Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Vectra 1.8i 1994 rocznik - ABS jest nadpobudliwy

Mychatel 08 Sty 2009 21:43 3891 13
  • #1 08 Sty 2009 21:43
    Mychatel
    Poziom 15  

    Witam, mam taki kłopot, bo przy każdym jednym hamowaniu czy zimą czy latem włącza się ABS. I w rezultacie pogorsza hamowanie.
    Na przeglądzie powiedzieli, że jedno koło w ogóle nie hamuje, czy to może być przez to, czy może elektronika sterująca ABS szwankuje?

    0 13
  • #2 08 Sty 2009 21:52
    kwok
    Poziom 39  

    Cytat:
    Na przeglądzie powiedzieli, że jedno koło w ogóle nie hamuje

    pewnie to jest przyczyna - najpierw naprawić zaciski potem grzebać w elektronice

    0
  • Pomocny post
    #3 08 Sty 2009 22:22
    ociz
    Moderator Samochody

    Po przeczytaniu samego tytułu tematu pomyślałem że to pewnie mechnicznie nie sprawne hamulce.

    0
  • #4 09 Sty 2009 23:48
    Mychatel
    Poziom 15  

    Tam przy tym kole jest wszystko tak zapieczone, że chyba tylko na warsztacie mi to zrobią.
    Zastanawia mnie tylko po co się włącza przy nie hamującym jednym kole, skoro ma zapobiegać poślizgom przy gwałtownym hamowaniu.

    0
  • Pomocny post
    #5 10 Sty 2009 00:16
    kwok
    Poziom 39  

    kolego Mychatel
    domyślam się że to zacisk z przodu jest zapieczony a w takim przypadku sprawa wygląda tak:
    przy normalnym hamowaniu (sprawny ukł. ham.) siłą hamowania są głównie obciążone przednie koła i tak spokojnie wyhamowujesz auto ze 100km/h na 100m ale jeśli jedno koło nie hamuje to a ty chcesz hamować tak samo, to jedno hamujące koło przejmuje obciążenie drugiego niesprawnego i skutkiem tego zaczyna się blokować bo dusisz pedał żeby wyhamować na takim samym dystansie i zaczyna działać ABS
    podobnie jest w przypadku tylnej osi ale tu głównie chodzi o przejęcie obc. hamowaniem jednego koła zamiast dwóch
    pozatym jak to jest że nie napisałeś że ci ściąga przy hamowaniu bo to przecież niemożliwe żeby jechał prosto??

    0
  • #6 10 Sty 2009 13:29
    Mychatel
    Poziom 15  

    Tu właśnie chodzi o tylne koło.
    Ale najdziwniejsze jest to, że przy dużych prędkościach przy gwałtownym hamowaniu się nie włącza, tylko przy wolnych np. w jeździe miejskiej nawet przy lekkim hamowaniu i dlatego podejrzewałem elektronikę, bo jakby było to uszkodzenie mechaniczne to by się chyba zawsze włączał.
    A jak się włącza to dyskretnie zarzuca, ale to zbytnio nie przeszkadza.

    0
  • Pomocny post
    #7 10 Sty 2009 14:04
    spektra
    Poziom 18  

    Witam.
    Głównym zadaniem systemu ABS jest odblowowywanie zablokowanych kół podczas hamowania. Jeśli samochód się toczy i zaczynamy hamować to gdy nie nastąpi zablokowanie kół system nie powinien się aktywować.

    0
  • Pomocny post
    #8 10 Sty 2009 14:30
    stefanM
    Poziom 17  

    Ta "Nadpobudliwość" to właśnie sygnał, iż ABS jest w pełni sprawny elektronicznie. Natomiast różnica prędkości obracających się kół przy hamowaniu właśnie pobudza ABS do działania. Aby całośc działała sprawnie to układ hamulcowy (mechaniczny) winien być sprawny.

    0
  • #9 10 Sty 2009 21:36
    Mychatel
    Poziom 15  

    Dzięki.
    Teraz już wiem iż ABS jest sprawny, a przyczyną jego włączania jest niehamujące jedno koło.

    Tylko cały czas zastanawiam się, dlaczego przy wyższych prędkościach nawet przy dość ostrym hamowaniu się nie włącza?

    A, zapomniałem wcześniej napisać, że kiedy działa ABS to z pod maski dobiega dziwny pisk, jakby tarcie metalu o metal choć to tylne koło jest niesprawne.

    0
  • #10 10 Sty 2009 21:59
    spektra
    Poziom 18  

    Te dziwne odgłosy, tarcia i piski to "normalne" odgłosy sprawnie działającej pompy ABS-u. Tym się nie przejmuj. Było by źle gdybyś ich nie słyszał

    0
  • #11 10 Sty 2009 22:04
    tzok
    Moderator Samochody

    Zrób diagnostykę w czasie jazdy lub na rolkach, patrz na odczyty prędkości z czujników ABS lub lepiej na oscylogram z tych czujników... muszą być takie same dla wszystkich kół.
    W/g mnie masz uszkodzony pierścień enkodera od czujnika ABS lub sam czujnik w którymś kole.
    Miałem takie same objawy i przyczyną był pęknięty pierścień enkodera (tzw. koło foniczne) na piaście, choć w różnych autach są różne rozwiązania tych czujników. Dodam, że żaden błąd się nie wyświetlał.

    0
  • Pomocny post
    #13 11 Sty 2009 09:59
    kazpal
    Poziom 15  

    Witam

    tzok napisał:
    muszą być takie same dla wszystkich kół.
    W/g mnie masz uszkodzony pierścień enkodera od czujnika ABS lub sam czujnik w którymś kole.
    Maiłem takie same objawy i przyczyną był pęknięty pierścień enkodera (tzw. koło foniczne)


    Jeżeli informacja o prędkości jest różna dla poszczególnych kół, to po wykryciu przez ABS sygnału ze stycznika hamulca rozpoczyna się redukowanie ciśnienia w obwodzie hamulcowym koła którego prędkość jest najmniejsza. Miałem takie przypadki zarówno przy starszych typach z pierścieniem stalowym, gdzie korozja znacznie obniżyła wysokość zębów i na jeden obrót koła przypadało o dwa lub trzy impulsy mniej. Dla komputera ABSu jest to informacja o mniejszej prędkości danego koła. W innym przypadku zęby impulsowe uszkodził "mechanik" przy wysuwaniu sworznia wahacza, gdy oparł sobie "ŁOM" o przegub półosi. W nowszym rozwiązaniu (pierścień foniczny na kryciu łożyska) warstwa magnetyczna została mocno porysowana przez rdzę pokrywającą pierścień segera zabezpieczający łożysko koła. Efekty były dokładnie takie jak w temacie. System nowszy rejestrował błędy, natomiast starszy nie. Żeby podjąć decyzję o sposobie naprawy niezbędne jest odczytanie dynamicznych parametrów prędkości podczas jazdy.

    Tylko cały czas zastanawiam się, dlaczego przy wyższych prędkościach nawet przy dość ostrym hamowaniu się nie włącza?

    Po przekroczeniu pewnej wartości różnicy prędkości komputer ABS może wejść w tryb awaryjny. Różnica zbyt duża by mógł pracować. Powodzenia.

    1
  • #14 12 Sty 2009 13:57
    Mychatel
    Poziom 15  

    Serdeczne dzięki.
    Jestem bardzo wdzięczny.
    Więc zamykam temat.

    0