Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podniesienie napięcia ładowania

mpo 08 Sty 2009 12:44 23415 129
  • #1
    mpo
    Poziom 12  
    Witam,

    W samochodzie mam alternator bosch 120A podłączony do akumulatora żelowego 100Ah.
    Napięcie ładowania teoretycznie nie jest najgorsze, bo wynosi około 13,8-13,9V.
    Ale dla pracy cyklicznej tego akumulatora zalecane jest ładowanie około 14,7V i czuć że jest on niedoładowany.
    Wymieniłem już kilka regulatorów na próbę, ale żaden nie chce dawać więcej niż 14V.
    Pytanie jak podnieść delikatnie napięcie ładowania?
    Czy wstawienie diody w obwód regulatora załatwi sprawę?

    Aby zobaczyć materiał na tym forum musisz być zalogowany

    Klemy, kable, pasek, itp są wzorowe i nie powodują spadków napięcia.
    Zewnętrznego regulatora nie chcę dawać, tylko "oszukać" ten zintegrowany.
  • Relpol przekaźniki
  • #2
    emeryt2
    Poziom 42  
    Na złączu diodowym spadek około 0,6 V, braknie Ci 0,2V.
  • Relpol przekaźniki
  • #3
    mpo
    Poziom 12  
    Ale będę bliżej celu z tymi 0,6V ;)
    Bardziej chodzi mi o ideę. Czy dobrze kombinuję wstawiając w TYM miejscu diodę, czy błądzę...

    No i czy zwykła prostownicza BYP401-50 wystarczy?
  • #4
    emeryt2
    Poziom 42  
    Tam więcej nie będzie jak 15 V , a amperaż oblicz ze wzoru P =U*I. P - ile Watt ma kontrolka ładowania, resztę to znasz.
  • #5
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #6
    emeryt2
    Poziom 42  
    Też tak sądzę, ale Gość pyta o podniesienie napięcia ładowania.
  • #7
    mpo
    Poziom 12  
    No właśnie emeryt trafił w sedno - pytam czy moja koncepcja podniesienia napięcia ładowania jest prawidłowa a jeżeli nie, to jak to zrobić (i się nie narobić).
    Alternator jest ok. Trzyma napięcie niezależnie od obrotów i przy obciążeniu niewielki jest jego spadek. A napięcie byłoby ok, gdybym miał zwykły aku ołowiowy. W tej żelówce którą eksploatuję zalecane jest jednak sporo wyższe.
  • #8
    grzegorzbuczylo
    Poziom 20  
    A jakiej marki stosujesz te regulatory bo jeżeli typu Topran czy cos takiego po 25 zł to je wywal. Kup Boscha za 150 i powinno byc dobrze.
  • #9
    emeryt2
    Poziom 42  
    Wlutować diodę i do przodu ... miernik w rękę podpiąć pod akumulator i sprawdzać.....
  • #10
    mpo
    Poziom 12  
    grzegorzbuczylo napisał:
    A jakiej marki stosujesz te regulatory bo jeżeli typu Topran czy cos takiego po 25 zł to je wywal. Kup Boscha za 150 i powinno byc dobrze.


    Regulatory marki noname za circa 40zł. Z najniższej półki chyba nie są, bo widziałem na allegro na oko takiego samego typu po 20zł. Oryginalnie był wsadzony Hella, ale też nie dawał więcej niż 14V.
    Za 150zł to cały alternator można mieć...
    W weekend wlutuję sobie na spokojnie diodę i zdam relację co wybuchło :)
  • #11
    Megawe
    Poziom 30  
    Czytałem że Rosjanie robią regulatory,ktorych napięcie ładowania zależy od temperatury zewnętrznej.Ciekawe czy taki regulator można u nas dostać?
  • #12
    emeryt2
    Poziom 42  
    Słyszałem i czytałem o regulatorach napięcia kompensowanych temperaturowo , być możliwe, że Rosjanie takie produkują, przecież w kosmos nie leći się na motyce, albo przy pomocy myśli technicznej 126p.
  • #13
    viper555
    spec od auto-elektro
    Nie wiem w czym problem jeżeli to zwykła 120A można sobie dobrać regulatory ,obecnie są produkowane od 14- 15V co 01, 02V.P
  • #14
    enauto
    Poziom 29  
    viper555 napisał:
    Nie wiem w czym problem jeżeli to zwykła 120A można sobie dobrać regulatory ,obecnie są produkowane od 14- 15V co 01, 02V.P

    grzegorzbuczylo napisał:
    A jakiej marki stosujesz te regulatory bo jeżeli typu Topran czy cos takiego po 25 zł to je wywal. Kup Boscha za 150 i powinno byc dobrze.

    mpo napisał:
    grzegorzbuczylo napisał:
    A jakiej marki stosujesz te regulatory bo jeżeli typu Topran czy cos takiego po 25 zł to je wywal. Kup Boscha za 150 i powinno byc dobrze.


