Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Instalacja elektryczna w domu jednorodzinnym

gxs5 29 Jan 2009 17:26 268525 64
Computer Controls
  • #31
    LemJohny
    Level 11  
    jest jeden błąd - zabezpieczenie przed ochronnikami musi byc w postaci bezpieczników a nie w postaci wyłączników instalacyjnych
    Trzeba sprawdzić w instrukcji ochronnika - może nie trzeba wogóle stosować dobezpieczenia.
  • Computer Controls
  • #32
    speter
    Level 13  
    LemJohny wrote:
    jest jeden błąd - zabezpieczenie przed ochronnikami musi byc w postaci bezpieczników a nie w postaci wyłączników instalacyjnych

    Dlaczego uważasz zastosowanie wyłącznika nadprądowego zamiast topika za błąd, wielu producentów ochronników zaleca stosowanie właśnie wyłączników.
    LemJohny wrote:

    Trzeba sprawdzić w instrukcji ochronnika - może nie trzeba wogóle stosować dobezpieczenia.

    a jak już to jakiego typu i wartości. :spoko:
  • Computer Controls
  • #33
    LemJohny
    Level 11  
    Ochronnik B+C OBO Betterman
    jeżeli zabezpieczenie obwodu jest wyższe niż 160A należy zastosować dobezpieczenie bezpiecznikami w każdej fazie przed ochronnikiem - bezpiecznik o wartości 160A gL
    Przyłączenie przewodu ochronnego PE min 6mm2 :)

    Pozdrawiam
  • #34
    speter
    Level 13  
    LemJohny wrote:
    Ochronnik B+C OBO Betterman
    jeżeli zabezpieczenie obwodu jest wyższe niż 160A należy zastosować dobezpieczenie bezpiecznikami w każdej fazie przed ochronnikiem - bezpiecznik o wartości 160A gL

    a Legrand w swoich katalogach dla ochronników przep. klasy B,C, B+C jako dobezpieczenie podaje wyłącznik S300, S310 o charakterystyce C,
    wynika z tego że nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi topik czy wyłącznik.
    Wszystko zależy od marki (producenta) ochronnika i parametrów instalacji.
    Myślę że najwłaściwsze będzie
    LemJohny wrote:
    Trzeba sprawdzić w instrukcji ochronnika - może nie trzeba wogóle stosować dobezpieczenia.

    z małymi poprawkami :wink: :
    Trzeba sprawdzić w instrukcji ochronnika jakiego rodzaju stosować dobezpieczenie - może wogóle nie będzie potrzebne.

    Pozdrawiam
  • #35
    LemJohny
    Level 11  
    Racja
    Dokładnie jak kolega napisał :)
    Najlepiej zajrzeć do katalogu lub instrukcji danego producenta

    Na schemacie w Legrandzie jest zabezpieczenie założone na fazy i neutralny , przy OBO bezpieczniki są tylko na fazach , neutralny bez zabezpieczenia bezpiecznikiem.

    W DEHN-ie nie znalazłem informacji o potrzebie dobezpieczania,
    z rysunków wynika że ma człon nadmiarowy wbudowany w sobie
  • #36
    elektron888
    Level 12  
    zastanawia mnie jeszcze sensowność różnicówek w obwodzie oświetleniowym, w zasadzie w literaturze fachowej też jest pomijana różnicówka w obwodzie oświetleniowym. Rozmawiałem z elektrykiem który zajmuje się projektami i nadzorami on również potwierdził ten fakt że nie stosuje się zabezpieczenia w postaci wyłącznika różnicowo-prądowego w obwodzie oświetlenia. Teraz rozumiem aluzję kolegi forumowicza że "za taką kasę można by 4 domy..."
    pozdrawiam

