Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen Berlingo - Wentylator na chłodnicy chodzi cały czas.

11 Sty 2009 20:50 36710 47
  • Poziom 2  
    Witam szanownych kolegów..Mam problem z wentylatorem chłodnicy.Wentylator ten dwa razy rozładował mi akumulator ponieważ ciągle chodzi.nawet po wyjęciu kluczyka ze stacyjki.wyłącza się tylko przy odłączeniu zacisku plus na akumulatorze.Podejrzewałem na początku czujnik temperatury cieczy chłodządzej lecz na desce wskaźnik zachowuje się normalnie.czy ktoś z was miał podobny problem?można na to jakoś zaradzic?będę wdzięczny za wszelkie rady.

    pozdrawiam.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 21  
    Czujnik może masz w porządku ale musisz sprawdzić drugi który jest do załączania wentylatora .Umieszczony jest na chłodnicy.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    lepiej zobacz czy przekażniki nie zaśniedziały, są zaraz za atrapą.
  • Poziom 39  
    Moze niech kolega najpierw napisze co ma za berlingo - jedynka, dwojka, trojka, jaki silnik, klima itd..
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 2  
    Jest to berlingo I 1997 rok. 1.4 benzyna z klimatyzacją.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 2  
    okazało się że chodził tylko jeden wentylator.wyjąłem przekaźnik i to chyba jego wina.jedno wejście było zardzewiałe i był pęknięty.dziekuje za rady

    pozdrawiam
    Sanshin
  • Użytkownik usunął konto  
  • Użytkownik usunął konto  
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 39  
    Chyba jednak mylisz sie kolego elektronika6, przekazniki sterowane sa dwoma liniami na zasadzie 1) zalaczona jedna linia - jeden przekaznik - praca w szeregu 2) zalaczone 2 linie - 3 przekazniki - praca rownolegla.

    Uklad ten czesto nawala i wtedy chodzi tylko jeden wentylator co jest dosc charakterystyczna usterka.

    Natomiast rezim 3 biegowy jest w nowym systemie z jednym wentylatorem i dwoma opornikami.

    Pozdrawiam
  • Użytkownik usunął konto  
  • Użytkownik usunął konto  
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 39  
    Witaj georgesgr, nie tylko ty meczysz uczniow tym schematem, to byl ulubiony schemacik szkoleniowcow PSA ;)

    A do kolegi elektronika6 - to prawda, ten uklad teoretycznie moglby pracowac tak jak mowisz jednak bylaby w tym pewna nielogicznoc - otoz jeden wentylator pracowalby wtedy kiedy bylaby zalaczona tylko linia sterujaca (sygnal masy) drugiego biegu (zalacza ona dwa przekazniki - jeden masuje wyjscie pierwszego wentylatora a drugi zalacza zasilanie na drugi wentylator). Sekwencje zalaczania lini musialyby sie wiec przeplatac (np. 1,0; 0,1; 1,1) co byloby trudne w realizacji w przypadku bitronow (trzeby tam dolozyc dodatkowy komparator) a juz zupelnie niemozliwe w dwukontaktowych termowlacznikach skad sie ten uklad wywodzi.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 39  
    Oczywiscie kolego, masz racje, obecnie nie ma tam dwukontaktowych termowlacznikow, w PSA nie sa stosowane chyba od juz od 20 lat, ktorych to dawnych czasow niestety nie znam z autopsji tylko z opowiadan starych elektrykow, sam poznalem dopiero bitrony ;)

    Jezeli posiadasz materialy techniczne moga dowiesc, ze istnial trzeci bieg w systemie z dwoma wentylatorami - chetnie sie z nimi zapoznam.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    Dokładnie - w tym układzie tak jest.
    K12-I - praca "normalna" - dwa wentylatory na połowie mocy.
    K12-II i K12-III (cewki są zmostkowane) - M6-II na pełnym gwizdku.
    Wszystkie przekaźniki włączone (tryb awaryjny) - obydwa wentylatory pracują pełną mocą.

    Kybernetes - w sumie niewiele się mylisz, P405 (XU9) miały jeszcze dwukontaktowe termowłączniki :)
  • Użytkownik usunął konto  
  • Użytkownik usunął konto  
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 39  
    Koledzy, potwierdzam slowa georgesgr - choc z pewnoscia mam znacznie mniejsze od niego doswiadczenie to rowniez przez te pare lat pracy z francuzami ANI razu nie widzialem by ten uklad pracowal z trzema pradkosciami.

