Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaki alternator do akumulatora 100Ah?

silver86 13 Sty 2009 21:21 13088 13
  • #1 13 Sty 2009 21:21
    silver86
    Poziom 10  

    Witam,
    Mam alternator 80A i oryginalny akumulator 85Ah, chce wsadzić trochę elektroniki dodatkowej. Myślę nad akumulatorem 100Ah i alternatorem miedzy 90-115A jaki będzie najlepszy wybór :?: zależy mi na dobrym ładowaniu z powodu krótkich odcinków jakie pokonuje. Na moim alternatorze i przy tych mrozach akumulator nigdy nie będzie dobrze doładowany. Już teraz mam słaby akumulator i wł.nawiewu, ogrzewania tylnej szyby, radia oraz radia cb bardzo go obciąża.

    -1 13
  • #2 13 Sty 2009 21:46
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 13 Sty 2009 21:51
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Witam!
    Standardowy prąd ładowania akumulatora to "C/10", czyli dla 85Ah to jest prąd 8,5A, a dla 100Ah - prąd 10A. Taki prąd powinien być dostarczany bez problemu z mniejszego alternatora, ale pod warunkiem, że jeździsz z obrotami silnika powyżej 1/3 obrotów maksymalnych (a więc np. 2000 dla benzyniaka). Jeśli możesz - poszukaj w sieci charakterystyki Twojego alternatora, jak zmienia się jego wydajność w funkcji obrotów.
    Mrozy powodują spadek pojemności akumulatora i zmniejszenie jego zdolności rozruchowej.
    Zrób "rachunek sumienia" co do poboru prądu przez wszystkie odbiorniki i porównaj to z wydajnością ALTERNATORA, bo funkcją akumulatora w samochodzie jest głównie rozruch! Możesz też sprawdzić, ile rzeczywicie daje Twój alternator i ew. jaki jest bilans energetyczny w Twoim samochodzie - w tym celu możesz JAKIMKOLWIEK miernikiem mierzyć spadek napięcia (to są milivolty) na przewodzie łączącym akumulator z karoserią, prąd w tym miejscu płynie albo tylko do akumulatora, albo tylko z akumulatora, więc dokładnie Cię informuje o tym, jak jest "używany" akumulator.

    1
  • #4 13 Sty 2009 22:16
    enricofatal
    Poziom 13  

    zgadzm sie z rzuuf bateria to rozruchu reszta z generatora
    ja zmienilem sobie alternator w vw.golf II 1.6td na 100A
    z opla ale po co chyba dla rozrywki :D

    1
  • #5 14 Sty 2009 14:47
    silver86
    Poziom 10  

    Dzięki za info. Jak znajdę jutro czas to zmierzę dokładnie. Moje auto to BMW 524TD. W 538 były montowana alternatory 115A i 140A przy akumulatorze 85Ah, wnioskuje więc że mocniejszy alternator nie będzie miał negatywnego wpływu na akuś.

    0
  • #6 14 Sty 2009 16:14
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Rzuuf, mierzyłeś kiedyś jakim prądem ładuje alt? (i od czego zależy)

    0
  • #7 14 Sty 2009 17:09
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #8 14 Sty 2009 18:22
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Potwierdzam wypowiedź elektronika6 !
    Ważne, aby podczas ładowania nie przekroczyć napięcia 14,4V - to jest poczatek gazowania. Nowoczesne akumulatory BEZOBSŁUGOWE, a zwłaszcza żelowe lub niewylewne, nie tolerują gazowania, które powoduje utratę wody z elektrolitu (dolewanie destylowanej nie jest "załatwieniem sprawy", a do żelowych wogóle nie ma jak dolać), grozi zasiarczeniem płyt, utratą pojemności i w rezultacie prowadzi do zniszczenia akumulatora.
    Duże prądy ładowania (a również rozładowania) są dopuszczalne jako chwilowe czy krótkotrwałe, gdyż praca akumulatora z dużymi pradami powoduje jego nagrzewanie, a również może powodować deformację płyt (dawniej nawet zwarcia!), i skraca żywotność akumulatora.
    Należy ZAWSZE czytać instrukcję użytkowania akumulatora, wierzę w to, że rzetelny producent zrobił badania, których powtórzenie przez elektryków - amatorów jest niemożliwe, choćby ze względu na ilość akumulatorów poddanych badaniom.!

    2
  • #9 14 Sty 2009 19:39
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Rzuuf napisał:
    Ważne, aby podczas ładowania nie przekroczyć napięcia 14,4V

    W niejednym przekracza

    0
  • #10 14 Sty 2009 20:11
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Napięcie 14,4V może być przekraczane w akumulatorach "otwartych", czyli starego typu, gdzie jednym ze standardowych zabiegów było regularne uzupełnianie poziomu elektrolitu przez dolewanie wody destylowanej, a jedną z oznak naładowania było "bulgotanie" akumulatora.
    Produceni nowoczesnych akumulatorów BEZOBSŁUGOWYCH kładą nacisk na to, by nie dopuścić do gazowania, które jest szkodliwe dla tych akumulatorów.
    Napięcie graniczne 14,4V powyżej którego zaczyna się gazowanie, nie zależy od producenta, tylko od chemii: elektrod i elektrolitu, a te są takie same we wszystkich samochodowych akumulatorach kwasowo - ołowiowych.
    W instrukcjach dotyczących pracy buforowej zaleca się napięcie 13,8V, a napięcie 14,4 dopuszcza sie tylko w pracy cyklicznej.

    0
  • #11 14 Sty 2009 20:16
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #12 14 Sty 2009 20:25
    Rzuuf
    Poziom 43  

    elektronika6 !
    Sądzisz, że wynikiem naszej dyskusji mogą być jakieś zalecenia dla producentów alternatorów, lub akumulatorów?
    Jestem przekonany, że i jedni, i drudzy, dogadali sie bez nas już jakoś wcześniej i nie słyszałem o pretensjach producentów akumulatorów, że ich akumulatory są niekorzystnie ładowane alternatorami ...
    Więc może to nie problem, że alternator jest źródłem napięciowym, a może raczej problemem jest, jeśli przestaje być źródłem stało - napięciowym i zaczyna ładować akumulator powyżej 14,4, o czym wspomina goldwinger ?
    Wówczas nie czas na dyskusje naukowe, ale raczej na wizytę u elektryka, lub samodzielną wymianę regulatora napięcia.

    0
  • #13 14 Sty 2009 20:34
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #14 14 Sty 2009 21:55
    enricofatal
    Poziom 13  

    bmw opracowalo intligentne sterowanie alternatorem IGR.
    rozszerzenia sieci pokladowej obejmuje rozwiniety interfejs obslugi
    sterowania napieciem w alternatorze regulator BSD ( szeregowe zlacze
    wymiany danych) i czujnika stanu naladowania akumulatora IBS (inteligentny
    czujnik akumulatora) jest on zintegrowany z ujemna klema akumulatora
    mierzy stale prad ladowania i rozladowania akumulatora oraz napiecie
    glownym punktem tego ukladu jest inteligentne sterowanie ladowaniem akumulatora przez alternator, akumulator nie jest notorycznie ladowany tylko utrzymywany na poziomie koniecznym do prawidlowej pracy systemu
    a wszystko rozbija sie o spaliny i ochrone srodowiska
    tak czy siak 13,8V -14V na akumulatorze jest napieciem wymarzonym :D

    0