    :D
  • #37
    Farad1985
    Level 21  
    A jeżeli masz np. kinket w obudowie metalowej nad lustrem w łazience? To też nie trzeba stosować różnicówki? A jak żyrandol jest metalowy, to też nie?
  • #38
    jurekN
    Level 22  
    U mnie w nawet nowo budowanych blokach mieszkalnych nie ma RCD na obwodach oświetleniowych , bo tak się tnie koszty.
  • #39
    elektron888
    Level 12  
    Nawet mam przed sobą oryginalny projekt instalacji elektrycznej w domku jednorodzinnym, stanowiący załącznik do dokumentacji budowlanej będącej w trakcie realizacji i na schemacie faktycznie nie ma różnicówki w obwodzie oświetlenia. Myślę że nie jest to do końca problem kosztów ponieważ jak widzę na wyjściu z FR-a wstawiono przepięciówkę Legranda o symbolu DehnVentil TNS 255, to górna półka zabezpieczenia tej firmy o ile się orientuję. A więc projektant nie oszczędzał za wszelką cenę. Projekt bardzo udany osobno N i PE. Jak znajdę chwilę to prześlę schemacik może ktoś skorzysta z takiego lub podobnego rozwiązania.
    :D
  • #40
    gxs5
    Level 10  
    Mam jeszcze następujące pytanie. Czy rozłącznik izolacyjny FR304 63A nie będzie za duży, rozmawiałem z kolegą elektrykiem i stwierdził że pewnie w zetce będzie zamontowany bezpiecznik jeśli dobrze pamiętam max. 32A . W takim wypadku czy 63A nie będzie za dużo ?
  • #41
    elektron888
    Level 12  
    Element FR pełni funkcję tylko rozłączającą, nie ma żadnego wpływu na układ zabezpieczenia różnicowo - prądowego ani nadprądowego. Podana wartość np: 63 A lub 100 A, jest tylko informacją o wytrzymałości styków rozłącznika. I w tym przypadku jeśli jest na projekcie przyjęta wartość 63A to opcjonalnie można zastosować element o mocniejszych stykach np: 100A bez szkody dla układu instalacji. Nie stosuje się zaniżania max obciążalności styków w elementach FR -rozłącznik. A więc nigdy odwrotnie w przypadku rozłączników. Podane parametry elementów instalacji są ze sobą ściśle powiązane, rozmawiamy teraz o konkretnym przypadku tj. o rozłączniku typu FR i zamianie egzemplarza FR 63A na FR 100A. Jest to dopuszczalne w konkretnym przypadku. Gabaryty urządzeń są identyczne, zasada działania tożsama, różnica tkwi najprościej mówiąc tylko w mocniejszych stykach - potężniejsze ma FR 100A.
    :D
  • #42
    gxs5
    Level 10  
    elektron888 wrote:
    Element FR pełni funkcję tylko rozłączającą, nie ma żadnego wpływu na układ zabezpieczenia różnicowo - prądowego ani nadprądowego. Podana wartość np: 63 A lub 100 A, jest tylko informacją o wytrzymałości styków rozłącznika. I w tym przypadku jeśli jest na projekcie przyjęta wartość 63A to opcjonalnie można zastosować element o mocniejszych stykach np: 100A bez szkody dla układu instalacji. Nie stosuje się zaniżania max obciążalności styków w elementach FR -rozłącznik. A więc nigdy odwrotnie w przypadku rozłączników. Podane parametry elementów instalacji są ze sobą ściśle powiązane, rozmawiamy teraz o konkretnym przypadku tj. o rozłączniku typu FR i zamianie egzemplarza FR 63A na FR 100A. Jest to dopuszczalne w konkretnym przypadku. Gabaryty urządzeń są identyczne, zasada działania tożsama, różnica tkwi najprościej mówiąc tylko w mocniejszych stykach - potężniejsze ma FR 100A.
    :D


    Dzięki za wyjaśnienie. To w takim razie mam jeszcze podobne pytanie odnośnie wyłączników różnicowo-prądowych. Na załączonym schemacie w obwodach gniazdek wtyczkowych i oświetlenia zostały zastosowane wyłączniki 40A, czy nie będą one w takim wypadku za duże, skoro prawdopodobnie max. zastosowany bezpiecznik w zetce będzie miał 32A. Nie chciałbym mieć w razie czego sytuacji w której zamiast rozłączyć mi którąś z różnicówek, wywali bezpiecznik główny w zetce. Czy w tej sytuacji nie lepiej będzie dać różnicówkę na załóżmy 25A ?
  • #43
    elektron888
    Level 12  
    Na schemacie widnieją dwa rodzaje zabezpieczenia;
    nadprądowe i różnico-prądowe.
    Prąd w różnicówce wynosi 30mA, jest to próg zadziałania, a więc jeśli prąd upływu przekroczy 30mA różnicówka zadziała. Natomiast max prąd jaki może płynąć w danym obwodzie wynosi w zależności od znamionowej wartości wyłącznika nadprądowego tzw. e-sa. I tak w obwodzie oświetlenia będzie to 10A, gniazdka 16A etc.
    Nie zaistnieje sytuacja o ktąrą się obawiasz ponieważ maksymalny prąd jaki może popłynąć w danym obwodzie jest ograniczony bezpiecznikiem nadprądowym, w tym wypadku jest to dużo mniej niż wartość różnicówki lub zabezpieczenia w ZL.
    :D
  • #44
    gxs5
    Level 10  
    elektron888 wrote:
    Na schemacie widnieją dwa rodzaje zabezpieczenia;
    nadprądowe i różnico-prądowe.
    Prąd w różnicówce wynosi 30mA, jest to próg zadziałania, a więc jeśli prąd upływu przekroczy 30mA różnicówka zadziała. Natomiast max prąd jaki może płynąć w danym obwodzie wynosi w zależności od znamionowej wartości wyłącznika nadprądowego tzw. e-sa. I tak w obwodzie oświetlenia będzie to 10A, gniazdka 16A etc.
    Nie zaistnieje sytuacja o ktąrą się obawiasz ponieważ maksymalny prąd jaki może popłynąć w danym obwodzie jest ograniczony bezpiecznikiem nadprądowym, w tym wypadku jest to dużo mniej niż wartość różnicówki lub zabezpieczenia w ZL.
    :D


