Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zwiększyć obroty silnika jednofazowego 24 V ?

10 Sty 2009 15:45 3013 10
  • Poziom 10  
    witam

    Mam problem z silnikiem wycieraczek do samochodu scania. Jast to silnik 24 V o mocy nieznanej (na oko 500W) z zamocowaną przekładnią ślimakową. Silnik jest dwubiegowy - na wałku zdawczym ma, albo 24, lub 36 obrotów. Po rozebraniu okazało się, że nie ma tam żadnej elektroniki, są trzy szczotki. Jedna - masowa i dwie prądowe ustawione pod różnymi kątami względem niej. W zależności, na którą szczotkę poda się prąd, to obroty są 36 lub 24. Po zmianie polaryzacji, obroty są jeszcze mniejsze. Ja potrzebuję ok 70 w obie strony. Czy, jeżeli ustawię jedną ze szczotek naprzeciwko masowej coś to da. Chcę wykorzystać ten silnik do napędu przyschodowej windy inwalidzkiej dla siebie. Z góry dzięki
  • Poziom 27  
    Witam
    Jak szczotki są ustawione w osi neutralnej to większych obrotów nie da się uzyskać. Jak silnik jest wzbudzany uzwojeniem to można spróbować obniżyć pole główne przez wtrącenie dodatkowej rezystancji w obwód wzbudzenia czyli zmniejszyć wartość napięcia zasilania.
    Przy połączeniu szeregowym trzeba dobrać rezystor dopięty równolegle do uzwojenie wzbudzenia czyli zbocznikować część pradu.
    Ale tu uwaga bo to spowoduje zmniejszenie momentu silnika
    Przy silniku z magnesami trwałymi nić nie można zrobić.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    jestem laikiem i zastanawia mnie, dlaczego na jednej szczotce są inne obroty niż na drugiej. Więc może jest takie ustawienie, np naprzeciw siebie, jak większości silników, szczotek zwiększające obroty. teraz kąt między szczotkami masową i prądowymi to ok 90 i 120 stopni
  • Warunkowo odblokowany
    Napisałeś że to silnik 1f i tym wprowadziłeś ludzi w błąd.Jeżeli masz taką możliwość to ustaw 2 szczotkę na wprost masowej
  • Poziom 13  
    marek_z_ustki napisał:
    witam

    Mam problem z silnikiem wycieraczek do samochodu scania. Jast to silnik 24 V o mocy nieznanej (na oko 500W) z zamocowaną przekładnią ślimakową. Silnik jest dwubiegowy - na wałku zdawczym ma, albo 24, lub 36 obrotów. Po rozebraniu okazało się, że nie ma tam żadnej elektroniki, są trzy szczotki. Jedna - masowa i dwie prądowe ustawione pod różnymi kątami względem niej. W zależności, na którą szczotkę poda się prąd, to obroty są 36 lub 24. Po zmianie polaryzacji, obroty są jeszcze mniejsze. Ja potrzebuję ok 70 w obie strony. Czy, jeżeli ustawię jedną ze szczotek naprzeciwko masowej coś to da. Chcę wykorzystać ten silnik do napędu przyschodowej windy inwalidzkiej dla siebie. Z góry dzięki


    Prześlij jakąś fotkę tego silnika to można będzie więcej coś powiedzieć.
    ALe coś mi się wydaje że ten silnik to może mieć max 100 W
  • Poziom 10  
    To jest silnik samochodowy na prąd stały komutatorowy i jak już napisałem dwubiegowy z trzema szczotkami. Prąd jest podawany albo na jedną albo na drugą szczotkę. One są pod innym kątem niż 180 stopni. W zależności na jaką szczotkę podawany jest prąd ma inne obroty.
    Pisałem już o tym ale dla jasności piszę jeszcze raz. Stojan to magnesy.
    Prosze o pomoc .
  • Poziom 13  
    marek_z_ustki napisał:
    To jest silnik samochodowy na prąd stały komutatorowy i jak już napisałem dwubiegowy z trzema szczotkami. Prąd jest podawany albo na jedną albo na drugą szczotkę. One są pod innym kątem niż 180 stopni. W zależności na jaką szczotkę podawany jest prąd ma inne obroty.
    Pisałem już o tym ale dla jasności piszę jeszcze raz. Stojan to magnesy.
    Prosze o pomoc .


    Nie zwiększysz obrotów tego silnika ,
  • Poziom 27  
    Możesz zwiększyć obroty zwiększając napięcie zasilania. Wzrośnie wtedy też moc tego silnika. Jeśli jest to jak piszesz do windy to silnik raczej nie będzie zbyt długo pracował bez przerwy. W takim przypadku możesz śmiało zasilić go zwiększonym napięciem ( oczywiście w rozsądnych granicach)

    Ps. Te obroty które podałeś to przy jakim napięciu zasilania były ( i z czego zasilałeś ten silniczek )?:?:
  • Poziom 10  
    silnik jest wielkości rozrusznika od poloneza, w końcu musi uciągnąć 4 metrowe wycieraczki w autobusie. Zasilałem go dwoma akumulatorami 12V. Jak dołożyłem trzeci, obroty wzrozłu do 60 i to by było to, ale obawiam się, że za mocn go przewoltowałem.
  • Poziom 27  
    Dla pewności włącz go na te 36V i niech tak sobie pochodzi trochę a ty sprawdzaj co jakiś czas jak z temperaturą. Dobrze by było zmierzyć pobór prądu ale to najlepiej pod obciążeniem.

    Ten silnik normalnie pracuje pod napięciem około 28V ( tyle wynosi napięcie w instalacji podczas jazdy tak jak przy 12Vowej to około14,5v).

    Dla tego silnika przekroczenie napięcia o te 7-8V to nie tragedia tym bardziej że jak piszesz będzie on pracował dorywczo i przez krótki czas.:idea::D

    Pozdrawiam. Jak będziesz miał jeszcze jakieś pytania to bez krępacji:D
  • Poziom 10  
    dziękuję, kończę temat