    Regulatory marki noname za circa 40zł. Z najniższej półki chyba nie są, bo widziałem na allegro na oko takiego samego typu po 20zł. Oryginalnie był wsadzony Hella, ale też nie dawał więcej niż 14V.
    Za 150zł to cały alternator można mieć...
    W weekend wlutuję sobie na spokojnie diodę i zdam relację co wybuchło :)


    W tym problem - ma być za free i dobrze działać - ale nieraz się nie da.
  • #15
    Józef Struzik
    Poziom 13  
    Rozważanie uważam za poprawne.
    Na wyjściu, kontrolno pomiarowym D+
    pojawi sie napiecie 14 + 0,6 V ( spadek na diodzie BYP 401/50 )
    na Zacisku roboczym alternatora, napiecie podniesie się o wartość spadku na diodzie.
    będzie wyższe około 0,6 V.

    z postu Twojego wynika że alternator jest sprawny
    a regulator zachowuje się prawidłowo.
    Nie widzę potrzeby, zajmowania się nimi.
    Po uruchomieniu,proszę dokonać pomiaru napięcia, na zaciskach Aku
    i powiadomić nas o sukcesie.
    Życze powodzenia.
  • #16
    mpo
    Poziom 12  
    viper555 napisał:
    Nie wiem w czym problem jeżeli to zwykła 120A można sobie dobrać regulatory ,obecnie są produkowane od 14- 15V co 01, 02V.P


    A można jakiegoś linka?
    W sklepie (specjalizowany z częściami do alternatorów i rozruszników) mają po prostu "regulatory do instalacji 12V do alt bosch" i niespecjalnie mogę sobie zażyczyć "regulator 14,7V"...
  • #17
    enauto
    Poziom 29  
    Zapytaj tuAby zobaczyć materiał na tym forum musisz być zalogowany
  • #18
    Miand
    Poziom 21  
    Witam, wtrącę swoje trzy grosze na temat TEJ DIODY. Napięcie na wyjściu alternatora jest regulowane przez wielkość prądu płynącego przez wirnik (im większy prąd tym większe napięcie na wyjściu). Wirnik jednym końcem uzwojenia jest podłączony do masy drugim do reglera, łącząc wyjście reglera przez diodę z diodami wzbudzenia stracisz kontrolę nad napięciem wyjściowym (alternator będzie działał na pełnej mocy dopóki on, akumulator lub elektronika w autku nie padnie). Przypadek podobny do reglera z zwarciem napięcie potrafi urosnąć do 19V.
  • #19
    Józef Struzik
    Poziom 13  
    "Napięcie na wyjściu alternatora jest regulowane przez wielkość prądu płynącego przez wirnik
    (im większy prąd tym większe napięcie na wyjściu)."


    Zgoda, regulacja jak widac odbywa sie szeregowo wpietym układem wykonawczym/ tranzystor mocy/
    taktowany regulatorem
    Jak wynika ze schematu , wirnik nie jest jednym końcem podłączony do masy, a drugim do regulatora.

    Wirnik, jest podłączony jednym końcem do diod wzbudzenia, a drugim poprzez regulowany element regulatora do masy.
    Istotnym parametrem, jest tu napiecie odniesienia,
    dla systemu regulacji prądem wirnika,
    Pobierane jest ono z punktu D+
    i tu jest potrzebna wyżej dyskutowana dioda
    podnosi ona, wartość napiecia odniesienia o 0,6 V. w punkcie D+ w stosunku do masy i zarazem, ta sama wartość,
    pojawia się na zacisku B+ 14,0 + 0,6 v ( i o to nam chodzi)
    Nie żadnych obaw, aby w tym układzie, wartość napięcia przekroczyła podane wartości.Regulator, ograniczy prąd wzbudzenia doprowadzony do wirnika, powyżej napięcia D+ (czyli 14,6 V )

    Jedynym , mało istotnym parametrem może się okazać zwiększenie minimalnych obrotów, do pełnego wzbudzenia alternatora
    ten spadek o 0,6V napięcia D+ podany do regulatora przesunie ten parametr delikatnie w górę.
    Proponuje jedynie, wpięcie dwóch połączonych równolegle diod, aby ich nie przegrzewać.
    W mostku wzbudzenia, pracuja 3 szt BYP/100.
  • #20
    Miand
    Poziom 21  
    Fakt , moje przeoczenie wirnik sterowany masą . Wydaje mi się że najszybsze i pewniejsze rozwiązanie przyniesie eksperyment.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Sprawdź masę bezpośrednio na alternatorze i akumulatorze, ale bardzo dokładnie. Miałem niedawno podobny przypadek.
  • #21
    Józef Struzik
    Poziom 13  
    Miand napisał:
    Fakt , moje przeoczenie wirnik sterowany masą . Wydaje mi się że najszybsze i pewniejsze rozwiązanie przyniesie eksperyment.


    Sprawdź masę bezpośrednio na alternatorze i akumulatorze, ale bardzo dokładnie. Miałem niedawno podobny przypadek.


    .....................
    Z szacunkiem, kolego Miand
    do Twoich intencji,
    napewno są szlachetne.

    Podkreślam, kolega ma sprawny układ ładowania,
    14.0 V to prawidłowy poziom napiecia, dla typowego alternatora firmy Bosch
    Usterka w tym układzie spowoduje zmianę tego napiecia,
    wgórę lub w dół
    zależy od detalu, który będzie powodował przyczynę.