    No tak...Głupie pytanie zadałem, aż sam się sobie dziwię:D, choć elektrykiem nie jestem ale wiem do czego służy różnicówka...jeszcze raz dzięki za oświecenie :)
  • #45
    SzymonHK
    Level 20  
    Jeśli jesteś na etapie projektowania, pomyśl o oświetleniu awaryjnym, kuchnia, sypialnia korytarz i łazienka, w tych pomieszczeniach przydaje się oświetlenie awaryjne zasilane z 12V np żarówki LED o mocy 1-2W. Akumulator żelowy 12-17Ah załatwia kilka godzin oświetlenia.
  • #46
    gxs5
    Level 10  
    Właśnie zacząłem planować rozmieszczenie gniazdek i oświetlenia już w domu, nasuwają mi się pytania:
    1. Czy jeśli lodówkę, zmywarka i dwa gniazdka w kuchni będą na jednym obwodzie będzie ok ?
    2. Czy mogę zrobić jeden obwód z pralki i gniazdek wtyczkowych w łazience + piec gazowy ? Wydaje mi się że bez problemu tak może być, ale dla formalności pytam:)
  • #47
    Farad1985
    Level 21  
    Tak tak może być, kuchenkę i pralkę lepiej dać na osobny obwód.
  • #48
    gxs5
    Level 10  
    Farad1985 wrote:
    Tak tak może być, kuchenkę i pralkę lepiej dać na osobny obwód.


    Kuchenka sama będzie na jednym obwodzie (3 fazy), pralka jak wyżej napisałem z piecem gazowym i gniazdkami w łazience.
  • #49
    Farad1985
    Level 21  
    Na piec też by wypadało zrobić oddzielny obwód i do tego zrobić jakieś zasilanie awaryjne.
  • #50
    gxs5
    Level 10  
    Wprowadziłem w swoim schemacie jedną zmianę tzn. w miejsce dwóch różnicówek jednofazowych (obwody gniazdek i oświetlenia) wstawiłem jedną różnicówkę 3-fazową jednocześnie zasilając obwody gniazdek z dwóch różnych faz. Czy wg tego schematu różnicówka będzie poprawnie podłączona ?

    Instalacja elektryczna w domu jednorodzinnym
  • #51
    amator2000
    Level 25  
    gxs5 wrote:
    Właśnie zacząłem planować rozmieszczenie gniazdek i oświetlenia już w domu, nasuwają mi się pytania:
    1. Czy jeśli lodówkę, zmywarka i dwa gniazdka w kuchni będą na jednym obwodzie będzie ok ?
    2. Czy mogę zrobić jeden obwód z pralki i gniazdek wtyczkowych w łazience + piec gazowy ? Wydaje mi się że bez problemu tak może być, ale dla formalności pytam:)




    ad.2 - w instrukcji mojego piecyka gazowego (dwufunkcyjnego) jest wyraznie napisane, aby stosowac osobny obwod, zabezpieczony wylacznikiem nadmiarowo-pradowym.


