienia.
    Aby praca silnika nagrzewnicy była podtrzymywana rezystancja fotoelementu musi się cały czas dosyć szybko zmieniać(turbulencje płomienia w komorze spalania).
    Gdy zmiany są zbyt wolne lub ich brak(za słaby dopływ powietrza z wentylatora,zablokowany wlot) praca urządzenia jest przerywana.
    Dzięki tym informacjom udało mi się przetestować płytkę sterującą po naprawie.
    Pozdrawiam

    0
  • #20 09 Mar 2010 15:11
    robmaz
    Poziom 20  

    R15 i R22-10kΩ
    R16-1,6kΩ
    R14-82kΩ
    Witam wydaje mi się,że ten oznaczony przez Ciebie jako R14 to R15
    Pozdrawiam.
    Aha CR3-Z0103MA
    Jeżeli poszły R15 i R22 to nie wiem czy PIC ocalał?

    1
  • #21 25 Lis 2010 19:25
    krisu007
    Poziom 12  

    Witam!
    Znajomy dał mi do naprawy podobną nagrzewnicę ale z identyczną płytką sterujacą. Zakupiłem nową płytkę a tu bum znowu triak CR3 wystrzelił . Silnik wentylatora podłączałem na ostro i działa triak ten jest podłączony z lampką podświetlaną w wyłaczniku. Prosze o poradę co może być przyczyną tej usterki.

    0
  • #22 25 Lis 2010 20:15
    robmaz
    Poziom 20  

    Sprawdź czy lampka nie ma zwarcia.
    Pozdrawiam.

    0
  • #23 25 Lis 2010 20:16
    krisu007
    Poziom 12  

    lampka nowa przyszła razem z nową płytką.....:cry:

    0
  • #24 27 Lis 2010 06:59
    krisu007
    Poziom 12  

    hmmm... muszę sprawdzić żarnik bo on raczej włącza się jako pierwszy i to może on wybija triaka.

    0
  • #25 28 Lis 2010 08:44
    krisu007
    Poziom 12  

    Witam ponownie w moim monologu....problem rozwiazany. :D
    Przyczyna - zbyt ciężko startujący silnik wentylatora. Podejrzewałem łożyska ale się okazało, że posiada zamontowaną taką mini turbinę - dostał się tam kurz i brud z zasysanego powietrza i to powodowało , że w jednym miejscu na obwodzie bardzo ciasno pracował! Wystarczyło powycierać wszystkie elementy szmatką i problem z głowy.

    0
  • #26 06 Lut 2011 13:11
    alex_cox
    Poziom 11  

    Potrzebuję pomocy w odczytaniu elementów półprzewodnikowych użytych na tej płytce sterownika.
    Moja nagrzewnica to Master, lecz elektronika jest identyczna jak w opisywanym modelu. W moim przypadku, napisy na elementach zostały starte i dodatkowo pokryte grubą warstwą emalii. Może komuś udało się ustalić, nazwy elementów i zechciałby się nimi podzielić i potwierdzić poprawność już wyszczególnionych.

    0
  • #27 06 Lut 2011 19:34
    stopi
    Poziom 28  

    Napisz do mnie na mail. Powiedz które to elementy. Mam nawet kawałek schematu, który ręcznie rozrysowałem i zdjęcia płytki. Podeślę.

    0
  • #28 07 Lut 2011 22:28
    alex_cox
    Poziom 11  

    Może ktoś jeszcze pomoże?

    0
  • #29 25 Lut 2011 16:42
    karelkarel
    Poziom 11  

    alex_cox napisał:
    Może ktoś jeszcze pomoże?
    Jeśli pytanie jeszcze aktualne to podaję oznaczenia elementów: CR1-BTB06/600BW, CR2-Z0405M, CR3-Z0103, Q1-BC546B, Q2-BC546B, IS01-MOC3063, U1-PIC16C505, DZ1-C5V6, DZ2-C5V6.

    1
  • #30 16 Mar 2011 22:02
    alex_cox
    Poziom 11  

    Przepraszam za opóźnienia, problem z płytką doprowadziłem do pomyślnego końca.
    Dziękuje koledze "karelkarel" oraz innym za pomoc. Z swojej strony dodam tylko, że trzeba użyć takich samych części jak w oryginale, zaoszczędzi to wiele pracy i rozczarowań. Mnie udało się, dopiero po użyciu takich samych części co w oryginalne.

    0