Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

"Estradowe wymiary"

13 Sty 2009 21:10 2660 15
  • Poziom 42  
    Witam - zacząłem sie zastanawiać nad kłopotem - czy istnieją jakieś normy, wytyczne czy standardy odnośnie wymiarów sprzętu estradowego.
    O ile chodzi o wzmacniacze to rozumiem że wysokość jest wielokrotnością określonego wymiaru, szerokość dostosowana do "regału" - swoja drogą gdzie znaleźć informacje wiarygodną?

    Natomiast kolumny na estradę - zazwyczaj mają podstawę trapezu - no moge przyjać że ktoś kiedyś tak wymyślił. Dla wolnostojącej kolumny kat "zbieżności" scianek nie ma znaczenia ale już przy spinaniu zestawów w tzw. Banana te kąty mogą mieć coś do powiedzenia- stąd moje pytanie.

    Pozdrawiam wszystkich i czekam na odpowiedzi
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 28  
    Ten regał nazywa się rack i ma 19cali szerokości. Jednostka w racku to 1U. Kolumny trapezowe o których piszesz to akurat line array i ich budowa jest uwarunkowania założeniami systemu wyrównanego liniowo. Zawsze dąży się do jak najmniejszych ale świetnie grających paczek. taka jest chyba norma. Choć są też inne trendy na tym rynku ale lepiej je przemilczeć

    Moderowany przez Artur k.:

    Lepiej także przemilczeć jeśli nie ma się nic sensownego do powiedzenia, a swoimi wypowiedziami wprowadza zamęt.
    Obudowy trapezowe to nie tylko systemy Line-Array, no chyba że Kolega twierdzi iż np. JBL JRX-115 to kolumna LA(?)

  • Poziom 19  
    jeśli się nie mylę to 1U=44mm


    Dokładnie to 44,1mm
    (dj-MatyAS)
  • Poziom 11  
    ile szkół tyle teorii. Sprzęt estradowy w domyśle końcówek mocy, procesorów, bramek etc. jest z reguły ściśle uregulowany tzn. szerokość obudowy do szyn 19" oraz wysokości 1U, 2U. Rodzajów kolumn mamy wiele od odsłuchów do ww systemów line array wszystkie mają jedno zadanie: "nagłośnić" lecz nie wszystkie nadają sie do nagłośnienia tych samych obszarów.
  • Poziom 15  
    z encyklopedii internetowej.
    Cytat:
    Wysokość konstrukcji, a co za tym idzie jej pojemność, określa się w tzw. jednostkach (U). Jedna jednostka wynosi 44.45 mm.



    Każdy rack, czyli szafa na sprzęt ma podaną swoją wysokość. Np 6U, co znaczy, że możesz tam włożyć urządzenia o łącznej wysokości do 6U. Każde urządzenie. Końcówka, EQ, czy efekt ma podane w specyfikacji ilość zajmowanego miejsca.
    Rack 19' jest o tyle wymiarem estradowym, że na całym świecie urządzenia tworzy sie w tym rozmiarze. A te szafy są wygodne w transporcie i proste do rozłożenia.

    Co do kolumn, to trapezy w konstrukcjach tradycyjnych są głównie ułatwieniem w transporcie np ręcznym, pomagają wzmocnić kolumnę, i wpływają na akustykę wewnątrz kolumny(jak, to musiał byś się spytać bardziej doświadczonych kolegów ;) ) Można je także ułożyć jedna obok 2, i wtedy ładnie to wygląda, i gwarantuje lepsze rozproszenie niż ustawienie obu do przodu..
    W przypadku tych"Bananów", zapewne chodzi Ci o systemy LA. Tu już do mocowania używa się specjalnych stelaży lub linek, do których się podwiesza kolejne podzespoły.
    Dzięki kształtowi banana LA może równomiernie pokryć górnym pasmem cały nagłaśniany obszar. Ale tu już mowa o drogich, profesjonalnych systemach.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 35  
    Systemy liniowe nie są ztrapezowane na styk - kąt można zmieniać.

    Co do standardów, do złącze driver-tuba jest dosyć mocno znormalizowane. Istnieją dwa czy trzy podstawowe systemy.
    Kratownice mają też typowe wymiary.


    --
    pozdrawiam
    Hefi
  • Poziom 42  
    Co do racka oraz jego zastosowania - znam, ale inaczej sie po prostu używa a inaczej gdy zaczynasz wnikać w szczegóły...

