Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

CB Radio i Antena magnesowa w DOOGE RAM 1500

keydo 12 Jan 2009 21:22 11004 1
Optex
  • #1
    keydo
    Level 10  
    Witam
    Po zamontowaniu CB radia w DOOGE RAM 1500 i naciśnięciu nośnej - spadają obroty silnika, nawet do minimum. To samo na różnych antenach magnesowych i na CB radiach. Test na Midland Ml145 i President Missouri, radia alan 100plus, President Johnny II i inne. Radio podłączone bezpośrednio pod akumulator. Próba podłączenia bezpośrednio do gniazda zapalniczki i dalej to samo. Dlaczego tak się dzieje??? Co może być przyczyną??? Bardzo proszę o pomoc.
    Pozdrawiam


    Post był raportowany. Tytuł tematu zmieniłem (Caps Lock) . [SP5ANJ]
  • Optex
  • #2
    kondensator
    Level 36  
    keydo wrote:
    Po zamontowaniu CB radia w DOOGE RAM 1500 i naciśnięciu nośnej - spadają obroty silnika, nawet do minimum. To samo na różnych antenach magnesowych i na CB radiach. ... Próba podłączenia bezpośrednio do gniazda zapalniczki i dalej to samo. Dlaczego tak się dzieje??? Co może być przyczyną??? Bardzo proszę o pomoc.

    Odpowiedź jest w pytaniu... Brak instalacji antenowej - problemy na własną prośbę.
    MOŻE TO BYĆ PRZYCZYNĄ WYPADKU !

    Niekoniecznie obroty spadną, mogą wzrosnąć, silnik może się wyłączyć, mogą też np. zablokować się hamulce (ABS, ASR itp.)
    Dodatkowo przy nawet małej kolizji "antena na magnes" zamienia się w śmiercionośny pocisk.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1193685.html - tam linki, poczytaj.
    To że zginiesz lub zostaniesz kaleką lub stanie się tak z innymi ludźmi - może zależeć od tego że "nie chciało się" / "szkoda dziurawić blachę" aby prawidłowo zainstalować antenę do radiotelefonu.

    Akurat w takim samochodzie jest poziome miejsce na przednim błotniku gdzie można zainstalować antenę CB. Jak postąpić w przypadku innych samochodów też pisałem (w linkach).
    CB Radio i Antena magnesowa w DOOGE RAM 1500
    ( https://obrazki.elektroda.pl/29_1231872881.jpg )
    ( obrazek z http://image.truckinweb.com/f/KandyRam24s/721...50+h338+cr0+re1+ar1/2006-dodge-ram-1500-4.jpg )

    Stroić antenę CB samochodową należy oczywiście przy zatrzaśniętych drzwiach i klapach !
    Teoretycznie w aucie pick-up można dorobić z tyłu odpowiedni wspornik do mocowania anteny do metalowej burty blisko tyłu auta (jak w samochodach wojskowych w II wojnie światowej), ale wtedy uniemożliwia to przewożenie nadwymiarowej np. kanapy lub czegoś innego, a i zabezpieczenie przed wilgocią spodu anteny będzie bardzo trudne.
    Oczywiście możesz założyć antenę na dachu kabiny (jeśli nie ma tam innych anten, bo w tym przypadku dach jest bardzo mały), ale wtedy już drabiny nie przewieziesz, a w dodatku zapewne zechcesz antenę krótką ze względu na garaż itp., - a to nie będzie dobry wybór. Na częstotliwościach < ok. 60MHz lepiej wybrać model anteny dłuższy mechanicznie (czyli mniej skrócony elektrycznie) i zainstalować na błotniku niż krótki model anteny zainstalować na dachu. Długość anteny CB samochodowej 150cm to sensowne minimum (np. AT1500 - da się w niej wymienić oryginalny przewód na wielokrotnie lepszy (np. S544, S5LF5, RG223) i dorobić odprowadzanie ładunków elektrostatycznych)
    - - - - - - - - - - - - -


    Uzupełnienie - ze strony http://www.westsomerset-arc.co.uk/old%20news.htm
    (Oczywiście podane tam moce w.cz. dotyczą prawidłowej instalacji antenowej w pojeździe, a nie na magnes, wsuwki, przyssawki, dzwonki, relingi itp.)

    RadCom Aug 2008 wrote:
    RFI to Vehicle Electronics (ed. With potentially FATAL consequences).

    "Whilst browsing through the handbook for a Mercedes-Benz E220 car, I found the following: The transmit output of a mobile phone or two-way radio must not exceed the following maximum transmission powers:

    Short-wave, below 50MHz - 100W. 4m waveband - 20W. 2m waveband - 50W. 70cm waveband - 35W. 25cm waveband - 10W.
    G4EAN adds: "It was interesting to see that the handbook singled out the amateur radio bands (25cm may have been a misprint for 23cm)."