    W praktyce moze to oznaczac np. nieuznanie gwarancji jesli piecyk sie posypie a serwisant zauwazy zasilanie piecyka ze wspolnych obwodow - ale to tylko moje przypuszczenia.
  • #52
    gxs5
    Level 10  
    amator2000 wrote:
    gxs5 wrote:
    Właśnie zacząłem planować rozmieszczenie gniazdek i oświetlenia już w domu, nasuwają mi się pytania:
    1. Czy jeśli lodówkę, zmywarka i dwa gniazdka w kuchni będą na jednym obwodzie będzie ok ?
    2. Czy mogę zrobić jeden obwód z pralki i gniazdek wtyczkowych w łazience + piec gazowy ? Wydaje mi się że bez problemu tak może być, ale dla formalności pytam:)




    ad.2 - w instrukcji mojego piecyka gazowego (dwufunkcyjnego) jest wyraznie napisane, aby stosowac osobny obwod, zabezpieczony wylacznikiem nadmiarowo-pradowym.




    W praktyce moze to oznaczac np. nieuznanie gwarancji jesli piecyk sie posypie a serwisant zauwazy zasilanie piecyka ze wspolnych obwodow - ale to tylko moje przypuszczenia.


    Dobrze wiedzieć...sam zajrzę do instrukcji pieca, ale tak czy inaczej zrobię go na jednym obwodzie...
  • #53
    Farad1985
    Level 21  
    Ale zrobiłeś cięcie kosztów na tej różnicówce. Działać będzie tylko jak będzie uszkodzone jakieś urządzenie to wywali wszystko razem ze światłem. Więc taki pomysł bardzo niefunkcjonalny.
  • #54
    gxs5
    Level 10  
    Farad1985 wrote:
    Ale zrobiłeś cięcie kosztów na tej różnicówce. Działać będzie tylko jak będzie uszkodzone jakieś urządzenie to wywali wszystko razem ze światłem. Więc taki pomysł bardzo niefunkcjonalny.


    No tak, nie pomyślałem o tym...Zatem wracam do pierwszej wersji schematu.
  • #55
    machanik
    Level 11  
    A co powiecie na mój poglądowy schemat zcentralizowanego sterowania małego domu jednorodzinnego.
    Jest to poglądowy schemat. W przyszłości dołożę sterownik PLC lub sam sobie zrobię na jakimś mikroprocesorku. Planuję do włączników pociągnąć skrętkę w całym budynku. Co wy na to?

    A oto poglądowy schemat.
    Instalacja elektryczna w domu jednorodzinnym
  • #56
    gxs5
    Level 10  
    Jutro zaczynam robić instalację w domu, właśnie dostałem przesyłkę z całym osprzętem. Mam kilka pytań co do osprzętu, jeśli możecie oświećcie mnie trochę:)

    1. W skrzynce mam 4 listwy zaciskowe. Do jednej podłączam przewód neutralny, druga L1, trzecia L2, czwarta L3, czy muszę wstawić piątą listwę zaciskową i podłączyć do niej przewód PE, połączony z bednarką od zbrojenia fundamentów ?


    2. Czy przewody w skrzynce podłącza się gołe do całej aparatury modułowej, bo na zdjęciach w internecie praktycznie wszędzie widzę jakieś żółte kapturki, jakby jakieś złączki nakładane na końcówkę przewodu ?
  • #57
    n54
    Level 11  
    Kolega machanik poruszył ineresujacy mnie temat.Jak ma działac układ zcentralizowanego sterowania,czy mógłbyś nico mnie rozjaśnić?Wszedłem na uruchomienie instalacji w domku po innym wykonawcy z którym nie mam kontaktu ,prawdopodobnie miał na myśli podobne rozwiązanie,ni w ząb nic z tego nie kumam. Rozpruwanie karton -gipsów by sprawdzić co pod nim jest to duuuużżży problem.Zechcesz pomóc???
  • #58
    User removed account
    User removed account  
  • #59
    gxs5
    Level 10  
    Jeśli ktoś się orientuje to proszę o odpowiedź, do podłączenia przeciwprzepięciówki (Legrand) trzeba użyć przewodu min. 10mm2 (wg katalogu Legrand) aby spełniał w pełni swoje zadanie.Ja chciałbym użyć do tego szyny 3-fazowej czy będzie to poprawnie zrobione ?

    Swoją drogą, jakich przewodów używacie do łączenia aparatury w skrzynce rozdzielczej ? Ja połączyłem przewodami 4mm2 i zastanawiam się czy nie będzie za mało...
  • #60
    BRAVO11
    Level 16  
    Te 10mm2 to bezpieczny przekrój dla poprawnego zadziałania przepięciówki. Oczywiście chodzi o minimalizację rezystancji przewodu. Zasada im większy przekrój tym lepiej jest tu jak najbardziej na miejscu