    Pozdrawiam
  • Poziom 32  
    Ktoś mi kiedyś powiedział, ze paczki robione na trapez to nie przypadek. Kąty trapezu paczki mają się pokrywac z hornem (kierunkowosc) gdy stoją przyłożone scianka do scianki. Tyle słyszałem ale to chyba ma sens przy równomiernym pokryciu dźwiękiem.
  • Poziom 28  
    Dziub-Dziub napisał:
    Ten regał nazywa się rack i ma 19cali szerokości. Jednostka w racku to 1U. Kolumny trapezowe o których piszesz to akurat line array i ich budowa jest uwarunkowania założeniami systemu wyrównanego liniowo. Zawsze dąży się do jak najmniejszych ale świetnie grających paczek. taka jest chyba norma. Choć są też inne trendy na tym rynku ale lepiej je przemilczeć
    Lepiej także przemilczeć jeśli nie ma się nic sensownego do powiedzenia, a swoimi wypowiedziami wprowadza zamęt.
    Obudowy trapezowe to nie tylko systemy Line-Array, no chyba że Kolega twierdzi iż np. JBL JRX-115 to kolumna LA(?)


    Arturze chyba jednak nie wprowadzam zamętu. Czy jakieś inne paczki wiesza się w banan?? bo mi się wydaje, że nie bardzo. Przeczytaj dokładnie pierwszy post
  • Poziom 15  
    kortyleski: No tu to akurat skłoniłeś mnie do zastanowień. Dlaczego to jest akurat 19'?

    _eddie_: Wydaje mi sie, że nie będzie to całkowite pokrycie z hornem. Przy 95st. pokrycia poziomego paczka musiał by mieć trójkątną podstawę. Raczej chodzi tu o możliwość ustawiania w lekkie łuki celem pokrycia większej powierzchni np. w plenerze z zachowaniem ładnego, jednolitego wyglądu. Bez odstępów jak np w paczce prostopadłościennej.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 34  
    Z akustycznego punktu widzenia trapezowa konstrukcja eliminuje część fal stojących wewnątrz obudowy.
    Co do teorii pokrywania się z kątem dyspersji tuby drivera to jest to prawda, gdyż w dużych instalacjach raczej nie stosuje driverów o dużym kącie (patrz np. PolAudio Sat212cox), albo trapez zamienia się na swoisty sześciokąt który umożliwia większe rozchylenie kolumn (patrz np. Jbl Srx 725), dzięki czemu jest mniej problemów z interferencjami :)
  • Spec Elektroakustyka
    Po pierwsze : paczki kroi się w trapez by roztrąb drivera miał pole do popisu, czyli by była możliwość ustawienia kolumn (nie mowa tu o LA) w łuk tak aby drivery a dokładniej ich roztrąby (tudzież tuby) miały opcję jak najmniejszych możliwości znoszenia się nawzajem. Kolumna zbudowana jako sześcian nie daje takiej możliwości.
    Po drugie: dla czego 19 cali?... Tak wyszło. W latach 70-siątych wiele firm produkowało urządzenia wedle "widzi mi się". W skutek ewolucji kilka z nich postanowiło by wyznacznikiem był ten wymiar. Standardem stało się więc 19 cali i jeden U. Obecnie wszystko przelicza się na te wymiary. Jest to pochodna Euro-kasety która również jest typowa. Jest to sytuacja podobna do obudów ATX które wszyscy znamy. Co byś nie miał do obudowy wsadzisz. Normalizacja związana z czasem i doświadczeniami.... ot i tyle. Innej logiki tu nie ma.
  • Poziom 1  
    Do Dziub-Dziub:

    W tzw. banan wiesza się np. JBL SR (żeby daleko nie szukać) - a są to kolumny o podstawie w kształcie trapezy, nie będące jednak elementami systemu wyrównanego liniowo (line-array), o którym piszesz.

    Pozdrawiam
  • Poziom 28  
    no to przepraszam nie znam JBL SR.
  • Poziom 15  
    Cytat:
    he slang expression for a 1U device is "pizza box" due to the similarity in size and shape, see also pizza box form factor.

    Fajne określenie :D
    Ale tu mnie zaskoczyło:
    http://en.wikipedia.org/wiki/23-inch_rack
    Te 23 cale. Też ciekawostka.

    Przepraszam za laskowskie pytanie, ale czy
    Cytat:
    Z akustycznego punktu widzenia trapezowa konstrukcja eliminuje część fal stojących wewnątrz obudowy.
    oznacza ze boki pod kątem zmieniają kierunek fali dźwiękowej w kolumnie tak, aby nie odbijała się od prostych kątów w krawędziach? Pewien dźwiękowiec tłumaczył mi to na przykładzie paczki LX-18B że jest to rozwiązanie zaczerpnięte z metody "Linii transmisyjnej/ obudowy labiryntowej". Ten trapez powoduje jakieś tłumienie wewnętrznej strony membrany np. coś podobnie jak w monitorach Digidesign RM2, labiryntówki ale z bass refleksami?
    Pozdrawiam.