    W dokumentacji rowniez jest mowa wylacznie o 2 predkosciach, ktore zalaczane sa w nastepujacych warunkach(dla roznych silnikow sa rozne progi temp., podaje orientacyjnie):

    1 bieg (szeregowy) - temp. silnika > ~96 stopni LUB sprezarka klimatyzacji zalaczona i cisnienie w ukladzie klimatyzacji powyzej 2,5 bar

    2 bieg (rownolegly) - temp. silnika > ~100-105 stopni LUB sprezarka klimatyzacji zalaczona i cisnienie klimatyzacji powyzej 17 bar

    W przypadku przegrzania silnika najpierw, w ok. 110 st. odlaczana jest sprezarka klimatyzacji, a po przekroczeniu temp. 118 stopni na tablicy zapala sie kontrolka alarmu temperatury (realizowane jest to odrebnym czujnikiem). Natomiast po wylaczeniu silnika wentylatory dochladzaja silnik przez 6 minut (na pierwszym biegu).

    Z tego wynika panowie, ze mimo podobienstwa ukladow nie dzialaja one identycznie w Oplu i PSA

    Pozdrawiam
  • Poziom 12  
    Witam. Nie będę zakładał nowego tematu, znalazłem podobny problem więc chciałbym się czegoś dowiedzieć.
    Otóż mam Berlingo 2000r 1.4 z klimą. jest to jescze model mk1. mam problem własnie z wentylatorem chłodnicy. gdy tylko odpalę auto wentylator się załącza i pracuje cały czas. nie ważne czy jest ciepły, zimny, czy stoi całą noc pod chmurka itp. czytałem własnie ten temat i zrobiłem tak jak predzej koledzy sugerowali, czyli wyciągnołem bezpiecznik F25. wentylator przestał chodzić. z racji, że z problemem borykam się już od dłózszego czasu więc wolałem mieć bezpiecznik cały czas włożony. wiec zacząłem szukać BITRONa. znalazłem go koło akumulatora. zamówiłem drugi taki sam, o tym samym symbolu. niestety wentylator dalej się załącza :( zrobiło się troche zimniej, a z racji,że jest LPG to trudniej się przełącza na gaz, wiec wyciągnołem bezpiecznik F25. wentylator przestał pracować, ale za to zauważyłem, że mryga mi kontrolka nie domkniętych drzwi, wyświetlacz przygasa co chyba 1 sekunde, radio się włącza i wyłącza.
    Pisaliście koledzy jeszcze o jakiś przekaźnikach, i czujniku na chłodnicy. Czy mogłby mi ktoś podpowiedzieć gdzie tego mam szukac? obejrzałem chłodnice i nie moge znaleźć tego. napewno źle szukam. byłbym bardzo wdzięczny za pomoc w rozwiązaniu problemu z tym wentylatorem.
    Wspomnę jeszcze tylko ,że klimatyzacja nie działa. chłodnica jest walnięta. ale myślę , ze to nie ma nic wspólnego, bo przez 2 lata nic się nie działo.
    Bedę wdzieczny za każdą sugestię. pozdrawiam
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 12  
    No widzisz kolego. a ja myslałem , że to własnie ten przekaźnik i kupiłem drugi. stary i tak chyba był rozwalony, gdyż miał obudowe jakby pękniętą w jednym miejscu, i w tym miejscu było takie wybrzuszenie. miałem problemy z odpalaniem samochodu. kręcił a nie chciał zapalić. po wymianie włąsnie tego bitrona, odpala już dobrze. wiec po cichu podejrzewałem,że ten BITRON koło aku to może jakiś sterownik do pompy paliwa. nawet gdzieś znalazłem oferte sprzedaży tego bitrona, i w opisie było,że to sterownik pompy paliwa. powiedz mi , co mam teraz zrobic? gdzie tego ustrojstwa szukać? miałbyś może jakieś rysunki pokazujące, w którym miejscu są przekaźniki i czujniki związane z wentylatorem? dziękuję za odpowiedź.pozdrawiam
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 12  
    Tak, czytałem gdzie jest ten odpowiedni BItron, chodziło mi o przekaźniki na chłodnicy ;) dzieki sliczne za wyjaśnienie. jutro zacznę szukać. pozdrawiam
  • Poziom 16  
    Mam pytanie czy kto wie jak nazywa sie ksiazka z ktorej sa skany chematow z 406 ? szukam na necie ale niema nic na ten temat. Prosze osobe znana jako "Gosc" by mi pomogl.