    Pozatem, spadki napięcia wytwarzanego przez alternator
    są sygnalizowane przez, bardziej lub mniej, jasno świącącą kontrolkę,
    na tablicy rozdzielczej samochodu.
    Wystarczy, poślizg paska napedu alternatora, a już kontrolka nam to sygnalizuje.
    Tu, takich informacji nie ma.

    Przeróbki takiej, osobiście nie robiłem
    ale z powodzeniem, zajmowałem się tysiacami,
    temu podobnym tematami.
    stąd moje sugestie.
    taki też cel, ma to Forum.

    Z wielkim poszanowaniem dla tych, którzy wprowadzają innowacje.
    To maleńki, Wielki krok, do naszego rozwoju.
    Życzę powodzenia...
  • #22
    adi8
    Poziom 10  
    mam taki problem zmieniłem prądnice na alternator "iskra" 33A
    i pojawił sie problem ładowania przy niskich i średnich obrotach swieci kontrolka ładowania:(- na masę)
    czy może miec wpływ brak kondesatora przeciw zakuceniowego
    czy może być to spowodowanie wielkością akumulatorów 2x 6V 195Ah
    kontrola ładowania 3W
    napięcie na zacisku alternatora 13V
    napięcie pomiędzy zaciskiem wzbudzenia a masą 4,5v
    napięcie pomiędzy zaciskiem wzbudzenia a +30 8,5v
  • #23
    Miand
    Poziom 21  
    Dziękuję za szacunek koledze Józef Struzik, mimo iż zawodowo zajmuję się elektryką to z alternatorami walczę sporadycznie. Ostatnio miałem problem (Aby zobaczyć materiał na tym forum musisz być zalogowany ) a kontrolka bardzo ładnie gasła. Dla mnie 14V ładowania to wynik doby (pewnie nic bym z tym nie robił). Moją sugestię kiruję tylko po to aby wykluczyć wszelkie możliwe wątpliwości.
  • #24
    mpo
    Poziom 12  
    Tak jak pisałem, połączeń kablowych jestem więcej niż pewien.
    W aucie jest zamontowana wyciągarka elektryczna, która pod pełnym obciążeniem ciągnie prawie 0,5kA. Z tego powodu nie mogę sobie pozwolić na słabe połączenia i spadki napięć na stykach - większość połączeń jest kablem o przekroju 35mm2.
    Napięcie ładowania było odpowiednie, ale dla zwykłego akumulatora ołowiowego. Dla żelowego w pracy cyklicznej zalecane jest 14,4-15V.

    Eksperyment z wstawieniem diody wykonałem. Pacjent żyje. :D
    Napięcie ładowania zgodnie z oczekiwaniami podniosło się o około 0,7V.
    Wsadziłem (na wszelki wypadek) dwie równolegle połączone diody 1N4007 - pewnie wystarczyłaby jedna, ale z dwoma czuję sie pewniej.
    Ponieważ nie udało mi się dostać "głębiej" do bebechów alternatora, wlutowałem je na wierzchu.
    Pomiędzy blaszkę dociskową a regulator wsadziłem kawałek przekładki izolacyjnej - w razie ewentualnych problemów można ją szybko usunąć i wrócić do standardu.
    Wadą jest konieczność użycia lutownicy przy wymianie regulatora, ale w końcu nie robi się tego co chwilę.
    Generalnie polecam "niedoładowanym".


    Aby zobaczyć materiał na tym forum musisz być zalogowany
  • #25
    emeryt2
    Poziom 42  
    Mpo - gratuluję , sądziłem , że nie bedzie trzeba używać gaśnicy i tak jest . Jestem pod wrażeniem tej podkładki izolacyjnej , lenistwo to dobry krok do innowacji.
    Pozdrawiam.
  • #26
    Miand
    Poziom 21  
    Proste tanie i przede wszystkim działa :D + za pomysł :D
  • #27
    MarcinG
    Poziom 30  
    Pomysł dobry i skuteczny, sam mam taki patent zainstalowany.
    Nie jestem przekonany do tej 1N4007, miałem 1N5408 i nagrzewała się dość znacznie. Wytrzymała kilka miesięcy. Możliwe że mój alternator (Magneton 70A) ma większy prąd wzbudzenia i to przez to.
    Teraz wykombinuję coś co lepiej ciepło oddaje.

    Na mechaniczną stronę też trzeba uważać bo parę dni temu ułamała mi się końcówka tej diody, a auto na samym akumulatorze za długo nie pojedzie...
  • #28
    Arturkac
    Poziom 15  
    Wszystko jest ok ale jak podnieść napięcie ładowania o mniejsze wartości niż 0.6V Mam podobny regulator i chcę podnieść napięcie z 14V na 14,3V
  • #29
    emeryt2
    Poziom 42  
    Dwie diody o takich samych parametrach , równolegle.
  • #30
    figa2604
    Poziom 16  
    A co wtedy jak alternator diod wzbudzenia nie posiada??? a wzbudzany jest np. z +15