    REFERENCES
    [1] Amateur Radio Mobile Handbook, Peter Dodd, G3LDO
    [2] RSGB EMC Committee Leaflet EMC 06 Automotive EMC for Radio Amateurs
    [3] Radio Telephone/Mobile Radio Installation Guidelines issued by General Motors Corp. (USA).
    (RadCom Nov 2007)

    INTERFERENCE TO VEHICLE ELECTRONICS

    When I wrote Amateur Radio Mobile Handbook, I investigated the problem of RF interference to electronic control systems, mainly because the possible safety aspects. Basically, the problem is caused by the possibility of RF energy being picked up in the wiring of the car and entering the logic of the control circuits. I was told that the effects can vary from specific faults, such as failure of door locks or erratic flashers, to complete failure of the engine control system, although I have never heard of anyone actually experiencing these problems. The best advice I could find was in [2] and [3], one of which read as follows:

    "If you are going to install an amateur radio transceiver in a vehicle that you already own, which has an electronic engine control unit, then it is probably a good idea to commence with a temporary installation.

    Use a separate battery large enough to allow the transceiver to produce close on to full power output when transmitting. Otherwise, run fused power leads from the passenger compartment through an open window and under the bonnet directly to the battery, making sure that these power leads are located as far from any other cabling as possible. The transceiver can be placed on the seat and the antenna can be fixed to a magmount or attached to a tow bar if you have one.

    With the vehicle stationary and the engine running, the following should be checked while the transmitter is being operated at its maximum power:

    • "There is no apparent engine misfiring.
    • "No warning lights flicker or come on.
    • "The direction indicators flash at the normal rate.
    • "The windscreen wipers operate normally.
    • "There are no unwanted effects on other electronic systems, such as central locking or air bags.

    "If any unwanted effects occur, it will be necessary to relocate the antenna and/or reduce transmitter power. It should be noted that not all possible adverse effects can be detected when the vehicle is stationary. For example, anti-lock braking, cruise control, automatic transmission, electric power assisted steering and so on can only be checked with the vehicle in motion. It is therefore advisable to test drive the vehicle in a suitable location, preferably off the public highway. If any effect such as engine misfiring is noted when the transmitter is operated, transmission should cease immediately."

    Now, while all this may sound rather daunting, I should point out that there are many HF and VHF mobile operators on the road whose vehicles experience no adverse affects whatsoever. Vehicle electronic systems must have some degree of EMC protection - a vehicle that developed a failure I every time it was near a high power broadcast station would hardly be good publicity.

    The above check, (namely)"There are no unwanted effects on other electronic systems, such as central locking or air bags" doesn't seem all that satisfactory, to my mind. What is "an unwanted effect on an air bag?" Perhaps you might have some information on this matter. My vehicle maintenance handbook says that the air bag is deactivated when the ignition is switched off.

    There is a lot of information on the subject on the web. Just type in "Code of practice for the installation of mobile radio equipment" into Google and see what you get. The police appear to have an EMC department to which they send any vehicles that are suspected of EMC problems.

    RadCom Aug 2008


    -------------------------------------
    Uzupełnienie 2012-02-13

    http://sp7pki.iq24.pl/default.asp?grupa=3538&temat=130290
    Temat: Nadajnik radiowy w samochodzie... - czy są powody do obaw ?

    W ciągu kilku mroźnych dni temat urósł już na kilka stron. Wszyscy dyskutanci zauważają problem, choć tylko niektórzy z nich mają pojęcie "co, jak, dlaczego" a nieliczni mają pojęcie co zrobić w dodatku likwidując przyczyny a nie je maskując.

    (Dlaczego akurat mroźnych - bo takie były, ale znacznie wyższa lub znacznie niższa temperatura zwł. z połączeniu z wilgocią dodatkowo jest przyczyną wielu problemów i uszkodzeń elektroniki, zwł. w połączeniu z bezołowiową cyną - ROHS


    Problem będzie narastał m.in. z powodu wzrostu ilości cyfrowych urządzeń w samochodach, zmniejszającego się (!) rozsądku i poziomu wiedzy użytkowników.

    Lektura wskazywana była nie raz, ale bez odpowiedniej wiedzy i sprzętu pomiarowego działania "na ślepo" nie koniecznie zawsze będą dawać dobre efekty.
    Czasami problem jest to zlikwidowania w godzinę poprzez.... "tylko" prawidłową instalację antenową (i nie "z tego co w sklepie"), ale w wielu przypadkach aby rozwiązać problemy EMC (zmniejszyć poziom zakłóceń powodowanych przez urządzenia i instalacje pojazdu i zwiększyć ich odporność na pole w.cz.) będzie wymagał wiele pracy (fachowca i sprzętu pomiarowego), zmian i modyfikacji - a w dodatku konieczne jest wtedy wyłączenie pojazdu z eksploatacji nieraz na wiele dni.
    Koszt może być wielokrotnie większy niż nawet najdroższy radiotelefon CB, ale jeszcze większy koszt będzie gdy po wypadku ubezpieczyciel odmówi wypłaty odszkodowania ORAZ ochrony z tytułu OC - gdyż wypadek był związany z używaniem radiotelefonu (np. CB) w pojeździe do tego nie przystosowanym.


    [Do Moderatorów: Proszę nie zamykać tematu, będą uzupełnienia.]